KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

B767-300ER wrote:Excuus, klopt, WTC (Willminton Trust Company) is de eigenaar van deze, via WFBN :wink:
:wink: Wilmington Trust Company is ook net als WFBN een beheerder voor eigenaren. Weet iemand we de actuele eigenaar van deze twee kisten was?

Yorden
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

flying_kiwi wrote:
B767-300ER wrote:Excuus, klopt, WTC (Willminton Trust Company) is de eigenaar van deze, via WFBN :wink:
:wink: Wilmington Trust Company is ook net als WFBN een beheerder voor eigenaren. Weet iemand we de actuele eigenaar van deze twee kisten was?

Yorden
2? het gaat hier alleen toch maar om de BDU?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
737_KLM
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 151
Joined: 03 Nov 2007, 15:05

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737_KLM »

B767-300ER wrote:
flying_kiwi wrote:
B767-300ER wrote:Excuus, klopt, WTC (Willminton Trust Company) is de eigenaar van deze, via WFBN :wink:
:wink: Wilmington Trust Company is ook net als WFBN een beheerder voor eigenaren. Weet iemand we de actuele eigenaar van deze twee kisten was?

Yorden
2? het gaat hier alleen toch maar om de BDU?
De BDU en de BDY zijn eigendom van BCI Aircraft Leasing
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

B767-300ER wrote:
flying_kiwi wrote:
B767-300ER wrote:Excuus, klopt, WTC (Willminton Trust Company) is de eigenaar van deze, via WFBN :wink:
:wink: Wilmington Trust Company is ook net als WFBN een beheerder voor eigenaren. Weet iemand we de actuele eigenaar van deze twee kisten was?

Yorden
2? het gaat hier alleen toch maar om de BDU?
Ik bedoelde eigenlijk de BDR en BDS, die waren namelijk van het lease bedrijf die failliet is gegaan.
De veiling van BDU staat los daarvan dacht ik.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

De discussie waar het hier om gaat/ging was ,als je terugleest,over de veiling van de BDU en het hoe en waarom ervan :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

B767-300ER wrote:De discussie waar het hier om gaat/ging was ,als je terugleest,over de veiling van de BDU en het hoe en waarom ervan :wink:
Idd, ik wist ff niet om welke kist/kisten het ging op dat moment :lol:
Maar er was ook discussie dat de eigenaar van de BDU failliet is/was. Voor zover ik weet, is alleen de leasemaatschappij/eigenaar van de BDR en BDS failliet gegaan.
Waarom er een veiling is van de BDU is mij onbekend, maar volgens mij niet als gevolg van een faillissement.

Yorden
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

flying_kiwi wrote:Waarom er een veiling is van de BDU is mij onbekend, maar volgens mij niet als gevolg van een faillissement.

Yorden
Dat was nou precies ook mijn punt :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by skycruiser »

KL652 vanuit Washington (IAD) heeft een full emergency gehad op Bangor, omdat 1 van de motoren uitmoest of uitging.
Deze A330 staat nu even aan de grond daar, pax in hotels. Iemand met meer info?

Grt,
Eric
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Lars »

ja,.
'full emergency'?
tenzij jij meer weet over wat er precies is gebeurd dan ik,.
qualificeert een inflight shut down niet voor een onofficiele term als full emergency..
die term heeft voor de gemiddelde vlieger niet tot geen waarde.

dus even wat feitelijker; de KLM 652 van Washington naar Amsterdam heeft een inflight shut down gehad en is uitgeweken naar Bangor.
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

En volgens de Avherald, hebben ze een PAN PAN call gemaakt, wat geen "full emergency" is.

Yorden
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by skycruiser »

Laten we de media maar geloven... maar voor zover wij met ETOPS operaties omgaan is het verliezen van 1 engine een emergency met direct uitwijken naar een dichtsbijzijnde, geschikt, vliegveld. Dat met zich aanmeld bij ATC zijnde pan-pan, kan ook de keus zijn van de crew.
Ik zat er zelf niet in, maar volgens mijn manuals die voor m'n neus liggen nu is een 'failure of one engine' → declare emergency. Vandaar...
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Lars »

Boven bangor vliegt de kist nog niet in etops segment van de vlucht.. De kist stond na 62! minuten aan de grond.. Dan was het vliegtuig op zeker binnen een uur vliegen groot cirkel afstand van minstens 1 suitable airport; dus nog geen etops.

Een twin engine zal n-1 in principe altijd op de nearest suitable gaan landen, heeft kompleet niets met etops te maken.
Er bestaat 'officieel' geen 'klmXXX declares emergency' call.
Je hebt de keus uit 'mayday' en 'pan pan'.

Een n-1 uitwijk is een kompleet gecontroleerde situatie. Zeker als het een gecontroleerde inflight shut down is na een olie probleem. Dus een pan pan is een normale call, en inderdaad de keuze van de vliegers en niet van een flight ops medewerker op de grond met een manual op zijn schoot.

Leuk al die manuals, maar zeker als je van je zelf vind dat je een professional in de industrie bent zou ik de volgende keer zorgvuldiger in dit soort discussies op scramble/airliners.net deel nemen.
Ik vind zowel daar als hier je post, puur door je woord keuze, redelijk opgeklopt/sensatie zoekend. Zonder dat je al de feiten had.

Als vlieger en dispatcher zou ik denken; twin engine, inflight shut down, verplichte uitwijk naar nearest suitable. Precies dat is gebeurd. CQ; niets geen sensatie, full emergency.
Full emergency, zonder officiele status, bij die term denk ik 'turkish crash, bijlmer ramp' situaties.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Lars wrote:
Leuk al die manuals, maar zeker als je van je zelf vind dat je een professional in de industrie bent zou ik de volgende keer zorgvuldiger in dit soort discussies op scramble/airliners.net deel nemen.
Ik vind zowel daar als hier je post, puur door je woord keuze, redelijk opgeklopt/sensatie zoekend. Zonder dat je al de feiten had.

.
En daarom heet dit het preathuys :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by skycruiser »

@ Lars;
Mijn bewoording 'full' is misschien niet de handigste woordkeuze geweest, echter ik blijf erbij dat een one engine failure een emergency blijft (volgens de manuals).
Ik neem/nam aan dat deze vlucht volledig ETOPS vliegt? Ook al is dat boven land...
De USA/Canada hebben genoeg velden om uit te wijken, dus kan je snel naar de grond. Valt bij KLM dat eerste deel voordat de oceaan overgestoken wordt dan nog als non-Etops?
De vluchten die wij dispatchen vliegen volledig op Etops, maar vanzelfsprekend zal een crew zelf beslissen waar naartoe zal worden uitgeweken. Dat doet inderdaad niet 'een flight ops medewerker met een manual op zijn schoot' :| , alhoewel we die vluchten wél plannen volgens die manual. Manuals, daar kan je niet omheen (en ik neem aan dat je daar net zo over denkt, ondanks je eigen bewoordingen ''Leuk al die manuals...'').
In ieder geval hoef ik er verder niet over in discussie. Zoals ik zei; de manual (de onze) geeft aan dat een one engine failure bij twin-engine operations (Etops) een emergency is. Volgens het boekje dus... wat een crew daar mee doet is inderdaad aan hen. De captain heeft altijd het laatste woord.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by skycruiser »

In ieder geval schijnt er een andere A330 richting Bangor te vliegen om de pax op te halen...
Heeft dit verder nog impact op de KLM operatie voor de komende dagen? Of heeft men genoeg back-up staan momenteel?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”