KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8729
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

747classic wrote: 14 Oct 2020, 11:56
A333 vloot, uitfaseren ,vervroegd afbreken OL ?
OL afbreken is geen optie, afkoopsom vaak net zo hoog als resterende leasetermijnen.
Overigens lopen er 3 van de 5 af in Q1/2022, dat is niet zo heel lang meer... De 4e is in Eigendom en de 5e loopt af eind 2022
Deze zullen mijns inziens inderdaad niet worden verlengd.
All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 337
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

B767-300ER wrote: 14 Oct 2020, 17:26
747classic wrote: 14 Oct 2020, 11:56
A333 vloot, uitfaseren ,vervroegd afbreken OL ?
OL afbreken is geen optie, afkoopsom vaak net zo hoog als resterende leasetermijnen.
Overigens lopen er 3 van de 5 af in Q1/2022, dat is niet zo heel lang meer... De 4e is in Eigendom en de 5e loopt af eind 2022
Deze zullen mijns inziens inderdaad niet worden verlengd.
Lijkt mij ook niet uit het oogpunt van kostenbesparing, tegen die tijd kan de A332 vloot er ook uit en dan heb je een volledige Boeing ICA vloot.
76-er
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 992
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Mis de F-jes. ;)
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14115
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Ger wrote: 10 Oct 2020, 09:35 Sinds begin oktober heeft KLM Boeing 787-10 PH-BKH vier testvluchten gemaakt en gisteren heeft PH-BKI weer eens een testvlucht gemaakt. PH-BKH met callsign BOE216 en PH- BKI met callsign BOE217. Is er al een datum indicatie wanneer beide toestellen worden afgeleverd?
De PH-BKH zou morgen (16.10) komen maar is een dagje vertraagd.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
mac
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 459
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

76-er wrote: 15 Oct 2020, 15:38 Mis de F-jes. ;)
Gewoon blijven vliegen die dingen.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 196
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Bennie wrote: 15 Oct 2020, 23:45
Ger wrote: 10 Oct 2020, 09:35 Sinds begin oktober heeft KLM Boeing 787-10 PH-BKH vier testvluchten gemaakt en gisteren heeft PH-BKI weer eens een testvlucht gemaakt. PH-BKH met callsign BOE216 en PH- BKI met callsign BOE217. Is er al een datum indicatie wanneer beide toestellen worden afgeleverd?
De PH-BKH zou morgen (16.10) komen maar is een dagje vertraagd.
KLM zal wel geen middelen meer hebben om de aflevering verder uit te stellen. PH-BKH heeft inmiddels verscheidene customer acceptance vluchten uitgevoerd en alle gevonden "issues" zullen nu (helaas) wel opgelost zijn.
Elke afgeleverde 787-10 moet immers betaald worden, een groot probleem in de huidige situatie met weinig inkomsten.
Ook de (vertraagd af te leveren) KLM 777-300ER's zullen niet met open armen worden ontvangen eind 2020 en in 2021.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14115
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Bennie wrote: 15 Oct 2020, 23:45
Ger wrote: 10 Oct 2020, 09:35 Sinds begin oktober heeft KLM Boeing 787-10 PH-BKH vier testvluchten gemaakt en gisteren heeft PH-BKI weer eens een testvlucht gemaakt. PH-BKH met callsign BOE216 en PH- BKI met callsign BOE217. Is er al een datum indicatie wanneer beide toestellen worden afgeleverd?
De PH-BKH zou morgen (16.10) komen maar is een dagje vertraagd.
Disregard bovenstaande. Om technische redenen is de delivery tot een nader te bepalen moment uitgesteld.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 196
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De laatste KLM 747combi vlucht schijnt gepland te zijn op 25 Oktober.

Mijns inziens een vreemde beslissing : de beste KLM "tijdelijke freighter" wordt uit de vaart gehaald net voordat het "cargo peak" seizoen er aankomt en de tweede covid-19 golf zorgt voor een opnieuw groter aanbod van vervoer van medische goederen.
Een groot "KLM/MP Cargo" hart blijkt werderom niet aanwezig bij de directie.
Een betere timing zou zijn : uitfasering net vóór de kerstdagen, teneinde nog wat inkomsten mee te pakken van de 2020 "cargo peak".

N.B. Het onderhoud van vrachtvliegtuigen wordt wereldwijd zo gepland, dat gedurende de "cargo peak" alle "freighters" inzetbaar zijn .
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 14115
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble Magazine: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

747classic wrote: 16 Oct 2020, 09:21 De laatste KLM 747combi vlucht schijnt gepland te zijn op 25 Oktober.

Mijns inziens een vreemde beslissing : de beste KLM "tijdelijke freighter" wordt uit de vaart gehaald net voordat het "cargo peak" seizoen er aankomt en de tweede covid-19 golf zorgt voor een opnieuw groter aanbod van vervoer van medische goederen.
Een groot "KLM/MP Cargo" hart blijkt werderom niet aanwezig bij de directie.
Een betere timing zou zijn : uitfasering net vóór de kerstdagen, teneinde nog wat inkomsten mee te pakken van de 2020 "cargo peak".

N.B. Het onderhoud van vrachtvliegtuigen wordt wereldwijd zo gepland, dat gedurende de "cargo peak" alle "freighters" inzetbaar zijn .
KLM heeft (o.a.) als opdracht van de Nederlandse regering een reductie van CO2 en NOx te bwerkstelligen om in aanmerking te komen voor een staatsgarantie op de benodigde leningen om überhaupt te blijven vliegen. Enig idee hoeveel brandstof een B747 verbruikt? :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 196
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Bennie wrote: 16 Oct 2020, 09:50
747classic wrote: 16 Oct 2020, 09:21 De laatste KLM 747combi vlucht schijnt gepland te zijn op 25 Oktober.

Mijns inziens een vreemde beslissing : de beste KLM "tijdelijke freighter" wordt uit de vaart gehaald net voordat het "cargo peak" seizoen er aankomt en de tweede covid-19 golf zorgt voor een opnieuw groter aanbod van vervoer van medische goederen.
Een groot "KLM/MP Cargo" hart blijkt werderom niet aanwezig bij de directie.
Een betere timing zou zijn : uitfasering net vóór de kerstdagen, teneinde nog wat inkomsten mee te pakken van de 2020 "cargo peak".

N.B. Het onderhoud van vrachtvliegtuigen wordt wereldwijd zo gepland, dat gedurende de "cargo peak" alle "freighters" inzetbaar zijn .
KLM heeft (o.a.) als opdracht van de Nederlandse regering een reductie van CO2 en NOx te bwerkstelligen om in aanmerking te komen voor een staatsgarantie op de benodigde leningen om überhaupt te blijven vliegen. Enig idee hoeveel brandstof een B747 verbruikt? :wink:
Gezien het aantal ICA vliegbewegingen op dit moment wordt ruimschoots voldaan aan de CO2 en NOX reductie t.o.v. vorig jaar.
Inzet tot na het "peak "seizoen levert ook weer inkomsten op (hoge opbrengst in de maanden November, December.)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 337
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

747classic wrote: 16 Oct 2020, 08:52
Bennie wrote: 15 Oct 2020, 23:45
Ger wrote: 10 Oct 2020, 09:35 Sinds begin oktober heeft KLM Boeing 787-10 PH-BKH vier testvluchten gemaakt en gisteren heeft PH-BKI weer eens een testvlucht gemaakt. PH-BKH met callsign BOE216 en PH- BKI met callsign BOE217. Is er al een datum indicatie wanneer beide toestellen worden afgeleverd?
De PH-BKH zou morgen (16.10) komen maar is een dagje vertraagd.
KLM zal wel geen middelen meer hebben om de aflevering verder uit te stellen. PH-BKH heeft inmiddels verscheidene customer acceptance vluchten uitgevoerd en alle gevonden "issues" zullen nu (helaas) wel opgelost zijn.
Elke afgeleverde 787-10 moet immers betaald worden, een groot probleem in de huidige situatie met weinig inkomsten.
Ook de (vertraagd af te leveren) KLM 777-300ER's zullen niet met open armen worden ontvangen eind 2020 en in 2021.
Komt de PH-BVV dit jaar nog dan? Is er al een L/N bekend voor BVV en BVW?
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 196
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Biem wrote: 16 Oct 2020, 10:46 Komt de PH-BVV dit jaar nog dan? Is er al een L/N bekend voor BVV en BVW?
Het laatste bericht wat ik heb gezien was dat alleen de tweede machine naar 2021 was geschoven.
De Line numbers zijn nog niet bekend.
Echter de assembly slots op de 777 Final Assembly Line (FAL) zijn onderhevig aan continue veranderingen (binnen de mogelijkheden) aangezien de -300ER exemplaren momenteel niet erg populair zijn (behalve bij BA, na het versneld uitfaseren van de gehele 744 vloot), de 777F's zijn momenteel wel erg "hot".
Ook is de productie rate gezakt naar 3 vliegtuigen per maand.

Bekende 777 line numbers :
L/N 1667 C/N 66582 B-777-300ER G-STBM, Saqr Aviation Holding Limited, lsd. BRITISH AIRWAYS (WE861)
L/N 1668 C/N xxxxx B777-9
L/N 1669 C/N 66912 B-777F D-ALFI LUFTHANSA CARGO (WF321)
L/N 1670 C/N xxxxx B777-9 D-ABTB (2022)
L/N 1671 C/N xxxxx B-777-300ER G-STBN, Saqr Aviation Holding Limited, Lsd. BRITISH AIRWAYS (WE682)
L/N 1672 unk
L/N 1673 C/N 66087 B777F N775CK DHL/KALITTA AIR
L/N 1673 C/N xxxxx B777-9 D-ABTC (2022)
L/N 1674 unk
L/N 1675? C/N xxxxx B777-9 D-ABTD
L/N 1675 C/N xxxxx B-777-300ER G-STBO, Saqr Aviation Holding Limited, Lsd. BRITISH AIRWAYS (WE683)
L/N 1676 B777F
L/N 1678 C/N xxxxx B-777-300ER G-STBP BRITISH AIRWAYS (other, nother sequential WE number)
L/N 1681? C/N xxxxx B777-9 D-ABTF
L/N 1686? C/N xxxxx B777-9 D-ABTG
L/N 1691? C/N xxxxx B777-9 D-ABTH

Note : op L/N 1675 was eerst een 777-9 gepland, is echter vervangen voor een 777F

Geplande 777's, zonder line number :
L/N XXXX C/N 40673 B777F N867FD FEDERAL EXPRESS
L/N XXXX C/N 40676 B777F N870FD FEDERAL EXPRESS
L/N XXXX C/N 40679 B777F N873FD FEDERAL EXPRESS
L/N XXXX C/N 66257 B777F N847FE FEDERAL EXPRESS
L/N XXXX C/N 66258 B777F N848FE FEDERAL EXPRESS
L/N XXXX C/N 66259 B777F N849FE FEDERAL EXPRESS
L/N XXXX C/N 66888 B777-306ER PH-BVV KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE572 ?)
L/N XXXX C/N 66889 B777-306ER PH-BVW KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE573 ?)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1787
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

747classic wrote: 16 Oct 2020, 10:25 Gezien het aantal ICA vliegbewegingen op dit moment wordt ruimschoots voldaan aan de CO2 en NOX reductie t.o.v. vorig jaar.
Inzet tot na het "peak "seizoen levert ook weer inkomsten op (hoge opbrengst in de maanden November, December.)
Helaas TOTAAL niet !
In de afspraken met de NL-regering is de CO2 reductie gedefinieerd in CO2/pax kilometer.
Dus als je een half leeg vliegtuig vliegt, verdubbeld je CO2 per passagierkilometer.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 196
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

streep wrote: 16 Oct 2020, 13:03
747classic wrote: 16 Oct 2020, 10:25 Gezien het aantal ICA vliegbewegingen op dit moment wordt ruimschoots voldaan aan de CO2 en NOX reductie t.o.v. vorig jaar.
Inzet tot na het "peak "seizoen levert ook weer inkomsten op (hoge opbrengst in de maanden November, December.)
Helaas TOTAAL niet !
In de afspraken met de NL-regering is de CO2 reductie gedefinieerd in CO2/pax kilometer.
Dus als je een half leeg vliegtuig vliegt, verdubbeld je CO2 per passagierkilometer.
De 747combi's vliegen als full freighters met 0 passagiers
Hoe worden deze dan gedefinieerd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 337
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

747classic wrote: 16 Oct 2020, 12:39
Biem wrote: 16 Oct 2020, 10:46 Komt de PH-BVV dit jaar nog dan? Is er al een L/N bekend voor BVV en BVW?
Het laatste bericht wat ik heb gezien was dat alleen de tweede machine naar 2021 was geschoven.
De Line numbers zijn nog niet bekend.
Echter de assembly slots op de 777 Final Assembly Line (FAL) zijn onderhevig aan continue veranderingen (binnen de mogelijkheden) aangezien de -300ER exemplaren momenteel niet erg populair zijn (behalve bij BA, na het versneld uitfaseren van de gehele 744 vloot), de 777F's zijn momenteel wel erg "hot".
Ook is de productie rate gezakt naar 3 vliegtuigen per maand.

L/N XXXX C/N 66888 B777-306ER PH-BVV KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE572 ?)
L/N XXXX C/N 66889 B777-306ER PH-BVW KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE573 ?)
Kan het zijn dat ze hebben geschoven tussen BA en KLM aangezien KLM de toestellen later willen ontvangen?

Het lijkt mij sterk dat ze met 3 toestellen per maand er dit jaar nog een KLM kist van de FAL af gaat rollen.
Dan kunnen ze beter 777F's en 77W's voor BA fabriceren lijkt mij.
Post Reply