EHAM 24-08-2010 MIL off topic
Forum rules
EHAM 24-08-2010 MIL off topic
Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Misschien dus in de toekomst ook melden of het callsign/vluchtnummer afkomstig is, naast de registratie van een SBS waarneming...eigenlijk is een waarneming niet het juist woord omdat SBS gegevens koppelt aan de database...met alle gevolgen van dien.Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
- PAPAKNOTTY
- Scramble Junior
- Posts: 209
- Joined: 27 Jan 2005, 15:16
- Type of spotter: F2, Classic Lover;-)
- Subscriber Scramble: PAPAKNOTTY
- Location: SCHIPHOL-EAST
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Maar heren! Al met weer 'ns heerlijk & vertrouwd noisy meissie... Zelfs op Oost achter dubbel glas was 't geweldig om haar te horen vertrekken vanaf de 24! Of was 't toch onweer?!
Zo kan ik toch niet werken, met al die herrie!!!
Gtz,
PapaKnotty
Zo kan ik toch niet werken, met al die herrie!!!
Gtz,
PapaKnotty
PapaKnotty flew:
A306 A30B A310 A319 A320 A321 A332 A333 A748 AS21 AS32 AT72 B06 B105
B703 B732 B733 B734 B735 B737 B738 B742 B743 B744 B74S B752 B762 B763 B772
B77L B77W BALL C172 C500 CRJ7 DC10 DC3 DH3T E120 EC30 F100 F50 F70 H269 KA26 L101 LA4 MD11 MI8 P28A P68 RJ1H SW4
A306 A30B A310 A319 A320 A321 A332 A333 A748 AS21 AS32 AT72 B06 B105
B703 B732 B733 B734 B735 B737 B738 B742 B743 B744 B74S B752 B762 B763 B772
B77L B77W BALL C172 C500 CRJ7 DC10 DC3 DH3T E120 EC30 F100 F50 F70 H269 KA26 L101 LA4 MD11 MI8 P28A P68 RJ1H SW4
- 330/340
- Scramble Master
- Posts: 3445
- Joined: 21 Jan 2004, 16:38
- Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
- Location: Uithoorn
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Grtz, Jan
- Lex
- Scramble Die-Hard
- Posts: 795
- Joined: 24 Dec 2003, 18:18
- Subscriber Scramble: Lex
- Location: Rijen
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Om 12:41 is er al vermeld dat de 159114 als serial in de systemen stond.330/340 wrote:Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Is zo'n 4 uur voor aankomst. Tijd zat zou ik zeggen.
- Pieter
- Scramble Senior
- Posts: 360
- Joined: 03 Jun 2003, 23:00
- Type of spotter: F-1 - F-2
- Subscriber Scramble: Pieter
- Location: Den Haag
- Contact:
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Lekker afgeven op de mensen die info plaatsen...dat werkt.
Het is bij de meeste spotters al jaaaaaren bekent dat dingen zomaar kunnen veranderen.
Ik heb hem helaas niet gezien maar ongeacht het nummertje of gebruiker een C-9 is gewoon een hele vette en zeldzaam wordende bezoeker die het spotten of fotograferen altijd waard is(lijkt mij).
Groet,
Pieter
Het is bij de meeste spotters al jaaaaaren bekent dat dingen zomaar kunnen veranderen.
Ik heb hem helaas niet gezien maar ongeacht het nummertje of gebruiker een C-9 is gewoon een hele vette en zeldzaam wordende bezoeker die het spotten of fotograferen altijd waard is(lijkt mij).
Groet,
Pieter
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 674
- Joined: 07 May 2010, 18:00
- Type of spotter: freighter / mil
- Subscriber Scramble: aye
- Location: Netherlands
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Everybody is posting to his / her best knowledge. In SBS the Flight ID / Callsign (CS = Off. Abb.) is the only column put in by the crew and is not coupled to a database.
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Met mijn opmerking doelde ik op SBS welke in dit geval 2x dezelfde buno aangaf voor 2 verschillende kisten, wat aangeeft dat het toch niet zo betrouwbaar is! Het afgeven is idd niet nodig als je bedenkt dat de info in 98% van de gevallen wel klopt. Daarnaast worden registraties vermeld maar is dit slechts een indicatie. Volgende keer denken "wauw er komt een Amerikaanse C-9"
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5086
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic
Bij mijn weten maken alle SBS systemen gebruik van een database die particulier beheert wordt. De mode S code van Amerikaanse civiele kisten kan zo opgezocht worden in het FAA register, zie bijvoorbeeld http://registry.faa.gov/aircraftinquiry ... rtxt=117MA" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij mijn weten wordt de combinatie militaire Mode S code en serial door particulieren beheert. Kortom deze databases bestaan soms ook uit educated guesses, assumptions en dergelijke, kortom nooit 100% betrouwbaar. Ook omdat men mode s transmitters kan veranderen / plaatsen in een andere kist. Kortom Mode S is een aardige indicatie maar niet meer dan dat.
Het Callsign volgens Mode S in dit geval was dus manuel ingegeven zoals blijkt. Het was namelijk nog het callsign van een vorige vlucht.
Ik blijf het toch apart vinden waarom sommige mensen militaire SBS betrouwbaar vinden want het is niet 100% betrouwbaar. Zoals ook weer deze keer blijkt.
Maar het blijft wel een redelijke indicatie en leuk speelgoed
Bij mijn weten wordt de combinatie militaire Mode S code en serial door particulieren beheert. Kortom deze databases bestaan soms ook uit educated guesses, assumptions en dergelijke, kortom nooit 100% betrouwbaar. Ook omdat men mode s transmitters kan veranderen / plaatsen in een andere kist. Kortom Mode S is een aardige indicatie maar niet meer dan dat.
Het Callsign volgens Mode S in dit geval was dus manuel ingegeven zoals blijkt. Het was namelijk nog het callsign van een vorige vlucht.
Ik blijf het toch apart vinden waarom sommige mensen militaire SBS betrouwbaar vinden want het is niet 100% betrouwbaar. Zoals ook weer deze keer blijkt.
Maar het blijft wel een redelijke indicatie en leuk speelgoed
Assume makes an ASS of U and ME.
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Beste Jan,330/340 wrote:Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving ! Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
ik had van jou toch wel een wijzere reactie verwacht. Er zijn veel mensen die hier vrijwillig informatie plaatsen. Dat er wel eens een foutje gemaakt wordt, kan met allerlei factoren te maken hebben (dat is al vaak genoeg uitgelegd: CISS, menselijke fouten, airlines, afhandelaar etc). Dan moet je maar gewoon naar Schiphol toe komen en 'live' gaan kijken. Om nou de members de schuld te geven dat jij een kist gemist hebt, vind ik kinderachtig. Of denk je dat mensen expres de verkeerde informatie doorgeven?
Groeten Martijn
En zo kan het dus ook:
Pieter wrote:Lekker afgeven op de mensen die info plaatsen...dat werkt. Het is bij de meeste spotters al jaaaaaren bekent dat dingen zomaar kunnen veranderen. Groet, Pieter
jheijna wrote:Everybody is posting to his / her best knowledge.
*just doing my thing*
Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic
Ik heb zelf geen SBS geval.
Maar ik heb me in het verleden wel eens laten vertellen dat je SBS box een soort van Cookies maakt, op het moment dat je deze niet verwijderd pakt de box de volgende keer dat een HEX code weer terugkomt hetzelfde callsign er automatisch bij.
In dit geval is hij dus met CNV9*** op Zondag of Maandag voor het eerst door een SBS box opgevangen toen hij vanuit Engeland /USA naar Europa vloog.
De volgende vlucht van Sigonella naar Amsterdam met CNV6*** was het "cookie" file nog niet gedelete uit de SBS box, en nam hij dus de oude gegevens weer over van eergisteren.
Stel dus dat een KLM kist 4 x per dag naar Londen vliegt, dan zal hij in theorie dus elke keer het eerste vluchtnummer doorgeven dat de SBS box als eerste heeft opgevangen nadat de cookies verwijderd waren.
De piloot geeft inderdaad wel het callsign in, en het kan dus zijn dat hij dat niet goed gedaan heeft, maar het is meer waarschijnlijk dat de SBS user de files niet gedelete heeft.
Even op de Convoy nummers terukomend, de volgende logica zit erin :
CNV 2*** is een C20
CNV 3*** is een C130
CNV 4*** is een C40
CNV 9*** is een C9B
CNV 6*** is van Sigonelle/ Napels, maar die gebruiken dus ook inghuurde kisten van de CONUS, dus dit kan zowel een C26 zijn als alle andere US Navy transportkisten.
De andere cijfers hierna zijn het NALO (Navy Logistics) missiennummer, hier zit mijns inziens geen logica in.
Vroeger gebruikte met name de US Navy in Japan NALO met 3 cijfers alls callsign.
Waarschijnlijk zullen CNV 1, 5 , 7 en 8 door andere Navy regio's gebruikt worden. De CNV 1*** zou nog voor C12's kunnen zijn.
Ik vermoed dat de Navy in Bahrain de CNV 5 serie gebruikt. Japan zal dan welicht CNV 7 of 8 gebruiken.
Mocht er iemand hier (en van de SBS files) meer van weten dan hoor ik het graag.
Grtn Pieter Bes,
Maar ik heb me in het verleden wel eens laten vertellen dat je SBS box een soort van Cookies maakt, op het moment dat je deze niet verwijderd pakt de box de volgende keer dat een HEX code weer terugkomt hetzelfde callsign er automatisch bij.
In dit geval is hij dus met CNV9*** op Zondag of Maandag voor het eerst door een SBS box opgevangen toen hij vanuit Engeland /USA naar Europa vloog.
De volgende vlucht van Sigonella naar Amsterdam met CNV6*** was het "cookie" file nog niet gedelete uit de SBS box, en nam hij dus de oude gegevens weer over van eergisteren.
Stel dus dat een KLM kist 4 x per dag naar Londen vliegt, dan zal hij in theorie dus elke keer het eerste vluchtnummer doorgeven dat de SBS box als eerste heeft opgevangen nadat de cookies verwijderd waren.
De piloot geeft inderdaad wel het callsign in, en het kan dus zijn dat hij dat niet goed gedaan heeft, maar het is meer waarschijnlijk dat de SBS user de files niet gedelete heeft.
Even op de Convoy nummers terukomend, de volgende logica zit erin :
CNV 2*** is een C20
CNV 3*** is een C130
CNV 4*** is een C40
CNV 9*** is een C9B
CNV 6*** is van Sigonelle/ Napels, maar die gebruiken dus ook inghuurde kisten van de CONUS, dus dit kan zowel een C26 zijn als alle andere US Navy transportkisten.
De andere cijfers hierna zijn het NALO (Navy Logistics) missiennummer, hier zit mijns inziens geen logica in.
Vroeger gebruikte met name de US Navy in Japan NALO met 3 cijfers alls callsign.
Waarschijnlijk zullen CNV 1, 5 , 7 en 8 door andere Navy regio's gebruikt worden. De CNV 1*** zou nog voor C12's kunnen zijn.
Ik vermoed dat de Navy in Bahrain de CNV 5 serie gebruikt. Japan zal dan welicht CNV 7 of 8 gebruiken.
Mocht er iemand hier (en van de SBS files) meer van weten dan hoor ik het graag.
Grtn Pieter Bes,
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16548
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Gelukkig zijn er mensen die op Schiphol werken die pas een nummertje melden als ze dat zelf gelezen hebben330/340 wrote:Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: EHAM 24-08-2010 MIL
Maar je hebt toch ook een verwache movement nodig, zodat je naar Schiphol kan komen. Dan kan die verwachting later bevestigd of gecorrigeerd worden.Bennie wrote:Gelukkig zijn er mensen die op Schiphol werken die pas een nummertje melden als ze dat zelf gelezen hebben330/340 wrote:Zeker ! Leuk als je eerst leest dat er een C-9 komt die je al hebt, en later dat er een andere geweest is die je nog moet. Knappe berichtgeving !Otto wrote:Lekker betrouwbaar.....blijkt nu wel
Misschien even denken aan de mensen die niet op SPL werken en van verder weg moeten komen.
Groeten Martijn
*just doing my thing*
Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic
Na al de zoveelste reactie van een persoon die het nodig vind om z'n teleurstelling hier te melden , vind ik dit wel een mooi moment om iedereen die ons met al die prachtige info voorziet op te roepen dit niet meer te doen.
Gewoon lekker terug naar ouderwets spotten ; dagje vrij , lekker naar een veld toe en maar zien of er wat gebeurt.
Kier
Gewoon lekker terug naar ouderwets spotten ; dagje vrij , lekker naar een veld toe en maar zien of er wat gebeurt.
Kier
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 674
- Joined: 07 May 2010, 18:00
- Type of spotter: freighter / mil
- Subscriber Scramble: aye
- Location: Netherlands
Re: EHAM 24-08-2010 MIL off topic
Suits me. See you tomorrow at 07.30AM local at the small bridge near the approach-lights runway 23 Valkenburg.