Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3638
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

Meneer Boeder is hofleverancier van JSFNieuws.nl dus we weten hoe hij denkt over de JSF. Misschien is dit wel een goed initiatief. Als zijn standpunten vervolgens worden omgezet in kamervragen kunnen zijn argumenten eindelijk bevestigd danwel ontkracht worden en is het gezeik weer even over (of is dat wishful thinking?)
Greetz,

Patrick
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3506
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

Die argumenten zullen vast ontkent worden. Die vragen moeten namelijk worden beantwoord door....

Nou ja, dat zal iedereen wel kunnen invullen, denk ik.














Wie het niet weet: staatssecretaris Jack de Vries, de grootste supporter van de JSF in Nederland die niet werkzaam is binnen de KLu of JSF-lobby
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Sanderm
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 32
Joined: 09 Apr 2009, 09:51
Type of spotter: Military Photographer
Location: Opheusden

Re: Vervanging F-16's

Post by Sanderm »

Ik ken de heer Boeder en ik denk niet dat we kunnen stellen dat hij objectief is. Hij is grote fan van Saab, en heeft ten minste 5 Saab auto's rond zijn huis staan. Hij is inderdaad softwaredeskundige (http://www.beversoftware.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) maar de meeste software die hij maakt is bestemd voor de landbouwsector en MKB. Ik denk niet dat deze kennis relevant voor de besluitvorming van de JSF. Dit lijkt mij een typisch politiek oplossing om iemand naar voren te schuiven die deskundig lijkt maar helemaal geen deskundige is.
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3638
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

aviodromefriend wrote:Die argumenten zullen vast ontkent worden. Die vragen moeten namelijk worden beantwoord door....
De minister of staatssecretaris van Defensie. En als hij de kamer voorliegt gaat z'n kop eraf, dus die zal zich wel twee keer bedenken voordat hij dat doet. Daarnaast moet je niet vergeten dat de bronnen die het ministerie gebruikt gewoon vermeld worden in zo'n beantwoording, dus door iedere journalist te controleren. Neemt niet weg dat je een uitspraak van LM over de te verwachten stuksprijs gewoon 'as-is' moet accepteren, maar dat moet je bij SAAB ook.
Sanderm wrote:Ik ken de heer Boeder en ik denk niet dat we kunnen stellen dat hij objectief is. Hij is grote fan van Saab, en heeft ten minste 5 Saab auto's rond zijn huis staan.
Haha, fantastisch zeg. :bonk:
Greetz,

Patrick
User avatar
Wildpicture
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 732
Joined: 06 Apr 2008, 13:57
Type of spotter: F5 Military
Location: Flevoland
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Wildpicture »

SquAdmin wrote:De minister of staatssecretaris van Defensie. En als hij de kamer voorliegt gaat z'n kop eraf, dus die zal zich wel twee keer bedenken voordat hij dat doet.
There are lies, damn lies and statistics.....

Oftewel, je kunt in iedere verantwoording getallen en referentiekaders nemen die niet aansluiten bij voorgaande of die niet bekend zijn bij anderen. Hierdoor is het mogelijk al dit soort vragen schijnbaar netjes te beantwoorden zonder de ander ook maar iets zinnigs te vertellen. Vervolgens kun je later op dezelfde manier altijd aangeven dat je (op basis van de toenmalige veronderstellingen en kaders) het juiste antwoord hebt gegeven. Veel zeggen zonder concreet te zijn of echte antwoorden te geven. Politici zijn daar meesters in.

Overigens als die Boeders inderdaad zo is als hierboven beschreven, snap ik de kamer niet. Die getuige is dan dus niet onafhankelijk en echt deskundig en daarmee diskwalificeer je dus ook zijn antwoorden en je eigen standpunt. :bonk:
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3506
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

SquAdmin wrote: En als hij de kamer voorliegt gaat z'n kop eraf,
Dat zou zo moeten zijn, ware het niet dat een coalitie (meerderheid) dit waarschijnlijk gewoon zal accepteren van J.

Zonder J. ook geen personal coach van JPB rond de ministerraad, en dat is iets dat de grootste regeringspartij zich niet kan permiteren, dus kan je vergeten dat J's kop zou kunnen rollen. Dat heet politiek.

@Wildpicture: volgens mij is die conclusie over die man achter JSF nieuws al eerder getrokken in voorgaande 102 pagina's
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3638
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

aviodromefriend wrote:Zonder J. ook geen personal coach van JPB rond de ministerraad, en dat is iets dat de grootste regeringspartij zich niet kan permiteren, dus kan je vergeten dat J's kop zou kunnen rollen. Dat heet politiek.
Als een kamermeerderheid (en die heeft het CDA niet) het vertrouwen opzegt in een staatssecretaris die hen heeft voorgelogen, dan rolt Jack z'n kop. De sfeer binnen het kabinet is er wel naar en zo vlak voor de verkiezingen zullen de andere partijen er zeker niet voor terugdeinzen om het CDA in diskrediet te brengen.
Greetz,

Patrick
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5848
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

SquAdmin wrote:De sfeer binnen het kabinet is er wel naar en zo vlak voor de verkiezingen zullen de andere partijen er zeker niet voor terugdeinzen om het CDA in diskrediet te brengen.
Tenzij alle partijen bang zijn voor het PVV-spook en liefst zo lang mogelijk de status quo in stand houden.

Erwin
User avatar
mishu
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2008, 21:30
Subscriber Scramble Magazine: mishu

Re: Vervanging F-16's

Post by mishu »

Leuk berichtje van OSL-Actueel

Onwaardige vertoning rond JSF

"De PvdA, SP, PVV en GroenLinks praten woensdag in de Tweede Kamer met luchtvaartdeskundige Johan Boeder over de Joint Strike Fighter. Die moet op termijn de F-16 gaan vervangen". Aldus meldt RTL-Nieuws. De heer Boeder noemt zich overigens geen deskundige, maar Saab-verzamelaar en JSF-watcher. Bescheidenheid of zelfkennis? Hij is een van de verklaarde tegenstanders van de JSF, zo iemand die zelfs als het vriest, weet te melden dat de aarde toch opwarmt. U kent ze wel, de enthousiaste doe-het-zelvers die op internet alle mogelijke informatie bij elkaar harken die hun complottheorie ondersteunt. Medische artikelen door amateurs die nooit een medische opleiding hebben gevolgd. Rondom de Mexicaanse griep liep dit zo de spuigaten uit dat minister Klink waarschuwde voor deze onheilsprofeten. Ze vinden niettemin gretig gehoor bij politici die menen dat het hun zaak steunt. Maar veel meer dan stemmingmakerij is het niet. In het gunstigste geval kun je zeggen dat Boeder informatie heeft verzameld waarmee politici hun voordeel kunnen doen. Maar in dat geval geven deze politici zichzelf en hun beleidsmedewerkers een groot brevet van onvermogen, want Boeder is kennelijk beter in staat dan zijzelf om de berichtgeving te lezen en te begrijpen.
De echte deskundigen van de luchtmacht en van gerenommeerde onderzoeksinstituten als TNO en NLR moeten woensdag werkeloos toezien bij een vertoning die de Tweede Kamer onwaardig is.

Mat Herben
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

A Timely Jolt for the F-35

Fixing the Pentagon’s dysfunctional procurement system takes more than just killing off anachronistic projects like the now-terminated F-22 jet fighter. It also requires rescuing vitally needed programs from poor military management and private sector cost overruns.
That is why we are pleased to see Defense Secretary Robert Gates taking strong steps to revitalize the struggling F-35 Joint Strike Fighter program.
A cost-effective F-35 is critical to the future combat needs of the Air Force, Navy and Marines. The project already is years behind schedule and nearly 50 percent above its originally estimated cost. That is clearly too much, especially with the Pentagon planning to buy almost 2,500 of the planes over the next 25 years. That comes to a total cost of $300 billion — provided nothing else goes wrong.
Mr. Gates means to see that it does not.
This month, he removed the Marine in charge of the program, Maj. Gen. David Heinz, and said his replacement would be a higher-ranking officer with more authority to keep a tighter rein on private contractors’ performance. Reinforcing that message, Mr. Gates also announced that he would withhold, at least for now, $614 million in progress payments from the prime contractor, Lockheed Martin.
The money should not be released until Lockheed has significantly improved its performance.
This insistence on accountability would be considered normal in most private businesses. But it is virtually unheard of in the cozy world of military procurement. Mr. Gates clearly wants to get the attention of other Pentagon managers and contractors. We hope he has.
The F-35 program was supposed to be the prototype for more effective defense procurement. Like the far more expensive F-22, the plane incorporates stealth technology and can successfully engage enemy fighters in air-to-air combat. But it also is built to support ground combat units in today’s wars, like the Air Force F-16 and A-10 and the Navy F-18 it is intended to replace.
And because one basic design underlies the Air Force, Navy and Marine versions, it can be produced far more cheaply. That lower price tag will let the services buy more new planes each year, a military gain as well as a budgetary one.
Besides removing General Heinz and penalizing Lockheed, Mr. Gates has wisely added a year to the development phase of the F-35 contract, giving Lockheed time to straighten out as many problems as possible. But as he correctly recognizes, some production — next year’s budget calls for 42 of the planes, 10 less than planned — must go ahead now so the services can begin incorporating F-35s into their fleets. The Air Force, in particular, will need F-35s to replace the canceled F-22.
Mr. Gates will have to keep monitoring the performance of Lockheed Martin and General Heinz’s successor and personally intervene again if needed. The F-35 program is too necessary and budget dollars too scarce to permit further waste or delay.

New York Times,
February 16, 2010
EDITORIAL
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3506
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Vervanging F-16's

Post by aviodromefriend »

mishu wrote:Leuk berichtje van OSL-Actueel

Onwaardige vertoning rond JSF

"De PvdA, SP, PVV en GroenLinks praten woensdag in de Tweede Kamer met luchtvaartdeskundige Johan Boeder over de Joint Strike Fighter. Die moet op termijn de F-16 gaan vervangen". Aldus meldt RTL-Nieuws. De heer Boeder noemt zich overigens geen deskundige, maar Saab-verzamelaar en JSF-watcher. Bescheidenheid of zelfkennis? Hij is een van de verklaarde tegenstanders van de JSF, zo iemand die zelfs als het vriest, weet te melden dat de aarde toch opwarmt. U kent ze wel, de enthousiaste doe-het-zelvers die op internet alle mogelijke informatie bij elkaar harken die hun complottheorie ondersteunt. Medische artikelen door amateurs die nooit een medische opleiding hebben gevolgd. Rondom de Mexicaanse griep liep dit zo de spuigaten uit dat minister Klink waarschuwde voor deze onheilsprofeten. Ze vinden niettemin gretig gehoor bij politici die menen dat het hun zaak steunt. Maar veel meer dan stemmingmakerij is het niet. In het gunstigste geval kun je zeggen dat Boeder informatie heeft verzameld waarmee politici hun voordeel kunnen doen. Maar in dat geval geven deze politici zichzelf en hun beleidsmedewerkers een groot brevet van onvermogen, want Boeder is kennelijk beter in staat dan zijzelf om de berichtgeving te lezen en te begrijpen.
De echte deskundigen van de luchtmacht en van gerenommeerde onderzoeksinstituten als TNO en NLR moeten woensdag werkeloos toezien bij een vertoning die de Tweede Kamer onwaardig is.

Mat Herben
Toch goed dat het is ondertekend, je zou eens kunnen denken dat dit stukje compleet onbevooroordeeld zou kunnen zijn geschreven.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1594
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Vervanging F-16's

Post by Glidepath »

/
Last edited by Glidepath on 26 Feb 2010, 09:37, edited 1 time in total.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1643
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

Nederlandse JSF later en duurder

Rotterdam, 17 febr. De problemen met de ontwikkeling van de Amerikaanse F-35 Joint Strike Fighter leiden ook voor Nederland tot vertraging en prijsstijgingen. Dat heeft staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) gisteren aan de Tweede Kamer gemeld.

Met zijn brief reageerde De Vries op de maatregelen die de Amerikaanse minister van Defensie Robert Gates twee weken geleden bekendmaakte. Die liet weten dat hij ingrijpt in het JSF-programma, om de oplopende kosten een halt toe te roepen.

Zo zal het Pentagon in de komende jaren 121 JSF’s minder aanschaffen dan gepland. Daardoor komt extra geld vrij om het ontwikkelingsprogramma van de JSF te „stabiliseren”, aldus Gates.

Niettemin kondigde het Pentagon aan dat de ontwikkelingsfase van de F-35 opnieuw wordt verlengd, ditmaal tot 2015. De Amerikaanse maatregelen hebben ook gevolgen voor Nederland, schrijft De Vries. Omdat de VS op korte termijn minder JSF’s afnemen zal de „stuksprijs van toestellen” in de komende jaren „stijgen”, aldus de staatssecretaris.

De Vries verwacht in april meer duidelijkheid te krijgen over de prijsontwikkeling van de JSF. Hij sluit niet uit dat de JSF het kostenplafond van 50 procent kostenstijging overschrijdt. Als dat gebeurt, overtreedt het JSF-programma de begrotingsregels van het Amerikaanse Congres en komt het programma onder verscherpte controle.

NRC Handelsblad,
Gepubliceerd: 17 februari 2010 14:12
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3638
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

Glidepath wrote:mmh, of is Mat een beetje jaloers omdat ze verzuimd hebben hèm te laten verschijnen als desknuddige??
met alle respect hoor, maar hij weet niet meer dan 'jij / of / ik'. :wink:
Hij weet wel als een van de weinigen waarom Nederland zo stom is geweest om te participeren in het ontwikkeltraject van de JSF (en daar ook muurvast aan zitten door de hoge bail out penalty's). Los van de vraag of de JSF de beste keus is voor Nederland zie ik niet in waarom we zo'n groot bedrag investeren in iets wat een hoog risico kent.
Rockville wrote:Hij sluit niet uit dat de JSF het kostenplafond van 50 procent kostenstijging overschrijdt. Als dat gebeurt, overtreedt het JSF-programma de begrotingsregels van het Amerikaanse Congres en komt het programma onder verscherpte controle.
Wow, dat zijn nog eens bandbreedtes! Evengoed weten we wederom niet over welke versie van de JSF we hier praten.
Greetz,

Patrick
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5848
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

SquAdmin wrote:Wow, dat zijn nog eens bandbreedtes! Evengoed weten we wederom niet over welke versie van de JSF we hier praten.
In dit geval weten we dat wel. Het gaat namelijk over het hele project, niet over één onderdeel of één variant. Ik ken de Amerikaanse regels niet precies, maar als een overheidsproject meer dan 50% kostenoverschreiding heeft dan moeten er extra maatregelen genomen worden. Hoeft niet een complete stopzetting te zijn, maar bijvoorbeeld extra toezicht, delen worden gestopt, nieuwe onderhandelingen etc.

Erwin
Post Reply