KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

nemaco wrote: 12 May 2023, 06:15 Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat KLM op korte termijn 16 x A350’s bestelt ter vervanging van de 777-200’s.
Paris Airshow?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

76-er wrote: 11 May 2023, 09:45
tonjochems wrote: 11 May 2023, 00:08

A220 performance is niet veel beter. Air Baltic , Swiss en ook AF hebben diverse A220’s geparkeerd staan met motor problemen…. Dezelfde motoren als de E2…..
Dit dus. Maar wat is het alternatief? Hebben bv GE of RR een vergelijkbaar product op de plank liggen? Dacht van niet. Pratt heeft zich enorm verslikt in de GTF.
Als we rekening houden met het afnemende aantal slots op Schiphol zou KL misschien beter meer A32x kunnen bestellen.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Avgeek wrote: 10 May 2023, 19:24

Gesprekken lopen nog om meer af te nemen, hoe en wat word uiterlijk begin juni duidelijk.
Er worden ook leases van E190's verlengd om de gaten die de E295's achterlaten te vullen.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

tonjochems wrote: 11 May 2023, 00:08
Avgeek wrote: 10 May 2023, 19:24
YS11 wrote: 08 May 2023, 21:30

D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLC
Gesprekken lopen nog om meer af te nemen, hoe en wat word uiterlijk begin juni duidelijk.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... raer-vloot

Als er geen concrete oplossingen/toezeggingen komen vanuit Embraer dan kan de Paris Airshow een interessante gaan worden voor AF-KLM orders, een update voor de wide body vloot is zo goed als zeker. Een A220 order zou hier ook spontaan aangekondigd kunnen worden aangezien men de mankementen zat begint te worden bij KLM.
A220 performance is niet veel beter. Air Baltic , Swiss en ook AF hebben diverse A220’s geparkeerd staan met motor problemen…. Dezelfde motoren als de E2…..
Nee maar het schijnt wel dat Airbus een betere partner is voor dit soort problemen en waar mogelijk ondersteuning wil bieden, natuurlijk wil men in Parijs ook zoveel mogelijk zaken doen met Airbus waar dat kan.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3356
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Ze willen wel helpen, dat is fijn, maar blijft het probleem dat de leverancier er met de pet naar gooit. Daar helpt geen ‘helpende manufacturer’ bij. Wat AIB wel zou kunnen (maar niet doet) is een andere motor certificeren voor de A220 familie. En dat doen ze niet.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

pjotrtje wrote: 12 May 2023, 09:34 Ze willen wel helpen, dat is fijn, maar blijft het probleem dat de leverancier er met de pet naar gooit. Daar helpt geen ‘helpende manufacturer’ bij. Wat AIB wel zou kunnen (maar niet doet) is een andere motor certificeren voor de A220 familie. En dat doen ze niet.
Mogelijk ligt er een overeenkomst met de huidige leverancier die dat uitsluit. Verder moet het voor een leverancier interessant zijn om de investering te doen. Airbus moet natuurlijk ook investeren om een tweede motoroptie mogelijk te maken. Nu zijn ze bezig de productiecapaciteit voor de A220 uit te breiden en dat valt niet mee.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1828
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

nemaco wrote: 12 May 2023, 06:15 Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat KLM op korte termijn 16 x A350’s bestelt ter vervanging van de 777-200’s.
En wie mag die zeer betrouwbare bron dan wel zijn?
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Inkjet wrote: 12 May 2023, 10:59
pjotrtje wrote: 12 May 2023, 09:34 Ze willen wel helpen, dat is fijn, maar blijft het probleem dat de leverancier er met de pet naar gooit. Daar helpt geen ‘helpende manufacturer’ bij. Wat AIB wel zou kunnen (maar niet doet) is een andere motor certificeren voor de A220 familie. En dat doen ze niet.
Mogelijk ligt er een overeenkomst met de huidige leverancier die dat uitsluit. Verder moet het voor een leverancier interessant zijn om de investering te doen. Airbus moet natuurlijk ook investeren om een tweede motoroptie mogelijk te maken. Nu zijn ze bezig de productiecapaciteit voor de A220 uit te breiden en dat valt niet mee.
Dat is het nadeel van een "single powerplant agreement" " voor de producent (OEM) van het vliegtuig.
Als er dan iets fout gaat met deze motor is juridisch de OEM van het vliegtuig aansprakelijk (tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.)
Bij een vliegtuigtype met meerdere motor keuzes wordt vaak door de koper een rechtstreeks contract gesloten met de motorleverancier (met of zonder onderhoud ! ) en vervalt (gedeeltelijk ) de aansprakelijkheid van de producent van het toestel.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1828
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Op Twitter wordt gemeld dat KLM een Airbus A321 van Privilege Style uit Spanje gaat inhuren. (wetleasen)
Bij iemand meer bekend?

Rgds Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 686
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Iemand binnen KLM die het zou kunnen weten
Ger wrote: 12 May 2023, 11:07
nemaco wrote: 12 May 2023, 06:15 Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat KLM op korte termijn 16 x A350’s bestelt ter vervanging van de 777-200’s.
En wie mag die zeer betrouwbare bron dan wel zijn?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Wat achtergrond informatie over de GTF problemen in de deze podcast "Explaining Pratt & Whitney's Durability Problem"

Zie : https://aviationweek.com/podcasts/check ... ty-problem
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2551
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by tonjochems »

Ger wrote: 12 May 2023, 11:33 Op Twitter wordt gemeld dat KLM een Airbus A321 van Privilege Style uit Spanje gaat inhuren. (wetleasen)
Bij iemand meer bekend?

Rgds Ger
Ger, dit klopt. Is een wetlease voor KLC. DE EC-NLJ gaat vanaf 1 juni a.s.tm eind zomerdienst de volgende routing vliegen.
MAD-AMS-MAD-AMS-BLL-AMS-MAD
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6042
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

tonjochems wrote: 12 May 2023, 14:56
Ger wrote: 12 May 2023, 11:33 Op Twitter wordt gemeld dat KLM een Airbus A321 van Privilege Style uit Spanje gaat inhuren. (wetleasen)
Bij iemand meer bekend?

Rgds Ger
Ger, dit klopt. Is een wetlease voor KLC. DE EC-NLJ gaat vanaf 1 juni a.s.tm eind zomerdienst de volgende routing vliegen.
MAD-AMS-MAD-AMS-BLL-AMS-MAD
Bedankt voor informatie!
Maar Cityhopper vloog (nooit?) op Madrid, vanaf 1 juni dus wel?
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

[/quote]
Bedankt voor informatie!
Maar Cityhopper vloog (nooit?) op Madrid, vanaf 1 juni dus wel?
[/quote]

KLC vloog vorig jaar ook regelmatig naar Madrid. De nachtstopvluchten waren op de 737 maar daarbuiten heeft KLC de vlucht zeker uitgevoerd.
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2551
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by tonjochems »

niekkie wrote: 12 May 2023, 15:06
tonjochems wrote: 12 May 2023, 14:56
Ger wrote: 12 May 2023, 11:33 Op Twitter wordt gemeld dat KLM een Airbus A321 van Privilege Style uit Spanje gaat inhuren. (wetleasen)
Bij iemand meer bekend?

Rgds Ger
Ger, dit klopt. Is een wetlease voor KLC. DE EC-NLJ gaat vanaf 1 juni a.s.tm eind zomerdienst de volgende routing vliegen.
MAD-AMS-MAD-AMS-BLL-AMS-MAD
Bedankt voor informatie!
Maar Cityhopper vloog (nooit?) op Madrid, vanaf 1 juni dus wel?
KLC vliegt wel op MAD… nu slechts 1 x per week, KL1705/6 op dag 6, wisselt ook wel eens naar dag 7. Sinds covid vloog KLC MAD tot en met afgelopen zomerdienst dagelijks meestal KL 1699/1700 en afgelopen winter dienst afhankelijk per maand een vlucht in het weekend.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”