Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Na een 744 (phased ) C-check kan weer 6000 hrs en/of 18 maanden worden gevlogen (what ever comes first)
Dus de MPS kan na deze check tot eind 2024, begin 2025 doorvliegen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Na wat rondvragen binnen KL/MP blijkt het inderdaad om een volledige D-check te gaan.
Morgen staat de MPS gepland voor een ferryvlucht naar CGK (GMF AeroAsia)
Boeing schijnt ook geinteresseerd te zijn in de bevindingen, vooral omdat PH-MPS een omgebouwd -BCF sub-type is.
De "wear and tear" van een omgebouwde machine is immers hoger dan van een in de fabriek gebouwd vrachtvliegtuig !
Verwachte downtime 2 maanden + !
Vervangende capaciteit wordt door Atlas Air geleverd (Miami rotatie) tot eind Juli (CKC gaat na MPS voor een C-check)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

747classic wrote: 07 Apr 2023, 15:44 Na wat rondvragen binnen KL/MP blijkt het inderdaad om een volledige D-check te gaan.
Morgen staat de MPS gepland voor een ferryvlucht naar CGK (GMF AeroAsia)
Boeing schijnt ook geinteresseerd te zijn in de bevindingen, vooral omdat PH-MPS een omgebouwd -BCF sub-type is.
De "wear and tear" van een omgebouwde machine is immers hoger dan van een in de fabriek gebouwd vrachtvliegtuig !
Verwachte downtime 2 maanden + !
Vervangende capaciteit wordt door Atlas Air geleverd (Miami rotatie) tot eind Juli (CKC gaat na MPS voor een C-check)
Atlas Air , N476MC, is momenteel de vervangende 744F op de rotatie AMS-MIA-AMS, zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n476mc
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Ter info : vlieguren van MPS op 8 feb 2023: 113854, de " aging aircraft " 20.000 cycles check is uitgevoerd in Augustus 2020.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

heeft Iemand een update op de status van de MPS? Hij staat natuurlijk midden in de D-Check, maar gaan ze bij GMF ook nog het toestel opnieuw spuiten?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Nog geen info over een eventuele nieuwe decoratie.
De kans op een volledige verfbeurt wordt wel iets groter, aangezien de in-service datum voor de opvolger van de PH-MPS, de A350F inmiddels is achteruitgeschoven van 2025 naar 2026.
"On the A350F, the first components were recently produced by Airbus Atlantic in Nantes. As the first milestones are reached, the industrial planning for this variant is being slightly adjusted with the entry-into-service now slipping into 2026."

Zie de Airbus 1e kwartaal 2023 resultaten : https://www.airbus.com/en/newsroom/pres ... 23-results
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

Inmiddels staat de MPS al meer dan 2 maanden in Jakarta, Heeft iemand een update over de status van de D-Check?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Wat is er met PH-CKC aan de hand ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc

Onderhoud bij Evergreen Maintenance Center (EMC) op MZJ ?
Last edited by 747classic on 26 Jun 2023, 22:15, edited 1 time in total.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1094
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Miguel van der Loos »

747classic wrote: 26 Jun 2023, 16:40 Wat is er met PH-CKC aan de hand ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc

Onderhoud bij Evergreen Maintenace Center (EMC) op MZJ ?
Hij is nu zichtbaar op FR24 (20.21) als MP6911.
Dat kan een testvlucht zijn of de terugvlucht naar Schiphol.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Miguel van der Loos wrote: 26 Jun 2023, 20:30
747classic wrote: 26 Jun 2023, 16:40 Wat is er met PH-CKC aan de hand ?
Staat sinds 20Juni op Marana (MZJ )
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-ckc

Onderhoud bij Evergreen Maintenace Center (EMC) op MZJ ?
Hij is nu zichtbaar op FR24 (20.21) als MP6911.
Dat kan een testvlucht zijn of de terugvlucht naar Schiphol.
Staat sinds 20 Juni in Pinal Airpark, Marana, MZJ
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Iemand91 wrote: 27 Jun 2023, 23:35 PH-CKC op MZJ, 25 juni 2023: https://www.flickr.com/photos/146108410 ... st-2oKARVE
Is deze C-check verplaatst naar MZJ omdat de D-check van PH-MPS in CGK (GMF AeroAsia) is uitgelopen (al langer dan 2 maanden)?

Zie net op FR24 dat PH-MPS is ingedeeld op AMS-JNB op 29/6 !
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk : na een D-check moet eerst een test vlucht worden gevlogen, gevolgd door de terugvlucht CGK-AMS, als er geen problemen zijn geconstateerd tijdens deze test vlucht.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6041
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

747classic wrote: 28 Jun 2023, 09:05
Iemand91 wrote: 27 Jun 2023, 23:35 PH-CKC op MZJ, 25 juni 2023: https://www.flickr.com/photos/146108410 ... st-2oKARVE
Is deze C-check verplaatst naar MZJ omdat de D-check van PH-MPS in CGK (GMF AeroAsia) is uitgelopen (al langer dan 2 maanden)?

Zie net op FR24 dat PH-MPS is ingedeeld op AMS-JNB op 29/6 !
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk : na een D-check moet eerst een test vlucht worden gevlogen, gevolgd door de terugvlucht CGK-AMS, als er geen problemen zijn geconstateerd tijdens deze test vlucht.
Terugvlucht staat voor alsnog gepland voor 29-06 1955LT MP9162 CGK-AMS
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Terugvlucht staat voor alsnog gepland voor 29-06 1955LT MP9162 CGK-AMS
Volgens FR24 is de terugvlucht via JNB. Martinair kennende geen raar idee.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6041
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

wingview wrote: 28 Jun 2023, 20:48
Terugvlucht staat voor alsnog gepland voor 29-06 1955LT MP9162 CGK-AMS
Volgens FR24 is de terugvlucht via JNB. Martinair kennende geen raar idee.
Lijkt helemaal Gecanceled te zijn, Zaterdag nieuwe poging. vertrek vlucht naar JNB staat er niet meer bij
Post Reply

Return to “'t Praethuys”