Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Vleugel
Posts: 17
Joined: 09 Feb 2007, 18:51
Contact:

Post by Vleugel »

330/340 wrote:Hello,

De bloemenveiling in Aalsmeer beschikt over een gigantisch parkeerdak, misschien kan er een commissie op WERKbezoek en daarna eens positief (na)denken......................
Meen me te herinneren dat er op Miami International ook zoiets bestaat (of bestond). Heb wel eens foto's gezien van vrachtvliegtuigen die vanaf het parkeerdak van een vrachtloods aan het platform genomen zijn. De laatste keer dat ik op Miami was, is al zo lang geleden dat dit dak er toen nog niet was. Weet iemand precies hoe dit zit? Bestaat het nog steeds?

Vleugel
Bokkum
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8660
Joined: 18 Apr 2004, 21:53
Type of spotter: S5, biz prio
Location: AMS/SPL

Post by Bokkum »

Vleugel wrote:Meen me te herinneren dat er op Miami International ook zoiets bestaat (of bestond). Heb wel eens foto's gezien van vrachtvliegtuigen die vanaf het parkeerdak van een vrachtloods aan het platform genomen zijn. De laatste keer dat ik op Miami was, is al zo lang geleden dat dit dak er toen nog niet was. Weet iemand precies hoe dit zit? Bestaat het nog steeds?
Heb er in Nov05 en Oct06 toch wel aardig wat dagen vliegtuigjes gekeken, maar weet zeer zeker dat dit in ieder geval niet meer bestaat...

Regards, Jeroen
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6951
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Post by Michel »

Vleugel wrote: Een beetje slimme architect weet er best iets van te maken, inclusief afdoende scheiding. En als het echt niet zou kunnen op het dak van een vrachtloods
Denk niet dat er ook maar een vrachtafhandelaar zit te wachten op een wandelpier bovenop zijn loods. Bovendien moet er dan een toegang komen vanaf de openbare weg naar het dak van de vrachtloods, wat gewoon niet te realiseren is.
Vleugel wrote: een restaurant van een paar verdiepingen hoog met een terras met uitzicht op de Kaagbaan.
SPL Zuid lijkt mij niet de meest ideale plek om een restaurant te bouwen. Beetje weinig klandizie daar.
User avatar
Marco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 618
Joined: 21 Feb 2006, 15:45

Post by Marco »

alles is te realiseren. Die toegang kan gewoon heel simpel gemaakt worden.

Er ligt een groot parkeerterrein tussen Martinair Cargo en 36R/18L, hier parkeren. Dan 2 hekken tussen de afhandelaars zetten zodat er een voetpad is naar het gebouw. Ronde trap maken naar boven en dan een voetpad naar de voorkant en over de volle lengte een voetpad. Plaats aan 2 kanten van het voetpad een camera en je kan alles vanuit je luie stoel in de gaten houden.

Dus moeilijk toegang?
User avatar
Vleugel
Posts: 17
Joined: 09 Feb 2007, 18:51
Contact:

Post by Vleugel »

Bokkum wrote: Heb er in Nov05 en Oct06 toch wel aardig wat dagen vliegtuigjes gekeken, maar weet zeer zeker dat dit in ieder geval niet meer bestaat...
Heb eens even gekeken naar Miami op Google Earth. In de zuidwesthoek van de luchthaven, vlak boven de zuidelijke baan, is inderdaad haarscherp een U-vormig vrachtgebouw te zien waarop auto's geparkeerd staan. De oprit zit mooi aan de zijkant weggewerkt, zit niemand in de weg. Puur technisch kan het dus allemaal.

Vleugel
Last edited by Vleugel on 13 Feb 2007, 18:46, edited 1 time in total.
User avatar
Vleugel
Posts: 17
Joined: 09 Feb 2007, 18:51
Contact:

Post by Vleugel »

Michel wrote:Denk niet dat er ook maar een vrachtafhandelaar zit te wachten op een wandelpier bovenop zijn loods.
SPL Zuid lijkt mij niet de meest ideale plek om een restaurant te bouwen. Beetje weinig klandizie daar.
Ik zit niet in de horeca, maar als ik in de horeca zou zitten, lijkt het me best interessant om er eens wat aan te rekenen. Klandizie volop daar en niet alleen vliegtuigkijkers. Je hebt het personeel van de bedrijven daar, vrachtwagenchauffeurs die tussen twee ritten wat willen eten, op een steenworp afstand heb je de kantoren van Chipshol, er loopt een drukke provinciale weg dichtbij..... In het weekend is het wat drukker met vliegtuigkijkers en doordeweeks meer met anderen. Lijkt me een prachtige plek voor afscheidsborrels van collega's. Kortom, daar is best zaken te doen. 't Lijkt me een aantrekkelijker plek voor horeca dan waar de McDonalds zit tussen Centrum en Oost.

Ach, en als die vrachtafhandelaar slim is, dan exploiteert hij het terras en die horeca gewoon zelf. Verdient'ie er ook nog wat aan. Bovendien kan het een mooie manier zijn om het imago van zijn bedrijf op te poetsen.

Vleugel
Last edited by Vleugel on 13 Feb 2007, 18:48, edited 1 time in total.
User avatar
Vleugel
Posts: 17
Joined: 09 Feb 2007, 18:51
Contact:

Post by Vleugel »

Marco wrote:Er ligt een groot parkeerterrein tussen Martinair Cargo en 36R/18L, hier parkeren. Dan 2 hekken tussen de afhandelaars zetten zodat er een voetpad is naar het gebouw. Ronde trap maken naar boven en dan een voetpad naar de voorkant en over de volle lengte een voetpad. Plaats aan 2 kanten van het voetpad een camera en je kan alles vanuit je luie stoel in de gaten houden.
Goed zo, Marco, zo kan het ook, zonder parkeren op het dak maar gewoon naast een loods. Mogelijkheden en varianten genoeg dus om iets voor vliegtuigkijkers te bedenken. Nu nog de wil om het te gaan doen.

Vleugel
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Post by cHabu »

Aan de ene kant ben ik van mening dat er altijd een oplossing is. Aan de andere kant moet je niet vergeten, dat zoiets niet behoord tot de kernactiviteiten van zo'n afhandelaar......

Een beetje "wat een boer niet kent, dat eet hij niet".......

Ik heb geen idee welke afhandelaar op de plek van de spottersplaats komt, maar anders zou je in elk geval proberen te moeten praten.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Post by skycruiser »

cHabu wrote:Aan de ene kant ben ik van mening dat er altijd een oplossing is. Aan de andere kant moet je niet vergeten, dat zoiets niet behoord tot de kernactiviteiten van zo'n afhandelaar......

Een beetje "wat een boer niet kent, dat eet hij niet".......

Ik heb geen idee welke afhandelaar op de plek van de spottersplaats komt, maar anders zou je in elk geval proberen te moeten praten.

Chris.
Een spottersplek op SPL-Rijk?! Liever niet! Het is nu al een ramp om doordeweeks op het werk te komen, laat staan dat je straks ook in het weekend vast staat tussen de 'dagjesmensen'. Daarnaast geeft een spottersplaats heel veel rommel/zwerfafval wat gewoon écht niet kan pal naast een platform waar de vliegtuigen straks voor je neus staan. Binnen de kortste keren hebben we dan met FOD te maken. En natuurlijk weet ik ook wel dat alles te realiseren is tegenwoordig, maar dit idee zal bij uitvoering ongetwijfeld toekomstige bijkomende problemen geven.

Chris, vandaag opgevangen tijdens enkele besprekingen over ons nieuwe onderkomen 'in aanbouw' aan Sierra, maar KLM Cargo is voornemens om naar de overzijde (lees: huidige plek spottersplaats) te verhuizen.

Gr.
Eric
User avatar
Marco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 618
Joined: 21 Feb 2006, 15:45

Post by Marco »

misschien kunnen de MP/DHL-medewerkers dit voorleggen aan die of gene? Of gooi een briefje in de ideeenbus mocht die er zijn.

Leuk zakcentje toch? Vraag gewoon 3 euro toegang en je hebt er een evt investering er zou uit. Nou niet gelijk beginnen te klagen, want op DUS betaal je het graag.

Wat betreft het FOD, het gaat op DUS toch ook goed? Sta je er ook zeer dicht op en daar zie je maar vliegtuigen met draaiende motoren dan op de Sierra's.

Wat betreft de toegankelijkheid van Schiphol-Rijk, ik rij hier nu 1,5 jaar, maar ik heb geen problemen met de toegankelijkheid. Ik heb alvast wel slecht nieuws voor jou dan. De N201 wordt 3 baans, het nu braakliggende land staat binnenkort ook vol en zijn ze bezig met het maken van een tunnel onder de ringvaart. Deze weg gaat dan door naar de veiling. Dus over een paar jaar kom je dan helemaal niet meer weg.
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6951
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Post by Michel »

Marco wrote: Leuk zakcentje toch? Vraag gewoon 3 euro toegang en je hebt er een evt investering er zou uit. Nou niet gelijk beginnen te klagen, want op DUS betaal je het graag.
Denk niet dat je dit met DUS kunt vergelijken. Op DUS kom je misschien een keer per jaar, maar op SPL toch echt veel vaker. Voor SPL spotten ga ik in ieder geval geen cent toegangskosten betalen.
User avatar
Marco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 618
Joined: 21 Feb 2006, 15:45

Post by Marco »

klopt, maar zo denken ze op DUS dan ook over AMS, ach ik kom er maar een paar keer per jaar. Als je wat vaker op DUS komt, dan zie heel vaak dezelfde mensen. Deze hebben het er dus graag voor over.

Maar goed, als jij niet komt, betekent voor een ander meer plaats voor mooie plaatjes. Je mag ze, als het er ooit zover van komt wat ik niet geloof, gerust van mij kopen.
User avatar
Mathy777
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 79
Joined: 24 Jul 2005, 18:17
Location: Brugge - Belgium

Post by Mathy777 »

Michel wrote:
Marco wrote: Leuk zakcentje toch? Vraag gewoon 3 euro toegang en je hebt er een evt investering er zou uit. Nou niet gelijk beginnen te klagen, want op DUS betaal je het graag.
Denk niet dat je dit met DUS kunt vergelijken. Op DUS kom je misschien een keer per jaar, maar op SPL toch echt veel vaker. Voor SPL spotten ga ik in ieder geval geen cent toegangskosten betalen.

Zelfde voor de DUS spotters die daar wonen, betalen toch ook...
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6951
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Post by Michel »

Marco wrote:Maar goed, als jij niet komt, betekent voor een ander meer plaats voor mooie plaatjes. Je mag ze, als het er ooit zover van komt wat ik niet geloof, gerust van mij kopen.
Toch mooi dat ik niks om foto's geef :wink:
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21824
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Post by Stratofreighter »

Hmmm....

Er zit al een "restaurant" in/bij Schiphol-Zuid. Het is de McDonalds vlak langs de Kruisweg, aan de andere kant van de A4...
Okay, het parkeerterrein direct bij deze "Mac" is vanwege de beperkte ruimte absoluut niet geschikt voor vrachtwagens, maar verder...
De klandizie is dus al voorzien.
Alleen personeel dat lopend vanaf "Vracht-Zuid" naar deze Mac zou lopen vindt de afstand misschien te groot. Met een auto/fiets ben je zo vanuit de omgeving van het R-platform bij deze "Gele M"...

Vleugel wrote:
Michel wrote:Denk niet dat er ook maar een vrachtafhandelaar zit te wachten op een wandelpier bovenop zijn loods.
SPL Zuid lijkt mij niet de meest ideale plek om een restaurant te bouwen. Beetje weinig klandizie daar.
Ik zit niet in de horeca, maar als ik in de horeca zou zitten, lijkt het me best interessant om er eens wat aan te rekenen. Klandizie volop daar en niet alleen vliegtuigkijkers. Je hebt het personeel van de bedrijven daar, vrachtwagenchauffeurs die tussen twee ritten wat willen eten, op een steenworp afstand heb je de kantoren van Chipshol, er loopt een drukke provinciale weg dichtbij..... In het weekend is het wat drukker met vliegtuigkijkers en doordeweeks meer met anderen. Lijkt me een prachtige plek voor afscheidsborrels van collega's. Kortom, daar is best zaken te doen. 't Lijkt me een aantrekkelijker plek voor horeca dan waar de McDonalds zit tussen Centrum en Oost.

Ach, en als die vrachtafhandelaar slim is, dan exploiteert hij het terras en die horeca gewoon zelf. Verdient'ie er ook nog wat aan. Bovendien kan het een mooie manier zijn om het imago van zijn bedrijf op te poetsen.

Vleugel
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”