CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by B767-300ER »

Hallo
Aangezien er hier een aantal foto experts die prqachtige fotos kunnen maken (zoals NustyR) in de rondte lopen heb ik een aantal vraagjes voor degene die zich aangesproken voelt :wink: .

Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een Canon EOS40D met 2 objectieven, de 18-55MM IS, en de 55-250MM IS, beide van Canon.
(De objectieven had ik al van een eerdere DSLR camera)

Nu heb ik voor het spotten (civiele luchtvaart langs de banen/op het terras etc.) een vraagje wat nou de beste instellingen voor de camera zijn. Ik heb her en der (overal) wat gelezen, maar kom er niet echt helemaal uit. Sterker nog, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kortweg zijn mijn vragen:
Wat zijn de beste instellingen voor de camera bij mooi weer (zonning)
ISO 200 / F 8.0 en 1/1600 sluitertijd?
En wat zijn diezelfde beste instellingen bij minder mooi weer (bewolkt, eventueel regen)
Maakt het voor die instellingen nog uit of de 18-55MM lens erop zit of de 55-250MM lens?

Ik lees ook berichten over convertors om "extra mm's "te krijgen. Bestaan er convertors voor de 55-250mm om meer mm te krijgen? ZO ja, welke zijn dit en zitten hier nadelige effecten aan?
Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen

Groetjes!
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3736
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by SquAdmin »

Probeer eerst eens in de P-stand te fotograferen. Die heeft 't in de meeste gevallen goed en met de EXIF info kun je later voor jezelf ontdekken wat je het mooiste vindt in bepaalde omstandigheden. Een sluitertijd van 1/1600 lijkt me voor terrasspotten in ieder geval veeeeel te kort.
Greetz,

Patrick
User avatar
John Rambo
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 425
Joined: 06 Oct 2006, 18:34
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: John Rambo

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by John Rambo »

Probeer het inderdaad eens in de "P" stand. Aan de hand van de weerscondities kies je dan je ISO waarde. Zonnig = ISO 100, wat minder zonnig = ISO 200, donker weer = ISO 400. De camera zoekt automatisch het diafragma en de sluitertijd. Eventueel kan je met je onder en over belichting dan nog wat kleine aanpassingen doen als je foto's te licht of te donker worden. Dit even heel simpel gezegd.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by B767-300ER »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Nog meer info is welkom, heel graag zelfs!

Iemand nog wat info over convertors? En wat is "croppen" precies?
Iemand nog een tip voor een goed PS programma?
All times are local times!

Regards, N.
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by bramos »

Heel lang verhaal, hoop dat het e.e.a. verduidelijkt.

Instellingen
Zoals aangeraden kun je het best beginnen op de P-stand. ISO tussen de 100 en 200 (eventueel 400, maar misschien zijn er op de 40D nog tussenstanden??) houden voor de beste foto's.
Als dat goed uitpakt kun je naar Av- of Tv-mode. Zelf zit ik meestal in Av, waarbij ik m'n diafragma tussen de F8 en F11 houd. De sluitertijd wordt dan nog door de camera berekend, en afhankelijk daarvan stel ik een kleiner of groter diafragma in. Hou de sluitertijd in ieder geval altijd rond of boven de 1/320-1/500, voor props 1/80-1/160 (ook afhankelijk van hoe stabiel je staat, IS, statief, et cetera).
Soms werk ik met maximaal 1 stop onderbelichting om de sluitertijd nog wat te drukken. Je kunt ook met een groter diafragma gaan werken (lagere F-waarde, dus), maar dan heb je het risico dat je vliegtuig niet compleet scherp is. Hoewel je een flink stuk van de baan staat zijn vliegtuigen ook makkelijk 50 meter 'diep' (wingspan), dat moet wel in je Depth Of Field (DOF) passen. Voor artistieke dingen (detail-opnames, bijvoorbeeld) kan het soms mooier om met een kleine DOF te werken.
Later kun je eventuele nog door naar de M-stand, maar daarover zul je Nusty moeten vragen. Dat is mij in ieder geval nog te ingewikkeld, al lijkt het me wel 'n kick om op die manier goeie platen te krijgen!

Lenzen
Lenzen kan ik kort over zijn, aangezien je daar zelf waarschijnlijk ook al het e.e.a. van weet. Wel 'n paar tips: ruil je 55-250 in voor 'n 70-200 L USM (F4 of F4 IS lijkt me genoeg, maar er zijn ook F2.8-varianten). Droomlens, zeer scherp en snel met focussen. Zie eventueel ook een topic op EosDigitaal: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=61673" onclick="window.open(this.href);return false;

Extenders (of: teleconverters)
Extenders verlengen de brandpuntsafstand met een bepaalde waarde (vaak 1.4x of 2.0x, al zijn er ook 1.7x-extenders). Je hebt ze van Canon (nieuw ongeveer 300 euro, geloof ik), maar die passen maar op 'n aantal lenzen. Onder andere op die 70-200 (alle vier de versies), op de 100-400 F4.5-5.6 en op de L-primes vanaf 200 millimeter. (Kan zijn dat ik er eentje oversla, maar dat heb je gauw genoeg geGoogled.)
Het leuke van extenders is dat je voor relatief weinig geld een breder inzetbaar stuk glas krijgt. Een minder fijne eigenschap is dat niet alleen de brandpuntsafstand wordt vermenigvuldigd, maar ook alle 'fouten' in de lens. Verder levert een 1.4x één volle stop lichtverlies (F4 wordt F5.6, F5.6 wordt F8, et cetera) en een 2.0x twee stops. Omdat de autofocus van een 40D (elke Canon, m.u.v. de 5D en 1D(s)) minimaal F5.6 nodig heeft kun je de 2.0x vaak beter mijden. Daarnaast levert deze toch een flink verlies aan kwaliteit, ook als je 'm op 'n lens als de 70-200 F2.8 schroeft.
Third-party extenders zijn er ook. Voor zover ik weet is de Kenko Pro serie dan de beste. Die is breder inzetbaar (meen ik), en werkt misschien ook wel op je 55-250. Als je met extenders bezig gaat kun je echter beter uitgaan van 'n zeer goede (L-) lens, zoals de eerder genoemde 70-200. Zelf heb ik daar de F4 (non-IS) versie van, waar ik ooit nog 'n 1.4x op hoop te schroeven.

Croppen
Bijsnijden. Omdat je 40D 10.1 megapixels heeft kun je flink wat wegsnijden. Zo kun je dus op de PC millimeters 'bijmaken', die je aan de baan tekort kwam. Houd er echter rekening mee dat je dat niet te rigoreus doet: 100% crops zijn vaak niet van de beste kwaliteit.

Cropfactor hoort hier ook een beetje bij, dus dat leg ik dan ook maar even uit. Bij de brandpuntsafstanden van lenzen wordt nog altijd uitgegaan van full-frame (FF) camera's met een sensor die even groot is als een ouderwets stukje film (35mm). Omdat de sensor in je 40D 1.6x zo klein is (dat is de werkelijke cropfactor) krijg je dus 'gratis' extra millimeters. Zie het als een soort extender in de body. Wil je dus dezelfde brandpuntsafstanden op een cropcam (zoals je 40D) en een FF-camera (1D, bijvoorbeeld) zul je dus verschillende lenzen moeten gebruiken. Op de 1D is een 300 F4 ook echt 300 millimeters, op een 40D heeft die er (300 x 1.6 =) 480.

Photoshop en consorten
Beeldbewerking is zo mogelijk nog moeilijker dan goede foto's maken, dat vind ik in ieder geval. Ik gebruik zelf Photoshop (CS4, nieuwste versie), maar ook Photoshop Elements is een goed programma, en heel wat vriendelijker voor de beurs. Lightroom (ook van Adobe) kun je goed gebruiken om albums te maken, al vind ik Bridge (Adobe variant op Windows Verkenner) daar eigenlijk net zo goed voor.

Photoshop gebruik ik voor (in volgorde):
- RAW-conversie (schiet ALTIJD in RAW)
- Kleuraanpassingen (levels/curves/soms saturation)
- Horizon rechtzetten
- Bijsnijden/croppen
- Ruis verwijderen (als dat nodig is)
- (Eventueel formaat aanpassen)
- Verscherpen (met Unsharp Mask, al schijnt Smart Sharpen in CS4 een stuk beter te zijn dan in CS3)

Doe het verscherpen in ieder geval als laatste, want dan werkt 't het beste. Ik sla van mijn beste shots dus ook eerst een (onverscherpte) TIFF op. Daarvanuit maak ik dan JPEG's op het gewenste formaat, die ik voor uitvoer nog even verscherp.
Mocht je Photoshop CS4 willen kopen kun je het best een oudere versie nemen en die updaten naar CS4. Dat scheelt een flinke bom duiten. Zoek wel even uit wat je minimaal moet hebben voor zo'n update. Meen dat de oude versie niet ouder mag zijn dan CS2 (twee generaties geleden), maar dat weet Google ongetwijfeld beter.
Last edited by bramos on 11 Feb 2009, 16:35, edited 1 time in total.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
Leeuwarden
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1053
Joined: 30 Aug 2006, 10:53
Location: Leeuwarden

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by Leeuwarden »

Misschien een beetje melige reaktie maar een boekje aanschaffen en gewoon lekker lezen is ook heel leuk.
Gewoon een boekje met basisdingen als uitleg over sluitertijd en diafragma is echt heel handig.
Don't steal my pictures...
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by Robin_Bamps »

Bij mooi weer draai ik de mijne op:

AV stand
F 8.0
ISO 200
WB daglicht
Picture style landscape

Heeft vorige week in de staalblauwe luchten van LAS en LAX goed gewerkt... vb:

Image

Om bramos aan te vullen: ik heb er een 70-200mm L USM F4 opstaan, en ben in de hemel met deze lens!
Onderbelichten is bij de 40D m.i. niet nodig; de camera is redelijk donker (in tegenstelling tot bv 350D).
Sluitertijd ligt bij mij meestal rond 1/1000ste met de instellingen hierboven opgesomd.

Groetjes, Robin.
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by bramos »

Met die PictureStyles ga ik ook nog 'ns wat prutsen binnenkort. Laatst de PictureStyle Editor gedownload (voor nop van de Canon-site), waarbij je je custom styles heel makkelijk op de PC kunt tweaken. Je kunt ze dan zelfs delen met andere gebruikers, meen ik. Mocht dat lukken post ik dat t.z.t. wel ;).
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by B767-300ER »

Mag ik jullie allemaal, en Bramos in het bijzonder, bedanken voor de toevoegingen.
Bramos, helemaal top, ik ga eens kijken hoever ik kom.

Wellicht nog een stomme vraag, jij zegt je 55-250 ruilen voor een 70-200,maar lever ik dan geen mm's in?
All times are local times!

Regards, N.
eMBee
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2008, 20:27
Subscriber Scramble: eMBee
Location: @ home

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by eMBee »

bramos wrote:Op de 1D is een 300 F4 ook echt 300 millimeters
Kleine correctie ;

Op de 1D wordt een 300mm lens namelijk 390mm , gezien de 1D een cropfactor heeft van 1.3 !!

Bij een 1Ds blijft 300mm idd 300mm , deze is namelijk "full-frame".

Maar ach , het is maar een detail :wink:
.
kind regards, Mario Boeren

My photos @ AIRFIGHTERS.COM
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3368
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by nustyR »

Heel veel lezen en fotograferen en dan gericht vragen stellen :idea:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1015813" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1270981/0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dutchphotozone.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fredmiranda.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.birdpix.nl/viewforum.php?f=9 ... af8a0fa4e3" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by B767-300ER »

nustyR wrote:Heel veel lezen en fotograferen en dan gericht vragen stellen :idea:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1015813" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1270981/0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dutchphotozone.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fredmiranda.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.birdpix.nl/viewforum.php?f=9 ... af8a0fa4e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha,De meester himself :wink:
Ik heb er al veel over gelezen, alleen zoals je in mijn eerste post lan lezen, zie ik door de bomen het bos niet meer, vandaar de vragen
All times are local times!

Regards, N.
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3368
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by nustyR »

Wat betreft lezen ( echt belangrijk ); zie mijn eerste bericht :!: :idea:
Wat betreft fotograferen; zet hier nou 10 gelukte en 10 mislukte foto's neer met Exif-info, dan gaan wij helemaal los en leer jij heel veel in weinig tijd :mrgreen: Ik meen dit overigens heel serieus.
User avatar
Leeuwarden
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1053
Joined: 30 Aug 2006, 10:53
Location: Leeuwarden

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by Leeuwarden »

eMBee wrote:
Kleine correctie ;

Op de 1D wordt een 300mm lens namelijk 390mm , gezien de 1D een cropfactor heeft van 1.3 !!
Nog maar een kleine correctie: bovenstaande is niet waar. Zo wordt het marketing technisch aan de man gebracht maar 300mm is en blijft 300mm.
Don't steal my pictures...
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: CANON EOS40D. Vraagje over intellingen en objectieven

Post by B767-300ER »

nustyR wrote:Wat betreft lezen ( echt belangrijk ); zie mijn eerste bericht :!: :idea:
Wat betreft fotograferen; zet hier nou 10 gelukte en 10 mislukte foto's neer met Exif-info, dan gaan wij helemaal los en leer jij heel veel in weinig tijd :mrgreen: Ik meen dit overigens heel serieus.
Wat is Exif? (domme vraag waarschijnlijk)

Omjullie nou allemaal lastig te vallen met 10 gelukte en 10mislukte fotos, dan mail ik ze wel in een PM naar je
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “Photography”