KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 616
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Er zijn zojuist twee nieuwe Embraers vanaf Recife geland op Kaapverdië (eiland Sal), luchthaven Amilcar Cabral (SID) voor een tankstop onderweg naar SPL

EMB 175 nr 14: PH-EXU, KL9968
EMB 190 nr 31: PH-EXV, KL9964
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 632
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

De Orange Pride staat al enige dagen in de hangaar, heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Laatste poetsbeurt voordat de sporters opgehaald worden?
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1674
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Arjenp »

patrick@tediek.com wrote:De Orange Pride staat al enige dagen in de hangaar, heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Laatste poetsbeurt voordat de sporters opgehaald worden?
Staat in onderhoud. Wordt vervangen door de PH-BVS.
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 213
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

patrick@tediek.com wrote:De Orange Pride staat al enige dagen in de hangaar, heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Laatste poetsbeurt voordat de sporters opgehaald worden?
TheDutchWesley wrote:
Tyno wrote:Anyone knows if the PH-BVA will depart today? Heard rumours she wil do a special "olympic" flight from Seoul tomorrow, if so she should leave today.
BVA has a technical failure. Structure problems (longeron crack) and will be for a total of approx 3 weeks AOG.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php? ... 7&start=15
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1800
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

747classic wrote:De afbouw van de KLM TD "in house" facitities gaat sneller dan ik dacht. Eerst verdween de D-check facility in H14, nu de widebody paint facility. Is het nog mogelijk een "in-house" C-check uit te voeren ?
KLM kan nog prima haar C-checks uitvoeren, in Hangaar 14 worden C-checks gedaan van 737,747,777,787 en A330.
Tevens kunnen er 737s naar de KLM in NWI.
Deze capaciteit is niet groot genoeg voor de hele vloot.
Voor wat niet past wordt een plekje in het buitenland gezocht.
Zo staan er nu de BFW in Xiamen en de AOF bij Garuda.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1674
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Inkjet wrote:
streep wrote:
747classic wrote:
Als het (verf)garantie is : waarom niet een nieuwe verflaag aanbrengen in AMS op kosten van Taikoo.
Lijkt mij een win-win scenario voor beide partijen. : scheelt twee ferry vluchten (crew + brandstof) en een twee dagen kortere downtime.
Helaas heeft KLM zijn eigen widebody spuithal onlangs gesloten, dus zal voor al het spuitwerk een plekje in het buitenland gezocht moeten worden.
De BFW is voor een geplande C-check naar Xiamen. Zal ongeveer 2 weken weg zijn.
Op Facebook had men het over een 'mini C-check'. Ik ben benieuwd wat dat is.
PH-AOF is net naar het verre oosten vertrokken voor heavy manintenance. PH-AOD ondergaat sinds 13 januari een cabin upgrade.
PH-AOD heeft vanmiddag (1 maart) een testvlucht gemaakt naar Groningen en terug. KL9867/KL9868.

Rgds, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3888
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

JohnJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 145
Joined: 05 Sep 2004, 14:49
Subscriber Scramble Magazine: JohnJ

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by JohnJ »

Ger wrote:PH-AOD ondergaat sinds 13 januari een cabin upgrade.

PH-AOD heeft vanmiddag (1 maart) een testvlucht gemaakt naar Groningen en terug. KL9867/KL9868.

Rgds, Ger
Krijgen de 330's ook een upgrade in economy of alleen de full flats in wbc? Met het oog op uitfasering (waarvan sprake was dacht ik). Maar dat is wellicht ook weer gewijzigd inmiddels?
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ooit zijn er 4 busjes weggegaan en dat zouden er evt 6 worden maar dat is niet gebeurd. KLM heeft elke buis nodig om de productie te draaien en verder nooit aangekondigd dat ze de bus volledig uit dienst zouden stellen. Toch benieuwd hoe deze verhalen rond blijven zwerven.
JohnJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 145
Joined: 05 Sep 2004, 14:49
Subscriber Scramble Magazine: JohnJ

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by JohnJ »

Deels geef je het zelf al een beetje aan natuurlijk. Dat er sprake was van 2 bussen extra uit de vloot, maar dat dat niet is gebeurd. Dat blijft dus hangen en plannen kunnen ondertussen inderdaad wijzigen. Helaas heeft niet iedereen dat soort inside info. Vandaar ook mijn 'dacht ik' en 'wellicht weer gewijzigd' ;)
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Klopt ook maar de situatie is nu alweer een aantal jaar hetzelfde. Toch blijft het rondzweven. En inside information? Het enige wat ik ooit op internet heb kunnen lezen is dat er een aantal bussen weg zouden gaan maar nooit dat KLM de gehele airbus-vloot zou afstoten. Dat is puur de geruchtenmachine geweest.
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 213
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Je bedoelt die vleugels? Nee, die zijn voor een Air Canada.
Heb geen foto's kunnen vinden van PH-BHO.
JohnJ wrote:
Ger wrote:PH-AOD ondergaat sinds 13 januari een cabin upgrade.

PH-AOD heeft vanmiddag (1 maart) een testvlucht gemaakt naar Groningen en terug. KL9867/KL9868.

Rgds, Ger
Krijgen de 330's ook een upgrade in economy of alleen de full flats in wbc? Met het oog op uitfasering (waarvan sprake was dacht ik). Maar dat is wellicht ook weer gewijzigd inmiddels?
Naar mijn weten krijgen de alle A330's ook nieuwe economy met o.a. nieuw IFE.
mac wrote:Ooit zijn er 4 busjes weggegaan en dat zouden er evt 6 worden maar dat is niet gebeurd. KLM heeft elke buis nodig om de productie te draaien en verder nooit aangekondigd dat ze de bus volledig uit dienst zouden stellen. Toch benieuwd hoe deze verhalen rond blijven zwerven.
mac wrote:Klopt ook maar de situatie is nu alweer een aantal jaar hetzelfde. Toch blijft het rondzweven. En inside information? Het enige wat ik ooit op internet heb kunnen lezen is dat er een aantal bussen weg zouden gaan maar nooit dat KLM de gehele airbus-vloot zou afstoten. Dat is puur de geruchtenmachine geweest.
Omdat dat meerdere malen is genoemd, onder andere in dit topic. Hier bijvoorbeeld.

Daarnaast bijvoorbeeld:
KLM gaat de tien MD11-toestellen, met de markante derde motor in de staart, voor de intercontinentale vluchten met ingang van 2014 vervangen door Airbussen A330-300. De maatschappij durft de Dreamliner nog niet aan.

"We hadden ze graag door de Dreamliner van Boeing vervangen, maar het type 787-9 ligt nog op de tekentafel en het is volstrekt onduidelijk wanneer die geleverd gaan worden. Vandaar deze tussenoplossing met Airbussen," legt KLM-topman Peter Hartman uit.
(...)
Om te voorkomen dat KLM straks met lege handen zit, is besloten de Airbussen A330-300 te leasen.
En dan begin 2017 dit artikel waar eerst nog stond dat ze (naast de 4 uitgefaseerde A330's) nog eens 2 A330's in 2017 zouden uitfaseren. Enkele uren later was die zin verdwenen.
JohnJ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 145
Joined: 05 Sep 2004, 14:49
Subscriber Scramble Magazine: JohnJ

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by JohnJ »

@iemand91: thanks
@mac: dat dus :)
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 485
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

@JohnJ, erg overtuigend dit. Not. Artikelen waarin over uitfaseren van de bus wordt gesproken zijn jaren oud en iets wat op een forum staat is vaak wandelgang praat of een optie waarover nagedacht wordt maar niet meer dan dat. Als jij mij een artikel kan noemen wat recent is (en dan bedoel ik gepubliceerd na het verdwijnen van de eerste 4 busjes) en ook op een manier bevestigd is door KLM, dan neem ik alles terug.
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 213
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Jij vroeg waarom de verhalen blijven rondgaan dat de A330's uitgefaseerd zouden worden.
Ik geef meerdere bronnen - waaronder KLM zelf - waarom dat zo is.

That's all.
Post Reply