Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Post by James »

Millman wrote:
Key wrote:Nou, die kun je best tegenhouden maar tot dan wist men niet van de klapband...
Had ik zeker ff moeten bellen? :wink:
Als je een kist met een klapband binnen krijgt op de gate moet je ten alle tijden je operations
inlichten die op hun beurt de havendienst in kennis kunnen stellen zodat ze dde baan kenne inspecteren
Ik zelf wordt altijd zeer onaangenaam tegen mensen als ze mij niet inlichten :wink:
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
RicoS
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2007, 20:17

Post by RicoS »

I can understand that the first landing will go thru because nobody noticed something. But I can't understand why multiple aircraft land after such incident. Are the pilots of the following landings blind or something? I can imagine that the first following pilot after a incident would call it in by the tower when there is something on the runway that doesn't belong there (which is pretty much anything!) so airtraffic control can divert traffic and let airside operations check it out....
sikkeman
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 139
Joined: 24 Apr 2006, 18:18

Post by sikkeman »

Die icelandair heeft wel een hele lange tijd op Romeo gestaan...
Ik neem aan dat dit dezelfde is. Hebben die machines geen pressure detectie? Zodat de vliegers meteen al hadden kunnen zien dat ze een klapband hadden?
User avatar
Millman
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 260
Joined: 26 Dec 2007, 20:46

Post by Millman »

sikkeman wrote:Die icelandair heeft wel een hele lange tijd op Romeo gestaan...
Ik neem aan dat dit dezelfde is. Hebben die machines geen pressure detectie? Zodat de vliegers meteen al hadden kunnen zien dat ze een klapband hadden?
Dat vroeg ik mij dus ook af... en als ik op SPL had gewerkt, had ik gerust iemand in willen lichten. Nu stond ik gewoon met mijn camera langs de baan en heb eigenlijk geen telefoonnr. tot mijn beschikking.

Als iemand mij daaraan kan helpen, wil ik de incidenten te allen tijde melden, uiteraard!
User avatar
rutger330
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 935
Joined: 15 Jan 2008, 08:52
Location: spijkenisse

Post by rutger330 »

eve een vraagje... klopt het dat er gister de Syrian air A320 YK-AKE een pobleem had met engine 2? hij kwam heel langzaam langsrijden namelijk en de nummer 2 engine stond stil?!
alvst bedankt
rutger
kind regards,

Rutger Patterson
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12303
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

Millman wrote:
sikkeman wrote:Die icelandair heeft wel een hele lange tijd op Romeo gestaan...
Ik neem aan dat dit dezelfde is. Hebben die machines geen pressure detectie? Zodat de vliegers meteen al hadden kunnen zien dat ze een klapband hadden?
Dat vroeg ik mij dus ook af... en als ik op SPL had gewerkt, had ik gerust iemand in willen lichten. Nu stond ik gewoon met mijn camera langs de baan en heb eigenlijk geen telefoonnr. tot mijn beschikking.

Als iemand mij daaraan kan helpen, wil ik de incidenten te allen tijde melden, uiteraard!
Ik denk dat jullie 2 dingen door elkaar halen.
2 Weken geleden is de ochtendvlucht wel aangekomen, maar door technische redenen niet vertrokken.
De pax zijn later die avond opgehaald door een andere machine.
De kapotte kist van deze dag heb ik zelf de volgende dag op het R-platfrom zien staan...en deze is naar mijn weten gemaakt en weer vertrokken.

Het 'klapband' verhaal was een week later, dus eigenlijk deze week.
Toen ik klaar was met mijn dienst zag ik de mensen van BA Engineering werken aan deze machine en neem aan dat na het verwisselen van de band en inspectie deze machine dezelfde dag is vertrokken.
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12303
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

rutger330 wrote:eve een vraagje... klopt het dat er gister de Syrian air A320 YK-AKE een pobleem had met engine 2? hij kwam heel langzaam langsrijden namelijk en de nummer 2 engine stond stil?!
alvst bedankt
rutger
Lijkt mij eerder gedaan te zijn om brandstof te besparen.
Een vliegtuig met 2 motoren kan prima op 1 motor taxien na een landing...een B747 zie je ook regelmatig op 2 a 3 motoren taxien na de landing.
User avatar
rutger330
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 935
Joined: 15 Jan 2008, 08:52
Location: spijkenisse

Post by rutger330 »

ooh okay wis ik nie bedankt voor de info :lol: :)
kind regards,

Rutger Patterson
User avatar
Millman
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 260
Joined: 26 Dec 2007, 20:46

Re: Re

Post by Millman »

gatso76 wrote:Ik denk dat jullie 2 dingen door elkaar halen.
Wat halen we door elkaar dan? Dit is naar aanleiding van de post van Thu, 07 Feb 2008 23:29.

Gaat om [edit] de TF-FIO.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Millman wrote:Als iemand mij daaraan kan helpen, wil ik de incidenten te allen tijde melden, uiteraard!
Een nobel streven, maar bespaar je de moeite. Het is voor de ontvanger op dat moment niet te bepalen of je een 'grappenmaker' bent of serieus. Tegen de tijd dat men dat wel weet, zal het via de gangbare kanalen ook wel geregeld zijn.
RicoS wrote:Are the pilots of the following landings blind or something?
Ja. Er is een proef gaande met blinde piloten, en toevallig kwamen er een paar van dat soort vluchten tegelijk binnen. De proef is verder redelijk succesvol verlopen.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
etab
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 03 Nov 2006, 13:35
Location: Looking at G pier

Post by etab »

RicoS wrote:I can understand that the first landing will go thru because nobody noticed something. But I can't understand why multiple aircraft land after such incident. Are the pilots of the following landings blind or something? I can imagine that the first following pilot after a incident would call it in by the tower when there is something on the runway that doesn't belong there (which is pretty much anything!) so airtraffic control can divert traffic and let airside operations check it out....
Pure gemakzucht joh. Het interesseert die piloten niks........(sarcastische mode)
Je komt met 250 per uur aanstormen en bent druk bezig. En dan heb je de tijd om alles te checken.
User avatar
RicoS
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2007, 20:17

Post by RicoS »

OK guys; stop the flaming and bashing!!

I only wonderd this because I do remember a much more serious "incident" on the 06-24 a couple of years ago (i think 6) when a Saudi Arabia Cargo aircraft, can't remember if it was a MD11 or 747, lost a part of it's engine-cowling and the debrie was spread all over the runway including some big parts which couldn't be missed!! And only after several landings the runway was closed for inspection and cleaning.

And if I can remember correctly the airport even tried out a special FOD-radar to prevent such incidents in the future shortly afterwards....

So again I ask you, and maybe I can get a more serious answer now;(especially from a moderator who usually comes up with more serious inside info) how can it happen that suchs things keep unnoticed so long.

Greetings
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Rico, forgive my sense of humour on this one. Your question was just so obviously not the right way to ask this, I allowed myself a little joke.
I do not have the answer you want, but the bare fact that debris on the runway is sometimes not seen by pilots proves what etab says in the last sentence. In the Icelandair case, I have no idea if there was anything on the runway at all, and if yes, how big it was or for instance how far from the centreline it was. You can imagine that a piece of rubber on a black runway is overseen by a crew landing a plane.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
United
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 410
Joined: 11 Oct 2005, 17:43
Subscriber Scramble: United
Location: AMS

Post by United »

RicoS wrote:And if I can remember correctly the airport even tried out a special FOD-radar to prevent such incidents in the future shortly afterwards....

Greetings
http://www.qinetiq.com/home/commercial/ ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

The tests were impressive, but is a hare also FOD when sitting on a runway? :wink:

Regards
United
User avatar
RicoS
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2007, 20:17

Post by RicoS »

Oke lets forget about my question then.

And yes United that was the sysytem I meant. A hair is maybe to much but a little iron nail or something....

Greetings
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”