KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12303
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by gatso76 »

mac wrote: 10 Dec 2021, 21:30 Dat weet KLM en Airbus ook. Dat zal vast de revue gepasseerd hebben bij de onderhandelingen. Boeing wil KLM/HV graag behouden en Airbus wil KLM/HV graag inlijven. Dus er zal met goodies in min of meerdere mate gestrooid worden. Uiteindelijk gaat het om de terugverdientijd en wat er onder aan de streep overblijft.
KLM Cityhopper is ook in zijn geheel overgegaan van een all Fokker vloot naar een all Embraer vloot. Hoe is deze overgang bevallen, welke voor- en nadelen heeft dit gehad, wat is de besparing of juist niet (achteraf) enz enz . Je kan deze overgang mooi gebruiken om te kijken wat de overgang is om van een B737 vloot naar een A320/1 neo vloot te gaan.

Of je nu kiest voor Boeing of Airbus bij beide heb je vaste kosten waar je niet onderuit komt, maar waar ga je nu op langer termijn op besparen of houdt je het meest aan over ?. (zie het als je huis isoleren : eerst kost het geld, maar dat geld 'verdien' je terug na zeg 10 jaar).
De oudste KLM B737, PH-BXA is volgende maand 23 jaar oud. Ik heb die cijfers niet, maar ze kunnen vast wel berekenen wat de vaste kosten van deze kist geweest is over de afgelopen 23 jaar.

Persoonlijk ben ik erg weg van de containerbelading van de Airbus. Door deze manier van laden/lossen heb je bij de afhandeling (veel) minder mensen nodig en op deze kosten kan je dus wel besparen. (bij een 737 heb je al gauw 3 man nodig : eentje onderaan de band, eentje bovenaan de band en eentje in het ruim, terwijl je met een A320/1 neo containerbelandig genoeg heb aan 2 man : een containerrijder en een high loader bediener).

Voordelen van de B737 max zijn denk dat de bemanning zo kan 'overstappen', je voorraadbeheer al ingericht is op B737 en je afhandeling/onderhoud al ingericht is op de B737, maar verder ?.
Het blijft in mijn ogen maar een modernere B737 die net als de A320/1 neo ook stil en zuiniger is dus dat verschil kan je in de basis wegstrepen.
Voordelen van de A320/1 neo is de manier van beladen en dus op een looptijd van 20/25 jaar dat een besparing is.
Nadeel is dat de bemanning een training moet ondergaan, dat je je voorraadbeheer moet aanpassen op Airbus en dat er qua onderhoud en afhandeling geinvesteerd moet worden.

Het zal er dus om gaan bij welke van de 2 is na een looptijd van 20/25 jaar het meest overgebleven onder de streep.

Mocht KLM voor Airbus gaan dan kunnen ze de B737 mooi doorstoten naar Transavia en Transavia France. Dit zijn 2 maatschappijen die voornamelijk vakantievluchten doen en daar is het in de basis gebruikelijk om kisten 'handmatig' te laden en te lossen.

Gelukkig heb ik alleen een voorkeur en is deze niet bindend ;-)
ten thije
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 182
Joined: 21 Apr 2003, 12:49
Location: Oeteldonk
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ten thije »

gatso76 wrote: 11 Dec 2021, 11:06 KLM Cityhopper is ook in zijn geheel overgegaan van een all Fokker vloot naar een all Embraer vloot. Hoe is deze overgang bevallen, welke voor- en nadelen heeft dit gehad,
Een best groot voordeel was natuurlijk dat Embraer vliegtuigen maakt, en dat Fokker dat niet meer doet. :wink:
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 509
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by MainPower »

Is er ook niet een voordeel qua beschikbaarheid Boeing vs Airbus? Als je nu besteld ... wanneer heb je hem dan?
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

MainPower wrote: 11 Dec 2021, 15:01 Is er ook niet een voordeel qua beschikbaarheid Boeing vs Airbus? Als je nu besteld ... wanneer heb je hem dan?
Als je voor eigendom gaat heb je waarschijnlijk met Boeing eerder meer toestellen op je platform staan. Als je voor lease gaat zijn er ook mogelijkheden bij Airbus.
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12303
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by gatso76 »

Inkjet wrote: 11 Dec 2021, 15:21
MainPower wrote: 11 Dec 2021, 15:01 Is er ook niet een voordeel qua beschikbaarheid Boeing vs Airbus? Als je nu besteld ... wanneer heb je hem dan?
Als je voor eigendom gaat heb je waarschijnlijk met Boeing eerder meer toestellen op je platform staan. Als je voor lease gaat zijn er ook mogelijkheden bij Airbus.
Verklaar je nader of kan je deze uitspraak eens onderbouwen ?.
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

gatso76 wrote: 11 Dec 2021, 16:36
Verklaar je nader of kan je deze uitspraak eens onderbouwen ?.
Airbus heeft een veel langere lijst met bestellingen voor de A32x dan Boeing voor de 737. Maar in die langere lijst staan ook veel slots voor leasebedrijven. Boeing heeft wat meer mogelijkheden om nieuwe klanten eerder te direct leveren door de afbestellingen die in de periode met MAX-problemen zijn gedaan.
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Hopla »

MikeR wrote: 30 Oct 2021, 17:47
nemaco wrote: 30 Oct 2021, 16:34 Lijkt me sterk, BQP is gisteren naar Santiago gevlogen en staat ingeroosterd morgen naar Ams
YS11 wrote: 30 Oct 2021, 13:01

PH-BQP

PH-BQG
De BQG staat deze nog steeds in reparatie? Deze heeft na het incident denk ik niet meer gevlogen...??
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6028
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Het gaat om PH-EXW.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 23624
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

PH-AOE A330 momenteel op MLA vvor een schilder beurt,15 DEC. terug verwacht.
Rgds,Martin.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 684
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Klopt. Reparatie is 26 december gereed en zal 27 december weer de route op gaan
Hopla wrote: 11 Dec 2021, 18:58
MikeR wrote: 30 Oct 2021, 17:47
nemaco wrote: 30 Oct 2021, 16:34 Lijkt me sterk, BQP is gisteren naar Santiago gevlogen en staat ingeroosterd morgen naar Ams


PH-BQG
De BQG staat deze nog steeds in reparatie? Deze heeft na het incident denk ik niet meer gevlogen...??
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

PH-AON wordt eerdaags OE-LDV.
Blijft in principe tot na oud & nieuw nog geparkeerd op Oost (als OE-LDV).
Groeten,
Roel
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6028
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

YS11 wrote: 13 Dec 2021, 13:24 PH-AOE A330 momenteel op MLA vvor een schilder beurt,15 DEC. terug verwacht.
Nu verwacht 16-12
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1826
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Vreemd dat er personen werkzaam op het platform van Schiphol, deze info en foto’s onmiddellijk doorspelen naar een rioolrat van de Telegraaf op Twitter, als zogenaamd een exclusieve tweet. En inmiddels door vele luchtvaart Twitter accounts is overgenomen. Beschamend. Integriteit is ver te zoeken tegenwoordig.
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

YS11 wrote: 13 Dec 2021, 13:24 PH-AOE A330 momenteel op MLA vvor een schilder beurt,15 DEC. terug verwacht.
PH-AOB A330-200 nu onderweg naar MLA als KL9877.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”