voor het eerst naar Fairford, iemand nog tips?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

[quote="Lightning"]Ik kan ook aanraden om naar Swindon te gaan en daar een B&B te zoeken. De bus vanaf het busstation in Swindon is denk ik één van de snelste manieren om Fairford te bereiken. Je wordt namelijk via allerlei binnenweggetjes om de files heen geleid.
Zelf ben ik met de Eurostar (trein dus) door de kanaaltunnel gegaan en vandaar per trein naar Swindon. Treinvervoer in Engeland is overigens vrij prijzig.
Wat mij ook een goede optie lijkt is vliegen naar Heathrow, vandaaruit de metro nemen naar Paddington Station en vervolgens de trein naar Swindon.[/quote]

Vergeet die metro vanaf Heathrow!!!!!

Als je via Heathrow wilt vliegen kun je beter de Rail-Airlink bus pakken vanaf het Central Bus station bij Terminal 1 naar Reading, en daar op de trein uit Paddington naar Bristol stappen (stopt in Swindon eerste of tweede stop). Probeer je terugreis niet te vroeg op de dag te plannen, en vraag als kaartje een Saver Return. Dat is een retour die 3 maanden geldig is (alleen terug niet op dezelfde dag als heen) maar vanaf 9.30 uur (en dat betekent echt dat de 9.29 trein niet mogelijk is) reken dat je ongeveer 11.00 a 11.30 uur op Heathrow bent. Het scheelt je in geld en ook in tijd. Metro van Heathrow naar de stad is ongeveer 1 uur.
Boontje
Posts: 12
Joined: 28 Mar 2008, 19:23

Post by Boontje »

Is het ook verstandig om iets mee te nemen waar je op kan staan tijdens de show? Want ik ga in mn eentje er dus heen en wil eerst de static bekijken maar ben bang dat er dan geen plaats voor aan de baan is als de show begint. Is zoiets dan handig om mee te nemen om alsnog mooie plate te schieten?

Alvast bedankt voor de reacties.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

[quote="Boontje"]Is het ook verstandig om iets mee te nemen waar je op kan staan tijdens de show? Want ik ga in mn eentje er dus heen en wil eerst de static bekijken maar ben bang dat er dan geen plaats voor aan de baan is als de show begint. Is zoiets dan handig om mee te nemen om alsnog mooie plate te schieten?

Alvast bedankt voor de reacties.[/quote]

Volgens een blog die op airtattoo.com heeft gestaan wordt er gekankerd op mensen die trappen, windschermen tenten etc. meenemen. De organisatie beraadt zich of ze dit soort zaken niet moeten verbieden op het veld. Met iedereen die door de security moet, hebben ze ook de mogelijkheid om dit soort zaken eventueel in te nemen.
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3734
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

aviodromefriend wrote:De organisatie beraadt zich of ze dit soort zaken niet moeten verbieden op het veld. Met iedereen die door de security moet, hebben ze ook de mogelijkheid om dit soort zaken eventueel in te nemen.
Nou, daar mogen ze dan wel eens werk van gaan maken. Vooralsnog denk ik niet dat het dit jaar het geval zal zijn, anders had men het wel aangekondigd. Zelf stoor ik me vooral aan die gevallen die 's ochtends eerst een windscherm opzetten en daarmee een oppervlakte van zo'n vijf vierkante meter claimen voor hun gezinnetje. :#{:
Greetz,

Patrick
mikek1357
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 16 Jun 2007, 21:06
Location: Leek, The Netherlands
Contact:

Post by mikek1357 »

SquAdmin wrote:
aviodromefriend wrote:De organisatie beraadt zich of ze dit soort zaken niet moeten verbieden op het veld. Met iedereen die door de security moet, hebben ze ook de mogelijkheid om dit soort zaken eventueel in te nemen.
Nou, daar mogen ze dan wel eens werk van gaan maken. Vooralsnog denk ik niet dat het dit jaar het geval zal zijn, anders had men het wel aangekondigd. Zelf stoor ik me vooral aan die gevallen die 's ochtends eerst een windscherm opzetten en daarmee een oppervlakte van zo'n vijf vierkante meter claimen voor hun gezinnetje. :#{:
Helemaal mee eens :evil: wordt je ervan.
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Copter »

Het is voor mij alweer jaren geleden dat ik naar de airshow op Fairford ben geweest. Wij gingen altijd met de auto (we kwamen dan geloof ik 's avonds voor de show aan en hadden geen last van files zover ik me kan herinneren). We verbleven op een camping (lees: weilanden) dat direct naast het vliegveld lag. Hierdoor kon je te voet naar het vliegveld.

Ik hoop dat je geen nummertjes schrijft, want dan heb je het zo druk dat je amper tijd hebt om de vliegtuigen goed te bekijken en eventueel te fotograferen. Het fotograferen van de static is niet altijd ideaal omdat er op sommige plaatsen mensen voor en achter langs de vliegtuigen lopen. Zo krijg je vaak publiek op de foto's.

Wat ik me nog kan herinneren is dat de entreeprijs voor de show erg hoog was. Daarbij komt ook nog dat het erg duur is om naar Engeland te reizen met bijvoorbeeld de boot. De show zelf is erg leuk maar voor mijn gevoel behoorlijk commercieel.

Gezien de hoge kosten ben ik sindsdien niet meer naar de airshow op Fairford gegaan.
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

De eerste keer Fairford, ik vind hem wel erg schattig :D
Da's absoluut niet lullig bedoeld ofzo, ik bedenk me alleen net dat ik er al 10 jaar niet geweest ben. Maar ben vroeger altijd trouw naar de RIAT gegaan op Fairford en Boscombe Down.

De eerste keer met de Scramble bus en dat was dan ook meteen de laatste keer - na Mildenhall en andere verre busreizen had ik er gewoon een beetje tabak van toen. De eerste keer was het gewoon 1 dag show en dat was best goed, je kan prima langs de baan platen.

Daarna altijd met de auto geweest en dan altijd de show op zondag en de vertrekdag op maandag.. en dan meestal gewoon een weekje Engeland d'r achteraan geplakt. Na een paar keer aan de kop van de baan gezeten te hebben (druk, vervelende ladders en niet altijd de platen kunnen schieten die ik wilde), zijn we overgestapt naar de FRIAT tribune. Zoals eerder aangegeven hoef je geen compleet FRIAT pakket te nemen - ik weet niet of dat nogsteeds zo is.

Maar vanaf de FRIAT tribune kan je op maandag hele fraaie take-off platen schieten. Het grootste deel van de static gaat op maandag weer weg dus maak je borst maar nat!
Boontje
Posts: 12
Joined: 28 Mar 2008, 19:23

Post by Boontje »

Ik ben met een georganisserde groeps reis. Dus ik zie de show op zaterdag en ga zaterdag ook weer weg. En ik dacht dan zelf aan een koffer om op te kunnen staan. En ben er puur om te fotograveren en niet om nrtjes te noteren :-D
User avatar
sp00k
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 325
Joined: 23 Nov 2007, 10:28
Type of spotter: Photography, preferably 70/80`s Military Jets
Subscriber Scramble: sp00k
Location: Amersfoort, NL.

Post by sp00k »

Het mooiste van Fairford zijn de arrival en vertrek dagen.

De eerste keer sta je met je waffel open te kijken hoe er op final 2 mig`s zitten, overhead een groepje mirages aan het breaken zijn, en hoog boven je 2 phantoms in de rij aan het wachten zijn.

Dit gaat bijna de hele dag door :)

Vertrek is erg gaaf, vooral als ze richting van Lechlade vertrekken.

Meerdere keren gezien hoe dagjes mensen die bij de hekken staan te kijken met z`n alle op de grond duiken omdat er een Tornado op boomtop hoogte aan het opstijgen is :)

Ik betwijfel zelf dat ik ooit nog naar Fairford zal gaan, maar de 6-7 keer dat ik ben geweest zijn nog steeds de beste shows waar ik ben geweest, met als hoogtepunt de `89 show (blackbird, EL A-10`s, hand van Koning Hoessein schudden, en die Whale).
Soesterberg AB Spotter '84-'96
andel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2786
Joined: 18 May 2004, 20:54
Subscriber Scramble: andel
Location: andel noord brabant

Post by andel »

Nou met die arrival days valt het de laatste jaren wel mee of tegen eingelijk.
Want op de Woensdag mag je blij zijn meteen stuk of twintig vliegtuigen.
Donderdag,s is het drukker en de vrijdag wordt er vooral geoefend voor de zaterdag en zondagdoor de display teams.
De zeer goede jaren negentig zijn echt voorbij.
Maar het blijft leuk !!!!!!!
Maar de Maandag is het van een uurtje of negen tot een uur of drie echt werken geblazen om alles te platen.
En de Dinsdagochtend gaan de achterblijvers naar huis op de kisten na die echt stuk zijn (Tornado,s en Mirage,s :lol: )
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

[quote="sp00k"]Het mooiste van Fairford zijn de arrival en vertrek dagen.

De eerste keer sta je met je waffel open te kijken hoe er op final 2 mig`s zitten, overhead een groepje mirages aan het breaken zijn, en hoog boven je 2 phantoms in de rij aan het wachten zijn.

Dit gaat bijna de hele dag door :)

Vertrek is erg gaaf, vooral als ze richting van Lechlade vertrekken.

Meerdere keren gezien hoe dagjes mensen die bij de hekken staan te kijken met z`n alle op de grond duiken omdat er een Tornado op boomtop hoogte aan het opstijgen is [/quote]

Als je echt van de vertrekdag wilt genieten, moet je op de FRIATtribune zitten. In 2004 was ik met Topgun Tours uit Denemarken geweest, en daar was FRIAT inclusief nl. Vele jaren daarvoor genoten van de departures vanaf Park and View, maar sinds die ene FRIAT keer ben ik daar helemaal niet meer heen geweest. Geen FRIAT pas betekende weer die inferieure platen die ik in de jaren ervoor zo gaaf vond, zeker ook vanwege de auto's die langs Park and View voor je lens langs rijden. Dat is net alsof je van breedband internet terug moet naar een analoog inbelabonement.
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Post by Redskin »

aviodromefriend wrote: Geen FRIAT pas betekende weer die inferieure platen die ik in de jaren ervoor zo gaaf vond, zeker ook vanwege de auto's die langs Park and View voor je lens langs rijden. Dat is net alsof je van breedband internet terug moet naar een analoog inbelabonement.
Beetje overdreven, in mijn tijd ging ik gewoon aan de andere kant van de weg staan. Toen lag de weg nog een stuk hoger dan het veld waardoor zelfs het hek lager stond dan ikzelf. (zelfs toen was de prijs van een fiat (was nog geen riat) al bijna niet te betalen voor een eenvoudige student, vandaar).
John
Image
User avatar
sp00k
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 325
Joined: 23 Nov 2007, 10:28
Type of spotter: Photography, preferably 70/80`s Military Jets
Subscriber Scramble: sp00k
Location: Amersfoort, NL.

Post by sp00k »

ik ben op allerlij verschillende verschillende manieren naar de Riat geweest.

Met het vliegtuig en auto huren, met de boot Hoek van holland -> Harwich, met de Chunnel, met de boot Calais -> Dover.

Wat de beste manier is (vind ik) is naar Calais rijden, en de boot nemen, dit is goedkoper dan de Chunnel maar duurt wel iets langer, dan in Cheltenham een b&b nemen.

Dat heb ik iets van 4x gedaan en bevalt me het beste.

Wat ook lekker was (maar wel lange reistijden) was met Easy jet naar Gatwick, Trein van Gatwick naar binnenstad London, taxi van station naar autohuur bedrijf, en dan met de auto (mercedes A) naar Fairford rijden, dit was alles bij elkaar goedkoper dan met de eigen auto en via de Chunnel.

Alleen ben je dus wel veel tijd kwijt aan reizen, daarom heb ik dit 1x gedaan en daarna niet meer.

Ook heb ik een keer de trip gedaan met Scramble reizen maar zoals bij elke georganiseerde reis ben je verplicht om bijvoorbeeld om 17:00 bij de bus te zijn (en dan zal je zien dat dan net die Griekse F-4 voor de tribune aan het rond taxien is).
Soesterberg AB Spotter '84-'96
User avatar
sp00k
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 325
Joined: 23 Nov 2007, 10:28
Type of spotter: Photography, preferably 70/80`s Military Jets
Subscriber Scramble: sp00k
Location: Amersfoort, NL.

Post by sp00k »

Copter wrote: Gezien de hoge kosten ben ik sindsdien niet meer naar de airshow op Fairford gegaan.
Yep, voor een week Engeland/Fairford zou je bijna net zo goed een week naar de U.S.A. kunnen gaan een een B&B pakken in de aanvlieg route van Eglin.
Soesterberg AB Spotter '84-'96
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: voor het eerst naar Fairford, iemand nog tips?

Post by Copter »

Ondanks de relatief hoge kosten besloten om dit jaar weer eens naar de RIAT te gaan :lol:

Ben alleen nog op zoek naar een camping waar ik op zaterdag tussen middernacht en de vroege ochtend aan kan komen en mijn tent op kan bouwen. Heb jaren geleden weleens een hele nacht voor een campingingang staan wachten tot de beheerder 's ochtends eindelijk eens een keer arriveerde.

Weet iemand een geschikte (tijdelijke en bemande) camping ?
Is het nodig om vooraf te reserveren ?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”