KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

B767-300ER wrote:Dat handjevol mensen wat dat wél interessant vind en jij hierboven noemt, weegt niet op tegen de 99 procent die het totaal niets interesseert hoe een machine er aan de buitenkant uitziet..

De BVA en de BXA konden inderdaad probleemloos 10 jaar mee met de livery. Maar volgend jaar als KlM
101 is een livery met 100 erop dan alweer “uit de mode”

Laten we het er maar op houden dat we hierover verschillende inzichten hebben en vooralsnog KLM marketing er weinig mee doet. En zij hebben er tenslotte voor geleerd zullen we maar zeggen ;)
Waarom denk je dat de BXA die livery gekregen heeft pakweg 10 jaar geleden? Dat zou dezelfde reden zijn om de BKA van een retro/special livery te voorzien.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Een retrojet is tijdloos. Kan je probleemloos jaren mee rond vliegen. Hoe anders is dat als je een speciale “100 jaar” livery maakt. Die is na dit jaar alweer outdated. Daarbij zijn de marktomstandigheden ook iets anders als pakweg 10 jaar geleden.

Maar goed, als al die speciale livery’s zon marketingsucces waren in de voorbije jaren zoals men hier beweert, waarom ziet het KLM marketing team hier dan geen heil in? Zal het dan toch niet gewoon een simpele kosten/baten analyse zijn?

Ik heb het gevoel dat een aantal hier spreekt uit een spotterhart/oogpunt en denkt dat iedereen daar dan hetzelfde over denkt. Zoals gezegd. 99 procent van de pax interesseert het echt geen bal wat voor beschildering er op een kist ziet. Veelal zie je dat als passagier ook niet eens... En vanuit dat standpunt zou ik het begrijpen dat er geen speciale beschildering komt op een par kleine details na...
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1825
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Biem wrote:
B767-300ER wrote:Dat handjevol mensen wat dat wél interessant vind en jij hierboven noemt, weegt niet op tegen de 99 procent die het totaal niets interesseert hoe een machine er aan de buitenkant uitziet..

De BVA en de BXA konden inderdaad probleemloos 10 jaar mee met de livery. Maar volgend jaar als KlM
101 is een livery met 100 erop dan alweer “uit de mode”

Laten we het er maar op houden dat we hierover verschillende inzichten hebben en vooralsnog KLM marketing er weinig mee doet. En zij hebben er tenslotte voor geleerd zullen we maar zeggen ;)
Waarom denk je dat de BXA die livery gekregen heeft pakweg 10 jaar geleden? Dat zou dezelfde reden zijn om de BKA van een retro/special livery te voorzien.
Waarom weer een retro livery, als dat 10 jaar geleden al is gedaan? Getuigd van weinig fantasie. PrIma om de huidige beschildering te combineren met het eerste KLM logo uit 1919.
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 29
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

B767-300ER wrote:Een retrojet is tijdloos. Kan je probleemloos jaren mee rond vliegen. Hoe anders is dat als je een speciale “100 jaar” livery maakt. Die is na dit jaar alweer outdated. Daarbij zijn de marktomstandigheden ook iets anders als pakweg 10 jaar geleden.

Maar goed, als al die speciale livery’s zon marketingsucces waren in de voorbije jaren zoals men hier beweert, waarom ziet het KLM marketing team hier dan geen heil in? Zal het dan toch niet gewoon een simpele kosten/baten analyse zijn?

Ik heb het gevoel dat een aantal hier spreekt uit een spotterhart/oogpunt en denkt dat iedereen daar dan hetzelfde over denkt. Zoals gezegd. 99 procent van de pax interesseert het echt geen bal wat voor beschildering er op een kist ziet. Veelal zie je dat als passagier ook niet eens... En vanuit dat standpunt zou ik het begrijpen dat er geen speciale beschildering komt op een par kleine details na...
Omdat het marketing team aan kosten zit inderdaad. Gemaakt voor andere zaken zoals het uitrollen van een V-shaped render toestel samen met de TU bijvoorbeeld, of augmented reaility zaken.. Ik spreek deels vanuit mijn hart inderdaad maar ook vanaf een grafisch marketing perspectief (wat ik studeer). Als ik de marketing afdeling van KLM moet geloven dat zij geen reet om een livery geven dan is de spuit fout op de CKA een perfect voorbeeld. Maar juist de livery is het wat KLM "KLM" maakt. Dus ja, ik denk zeker dat het niet een slecht idee is om een icoon neer te zetten die van zichzelf spreekt. de aardbol rondvliegt. Wat u zegt begrijp ik, bijna alle passagiers hebben geen affiniteit met de luchtvaart. Maar moet dat betekenen dat KLM zich moet gaan beperken binnen de voegen? Of andere airlines? Eurowhite is een voorbeeld van zo'n verschrikkelijke trend wat alles behalve iconisch is. Vanuit een marketing technisch oogpunt (met een grafisch oog) is het relvanter dan ooit voor KLM om juist uit te pakken met iets als dit. Maargoed, wij hebben nog geen foto's van het echte werk, noch zijn er publicaties van het logo waar ze mee komen. Dus ik ben erg benieuwd :)
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3312
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

Ger wrote:
Biem wrote:
B767-300ER wrote:Dat handjevol mensen wat dat wél interessant vind en jij hierboven noemt, weegt niet op tegen de 99 procent die het totaal niets interesseert hoe een machine er aan de buitenkant uitziet..

De BVA en de BXA konden inderdaad probleemloos 10 jaar mee met de livery. Maar volgend jaar als KlM
101 is een livery met 100 erop dan alweer “uit de mode”

Laten we het er maar op houden dat we hierover verschillende inzichten hebben en vooralsnog KLM marketing er weinig mee doet. En zij hebben er tenslotte voor geleerd zullen we maar zeggen ;)
Waarom denk je dat de BXA die livery gekregen heeft pakweg 10 jaar geleden? Dat zou dezelfde reden zijn om de BKA van een retro/special livery te voorzien.
Waarom weer een retro livery, als dat 10 jaar geleden al is gedaan? Getuigd van weinig fantasie. PrIma om de huidige beschildering te combineren met het eerste KLM logo uit 1919.
Dat getuigt toch ook niet van veel fantasie? Er staat ook nergens dat ze de oude retrokleuren weer exact moeten recyclen.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Joh. Ik snap je punt wel.
Ik blijf echter van mening dat een retrojet iets heel anders is als een beschildering die eigenlijk maar een korte periode beslaat. De BXA heeft er een jaar of 8 mee gevlogen en was gewoon een normale spuitbeurt. Lage kosten en relatief veel terugverdientermijn voor de baten.
Een 100 jaar livery waar maar een korte tijd aandacht aan wordt gegeven en snel outdated is, moet je eerder alweer vervangen ipv te wachten op regulier noodzakelijk en dat is een extra kostenplaatje. Daarbij is de terugverdientermijn dan ook vele malen korter dan bij de genoemde retrojet. Je gaat tenslotte niet 8 jaar met “100 jaar KLM” op je romp vliegen.
Zelfde met Anthony Fokker op 1 van de staarten van de F70. Kleine aanpassing, korte periode, lage kosten.

De rest is allemaal emotie. Daar is nog nooit iemand rijk mee geworden behalve in dit geval peperdure marketingbureau’s die dit soort zaken juist stimuleren. En Nee ik studeer geen marketing. :mrgreen:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by skycruiser »

Een nieuwe (andere) retro-jet van KLM spuiten, en dan (tijdelijk) 100-years anniversary stickers erop en eventueel iets op de staart wat ook simpel en snel gewijzigd kan worden na ongeveer een jaar. De basis (retro) kleuren kunnen dan nog jaren vooruit. Lijkt me een leuke en goede oplossing voor alles wat gezegd wordt hierboven.

Overigens... hoop ik niet meer in de BVA te vliegen. Wat een uitgeleefde machine is dat...
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 274
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Ze hadden gewoon een van de 747's die de laatste tijd alsnog een grote beurt kregen in Azië de originele 747-classic livery moeten geven. 8)
50 jaar KLM 747's gaan ze nog net redden (iets wat KLM ook als een van de weinig airlines kan zeggen) en hadden ze mooi kunnen combineren met 100 jaar KLM. Beetje hetzelfde idee als de 95 jaar retro 737 inderdaad.

Maar ik zou het ergens ook wel begrijpen dat KLM d'r niet zoveel aan gaat doen; we blijven natuurlijk Nederlanders. :wink:
Zou wel jammer zijn, want KLM is natuurlijk wel de eerste airline ter wereld die écht een 100 jarig jubileum kan vieren.
Zelfs de Britten die beweren 100 jaar te zijn pakken uit met 4 retro jets en een dagje binnenlandse vluchten met de 747's.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3355
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Mja, dan zit er maar één ding op: een crowdfundingcampagne starten. Wie van de voorstanders werpe de eerste euro?
== All is well, as long as we keep spinning ==
tbloemink
Posts: 13
Joined: 19 Sep 2016, 13:51

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by tbloemink »

https://www.facebook.com/10456362295308 ... 17&sfns=mo

PH-BKA is gespot. Zo te zien nog geen antiek logo, wel een 100 jaar uitvoering.
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 209
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by KLMSafetyHerald »

Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1825
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

nemaco wrote:Spuitwerk van PH-BKA is gereed sinds 23 mei met een 100 jaar KLM livery. De livery wijkt niet veel af van de standaard livery en het verschil zit hem met name in de staart waar een ander logo in staat dan het standaard KLM logo. Alle overige KLM kisten zullen een 100 jaar KLM logo op de romp krijgen.
Vandaag de beschildering gezien van de eerste KLM Boeing 787-10 PH-BKA, maar geen ander logo op de staart, maar gewoon het standaard KLM logo, zoals bovenstaand werd beweerd.. Vraag mij af waar nemaco zijn informatie vandaan haalt?

Rgds, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 684
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Niet de juist info blijkbaar ontvangen Ger, ik schaam me diep
Ger wrote:
nemaco wrote:Spuitwerk van PH-BKA is gereed sinds 23 mei met een 100 jaar KLM livery. De livery wijkt niet veel af van de standaard livery en het verschil zit hem met name in de staart waar een ander logo in staat dan het standaard KLM logo. Alle overige KLM kisten zullen een 100 jaar KLM logo op de romp krijgen.
Vandaag de beschildering gezien van de eerste KLM Boeing 787-10 PH-BKA, maar geen ander logo op de staart, maar gewoon het standaard KLM logo, zoals bovenstaand werd beweerd.. Vraag mij af waar nemaco zijn informatie vandaan haalt?

Rgds, Ger
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Ik kom net deze link van 4 juni 2019 tegen tijdens het zoeken naar andere info:

https://www.faillissementsdossier.nl/ni ... e-klm.aspx

Grts, Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Meneer Blom, is columnist op zijn eigen website, welke volstaat met reclame, de meeste mensen noemen dit een blog.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”