KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
FredvZ
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 98
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

Het begint wel te lijken op hetzelfde verhaal als de opvolger van de 737NG: jarenlang was er geen sprake van order of een gemaakte keuze en opeens werd vorig jaar aangekondigd dat het toch de A320/A321 is geworden. Met de enorme wachtlijsten voor een A320 kan het niet anders dan dat die keuze al enkele jaren geleden is gemaakt.

Voor nu geldt hetzelfde: een opvolger voor de 777-200 is noodzakelijk, liefst binnen enkele jaren: dan moet er al een keuze zijn gemaakt wat het gaat worden. De keuze voor de A350-F verraadt imho al wat er gaat gebeuren: de komende periode wordt alles ontkent en dan opeens komt het bericht dat KLM de A350 in huis haalt.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 82
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

FredvZ wrote: 13 May 2023, 20:42 Het begint wel te lijken op hetzelfde verhaal als de opvolger van de 737NG: jarenlang was er geen sprake van order of een gemaakte keuze en opeens werd vorig jaar aangekondigd dat het toch de A320/A321 is geworden. Met de enorme wachtlijsten voor een A320 kan het niet anders dan dat die keuze al enkele jaren geleden is gemaakt.

Voor nu geldt hetzelfde: een opvolger voor de 777-200 is noodzakelijk, liefst binnen enkele jaren: dan moet er al een keuze zijn gemaakt wat het gaat worden. De keuze voor de A350-F verraadt imho al wat er gaat gebeuren: de komende periode wordt alles ontkent en dan opeens komt het bericht dat KLM de A350 in huis haalt.
Klopt als een bus, een maatschappij kan niet zo snel meer een nieuwe vliegtuig vanaf fabriek geleverd zien worden. Ik kan met zekerheid zeggen dat A350 in paxversie ook naar KLM gaat, maar wanneer precies is nog ongewis. Maar ik vermoed dat ze nog geheim houden over een opvolger voor de 777-200ER, eigenlijk zijn ze ook aan het kijken of sneller een order kan plaatsen bij Airbus. Het is voor hand liggend dat 777-200ER tegen 2030-2035 de vloot van de KLM zal verlaten, voorspel ik. Maar zeker is ook addertje onder gras dat Schiphol ook oudere toestellen zoals Boeing 777 in de toekomst gaat verbieden vanwege milieueisen en geluidshinder.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2928
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

FredvZ wrote: 13 May 2023, 20:42 Het begint wel te lijken op hetzelfde verhaal als de opvolger van de 737NG: jarenlang was er geen sprake van order of een gemaakte keuze en opeens werd vorig jaar aangekondigd dat het toch de A320/A321 is geworden. Met de enorme wachtlijsten voor een A320 kan het niet anders dan dat die keuze al enkele jaren geleden is gemaakt.
Een verkeerde aanname. Die keuze is niet al jaren geleden gemaakt. Beschikbaarheid van Neo's wordt nu opgevangen door eerst A321's van leasemaatschappij ALC in te zetten.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 39
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

Gisteren stond de PH-BVA weer buiten.
Is de ombouw klaar?
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Vandaag hebben vier van de E295's een testvlucht gemaakt. De NXK voerde zonder test een gewone rotatie uit. Hopelijk betekent dit dat er wat voortgang in de zaak zit.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

T7 wrote: 10 May 2023, 19:30
nemaco wrote: 10 May 2023, 18:46 Ik vermoed dat BKI geen PE stoelen heeft gekregen aangezien deze 5 mei is aangekomen op SPL en zojuist is vertrokken als KL643. Volgens mij duurt de PE modificatie meestal rond de 10 dagen.
Inkjet wrote: 07 May 2023, 11:35 Beste lezers,

Gaat de pas afgeleverde PH-BKI nu in de ombouw naar Premium Economy (PE) of gaat het toestel eerst de lijn op tot PH-BVA klaar is met de ombouw en certificering van de PE voor de 77W?
BKI vliegt met de 38/306 configuratie, geen PE nog.
BVA zou 15mei uit de modificatie moeten komen, dan voorzien van 35C 24W 322M configuratie. Dat was in een 777-300 34C 374M dus aardig wat minder stoelen (totaal 27 minder).
PH-BVA is gemodificeerd en is nu bezig met de laatste testen voor certificatie van de nieuwe business class en premium comfort configuratie voor de 777-300ER
787-10, PH-BKI vanaf vandaag (18-5) in premium comfort configuratie modificatie.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15479
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

PH-BVA is scheduled for a testflight Saturday 20 May 1000-1400 (KLM9851).
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

De BKI is weer de lijn op.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 684
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

De certificering zou al rond zijn vóór de testvlucht op 20 mei, volgens KLM. Vooralsnog staat er nog steeds geen lijnvlucht ingepland. Ik ben benieuwd wat er niet goed gaat.
T7 wrote: 19 May 2023, 19:18 PH-BVA is scheduled for a testflight Saturday 20 May 1000-1400 (KLM9851).
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 684
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Ger, wellicht in het vervolg toch wat minder naar Rintel luisteren 😉.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ernieuwing

Avgeek wrote: 12 May 2023, 20:20
Ger wrote: 12 May 2023, 19:58
nemaco wrote: 12 May 2023, 13:48 Iemand binnen KLM die het zou kunnen weten

Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Ik zou mijn geld inzetten op nemaco (en mijzelf), de CEO gaat natuurlijk niet rondbazuinen dat zij met Airbus aan het onderhandelen is voor een order van A350s en wanneer zij deze wel/niet gaat kopen en hoeveel etc., dat schaad het vertrouwen van beide partijen en geeft meestal meer problemen dan een betere deal.

En er is binnenkort een aandeelhoudersvergadering, je begrijpt toch wel dat een aankondiging dan wel voorzetje op een aankondiging eerst hier word gemeld voor er een order publiekelijk word aangekondigd. Het toeval wil dat deze voor de Paris Airshow is.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Jij meldde dat de A350 gekozen was, het artikel zegt A350/B777-9/787-10 - ik denk nog steeds dat geen van jullie gelijk had vóór de publicatie :wink:
nemaco wrote: 24 May 2023, 15:09 Ger, wellicht in het vervolg toch wat minder naar Rintel luisteren 😉.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ernieuwing

Avgeek wrote: 12 May 2023, 20:20
Ger wrote: 12 May 2023, 19:58
Een quote uit een interview dat KLM CEO Marjan Rintel vandaag had met Luchtvaartnieuws.
“Waar nog wel een zuinige opvolger voor gevonden moet worden, zijn de Boeing 777-200’s, die gemiddeld al achttien jaar oud zijn. Er gaan daar verschillende geruchten over rond, zoals dat KLM in gesprek zou zijn met Airbus over vervanging door A350’s, maar Rintel ontkent dat stellig.

Volgens de topvrouw lopen er geen onderhandelingen over en wordt er ook niet op korte termijn een besluit genomen. Te zijner tijd zal er wel met Airbus en Boeing over gesproken gaan worden, maar “dat is nu niet aan de orde.” Ook over hoe lang de laatste A330’s blijven is er nog geen zekerheid.”

Vraag mij of ik “nemaco” of de KLM CEO moet geloven. Ik ga voor de tweede.
Ik zou mijn geld inzetten op nemaco (en mijzelf), de CEO gaat natuurlijk niet rondbazuinen dat zij met Airbus aan het onderhandelen is voor een order van A350s en wanneer zij deze wel/niet gaat kopen en hoeveel etc., dat schaad het vertrouwen van beide partijen en geeft meestal meer problemen dan een betere deal.

En er is binnenkort een aandeelhoudersvergadering, je begrijpt toch wel dat een aankondiging dan wel voorzetje op een aankondiging eerst hier word gemeld voor er een order publiekelijk word aangekondigd. Het toeval wil dat deze voor de Paris Airshow is.
== All is well, as long as we keep spinning ==
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 684
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Wellicht lopen er opties in plaats van definitieve orders.
pjotrtje wrote: 24 May 2023, 16:18 Jij meldde dat de A350 gekozen was, het artikel zegt A350/B777-9/787-10 - ik denk nog steeds dat geen van jullie gelijk had vóór de publicatie :wink:
nemaco wrote: 24 May 2023, 15:09 Ger, wellicht in het vervolg toch wat minder naar Rintel luisteren 😉.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ernieuwing

Avgeek wrote: 12 May 2023, 20:20

Ik zou mijn geld inzetten op nemaco (en mijzelf), de CEO gaat natuurlijk niet rondbazuinen dat zij met Airbus aan het onderhandelen is voor een order van A350s en wanneer zij deze wel/niet gaat kopen en hoeveel etc., dat schaad het vertrouwen van beide partijen en geeft meestal meer problemen dan een betere deal.

En er is binnenkort een aandeelhoudersvergadering, je begrijpt toch wel dat een aankondiging dan wel voorzetje op een aankondiging eerst hier word gemeld voor er een order publiekelijk word aangekondigd. Het toeval wil dat deze voor de Paris Airshow is.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Stilletjes hoop ik op een een 359/35K combinatie voor de Koninklijke. Qua klantbeleving toch een stapje beter dan 9 abreast 789/10 en 10 abreast 779. Deze week voor de verandering weer eens achterin een A330 gezeten en het voelde geen moment als het spreekwoordelijke sardientje. Om over cabin noise nog maar niet te spreken.

Helaas staan dit soort eigenschappen niet hoog op het prio lijstje van De Koninklijke.
godsbeloved
Posts: 20
Joined: 10 Dec 2015, 00:10

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by godsbeloved »

Neem de woorden van de topmensen van een beursgenoteerde onderneming altijd met een korreltje zout. Er gelden regels voor het naar buiten brengen van zaken die invloed kunnen hebben op de beurskoers. Ze "liegen" en zwijgen niet omdat ze de wereld willen misleiden, maar omdat ze liever geen sancties opgelegd krijgen...
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Mwa, dat is toch echt flauwekul. Ze vertellen wat nodig is, wat moet. Dus bijvoorbeeld vlootvernieuwing moet: dat vergt investeringen en contractuele verbindingen, en dat betekent risico voor het bedrijf, die moeten dus. Wát er dan aangeschaft wordt hoeven ze niet te melden - dat is aan de directie om met het bestuur te regelen, niet met het publiek of aandeelhouder (tenzij het een fabrikant is die op omvallen staat, weer vanuit risico gedacht).
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”