ehusmann wrote:Eerst gaf je nog aan dat er pertinent geen Europese fighters waren (Eurofighter zelfs met name genoemd) en nu is dat wel ´enigszins´ Europees.
Ik heb geschreven "geen echte Europese Fighters", zo pertinent is dat niet. Als je de discussie over "wat is dan wel Europees" verder afpelt, dan zou je kunnen stellen dat de Eurofighter in mindere mate ook enigszins Europees kunnen noemen, aangezien daar tenminste nog vier Europese landen aan meedoen. Al heb ik daar ook mijn twijfels over, maar goed, ik ben niet te beroerd om te leren/inzichten aan te passen aan de hand van de discussie. Waarom zouden we anders discussieren?
Daarmee wil ik aangeven: als het "buy European" principe leidend zou moeten zijn, zou dat toestel de voorkeur moeten genieten, boven nationale initiatieven zoals de Rafale en Gripen. Deze toestellen zijn namelijk wel in Europa gebouwd, maar dienen de (afgeschermde) nationale industrie van één land. door dergelijke toestellen te kopen bouwen we helemaal geen EU def industrie op, maar houden we nationale assets in stand in Frankrijk en Zweden. Ik twijfel sterk of deze landen vanuit hun eigen industrie echte europese samenwerking aangaan in de toekomst (ondanks de vrijerij met BAe). Wellicht willen ze over tig jaar aanhaken bij een sterk consortium, maar ze gaan zelf geen consortium vormen vrees ik, als dat niet hoeft.
Pas als we ons zouden aansluiten bij een internationaal consortium (EADS bijvoorbeeld), dan bundelen we daadwerkelijk industriele kracht en kan ook in de toekomst geinvesteerd worden in goede producten, waar wij (en de EU) direct ook profijt van hebben.
Dus ik snap je betoog echt wel, maar ben "op zoek" naar de praktische implicaties en de feitelijke waarde.
Ik ben ook van mening dat eens/ooit begonnen moet worden en ingestapt moet worden in een consortium, alleen denk ik dat we voor dit specifieke project gewoon keihard de boot hebben gemist. Dat is jammer maar wel de realiteit.
Neemt niet weg dat je suggestie om ze gewoon van de plank te kopen op zich ook een optie zou zijn, als de achterliggende strategie is om daadwerkelijk mee te draaien bij een volgende ontwikkeling, wellicht is het mogelijk om ons in te kopen bij een aanschaf.
Alles overziend denk ik dat als dat leidend zou zijn, de Eurofighter de meest logische keuze is, als daar aan vast zitten dat we ons kunnen aansluiten bij EADS. de KLu kan er vast wel mee uit de voeten de komende jaren, want andere landen kunnen dat ook.
Als de strategie is om het bondgenootschap met de US te verstevigen, de investeringen in de JSF te verzilveren en de handelsrelaties met de overkant te verstevigen, dan ligt de keuze voor de JSF voor de hand. Zeker als gesteld wordt dat behoefte is ana een 5de generatie jager met stealth capaciteiten.
Dat zijn twee mogelijkheden. De opties voor Gripen en Rafale liggen wat mij betreft minder voor de hand, aangezien deze keuzes niet goed passen in de participatie in luchtvaartindustrie, minder goed passen in het pro-EU def industrie plaatje en (last but not least) de KLu er misschien wat minder goed mee uit de voeten kan (?)