KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1012
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Is er al een beetje zicht op wat er op termijn met de 330's gaat gebeuren? Boink heeft tenslotte niet zelf een variant van de 332 in huis. En nee, de 788 telt niet, dat is de nieuwe 762. :wink: De 338 en 339 zullen wel uitgesloten zijn, alleen al om het feit dat er RR's onder hangen en geen GE. Zou dat trouwens ook te maken kunnen hebben met het kennelijk niet afnemen van de 359?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Wellicht juist de reden om de 332 nog even te houden? Er is eigenlijk even geen geschikte vervanger..
De 333 en 789 is qua pax aantallen gelijk
De 788 zie ik niet komen bij KLM. Dan eerder nog wat 789’s
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
n5205e00421
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 612
Joined: 08 Nov 2003, 23:45
Type of spotter: S2/SBS
Subscriber Scramble Magazine: Y
Location: n5223e00593
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by n5205e00421 »

Stobart Air gaat in het zomerseizoen met een E195 de DUB-route voor KLM/KLC vliegen.
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2249
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by phkza »

n5205e00421 wrote:Stobart Air gaat in het zomerseizoen met een E195 de DUB-route voor KLM/KLC vliegen.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... aar-dublin

8x per dag, dat is meer dan nu, toch?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Yip. Maar wel kleiner materieel vlgs mij
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2887
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble Magazine: Gietje
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

Ja klopt, dit is nu een mix tussen de 737 en de E-190.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

nemaco wrote:Krijgt deze nieuwe livery?
Inkjet wrote:PH-AOM is naar Rome onderweg als KL9871.
Ja.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 611
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Krijgen alle 330's nu op korte termijn nieuwe livery of is dat een vijf jaren plan?

Is er al bekend wanneer de eerste 777-200 wordt voorzien van nieuwe livery?
Iemand91 wrote:
nemaco wrote:Krijgt deze nieuwe livery?
Inkjet wrote:PH-AOM is naar Rome onderweg als KL9871.
Ja.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

nemaco wrote:Krijgen alle 330's nu op korte termijn nieuwe livery of is dat een vijf jaren plan?
Zoals je hebt kunnen lezen worden de kisten van Joon niet middels onnodige spuitbeurten al opnieuw gespoten in AF kleuren, maar pas als het volgens het onderhoudsprogramma moet. Bij Transavia gebeurd exact hetzelfde. (Kijk naar de XRZ en de HSJ als ik het goed zeg)
Ik denk dat we mogen aannemen dat dit voor de gehele groep geldt en dus ook door KL geen geld gaat uitgeven aan onnodige spuitbeurten. De gemiddelde KLM passagier zal het namelijk een worst wezen of de Dolphin Wave erop zit of niet. Reken dus inderdaad maar op een jaartje of 5 a 6.
All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

B767-300ER wrote:
nemaco wrote:Krijgen alle 330's nu op korte termijn nieuwe livery of is dat een vijf jaren plan?
Zoals je hebt kunnen lezen worden de kisten van Joon niet middels onnodige spuitbeurten al opnieuw gespoten in AF kleuren, maar pas als het volgens het onderhoudsprogramma moet. Bij Transavia gebeurd exact hetzelfde. (Kijk naar de XRZ en de HSJ als ik het goed zeg)
Ik denk dat we mogen aannemen dat dit voor de gehele groep geldt en dus ook door KL geen geld gaat uitgeven aan onnodige spuitbeurten. De gemiddelde KLM passagier zal het namelijk een worst wezen of de Dolphin Wave erop zit of niet. Reken dus inderdaad maar op een jaartje of 5 a 6.
En PH-HZX geloof ik ook nog. Die kisten van Joon hadden al een onnodige spuitbeurt erop zitten nadat ze naar Joon overgespoten waren dus een tweede keer zou dubbel onnodig zijn en aangezien die A343's er op termijn toch uitgaan maakt dat niet uit verder. Spuitbeurten van A330's bij KLM lopen niet gelijk met checks geloof ik dus niet na elke D-check zoals bij B744's wel het geval is (zoals de CKA en CKB nu)
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 611
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Duidelijk, maar wat mij zo verbaast is dat de nieuwe livery al in april 2014 is geïntroduceerd. Ik kan met niet voorstellen dat er van april 2014 tm december 2018 nooit een KLM A330 (13 x) of 777-200 (15 x) is gespoten. Zouden ze dat dan in oude livery hebben gedaan? Ook dat kan ik me haast niet voorstellen of is dat beleid geweest? En hoe kan het zo zijn dat in dezelfde periode wel 5 x 777-300's (BVA tm BVF) zijn gespoten?
B767-300ER wrote:
nemaco wrote:Krijgen alle 330's nu op korte termijn nieuwe livery of is dat een vijf jaren plan?
Zoals je hebt kunnen lezen worden de kisten van Joon niet middels onnodige spuitbeurten al opnieuw gespoten in AF kleuren, maar pas als het volgens het onderhoudsprogramma moet. Bij Transavia gebeurd exact hetzelfde. (Kijk naar de XRZ en de HSJ als ik het goed zeg)
Ik denk dat we mogen aannemen dat dit voor de gehele groep geldt en dus ook door KL geen geld gaat uitgeven aan onnodige spuitbeurten. De gemiddelde KLM passagier zal het namelijk een worst wezen of de Dolphin Wave erop zit of niet. Reken dus inderdaad maar op een jaartje of 5 a 6.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 15454
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Aanvankelijk was volgens mij besloten om een aantal types niet in de dol fijne ( :wink:) livery te spuiten omdat dit jasje op deze types niet mooi zou staan.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Dat klopt. Dat betrof de 772 en de 332/333.
Dat is hier overigens al meerdere maken gemeld. @nemaco, wel degelijk beleid dus.

Vandaar dus dat de 773 wel is voorzien van dat schema en dat er inderdaad na 2013 gewoon 330’s en 772’s zijn gespoten in het oude schema.

Vwb de door mij genoemde transavia kisten. Het betreft de XRY, HZX en HSJ inderdaad. Ook Transavia doet dit niet per definitie gelijk met een D-Check. TUI ook niet. Net als zoveel maatschappijen.

Kist moet eens in de 5/6 jaar gespoten worden en krijgt dan een spuitjob. Als het gelijk kan met groot onderhoud dan gelijk, en anders gewoon “los”. En dan kan het idd zomaar eens 6 jaar duren voordat de 772’s en 330’s allemaal gespoten zijn.
All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

B767-300ER wrote:Dat klopt. Dat betrof de 772 en de 332/333.
Dat is hier overigens al meerdere maken gemeld. @nemaco, wel degelijk beleid dus.

Vandaar dus dat de 773 wel is voorzien van dat schema en dat er inderdaad na 2013 gewoon 330’s en 772’s zijn gespoten in het oude schema.

Vwb de door mij genoemde transavia kisten. Het betreft de XRY, HZX en HSJ inderdaad. Ook Transavia doet dit niet per definitie gelijk met een D-Check. TUI ook niet. Net als zoveel maatschappijen.

Kist moet eens in de 5/6 jaar gespoten worden en krijgt dan een spuitjob. Als het gelijk kan met groot onderhoud dan gelijk, en anders gewoon “los”. En dan kan het idd zomaar eens 6 jaar duren voordat de 772’s en 330’s allemaal gespoten zijn.
En dan is het nog steeds de vraag of ook de 772's en A333 de nieuwe livery krijgen.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Planning is/was dat de PH-AOM die nu in Rome staat op 30 januari weer terugkomt op Schiphol, ik ben benieuwd naar hoe het er echt uitziet op de A332.
Post Reply