KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 686
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Laatste 747 vluchten staan vooralsnog gepland, vertrek op 28e en aankomst SPL op 29. Meerdere 747's zullen op de 29e landen en richting hangar gaan later op de dag.

VOORALSNOG laatste vlucht naar LAX op 25-3, YYZ op 27-3 en CUR op 28-3. Wat er dan nog meer vertrekt op 28-3 behalve CUR en landt op 29-3 qua 747's op SPL is mij onbekend maar vermoedelijk zal dat onder andere JFK, MEX en PBM zijn. Uiteraard kan er nog veel wijzigen tot de 28e ivm nieuwe inreisverboden en of volledige lockdown in NL of hele EU.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 686
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

https://www.upinthesky.nl/2020/03/21/kl ... 4c60256340

Kan mij haast niet voorstellen dat de vier 747 combi’s niet rendabel zouden zijn bij een vervijfvoudiging van de vrachtprijs
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Er staan (straks) voldoende 787/777's stil die het goedkoper kunnen doen; en ze kunnen nu elke cent besparing gebruiken.

Ik zou niets liever willen dan dat de 747's langer blijven vliegen (als is het maar vanwege het feit dat ik ze dan überhaupt nog eens een keer kan zien; dat lukt mij nu niet meer :cry: ), maar die beslissing is nu genomen en achter de schermen zal al wel van alles ondernomen zijn dat deze beslissing nu praktisch al niet meer teruggedraaid kan worden.

Aangezien Schiphol straks vol zal staan met geparkeerde toestellen en KLM ook niets meer heeft aan de 747; zullen die ook waarschijnlijk wel zeer snel weggevlogen worden naar de Teruel's van deze wereld.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16429
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

nemaco wrote:https://www.upinthesky.nl/2020/03/21/kl ... 4c60256340

Kan mij haast niet voorstellen dat de vier 747 combi’s niet rendabel zouden zijn bij een vervijfvoudiging van de vrachtprijs
De meeste vluchten gaan leeg naar het buitenland om gestrande Nederlanders op te halen en een beperkt aantal passagiers naar hun thuisland te brengen. Vrachtvolume en -gewicht voldoende beschikbaar, meestal beide kanten op .
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by KLMSafetyHerald »

Ik zie dat de PH-BFS als KL685 AMS-MEX terug naar AMS komt na ruim 5 uur onderweg te zijn geweest...

Ben bang dat we weer een 747 route kunnen doorhalen....

UPDATE:

Ik zie dat hij nu al bijna een uur midden boven de Atlantische oceaan een rondje aan het draaien is... Iemand een idee wat er aan de hand is?
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21822
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

...een nogal rare flight track op
https://www.flightradar24.com/data/airc ... s#243ecc16 ,
boven de oceaan tussen de Azoren en Bermuda, ja... :| :?
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Arjenp »

CaptainRoPro wrote:Ik zie dat de PH-BFS als KL685 AMS-MEX terug naar AMS komt na ruim 5 uur onderweg te zijn geweest...

Ben bang dat we weer een 747 route kunnen doorhalen....

UPDATE:

Ik zie dat hij nu al bijna een uur midden boven de Atlantische oceaan een rondje aan het draaien is... Iemand een idee wat er aan de hand is?
New York ARTCC "staffing issues". Wordt een div naar MIA
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

747classic wrote:Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".

Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !

Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)

Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
Ik ben gelukkig niet de enige (met jarenlange vracht ervaring) die dezelfde gedachten heeft :
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

747classic wrote:
747classic wrote:Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".

Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !

Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)

Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
Ik ben gelukkig niet de enige (met jarenlange vracht ervaring) die dezelfde gedachten heeft :
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer
Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
Rgds/Henk
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Precies. En gezien het geslurp- een 777 met voornamelijk belly cargo kan ook veel spullekes vervoeren - tegen kleinere investering.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

pjotrtje wrote:Precies. En gezien het geslurp- een 777 met voornamelijk belly cargo kan ook veel spullekes vervoeren - tegen kleinere investering.
Ik zal me inhouden om op bovenstaande opmerking geen commentaar te geven.

Het maximaal vracht volume van een 747combi is 140% groter dan een 777-300ER (299 m m3 versus 213,9 m3), ook de max structurele payload is hoger 73,5 ton versus 69.8 ton)

Betreffende eventuele W&B problemen : het volgende (hier nog iets meer gedetaileerde) antwoord is al eerder geplaatst op het Martinair forum draadje :

"Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)

Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.

Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.

En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."

Als laatste nog : KLM is in de gelukkige positie dat het, als enige in de wereld, kan beschikken over vier operationele 747combi's met een hoge vracht capaciteit (kgs), tesamen met een enorme volume capaciteit.
Indien nodig maak er gebruik van !!
Last edited by 747classic on 22 Mar 2020, 10:46, edited 3 times in total.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Arjenp »

Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
Daar zijn wel wat creatieve oplossingen voor om te compenseren. Dozen kunnen ook als pax gewicht meetellen, het laden duurt alleen even :)

China Eastern wide-bodies met dozen als pax -> foto
The Dude
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 20 Apr 2011, 23:31

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by The Dude »

Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
747classic wrote: "Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)

Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.

Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.

En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Beste 747classic,

Niets anders dan respect, bewondering en waardering voor u, en bij mij niets anders dan dezelfde wens om die laatste 4 747-400 combi's maar te behouden bij de KLM.
Maar wees alstublieft een beetje realistisch, en als u veel ervaring heeft met deze machines dan moet er wel een lampje branden dat het onzin is wat u schrijft.

We hebben het niet over grondafhandeling, met in- en uitstappen van passagiers, maar over takeoff trim/landing trim.
We hebben het over afwezigheid van passagiers van zo'n 20-25 ton bij start en landing.
Ik ben geen fully licensed loadcontroller maar verder naar achter dan een achterste limiet van 33 MAC dan houdt het wel op bij een 74E.
Buiten dit verhaal KLM heeft manuals, richtlijnen over maximum gewichten, en die worden niet zo maar overboord gegooid .
Het maindeck met 7 pallets mag niet zwaarder zijn dan 27.215 kg gross, LWD FWD hold (5 LDP) niet zwaarder dan 25.170 kg gross.
Dergelijke gewichten zijn commercieel zelfs niet te verkopen (de zwaarste LDP die we hadden waren die met zalm uit Noorwegen 4000-4700 kg gross, maar die markt is totaal ingestort)

Commercieel gezien, heeft het geen zin met maar 4 overgebleven toestellen.
Of ze nou over 2 weken of over een jaar er uit gaan, de markt is er al klaar mee en stapt over op FF.

En al zou ik dolgraag de 747's zien blijven vliegen, wat nu aan de orde is, is een aanbod van hoogurgente bellyvracht en realistisch gezien is de 777-300ER de beste kandidaat.

Zonder passagiers, 14 LDP vracht met maximaal ongeveer 40.000 - 45.000 kg gross, tegen lagere brandstofprijzen.
Dat is de realiteit van maart 2020
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2108
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

Verbaasd door het sentiment. Bijna alle main line carriers hebben de 747 al afgestoten. Het is gewoon klaar. De huidige crisis van nu versneld het einde gewoon. Klaar en doooorrrr......


En heldere uitleg hierboven.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

The Dude wrote:
Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
747classic wrote: "Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)

Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.

Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.

En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Beste 747classic,

Niets anders dan respect, bewondering en waardering voor u, en bij mij niets anders dan dezelfde wens om die laatste 4 747-400 combi's maar te behouden bij de KLM.
Maar wees alstublieft een beetje realistisch, en als u veel ervaring heeft met deze machines dan moet er wel een lampje branden dat het onzin is wat u schrijft.

We hebben het niet over grondafhandeling, met in- en uitstappen van passagiers, maar over takeoff trim/landing trim.
We hebben het over afwezigheid van passagiers van zo'n 20-25 ton bij start en landing.
Ik ben geen fully licensed loadcontroller maar verder naar achter dan een achterste limiet van 33 MAC dan houdt het wel op bij een 74E.
Buiten dit verhaal KLM heeft manuals, richtlijnen over maximum gewichten, en die worden niet zo maar overboord gegooid .
Het maindeck met 7 pallets mag niet zwaarder zijn dan 27.215 kg gross, LWD FWD hold (5 LDP) niet zwaarder dan 25.170 kg gross.
Dergelijke gewichten zijn commercieel zelfs niet te verkopen (de zwaarste LDP die we hadden waren die met zalm uit Noorwegen 4000-4700 kg gross, maar die markt is totaal ingestort)

Commercieel gezien, heeft het geen zin met maar 4 overgebleven toestellen.
Of ze nou over 2 weken of over een jaar er uit gaan, de markt is er al klaar mee en stapt over op FF.

En al zou ik dolgraag de 747's zien blijven vliegen, wat nu aan de orde is, is een aanbod van hoogurgente bellyvracht en realistisch gezien is de 777-300ER de beste kandidaat.

Zonder passagiers, 14 LDP vracht met maximaal ongeveer 40.000 - 45.000 kg gross, tegen lagere brandstofprijzen.
Dat is de realiteit van maart 2020
Beste "The dude",

Uw antwoord bevestigt alleen mijn voorstel : niet de maximale gewichten zijn leidend in deze, maar het te vervoeren maximale volume.
Aangezien de 747combi een volume voordeel heeft van 40% t.o.v. een 777-300ER zou inzet hiervan voordelig voor KLM kunnen zijn, ondanks het hogere brandstofverbruik (geen 40%)

Commercieel zouden de bemanningsomlopen geintegreerd kunnen worden met de 747 full freighters, waarbij op sommige vrachtbestemmingen van type kan worden gewisseld, indien het vracht aanbod varieert.

Het is bovendien niet zo dat ik de "747's langer wil zien doorvliegen", ik geef slechts een aanzet tot logisch nadenken, waarbij KLM tot een betere type keuze kan komen, mocht er additioneel vrachtvervoer noodzakelijk zijn in deze moeilijke tijden. Niet bij voorbaat de 747combi uitsluiten omdat het " oud en brandstofslurpend" zou zijn.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”