KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3319
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

CaptainRoPro wrote:
Eug14 wrote:1 787-10 extra in de lease bij alc geleverd in 2021
Zover ik hieruit begrijp is dit al een "bestaande order" die nu alleen via ALC lease wordt geleverd aan KLM, dus niet als extra 787-10 in de vloot.

Correct me if i'm wrong...

https://www.upinthesky.nl/2019/06/17/kl ... ssion=true
Dat staat nergens in de tekst. In de originele press release van ALC staat ook dat de kist uit het order book van ALC zal komen.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 274
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

‘Boeing 747 van KLM Cargo beschadigd door Dreamliner’
De Boeing 747-400F van KLM Cargo met registratie PH-CKA is op zondag 16 juni beschadigd geraakt op het vliegveld van Dar-es-Salaam in Tanzania, zo meldt JACDEC.

Botsing
Op het Dar-es-Salaam International Airport in het Afrikaanse land Tanzania is een Boeing 747-400F (Freighter) van KLM Cargo beschadigd geraakt doordat een Boeing 787-8 Dreamliner van Ethiophian Airlines tegen de staart van de 747 is gebotst. De 787 kwam als vlucht ET864 vanuit Moroni, hoofdstad van de Comoren, aan op het vliegveld.

Beschadiging
De Dreamliner van Ethiopian was op weg naar de plek waar het toestel geparkeerd kon worden, toen het met de linkervleugel tegen de staart van de KLM Cargo-747 botste. Hierdoor raakte de onderkant van de uitlaat aan het uiterste puntje van de staart beschadigd. Wat de eventuele gevolgen zijn voor de operatie is KLM desgevraagd aan het onderzoeken.

747-400F
De Boeing 747-400F in kwestie is 16,3 jaar oud en werd in maart 2003 aan KLM geleverd. De vrachtvariant van de ‘Queen of the Skies’ draagt de naam ‘Eendracht’.
Image
Image
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Gietje wrote:
Dat staat nergens in de tekst. In de originele press release van ALC staat ook dat de kist uit het order book van ALC zal komen.
Dat is correct Gideon.
Zover ik weet is dit de uitkomst van de 7x 350 van KL welke naar AF gaan en waarvoor maar 6x 787 terugkwam naar KLM. Deze extra machine maakt de deal “1 op 1”.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Iemand91 wrote:‘Boeing 747 van KLM Cargo beschadigd door Dreamliner’
De Boeing 747-400F van KLM Cargo met registratie PH-CKA is op zondag 16 juni beschadigd geraakt op het vliegveld van Dar-es-Salaam in Tanzania, zo meldt JACDEC.

Botsing
Op het Dar-es-Salaam International Airport in het Afrikaanse land Tanzania is een Boeing 747-400F (Freighter) van KLM Cargo beschadigd geraakt doordat een Boeing 787-8 Dreamliner van Ethiophian Airlines tegen de staart van de 747 is gebotst. De 787 kwam als vlucht ET864 vanuit Moroni, hoofdstad van de Comoren, aan op het vliegveld.

Beschadiging
De Dreamliner van Ethiopian was op weg naar de plek waar het toestel geparkeerd kon worden, toen het met de linkervleugel tegen de staart van de KLM Cargo-747 botste. Hierdoor raakte de onderkant van de uitlaat aan het uiterste puntje van de staart beschadigd. Wat de eventuele gevolgen zijn voor de operatie is KLM desgevraagd aan het onderzoeken.

747-400F
De Boeing 747-400F in kwestie is 16,3 jaar oud en werd in maart 2003 aan KLM geleverd. De vrachtvariant van de ‘Queen of the Skies’ draagt de naam ‘Eendracht’.
Image
Image
Image
All times are local times!

Regards, N.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 80
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Iemand91 wrote:‘Boeing 747 van KLM Cargo beschadigd door Dreamliner’
De Boeing 747-400F van KLM Cargo met registratie PH-CKA is op zondag 16 juni beschadigd geraakt op het vliegveld van Dar-es-Salaam in Tanzania, zo meldt JACDEC.

Botsing
Op het Dar-es-Salaam International Airport in het Afrikaanse land Tanzania is een Boeing 747-400F (Freighter) van KLM Cargo beschadigd geraakt doordat een Boeing 787-8 Dreamliner van Ethiophian Airlines tegen de staart van de 747 is gebotst. De 787 kwam als vlucht ET864 vanuit Moroni, hoofdstad van de Comoren, aan op het vliegveld.

Beschadiging
De Dreamliner van Ethiopian was op weg naar de plek waar het toestel geparkeerd kon worden, toen het met de linkervleugel tegen de staart van de KLM Cargo-747 botste. Hierdoor raakte de onderkant van de uitlaat aan het uiterste puntje van de staart beschadigd. Wat de eventuele gevolgen zijn voor de operatie is KLM desgevraagd aan het onderzoeken.

747-400F
De Boeing 747-400F in kwestie is 16,3 jaar oud en werd in maart 2003 aan KLM geleverd. De vrachtvariant van de ‘Queen of the Skies’ draagt de naam ‘Eendracht’.
Volgens mij hoort dit thuis in het Martinair draadje? :roll:
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by KLMSafetyHerald »

B767-300ER wrote:
Gietje wrote:
Dat staat nergens in de tekst. In de originele press release van ALC staat ook dat de kist uit het order book van ALC zal komen.
Dat is correct Gideon.
Zover ik weet is dit de uitkomst van de 7x 350 van KL welke naar AF gaan en waarvoor maar 6x 787 terugkwam naar KLM. Deze extra machine maakt de deal “1 op 1”.
Ok, duidelijk...

Vandaar de correct me ;)

Ik had vanmorgen de info op meerdere websites gezien en enkele hadden verschillende verhalen, en mijn eerste indruk was alles bij elkaar gemiddeld genomen dat dit niet zo was :wink: ... Des te leuker dat KLM er nog eentje bijkrijgt!
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

737freak wrote:Volgens mij hoort dit thuis in het Martinair draadje?

Bestaan die nog dan? :wink:
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

De naam zegt me vaag wel iets...
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

B767-300ER wrote:
Gietje wrote:
Dat staat nergens in de tekst. In de originele press release van ALC staat ook dat de kist uit het order book van ALC zal komen.
Dat is correct Gideon.
Zover ik weet is dit de uitkomst van de 7x 350 van KL welke naar AF gaan en waarvoor maar 6x 787 terugkwam naar KLM. Deze extra machine maakt de deal “1 op 1”.
Hoewel 27 787's vermoedelijk al effectiever is dan de som van 21 787's en 7 A350's. Ik ben benieuwd of een deel van de zes "AF" 787's wordt gewijzigd naar de -10 variant. Dat zal neem ik aan mede afhangen van de operationele ervaringen meet de -10. KLM zelf heeft overigens nog niets losgelaten over deze ruil.
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 493
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Starbucks »

Deze zag ik nog niet aankomen:

Image
Last edited by Starbucks on 19 Jun 2019, 17:21, edited 1 time in total.
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by KLMSafetyHerald »

KLM heeft tijdens de Paris Air Show bekend gemaakt dat het 35 nieuwe Embraer E195-E2’s zal bestellen..

Info

https://www.upinthesky.nl/2019/06/19/kl ... ssion=true
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 210
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by KLMSafetyHerald »

Starbucks wrote:Deze zag ik nog niet aankomen:

Image
Nee idd... Maar altijd welkom
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
Inkjet
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 499
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Er werd gekeken naar de mogelijke ombouw van de E190's naar 108 seats, met name door verwijdering van de kleding/bagagekasten voorin. Maar die 8 extra seats betekenen wel een derde FA. Dan is wat meer passagiers welkom. Het is overigens een intentieverklaring, geen order. Ik ben benieuwd naar de cabine configuratie.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

KL weer aan de P&W, wie had dat gedacht. Go Pratt!
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 80
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

"KLM started evaluating the E2 at least as far back as 2017, seeking a replacement for its Boeing 737-700 fleet, which Cirium's Fleets Analyzer puts at 16 aircraft. The airline has not outlined a retirement timeline for the 737s.

Asked how many E195-E2s will be used for growth versus replacement, Elbers said it depended on the market situation at KLM's Amsterdam Schiphol hub."
Bron

Bovenstaande passage trok mijn aandacht. De E195-E2 heeft een seat capacity van 120-146 en als men dicht tegen de max van 146 gaat zitten, dan is de E2 ineens een interessante vervanger voor de 737-700 met momenteel 142 stoelen. Het lijkt erop dat men met deze order een grote mate van vloot flexibiliteit naar de toekomst bewerkstelligd:

- Scenario A: Schiphol mag na 2020 niet groeien. In dat geval dienen de E195-E2's puur ter vervanging van de duurdere mainline 737-700 (en wellicht enkele oude E190's). Hiermee kan men dus Europa-productie overhevelen van het duurdere 'mainline KLM' naar het goedkopere 'regional KLC'. Als er niet gegroeid kan worden, dan is kosten besparen de enige manier om competitief te blijven.

- Scenario B: Schiphol mag na 2020 groeien. In dat geval dienen de E195-E2 voor het grootste gedeelte ter uitbreiding van KLC, met wellicht enkele exemplaren als vervanging van oude E190's en enkele 737-700's waarvan de lease af loopt. In dit geval zou KLC een flinke productie groei kunnen meemaken na 2020.

Al met al een hele veilige en slimme order die inspeelt op het 'KLM vs KLC' mechanisme. :wink:
Post Reply

Return to “'t Praethuys”