EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
The Traveller
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 538
Joined: 18 Feb 2006, 13:19

EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by The Traveller »

Lieve mensen,

Soms vraag ik me wel eens af of ATC op onze nationale een beetje de weg kwijt is.
Tsja, wat moet je ook met zoveel keuze uit start en landingsbanen. Om bij de feiten en (uit eigen ervaring) te blijven een paar voorbeelden.

Hoe kan het zijn dat je bij een "Inbound Peak" 2 banen gebruikt zijnde 27 en 18R. Waarom kan de 18C niet ingezet worden?

Punt 1: 18R landen is een rotbaan voor airlines (taxitijd, fuelburn etc.) en omvliegen.
Punt 2: baan 27 zou toch alleen met westerstormen en calamiteiten/uitvals momenten ingezet worden?
Amsterdam klaagt steen en been als deze gebruikt wordt dus daar waren toch afspraken over gemaakt?

Feit (op 9 aug het volgende gehoord op de scanner van 121.975 delivery)
Garuda 89 wil graag 24 hebben venwege gewicht en windrichting.
Zijn SID is bestemd voor baan 18L. Beide banen zijn op dat moment in gebruik.
ATC geeft aan dat Garuda dan maar 40 min moet wachten totdat de 18L eruit is.
Schema vertrektijd was 12:35 uur en uiteindelijk is hij om 12:56 uur pas vertrokken.

Is een SID veranderen zo moeilijk? Reclearen van airlines bij het wisselen van baan blijkt geen punt.
Dit is toch eigenlijk ook een SID? veranderen van baan (36C "woody to whiskey departure" of 36L "andik 3 victor departure")
Zelfs tijdens het taxiën is een baanwissel nog mogelijk.
Arme Garuda.

Van de week was het weer raak met de vele windrichtingen en het was dolle pret in de toren.
06 landen en 27 landen en soms ook 4 banen stelsel in gebruik, het kon niet gekker.
De airlines overal heen laten vliegen en ondertussen weer een baanwissel een nieuwe hobby ATC?

Helemaal verbazingwekkend is de kreet: Busy of in queue en call you back in 8 minutes.
Mij fop je niet door iedereen te laten denken dat Schiphol zo'n druk veld is.
Al het verkeer wordt in in en outbound "peaks" gepropt. Slot coördinatie is hier de boosdoener.
Heel simpel gezegd, als b.v. de 36L baan de Main baan is voor vertrek en baan 36C komt erbij...dan is 36L bijna buiten gebruik.
Dit komt omdat iedereen dan gelijk in de rij staat om 36C te gaan gebruiken dit is logisch want je wil niet zover taxiën.
Er wordt zelfs om gevraagd door airlines...tsja dan ontstaat er een queue natuurlijk. Hierdoor ontstaan er delays.
Maar ondertussen ruimte zat op de 36L...een paar arme Delta's en British Airways die ALTIJD de pineut zijn met de taxitijd etc.

Efficiënt gebruik maken van banengebruik, daar is vast wel een kantoor met mensen die daar over brainstormen.
Ik vraag mij alleen af, hoe druk is nu werkelijk? Was de Polderbaan nodig? NOG een baan erbij?

Graag verwijs ik naar LHR of CDG en FRA. Niet meer dan 2 tot 4 banen tot hun beschikking.
Elke minuut land daar een toestel. Daar is geen "peak"....die is er de hele dag.
Ruimte om te bouwen? ja dat hebben we, maar hoe ver gaan we?

Graag de reacties!
User avatar
ATCSpooky
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 279
Joined: 31 Oct 2007, 21:01
Type of spotter: Eerst de foto dan het nummer.... (F..)
Subscriber Scramble: ATCSpooky
Location: In the Southwest....

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by ATCSpooky »

Spoken as a true "LEEK"..... :point:


P.s. wel Aagje naar wat je reden c.q. belang van en bij dit betoog is!?
Many have an image of me; few get the picture
User avatar
The Traveller
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 538
Joined: 18 Feb 2006, 13:19

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by The Traveller »

@ ATC Spooky, Nee ik ben geen Leek...Ik zoek een discussie.

Mijn point is dat ik na jaren van dit soort baangebruik nu weleens wil weten hoe de zaken in elkaar zitten.
Mijn betoog lijkt me een duidelijk statement en ik denk dat men op vele punten herkenning vind.

Geen verwijten maar even uitleg. :respect:
Dat is wat ik zoek.
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by altenae »

Vorige week ook een leuke op de scanner:

Een KLM piloot die 27 kreeg en toen 36r en toen 06 en vervolgens weer 36r omdat ze nog vertrokken op 24. Deze piloot vroeg of het een nieuwe hobby was van ATC. ;)

[ Post made via Mobile Device ]
http://www.wildlife-photos.net, planepix.nl and aviationpix.nl
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by Arjenp »

The Traveller wrote:k zoek een discussie.


Die discussie ga je niet krijgen vermoed ik. De punten die je beschrijft zijn enigszins herkenbaar alleen je geeft er een verkeerde interpretatie aan waardoor ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat je niet helemaal goed op de hoogte bent over hoe er op Schiphol wordt gewerkt en de Air Traffic Management die daarbij komt kijken.
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by altenae »

Arjenp wrote:
The Traveller wrote:k zoek een discussie.


Die discussie ga je niet krijgen vermoed ik. De punten die je beschrijft zijn enigszins herkenbaar alleen je geeft er een verkeerde interpretatie aan waardoor ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet helemaal goed op de hoogte bent over hoe er op Schiphol wordt gewerkt en de Air Traffic Management die daarbij komt kijken.
Is air traffic management dus 27. Oh nee 36r. Oh nee 06. Oh nee 36r want we vertrekken nog van 24 ?

[ Post made via Mobile Device ]
http://www.wildlife-photos.net, planepix.nl and aviationpix.nl
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by Arjenp »

altenae wrote:
Is air traffic management dus 27. Oh nee 36r. Oh nee 06. Oh nee 36r want we vertrekken nog van 24 ?

[ Post made via Mobile Device ]
Nee, dat is een uitzondering op de gemiddeld 1100 vluchten die er per dag plaatsvinden.
User avatar
The Traveller
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 538
Joined: 18 Feb 2006, 13:19

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by The Traveller »

Natuurlijk is het mijn interpretatie, mijn eigen visie. maar ook op feiten gebaseerd.
Het is lastig voor ons met alle banenwissels, maar dat is maar een hobby.

ATC is geen hobby maar serieuze business. Daar twijfel ik niet aan, maar soms, soms...

De 27 vraagstelling over het gebruik ervan...daar heb ik grote vraag tekens bij.

Dat de 22/04 baan verkapt een stuk langer is gemaakt en daardoor nu ook een B747 de mogelijkheid heeft om daar te landen is ook vreemde zaak.
Eigenlijk gewoon stiekem een baan erbij. Gelukkig wordt deze nu nog op goede wijze gebruikt. Tijdens zwaar weer. Gelukkig maar want dan komen de toestellen ECHT laag over Amsterdam heen. Maar ondertussen wel blijven landen op 18R in zo'n situatie is verbazingwekkend. Gevaarlijk zelfs...denk aan de Transavia B757 toen op 19R op 1e Kerstdag meen ik, jaartal ben ik even kwijt...crosswind/windshear etc.
User avatar
ATCSpooky
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 279
Joined: 31 Oct 2007, 21:01
Type of spotter: Eerst de foto dan het nummer.... (F..)
Subscriber Scramble: ATCSpooky
Location: In the Southwest....

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by ATCSpooky »

Ik had een heel verhaal getikt, maar dat is denk ik ergens op de digitale highway verloren gegaan..... :cry:
Zal kijken of ik het nog kan reproduceren......
Many have an image of me; few get the picture
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by Arjenp »

The Traveller wrote: Het is lastig voor ons met alle banenwissels, maar dat is maar een hobby.
Die frustratie ken ik absoluut ook alleen ik vind dat je iets te snel voorbij gaat aan zaken die altijd direct of indirect worden meegenomen bij de keuze voor een baan zoals de geluidsbelasting, CFMU, slots, verdeling van verkeer over de banen(west/oost departures), het weer, wat AAS ter beschikking stelt aan LVNL, huidige verkeerssituatie( Europese/Internationale, in/outbound piek) en verdere wet- en regelgeving over bijvoorbeeld welke baan waar voor mag worden gebruikt.
User avatar
ATCSpooky
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 279
Joined: 31 Oct 2007, 21:01
Type of spotter: Eerst de foto dan het nummer.... (F..)
Subscriber Scramble: ATCSpooky
Location: In the Southwest....

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by ATCSpooky »

@ The Traveller: Je zegt dus geen leek te zijn, maar je verhaal doet toch echt anders vermoeden...
Je geeft aan een discussie te willen!? Maar waarover dan!? Ook het statement dat je wilt maken begrijp ik niet...
Het enige dat er m.i. dan overblijft is dat je een uitleg wilt..... En dat kan ik heel goed begrijpen! Alleen is dat niet even zo te doen....

Met dagelijks rond de 1430(!) vliegbewegingen. allerlei milieueisen waaraan te voldoen, de wettelijke kaders in acht nemend, allerlei procedures en andere regelgeving die van kracht zijn, alsmede het rekening houden met de omgeving, het (onvoorspelbare) weer, de efficiëntie van de afhandeling, de lay-out van het veld, de belangen van de maatschappijen, de VEILIGHEID, etc, etc, etc, begrijp je wel dat dat niet zo 1,2,3 uit te leggen is....

Voor ik dan ook verder ga "nodig" ik je graag uit om de website van LVNL (http://www.lvnl.nl) te bezoeken en dan met name te kijken onder het kopje baangebruik.... dit zal denk ik al wel aardig verhelderend zijn en mogelijk op de vele vragen dit je een soort van hierboven hebt gesteld een uitleg verschaffen!

Een summiere uitleg alvast: het gehele Schiphol verkeer draait om ingaande en uitgaande pieken. Helaas mogen er maar 3 banen tegelijkertijd gebruikt worden met daarin een kleine overlap die het gebruik van 4 banen tegelijkertijd toestaat! De polderbaan is toentertijd aangelegd als milieubaan en daardoor ook de meest preferente baan om te gebruiken. Los daarvan maakt SPL gebruik van SID-depending runways. Dat wil zeggen: bij 2 banen starten wordt één baan gebruikt voor verkeer naar het oosten en zuiden en de andere baan voor verkeer naar het westen en noorden. Daarin mixen (bijv de GIA) is voor de toren niet echt een heel groot probleem, maar wel voor de radar afdeling (Approach) die het grotere plaatje afhandelt met ook het binnenkomende verkeer alsmede de overvliegers......

Het ultieme en meest veilige scenario zou de gehele dag een 2+ 2 baangebruik zijn: voor iedereen duidelijk en veilig, maar helaas is dat vooralsnog door factoren van buiten de verkeersleiding een utopie!
Many have an image of me; few get the picture
User avatar
ATCSpooky
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 279
Joined: 31 Oct 2007, 21:01
Type of spotter: Eerst de foto dan het nummer.... (F..)
Subscriber Scramble: ATCSpooky
Location: In the Southwest....

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by ATCSpooky »

Gevaarlijk zelfs...denk aan de Transavia B757 toen op 19R op 1e Kerstdag meen ik, jaartal ben ik even kwijt...crosswind/windshear etc.[/quote]

Deze kan ik even niet laten gaan.....

Dit was niet de schuld van de verkeersleiding! De captain is eindverantwoordelijke en als de captain een baan niet kan, mag of wil accepteren voor wat voor reden dan ook is dat zijn goed recht, sterker nog, dat is een deel van zijn werk! Indien er dan andere opties aanwezig en beschikbaar zijn zal de verkeersleiding deze altijd proberen te accommoderen. Zijn deze echter niet beschikbaar of aanwezig dat is het de captain zijn goed recht om uit te wijken naar een ander vliegveld waar de condities wél goed zijn en hij zijn vluchtuitvoering zodoende tot een veilig einde kan brengen! Ik hoef hier denk ik geen betoog te doen wat voor financiële consequenties bijvoorbeeld uitwijken heeft voor een maatschappij en dus ook niet welke "druk" er dus ligt om aan te komen op het veld van geplande bestemming.....

Zo makkelijk en simpel is dus "the big picture" helaas niet.....
Many have an image of me; few get the picture
User avatar
The Traveller
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 538
Joined: 18 Feb 2006, 13:19

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by The Traveller »

Heel erg bedankt voor de uitleg, het banengebruik van de LVNL website ken ik en is verhelderend. De polderbaan is een milieu baan.maar ook een politieke baan
die zeker niet favoriet is bij de klant...de airline. elke keer weer word er gevraagd om 18C...Nee word er dan gezegd. Ooit eens gehoord op de scanner van een LH vlieger die vroeg om 18C (hij was net te vroeg en kreeg 18R) hij komt als eerste kist voorbij SPY en vliegt door naar 18R dus 18C voorbij..een KLM vlieger zit er vlak achter en krijgt wel 18C. Die LH vlieger was duidelijk =censored= en zei "oh that's how it works" Je zou het moeten opnemen die gesprekken. wetgevingen, regeltjes, Brussel, etc etc. Nee puur ATC deze club maakt de dienst uit op SPL.

Een grappige film en niet te serieus maar kijk eens "Pushing Tin".

1100 vluchten of 1430 vluchten per dag? met zoveel banen is dat toch peanuts? En veel komt ook in de nacht binnen, dan valt dat aantal helemaal in het niets.
Nee, de indruk wekken dat het heel druk is, de politiek ervan overtuigen dat er nog een baan bij moet. Kijk naar andere velden in Europa. Waar zijn de widebodies???
Nou, we zijn blij met de enige dagelijkse A380 hoor. Hoeveel gates zijn er al A380 ready? in vergelijking met b.v. LHR? Ik dwaal af.
altenae
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 172
Joined: 15 Apr 2008, 21:15
Type of spotter: Civil
Contact:

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by altenae »

Dit was niet de schuld van de verkeersleiding! De captain is eindverantwoordelijke en als de captain een baan niet kan, mag of wil accepteren voor wat voor reden dan ook is dat zijn goed recht, sterker nog, dat is een deel van zijn werk!
Behalve dan bij vertrek van de Garuda vlucht.
Hij was erg zwaar en 24 had zijn voorkeur ivm de wind richting.

Het antwoord van ATC was duidelijk.
Ik zeg laten we naar 7 banen gaan dan komt het allemaal goed.

[ Post made via Mobile Device ]

[ Post made via Mobile Device ]
http://www.wildlife-photos.net, planepix.nl and aviationpix.nl
User avatar
ATCSpooky
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 279
Joined: 31 Oct 2007, 21:01
Type of spotter: Eerst de foto dan het nummer.... (F..)
Subscriber Scramble: ATCSpooky
Location: In the Southwest....

Re: EHAM ATC heeft nieuwe hobby/ontspoort?

Post by ATCSpooky »

@ The Traveller.... je dwaalt inderdaad af, maar snapt ook "the big picture" nog steeds niet en dat is jammer aangezien je nog steeds in verwijten en onbegrip praat.... mocht ATC maar de dienst uitmaken! En daar laat ik het dan maar bij!

@ altenae.... INDIEN ATC een afwijkend baangebruik KAN maar bovenal MAG accommoderen zal dat altijd gebeuren, maar kan en/of mag het niet door bijv de regels of wat dan ook dan zal men moeten wachten totmde baan beschikbaar komt voormal het verkeer..... De maatschappijen weten dit ook dus zouden ze daar rekening mee moeten houden.... echter vracht laten staan kost.... geld!

Goed weekend allen en hopende dat mocht de RAAF morgen komen dat ie op de 22 landt..... of de 36R.... of de 27.... of de 06..... ;-)

[ Post made via Mobile Device ]
Many have an image of me; few get the picture
Post Reply

Return to “'t Praethuys”