Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-1956

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Venz
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 342
Joined: 06 Sep 2002, 17:27
Type of spotter: Retired type of spotter, but mostly photos.
Location: Gilze-Rijen AB.

Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-1956

Post by Venz »

Op 1 oktober 1956 crashte een Soesterbergse F-100C Super Sabre (54-1988) in het Wilhelminakanaal in Oosterhout NB als gevolg van een motorstoring. Eerste Luitenant Rezk Moses Mohamed van het 32ste kon het toestel per schietstoel verlaten *.

Wie kan mij helpen aan meer informatie en/of foto's van desbetreffende crash? Alle info is welkom.

* het jaar daarop heeft Luitenant Mohamed nog twee maal gebruik moeten maken van zijn schietstoel. Bij de laatste crash kwam het toestel terecht op de Kolonel Palmkazerne in Bussum. Hierbij vielen 5 doden en 16 gewonden.
Numbercruncher
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1109
Joined: 13 Mar 2006, 16:43
Type of spotter: S3
Subscriber Scramble: Numbercruncher
Location: AMS/EHAM

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by Numbercruncher »

Hela!

De crash in Bussum is ruim beschreven: http://members.chello.nl/j.ruijzendaal/crash.htm

Over de crash in 1956 kwam ik het volgende tegen:

http://nha.courant.nu/issue/HD/1956-10- ... ull/page/2 (tweede kolom onder de tandpastareclame ;-)

en

http://schiedam.courant.nu/issue/NSC/19 ... e/1?query=

Tot zover mijn onderzoek... :-)

HTH!

Grtz,

Robert W
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."

Douglas Adams
User avatar
Venz
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 342
Joined: 06 Sep 2002, 17:27
Type of spotter: Retired type of spotter, but mostly photos.
Location: Gilze-Rijen AB.

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by Venz »

Bedankt voor de links. Ik had ook al wat knipsels uit de lokale dagbladen gevonden met informatie van soortgelijke strekking. Ik woon vlak bij de crash site en aan de hand van de verhalen heb ik al aardig de exacte locatie kunnen achterhalen. Ik ben ook benieuwd of er ergens nog beeldmateriaal te vinden is.
BennoT6
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 177
Joined: 24 Mar 2004, 11:35
Type of spotter: warbirds & EHGR
Location: Molenschot

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by BennoT6 »

Diverse kranten maakten er melding van:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/resul ... )&coll=ddd

(Ben trouwens zelf ook wel benieuwd naar exacte de locatie.)

Benno, baankop RWY10 EHGR
User avatar
GerritsFinest
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 483
Joined: 20 Feb 2010, 22:09
Type of spotter: since 1964 military + warbirds + wrecks and relics
Subscriber Scramble: GerritvandeVeen
Location: Nijkerk

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by GerritsFinest »

the story of the Soesterberg F100's is listed here: https://www.sberg-movements.nl/32nd-ser ... 0c-serials
Numbercruncher
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1109
Joined: 13 Mar 2006, 16:43
Type of spotter: S3
Subscriber Scramble: Numbercruncher
Location: AMS/EHAM

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by Numbercruncher »

Hela!

Hoe precies wil je het hebben? Kist is ter hoogte van het huidige 'Hanze College' aan de Bouwensstraat het kanaal in geplompt. Krantenberichten hebben het over de piloot die 2 km verderop neerkwam (Krombraak 2, Jamin), en het net missen van de LTS (inmiddels dus Hanze College).

Quote uit http://oostheem1973.nl/index_htm_files/ ... mkunde.pdf

"Angstige momenten maakten de leerkrachten en leerlingen
ook mee op 1 oktober 1956. De schoolbevolking ontsnapte
toen aan een ramp. Een Amerikaanse straaljager van de vliegbasis
Soesterberg boorde zich op 75 meter van de school in
het talud van het Wilhelminakanaal. De Amerikaanse piloot
had het toestel al per parachute verlaten en landde in de
Duiventoren. De brokstukken vlogen honderden meters in het rond en drongen
ook, vermengd met kerosine, door de ruiten de lokalen binnen. Afgaande op het toenemende helse motorgeronk was
iedereen onder de banken gedOken en raakte gelukkig niemand
gewond. Ook de speelplaats lag bezaaid met brokstukken
en menige leerling uit die tijd heeft daar nu thuis nog een
souvenir van liggen."

Een speelplaats op een LTS? Hmmm... :-)

Overigens staat hier dan weer dat de piloot landde in de Duiventoren, andere bronnen hebben het over de Jamin-fabriek in aanbouw.

Andere interessante quote uit die PDF:
"Daarom.werd in 1959 met een carnavalswagen deelgenomen
aan de carnavalsoptocht in Oosterhout onder het motto: .Wij
gaan naar de maan, want wij krijgen geen voetbalveld-, Het
zou nog lange tijd duren voor het sportveld er kwam want
daarvoor moesten eerst de nieuwe sluiswerken uitgevoerd
worden en het Wilhelminakanaal verlegd worden."

Dat doet vermoeden dat de loop van het kanaal na 1959 veranderd is?

Dan kom ik uit op ongeveer 51°38'6.24"N 4°50'59.39"O. Oude luchtfoto's kon ik zo snel even niet vinden.

Voor wat betreft beeldmateriaal: ik schat in dat het er niet is. Als het er wel is is het in handen van iemand die op de LTS zat, danwel de USAF historical library. Maar in 1956 had nog niet iedereen een (camera op zijn) mobiel (...) en het feit dat de kist onder water is verdwenen en vervolgens direct in een door militairen afgezette omgeving is geborgen maakt de kansen er niet groter op.

Maar je zou kunnen proberen http://www.afhra.af.mil/Contact-Us/

Grtz,

Robert W
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."

Douglas Adams
User avatar
Venz
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 342
Joined: 06 Sep 2002, 17:27
Type of spotter: Retired type of spotter, but mostly photos.
Location: Gilze-Rijen AB.

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by Venz »

Wat je zegt klopt inderdaad: Het ene verhaal spreekt over dat de vlieger bij de Duiventoren terecht is gekomen, het andere over de in aanbouw zijnde Jamin fabriek aan de Krombraak. Ook ik heb tot op heden geen goede luchtfoto's kunnen vinden van rond die periode om de loop van het kanaal destijds te kunnen bekijken. Ik heb het idee dat de loop van het kanaal iets richting het westen is verlegd om aan te sluiten op Sluis 1 (iets meer naar het oosten ligt nog een waterloop naar wat lijkt op een oude sluis/doorgang), maar dat is een stukje verwijderd van de vermoedelijke crashsite (ik gok tussen de LTS/Hanzecollege en de Warande/Scorpio).

Ik ben recent wel een rapport tegengekomen waarin een (voor)onderzoek naar de bodemgesteldheid rond recreatieoord De Warande is beschreven i.v.m. de bouwplannen aldaar. Hier werd met name gekeken of er binnen een straal rondom het recreatiegebied gevechtshandelingen en andere zaken zijn voorgevallen die kunnen duiden op mogelijke aanwezigheid van gevaarlijke zaken (bommen, munitie etc). Hier werd niet gesproken over de crash in de nabijheid van het recreatieoord.

Ik heb ook begrepen dat de pers en omstanders op afstand werden gehouden, dus daar zal geen beeldmateriaal vandaan komen. Maar ik neem aan dat er destijds ook een commissie van onderzoek ter plaatse is geweest die hoogstwaarschijnlijk wel wat gefotografeerd heeft. Of wellicht iemand van de bergingsdienst o.i.d. Ik weet: het is een beetje een speld/hooiberg verhaal, maar je weet maar nooit.

Kleine sidestep: Zijn er misschien nog spotters van het eerste uur die toevallig deze kist op de gevoelige plaat heeft vast weten te leggen?
Fishbed_9307
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 616
Joined: 07 Mar 2014, 17:25

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by Fishbed_9307 »

Venz wrote:Wat je zegt klopt inderdaad: Het ene verhaal spreekt over dat de vlieger bij de Duiventoren terecht is gekomen, het andere over de in aanbouw zijnde Jamin fabriek aan de Krombraak. Ook ik heb tot op heden geen goede luchtfoto's kunnen vinden van rond die periode om de loop van het kanaal destijds te kunnen bekijken. Ik heb het idee dat de loop van het kanaal iets richting het westen is verlegd om aan te sluiten op Sluis 1 (iets meer naar het oosten ligt nog een waterloop naar wat lijkt op een oude sluis/doorgang), maar dat is een stukje verwijderd van de vermoedelijke crashsite (ik gok tussen de LTS/Hanzecollege en de Warande/Scorpio).

Ik ben recent wel een rapport tegengekomen waarin een (voor)onderzoek naar de bodemgesteldheid rond recreatieoord De Warande is beschreven i.v.m. de bouwplannen aldaar. Hier werd met name gekeken of er binnen een straal rondom het recreatiegebied gevechtshandelingen en andere zaken zijn voorgevallen die kunnen duiden op mogelijke aanwezigheid van gevaarlijke zaken (bommen, munitie etc). Hier werd niet gesproken over de crash in de nabijheid van het recreatieoord.

Ik heb ook begrepen dat de pers en omstanders op afstand werden gehouden, dus daar zal geen beeldmateriaal vandaan komen. Maar ik neem aan dat er destijds ook een commissie van onderzoek ter plaatse is geweest die hoogstwaarschijnlijk wel wat gefotografeerd heeft. Of wellicht iemand van de bergingsdienst o.i.d. Ik weet: het is een beetje een speld/hooiberg verhaal, maar je weet maar nooit.

Kleine sidestep: Zijn er misschien nog spotters van het eerste uur die toevallig deze kist op de gevoelige plaat heeft vast weten te leggen?
Venz wrote:Wat je zegt klopt inderdaad: Het ene verhaal spreekt over dat de vlieger bij de Duiventoren terecht is gekomen, het andere over de in aanbouw zijnde Jamin fabriek aan de Krombraak. Ook ik heb tot op heden geen goede luchtfoto's kunnen vinden van rond die periode om de loop van het kanaal destijds te kunnen bekijken. Ik heb het idee dat de loop van het kanaal iets richting het westen is verlegd om aan te sluiten op Sluis 1 (iets meer naar het oosten ligt nog een waterloop naar wat lijkt op een oude sluis/doorgang), maar dat is een stukje verwijderd van de vermoedelijke crashsite (ik gok tussen de LTS/Hanzecollege en de Warande/Scorpio).

Ik ben recent wel een rapport tegengekomen waarin een (voor)onderzoek naar de bodemgesteldheid rond recreatieoord De Warande is beschreven i.v.m. de bouwplannen aldaar. Hier werd met name gekeken of er binnen een straal rondom het recreatiegebied gevechtshandelingen en andere zaken zijn voorgevallen die kunnen duiden op mogelijke aanwezigheid van gevaarlijke zaken (bommen, munitie etc). Hier werd niet gesproken over de crash in de nabijheid van het recreatieoord.

Ik heb ook begrepen dat de pers en omstanders op afstand werden gehouden, dus daar zal geen beeldmateriaal vandaan komen. Maar ik neem aan dat er destijds ook een commissie van onderzoek ter plaatse is geweest die hoogstwaarschijnlijk wel wat gefotografeerd heeft. Of wellicht iemand van de bergingsdienst o.i.d. Ik weet: het is een beetje een speld/hooiberg verhaal, maar je weet maar nooit.

Kleine sidestep: Zijn er misschien nog spotters van het eerste uur die toevallig deze kist op de gevoelige plaat heeft vast weten te leggen?
Heb je al geprobeerd bij Koen van den Heuvel van Flash. Die heeft heel veel foto's van crashes in Nederland van na de Tweede Wereldoorlog, volgens mij afkomstig uit de archieven van de luchtmacht.

Gr. Paul
Jonathan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 73
Joined: 14 May 2007, 16:37
Type of spotter: military & civil
Subscriber Scramble: May 1981
Location: Oisterwijk

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by Jonathan »

Venz wrote:Kleine sidestep: Zijn er misschien nog spotters van het eerste uur die toevallig deze kist op de gevoelige plaat heeft vast weten te leggen?
Dat zal niet meevallen. Deze kist was pas een paar dagen eerder (op 25 september) op Soesterberg gearriveerd, zie:
https://www.sberg-movements.nl/32nd-ser ... 0c-serials
Overigens meldt deze erg informatieve en mooie site ook dat het wrak van het toestel al de volgende dag (op 2 oktober dus) op Soesterberg werd teruggebracht.
Groeten,
Jonathan
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4565
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Info gevraagd: F-100C (54-1988) crash Oosterhout 1-10-19

Post by frank kramer »

Hi Venz, see your PM :D
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”