Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Arjenp »

KL1879 /KLM29T AMS-STR E190 PH-EXV returning to Schiphol -> ops request.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 684
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by nemaco »

Wat was de reden? Toestel is vanochtend gewoon weer de route op gegaan.
Arjenp wrote:KL1879 /KLM29T AMS-STR E190 PH-EXV returning to Schiphol -> ops request.
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Arjenp »

KL991 /KLM991 AMS-LCY E190 PH-EZE returning to Schiphol -> hard landing at LCY.
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 726
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by RudiMD11 »

KL565 B747 PH-BFH was onderweg naar Nairobi maar is zojuist geland op FRA. Weet iemand de rede?
RVG
Stefanb
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1449
Joined: 20 Aug 2014, 21:09

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Stefanb »

RudiMD11 wrote:KL565 B747 PH-BFH was onderweg naar Nairobi maar is zojuist geland op FRA. Weet iemand de rede?
Technische problemen, komt volgens CDM om 1935 terug naar AMS.
Have fun!
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by 76-er »

Ook echt in Frankfurt naar beneden gegaan? M.a.w. een "Land at nearest suitable airport"?
Da's best zeldzaam voor de super-redundant 744, of was het medical?
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Arjenp »

76-er wrote:Ook echt in Frankfurt naar beneden gegaan? M.a.w. een "Land at nearest suitable airport"?
Da's best zeldzaam voor de super-redundant 744, of was het medical?
Zoals eerder vermeld, technical.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by 76-er »

Arjenp wrote:
76-er wrote:Ook echt in Frankfurt naar beneden gegaan? M.a.w. een "Land at nearest suitable airport"?
Da's best zeldzaam voor de super-redundant 744, of was het medical?
Zoals eerder vermeld, technical.

Heb blijft erg vaag. Op FR24 kun je zien dat het toestel al tot in noord Griekenland was gevorderd en duidelijk op weg terug was naar AMS. Iets heeft er voor gezorgd dat dat dus net een brug te ver was. Een echt noodgeval had zeker geleid tot een landing ergens in Griekenland of daar in de buurt, misschien een gevalletje 'trapped fuel'?
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21816
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Stratofreighter »

Arjenp wrote:KL1497 /KLM55T AMS-IBZ B738 PH-HSD returning to Schiphol -> engine issue.
http://avherald.com/h?article=4cafbc1b&opt=0
KLM B738 at Amsterdam on Jul 24th 2019, engine shut down in flight

A passenger reported immediately after becoming airborne an unusual loud noise was heard from the right hand side.

The aircraft remained low, about 15 minutes after departure it became obvious they were returning to Amsterdam.

The captain subsequently announced that the right hand engine had frequently overheated and was shut down.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Biem »

Meerdere kisten die op final zaten en rond gaan, zowel 18R (OR318 en BE101 vliegen nu naar het Noorden) als 27 (KL1778, FB461 en LH986 op final 27 naar 22). Geen idee hoe of wat. Iemand meer info?
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Hopla »

I suspect something with G-ECOT (Southampton) that came in on 22 what normally should be 18R based on the inbounds from the west. All behind and landing on 18R had to break of their landing when G-ECOT was landing, what was resumed immediately after landing.
R. Stalenhoef
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 319
Joined: 30 Sep 2003, 13:48
Subscriber Scramble: R. Stalenhoef
Location: Where it happens....
Contact:

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by R. Stalenhoef »

Biem wrote:Meerdere kisten die op final zaten en rond gaan, zowel 18R (OR318 en BE101 vliegen nu naar het Noorden) als 27 (KL1778, FB461 en LH986 op final 27 naar 22). Geen idee hoe of wat. Iemand meer info?
(Te) veel vogels langs de polderbaan dus moest de vogelman eerst even een verjaagactie uitvoeren.
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Arjenp »

R. Stalenhoef wrote:
Biem wrote:Meerdere kisten die op final zaten en rond gaan, zowel 18R (OR318 en BE101 vliegen nu naar het Noorden) als 27 (KL1778, FB461 en LH986 op final 27 naar 22). Geen idee hoe of wat. Iemand meer info?
(Te) veel vogels langs de polderbaan dus moest de vogelman eerst even een verjaagactie uitvoeren.
+ plus een groot aantal dode vogels op de baan (bird strike geweest)
Hopla wrote:I suspect something with G-ECOT (Southampton) that came in on 22 what normally should be 18R based on the inbounds from the west. All behind and landing on 18R had to break of their landing when G-ECOT was landing, what was resumed immediately after landing.
This is not related, just part of the inbounds that were resequenced
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Hopla »

Arjenp wrote:
R. Stalenhoef wrote:
Biem wrote:Meerdere kisten die op final zaten en rond gaan, zowel 18R (OR318 en BE101 vliegen nu naar het Noorden) als 27 (KL1778, FB461 en LH986 op final 27 naar 22). Geen idee hoe of wat. Iemand meer info?
(Te) veel vogels langs de polderbaan dus moest de vogelman eerst even een verjaagactie uitvoeren.
+ plus een groot aantal dode vogels op de baan (bird strike geweest)
Hopla wrote:I suspect something with G-ECOT (Southampton) that came in on 22 what normally should be 18R based on the inbounds from the west. All behind and landing on 18R had to break of their landing when G-ECOT was landing, what was resumed immediately after landing.
This is not related, just part of the inbounds that were resequenced
You can read back the tape: http://archive-server.liveatc.net/eham/ ... -0700Z.mp3. From minute 2:47. Indeed many deadbirds on the runway. "Jersey8AL expect missed approach due to multiple dead birds on the runway"
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3922
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

Post by Gerard »

76-er wrote:
Arjenp wrote:
76-er wrote:Ook echt in Frankfurt naar beneden gegaan? M.a.w. een "Land at nearest suitable airport"?
Da's best zeldzaam voor de super-redundant 744, of was het medical?
Zoals eerder vermeld, technical.

Heb blijft erg vaag. Op FR24 kun je zien dat het toestel al tot in noord Griekenland was gevorderd en duidelijk op weg terug was naar AMS. Iets heeft er voor gezorgd dat dat dus net een brug te ver was. Een echt noodgeval had zeker geleid tot een landing ergens in Griekenland of daar in de buurt, misschien een gevalletje 'trapped fuel'?
Niets spektakulairs. De nose-wheel tire-pressure daalde en FRA (Lufthansa Technik) was het dichtsbijzijnde station met 2 beschikbare B744 neuswielen :wink:
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”