Surinam A340

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1539
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Surinam A340

Post by Coati »

Waarschijnlijk is de MOA gewijzigd van de 747 naar de 340 en dan is de papierwinkel niet meer sluitend voor operaties ... (wat ik dan niet snap is dat ze in geval van nood, niet met KLM kunnen meeliften voor deze paar dagen; maar dat kan aan mij liggen) ]
Dat snap ik wel: omdat SLM en KLM concurrenten van elkaar zijn. Hooguit kan KLM een kist verhuren aan SLM.

Ik heb ergens opgevangen dat de 747 van SLM na 26 nov niet meer zou kunnen vliegen omdat het luchtwaardigheidscertificaat zou aflopen.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Onurair(AMS)
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 176
Joined: 21 Aug 2008, 14:30

Re: Surinam A340

Post by Onurair(AMS) »

Coati wrote:
Waarschijnlijk is de MOA gewijzigd van de 747 naar de 340 en dan is de papierwinkel niet meer sluitend voor operaties ... (wat ik dan niet snap is dat ze in geval van nood, niet met KLM kunnen meeliften voor deze paar dagen; maar dat kan aan mij liggen) ]
Dat snap ik wel: omdat SLM en KLM concurrenten van elkaar zijn. Hooguit kan KLM een kist verhuren aan SLM.

Ik heb ergens opgevangen dat de 747 van SLM na 26 nov niet meer zou kunnen vliegen omdat het luchtwaardigheidscertificaat zou aflopen.
Ik weet dat ze afgelopen jaar een verlenging hadden aangevraagt op de D-CHECK
Volgens mij is hij dan op 26 november verlopen (dat denk ik, weet het niet zeker!)

En dat iemand nog voor een zware D-CHECK op de 747-300 wil betalen weet ik niet zo.
maargoed als iemand nog enige info heeft over de verkoop van de 747 leest ik het graag:D

Grt
User avatar
Nlspot2003
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3054
Joined: 06 Sep 2003, 23:06
Location: Haarlem,Eham
Contact:

Re: Surinam A340

Post by Nlspot2003 »

Voor degene die het nog niet weten.
De CS-TQM een compleet witte A340 vliegt erop dit moment voor Surinam tot de papieren van de eigen A340 inoorde zijn. De PZ-TCM 743 en de F-GLZG A340 staan beide niks te doen op schiphol.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Surinam A340

Post by ErikFB »

De 743 staat bij de KLM Maintanance op Oost voor de deur en de 340 bij Menzies op Sierra

Grtz
Erik
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16429
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Surinam A340

Post by Bennie »

Onurair(AMS) wrote:
Coati wrote:
Waarschijnlijk is de MOA gewijzigd van de 747 naar de 340 en dan is de papierwinkel niet meer sluitend voor operaties ... (wat ik dan niet snap is dat ze in geval van nood, niet met KLM kunnen meeliften voor deze paar dagen; maar dat kan aan mij liggen) ]
Dat snap ik wel: omdat SLM en KLM concurrenten van elkaar zijn. Hooguit kan KLM een kist verhuren aan SLM.

Ik heb ergens opgevangen dat de 747 van SLM na 26 nov niet meer zou kunnen vliegen omdat het luchtwaardigheidscertificaat zou aflopen.
Ik weet dat ze afgelopen jaar een verlenging hadden aangevraagt op de D-CHECK
Volgens mij is hij dan op 26 november verlopen (dat denk ik, weet het niet zeker!)

En dat iemand nog voor een zware D-CHECK op de 747-300 wil betalen weet ik niet zo.
maargoed als iemand nog enige info heeft over de verkoop van de 747 leest ik het graag:D

Grt
Los van D-checks en luchtwaardigheidsdilemma's is het vandaag de dag nogal fuel inefficient om met een 747 Classic te
opereren (apart van de CO2 uitstoot..). Eerst wilde de PY met een A330 gaan vliegen, maar toen hen (geen idee door wie) verteld werd dat ze daar ETOPS approval voor nodig hadden scheen men niet te weten wat dit is (los van het feit dat de PY naar alle waarschijnlijkheid niet de middelen heeft om ETOPS approval te halen).
Vandaar de keuze voor een A340 (in elk geval meer dan 2 motoren!)!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Surinam A340

Post by nuckleuz »

Bennie wrote:Eerst wilde de PY met een A330 gaan vliegen, maar toen hen (geen idee door wie) verteld werd dat ze daar ETOPS approval voor nodig hadden scheen men niet te weten wat dit is (los van het feit dat de PY naar alle waarschijnlijkheid niet de middelen heeft om ETOPS approval te halen).
Vandaar de keuze voor een A340 (in elk geval meer dan 2 motoren!)!
Zou je misschien een bron kunnen vermelden?

Grt, Erik
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Surinam A340

Post by Hurricane »

Bennie wrote: Eerst wilde de PY met een A330 gaan vliegen, maar toen hen (geen idee door wie) verteld werd dat ze daar ETOPS approval voor nodig hadden scheen men niet te weten wat dit is (los van het feit dat de PY naar alle waarschijnlijkheid niet de middelen heeft om ETOPS approval te halen).
Vandaar de keuze voor een A340 (in elk geval meer dan 2 motoren!)!
ETOPS-regelingen zijn standaard voor iedereen die de plas over wil op 2 engines met pax aan boord dus dat zal dan de IATA o.i.d. geweest zijn.
Voor die ETOPS-approval had KLM ook kunnen bijspringen (die hebben het zelf ook voor hun eigen 330's) maar de 340 was n rendabelere optie dan de 330 (en koste ook minder rondslomp dus de weg van de minste weerstand is genomen)

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16429
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Surinam A340

Post by Bennie »

Hurricane wrote:
Bennie wrote: Eerst wilde de PY met een A330 gaan vliegen, maar toen hen (geen idee door wie) verteld werd dat ze daar ETOPS approval voor nodig hadden scheen men niet te weten wat dit is (los van het feit dat de PY naar alle waarschijnlijkheid niet de middelen heeft om ETOPS approval te halen).
Vandaar de keuze voor een A340 (in elk geval meer dan 2 motoren!)!
ETOPS-regelingen zijn standaard voor iedereen die de plas over wil op 2 engines met pax aan boord dus dat zal dan de IATA o.i.d. geweest zijn.
Voor die ETOPS-approval had KLM ook kunnen bijspringen (die hebben het zelf ook voor hun eigen 330's) maar de 340 was n rendabelere optie dan de 330 (en koste ook minder rondslomp dus de weg van de minste weerstand is genomen)

Adios, H.
KLM zou nooit gemachtigd zijn geweest om op het ETOPS vlak bij te springen. KLM heeft ETOPS approval van het IVW, en
deze approval geldt niet voor Surinam Airways!
KLM heeft al ETOPS approval sinds in '95 de B767 in dienst trad.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
SkyPlane
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 743
Joined: 03 Jun 2006, 12:33

Re: Surinam A340

Post by SkyPlane »

De 743 staat stuk op oost, catering zou de deur stuk hebben gereden
User avatar
Onurair(AMS)
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 176
Joined: 21 Aug 2008, 14:30

Re: Surinam A340

Post by Onurair(AMS) »

Luchtvaartnieuws
SLM-vluchten overboekt na vervanging Boeing 747 door Airbus A340

30-11-2009

PARAMARIBO - De vervanging van de Boeing 747-300 door een Airbus A340-300 door Surinam Airways (SLM) op de route Paramaribo-Amsterdam is niet geheel vlekkeloos verlopen. Op de eerste paar vluchten waren volgens De Ware Tijd tientallen passagiers overboekt. Passagiers zouden nog op basis van de dienstregeling met de Boeing 747-300 zijn geboekt. Dat toestel voerde vorige week zijn laatste vlucht onder SLM-vlag uit.


De A340 biedt plaats aan 317 passagiers, en heeft daarmeee een beduidend lagere capaciteit dan de Boeing 747. Overboekte passagiers worden de komende dagen met de KLM overgevlogen naar Curaçao en Aruba om dan met de SLM door te vliegen naar Paramaribo. Omgekeerd bestaat ook dezelfde mogelijkheid.

In afwachting van de certificering van de ‘eigen’ A340-300, maakt SLM tijdelijk gebruik van een toestel van hetzelfde type dat wordt gehuurd van het Portugese HiFly.

Ik het echt een bananen bende!Ze hebben echt geen ene flauw benul wat ze aan het doen zijn.
Echt ongelooflijk!!(mocht het artikel kloppen dan)

Grt
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Surinam A340

Post by Custom addict »

ik begreep vandaag dat de certificering mislukt is omdat de surinaamse
autoriteit in de weg ging liggen, hierdoor zou de complete certificering
over moeten. En inderdaad is het bij SLM niet zo strak geregeld als bij
een KLM (waar het ook niet allemaal lekker loopt, heb ik ervaren uit eigen
ervaringen) maar de mensen doen hun best.

misschien dat iemand van SLM of een van de ondersteunende bedrijven
er een beter licht op kan laten schijnen
Always a different day with aviation
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Surinam A340

Post by B767-300ER »

Wellicht komt het ook omdat de HiFly 340 wellicht minder plaatsen aan boord heeft als de eigen 340?
Dus geboekt op plaatsen in de eigen 340, maar doordat hiFly minder plaasten heeft,mensen moeten laten staan?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Surinam A340

Post by Hurricane »

B767-300ER wrote:mensen moeten laten staan?
Een paar post's hierboven staat deze;
Onurair(AMS) wrote: Overboekte passagiers worden de komende dagen met de KLM overgevlogen naar Curaçao en Aruba om dan met de SLM door te vliegen naar Paramaribo. Omgekeerd bestaat ook dezelfde mogelijkheid.
Niemand blijft staan, je krijgt in t ergste geval wel een toeristische route :mrgreen:

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Surinam A340

Post by streep »

Bennie wrote: KLM zou nooit gemachtigd zijn geweest om op het ETOPS vlak bij te springen. KLM heeft ETOPS approval van het IVW, en
deze approval geldt niet voor Surinam Airways!
KLM heeft al ETOPS approval sinds in '95 de B767 in dienst trad.

KLM had al een ETOPS programma in de tijd van de A310.
Deze vlogen ETOPS op vluchten voor de Klu naar Canada begin jaren 90.
De ervaring die hiermee werd opgedaan zorgde er voor dat de B767 vanaf de introductie ETOPS 180 kon vliegen bij KLM.

Martinair heeft bij de introductie van hun B767, gebruik gemaakt van het ETOPS programma van SAS.
Je kunt als airline in het onderhoudsprogramma en ETOS programma vqan een andere operator vallen.
Sommige beginnende of kleine airlines doen dit. Dit moet wel door de betrokken instanties goed gekeurd worden.
User avatar
757Flyer
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 164
Joined: 12 Oct 2009, 18:28
Type of spotter: F5
Location: Nieuwerkerk aan den IJssel
Contact:

Re: Surinam A340

Post by 757Flyer »

Nu dus weer een andere vervangende A340:
F-OLOV van Air Tahiti Nui. Dat is nog eens een paint!
Deze heeft iig wat meer plaats dan die van Hifly: 294 volgens de slotlijsten...
Slots aangevraagd voor t/m zondag.
My Flickr
My pictures on Airliners.net
Post Reply

Return to “'t Praethuys”