2007 Amsterdam Schiphol = Growth of Pax, Freight & Movem

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4185
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

2007 Amsterdam Schiphol = Growth of Pax, Freight & Movem

Post by XYZ »

Amsterdam Airport Schiphol in 2007 gegroeid:

In 2007 hebben bijna 47,8 miljoen passagiers via Schiphol gereisd; een toename met 3,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Op ieder continent nam het passagiersvolume toe, met uitzondering van het Midden Oosten; hierop daalde het aantal passagiers met 3,3%. Evenals voorgaande jaren werden veruit de meeste passagiers vervoerd binnen Europa (ruim 32,5 miljoen). In december 2007 nam het aantal passagiers met 2,2% toe ten opzichte van december 2006.

Vracht
De hoeveelheid vracht die in 2007 via Schiphol werd vervoerd, bedraagt 1.610.282 ton; 5,5% meer dan in 2006. Van het totale vrachtvolume werd 44% vervoerd op Azië (+8,4% t.o.v. 2006), terwijl 20% van of naar Noord Amerika ging (+2,5% t.o.v. 2006).
In december nam het vrachtvervoer met 5,3% toe ten opzichte van december 2006.

Vliegtuigbewegingen
Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer (lijn- en chartervluchten) is in 2007 met 3,0% gestegen ten opzichte van 2006. In totaal werden 435.973 vluchten uitgevoerd. Het aantal pax/combi vluchten steeg met 3,0%, terwijl het aantal bewegingen met full freighters met 4,8% toenam.
In december was sprake van een daling van het aantal vliegtuigbewegingen van 0,3% ten opzichte van dezelfde maand in 2006

Punctualiteit
Over heel 2007 nam de punctualiteit af; van de aankomende passagiersvluchten was 81,0% op tijd (in 2006 81,5%), terwijl de punctualiteit van de vertrekkende vluchten met 2,2 procentpunt daalde, van 73,3% naar 71,1%. Voor een belangrijk deel werden de vertragingen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden zoals krachtige wind, extreme regen- en onweersbuien en ijsvorming. Vergeleken met 2006 kwamen deze weersomstandigheden in 2007 vaker voor en hielden langer aan.

Ook in de maand december werden minder goede punctualiteitcijfers gerealiseerd dan in december 2006. De aankomstpunctualiteit daalde met 5,0 procentpunt naar 75,4% en de vertrekpunctualiteit met 7,2 procentpunt naar 65,0%. Krachtige wind, regenbuien en ijsvorming waren de belangrijkste oorzaken van deze daling.


Verkeer- en vervoer-cijfers*

Passengers in 2006 & 2007 = %

47.794.994 & 46.066.050 + 3,8%

Vracht (ton)

1.610.282 & 1.526.501 + 5,5%

Post (ton)

41.103 & 40.327 + 1,9%

Gemiddeld MTOW (ton)

98,7 & 98,2 + 0,5%

Aankomstpunctualiteit

81,0% & 81,5% - 0,5% pnt

Vertrekpunctualiteit (****)

71,1% & 73,3% - 2,2% pnt



* definitieve cijfers
** incl. transitoreizigers (passagiers die met hetzelfde vliegtuig doorvliegen als waarmee zij zijn aangekomen).
*** percentage passagiersvliegtuigen dat maximaal 15 min. na schematijd is aangekomen
**** percentage passagiersvliegtuigen dat maximaal 15 min. na schematijd is vertrokken


Terug
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4185
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Post by XYZ »

Below the monthly 2007 performance of one of AMS main passenger markets = all AMS-UK-AMS routes combined:

Total Passengers AMS-UK-AMS in 2007
565.862 jan 106,12%
578.522 feb 106,32%
668.053 mrt 108,44%
689.034 apr 101,60%
682.640 may 101,32%
661.982 june 97,05%
704.530 july 100,41%
696.134 aug 103,81%
671.371 sep 98,97%
683.710 okt 99,72%
619.283 nov 94,71%
580.597 dec 95,09%

7.801.718 Total Passengers AMS-UK-AMS 2007 = +1%
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4185
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Post by XYZ »

The 2007 AMS-UK-AMS market by highest growth passenger market:

No. of Pax - 2006- 2007 = growth %
____________________________________
exe 5.629 - 37.490 + 666,0%
blckp 5.764 - 13.766 + 238,8%
sou 58.497 - 93.936 + 60,6%
lcy 218.128 - 262.311 + 20,3%
nwi 135.480- 155.368 + 14,7%
edi 456.796 - 502.459 + 10,0%
bfs 89.376 - 95.085 + 6,4%
lgw 637.363 - 670.475 + 5,2%
brs 270.969 - 283.085 + 4,5%
ema 127.057 - 132.549 + 4,3%
huy 132.744 - 137.182 + 3,3%
cwl 218.611 - 225.444 + 3,1%
gla 285.673 - 291.289 + 2,0%
tees 121.527 - 123.679 + 1,8%
abz 276.839 - 279.881 + 1,1%
pres 40.301 - 40.574 + 0,7%
lpl 293.572 - 293.049 = 99,8%
stn 259.046 - 257.852 = 99,5%
donc 49.267 - 48.763 = 99,0%
cov 49.212 - 48.489 = 98,5%
ncl 341.779 - 333.914 = 97,7%
lhr 1.847.034 - 1.799.361 = 97,4%
bhx 486.383 - 473.118 = 97,3%
lbs 294.269 - 279.027 = 94,8%
man 607.497 - 560.891 = 92,3%
ltn 355.088 - 315.407 = 88,8%
bourn 64.242 - 47.274 = 73,6%


The 2007 AMS-UK-AMS routes by market size:

No. of Pax. - 2006 - 2007 = %

lhr 1.847.034 -1.799.361 = 97,4%
lgw 637.363 - 670.475 = 105,2%
man 607.497 - 560.891 = 92,3%
edi 456.796 - 502.459 = 110,0%
bhx 486.383 - 473.118 = 97,3%
ncl 341.779 - 333.914 = 97,7%
ltn 355.088 - 315.407 = 88,8%
lpl 293.572 - 293.049 = 99,8%
gla 285.673 - 291.289 = 102,0%
brs 270.969 - 283.085 = 104,5%
abz 276.839 - 279.881 = 101,1%
lbs 294.269 - 279.027 = 94,8%
lcy 218.128 - 262.311 = 120,3%
stn 259.046 - 257.852 = 99,5%
cwl 218.611 - 225.444 = 103,1%
nwi 135.480 - 155.368 = 114,7%
huy 132.744 - 137.182 = 103,3%
ema 127.057 - 132.549 = 104,3%
tees 121.527 - 123.679 = 101,8%
bfs 89.376 - 95.085 = 106,4%
sou 58.497 - 93.936 = 160,6%
donc 49.267 - 48.763 = 99,0%
cov 49.212 - 48.489 = 98,5%
bourn 64.242 - 47.274 = 73,6%
pres 40.301 - 40.574 =100,7%
exe 5.629 - 37.490 = 666,0%
blckp 5.764 - 13.766 = 238,8%
User avatar
RCV
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 219
Joined: 28 Oct 2003, 18:35

Post by RCV »

XYZ wrote:The 2007 AMS-UK-AMS market by highest growth passenger market:

No. of Pax - 2006- 2007 = growth %
____________________________________
exe 5.629 - 37.490 + 666,0%
blckp 5.764 - 13.766 + 238,8%
sou 58.497 - 93.936 + 60,6%
lcy 218.128 - 262.311 + 20,3%
nwi 135.480- 155.368 + 14,7%
edi 456.796 - 502.459 + 10,0%
bfs 89.376 - 95.085 + 6,4%
lgw 637.363 - 670.475 + 5,2%
brs 270.969 - 283.085 + 4,5%
ema 127.057 - 132.549 + 4,3%
huy 132.744 - 137.182 + 3,3%
cwl 218.611 - 225.444 + 3,1%
gla 285.673 - 291.289 + 2,0%
tees 121.527 - 123.679 + 1,8%
abz 276.839 - 279.881 + 1,1%
pres 40.301 - 40.574 + 0,7%
lpl 293.572 - 293.049 = 99,8%
stn 259.046 - 257.852 = 99,5%
donc 49.267 - 48.763 = 99,0%
cov 49.212 - 48.489 = 98,5%
ncl 341.779 - 333.914 = 97,7%
lhr 1.847.034 - 1.799.361 = 97,4%
bhx 486.383 - 473.118 = 97,3%
lbs 294.269 - 279.027 = 94,8%
man 607.497 - 560.891 = 92,3%
ltn 355.088 - 315.407 = 88,8%
bourn 64.242 - 47.274 = 73,6%


The 2007 AMS-UK-AMS routes by market size:

No. of Pax. - 2006 - 2007 = %

lhr 1.847.034 -1.799.361 = 97,4%
lgw 637.363 - 670.475 = 105,2%
man 607.497 - 560.891 = 92,3%
edi 456.796 - 502.459 = 110,0%
bhx 486.383 - 473.118 = 97,3%
ncl 341.779 - 333.914 = 97,7%
ltn 355.088 - 315.407 = 88,8%
lpl 293.572 - 293.049 = 99,8%
gla 285.673 - 291.289 = 102,0%
brs 270.969 - 283.085 = 104,5%
abz 276.839 - 279.881 = 101,1%
lbs 294.269 - 279.027 = 94,8%
lcy 218.128 - 262.311 = 120,3%
stn 259.046 - 257.852 = 99,5%
cwl 218.611 - 225.444 = 103,1%
nwi 135.480 - 155.368 = 114,7%
huy 132.744 - 137.182 = 103,3%
ema 127.057 - 132.549 = 104,3%
tees 121.527 - 123.679 = 101,8%
bfs 89.376 - 95.085 = 106,4%
sou 58.497 - 93.936 = 160,6%
donc 49.267 - 48.763 = 99,0%
cov 49.212 - 48.489 = 98,5%
bourn 64.242 - 47.274 = 73,6%
pres 40.301 - 40.574 =100,7%
exe 5.629 - 37.490 = 666,0%
blckp 5.764 - 13.766 = 238,8%

Interesting figures. Thanks for sharing.
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”