Vliegtax Schiphol

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Vliegtax Schiphol

Post by jfaltena »

Couldn't find a topic about this so fast, but please feel free to merge this one if another topic already exists ;)

Short English version:

The "Ecotax" on tickets for flights flown after July 1st could cost as much as 12.000 jobs at Schiphol, due to airlines moving from Dutch airfields to just over the border, such as Corendon from Maastricht to Liege, (turkish) Sky to Weeze and so on.

http://www.nu.nl/news/1492311/36/%27Vli ... en%27.html

'Vliegtax kost Schiphol 12.000 banen'
Uitgegeven: 21 maart 2008 18:37
Laatst gewijzigd: 21 maart 2008 18:51

HILVERSUM - De omstreden vliegtax gaat Schiphol op korte termijn 12.000 banen kosten. Dat stelde woordvoerder Mirjam Snoerwang van Luchthaven Schiphol vrijdag in het tv-programma EénVandaag. Hierbij gaat het vooral om lager opgeleide werknemers, zoals grondpersoneel.
Woensdag bepaalde de rechtbank in Den Haag dat de vliegtax per 1 juli gewoon doorgaat. Vluchten tot 2500 kilometer worden vanaf die datum extra belast met 11,25 euro per persoon. Op langere vluchten wordt een milieuheffing van 45 euro per persoon geheven.

Luchthavens

Door deze maatregel wijken verschillende luchtvaartmaatschappijen uit naar luchthavens net buiten Nederland. Zo liet vliegmaatschappij Sky vrijdag weten zijn zondagsvluchten naar Antalya vanuit Weeze, een plaats net over de grens bij Nijmegen, te gaan uitvoeren. Vliegmaatschappij Corendon liet donderdag weten Maastricht Aachen Airport (MAA) te gaan mijden voor zijn vluchten met bestemming Antalya. De vluchten worden verplaatst naar het vliegveld van het nabijgelegen Luik.
De Italiaanse prijsvechter Volariaweb.com besloot eerder per 1 april te stoppen met vluchten vanaf MAA.

Procedure

Schiphol overweegt nog een procedure te starten om de vliegtax tegen te houden. VVD-Europarlementariër Toine Manders hekelde het besluit van de Nederlandse regering om de vliegtax op eigen houtje in te voeren.
"Dat moet je Europees aanpakken, als je echt iets aan het milieu wil doen. De Nederlandse maatregel is een verstoring van de interne markt, waardoor geld uit Nederland wegvloeit. Het is een goedkope manier om de schatkist te spekken."

In my not so humble opinion: Thanks for nothing, Balkie :evil:

Grtz, John
User avatar
LimburgSpotter
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 509
Joined: 13 Oct 2002, 18:27

Post by LimburgSpotter »

Niet echt schiphol nieuws maar toch;
EINDHOVEN - Vliegmaatschappij Corendon overweegt weg te gaan van Eindhoven Airport. Corendon, dat goedkope vluchten naar Turkije verzorgt, onderzoekt of het voortaan vanaf vliegveld Weeze in Duitsland kan vliegen.
Aanleiding is de invoering van de vliegtax per 1 juli. Nederlandse passagiers gaan dan een milieutoeslag van 11,25 euro op een ticket betalen.

Corendon wil daarom uit Nederland. Vluchten vanaf Maastricht naar Antalya worden vanaf juli al naar Luik verplaatst. Het bedrijf wil ook graag bussen laten rijden vanaf Nederland naar de luchthaven in Brussel vanwaar Corendon ook naar Antalya vliegt.
User avatar
K-9
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1570
Joined: 04 Oct 2004, 16:49
Type of spotter: military
Location: Leiderdorp

Post by K-9 »

I wonder what our government in The Haque is thinking....

I'm afraid this could mean a devastating blow to commercial aviation in Holland, with a lot of people about to lose there job.


Just another great thing done, by our great government.... :x

Best regards,
FARO
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 148
Joined: 25 Feb 2006, 21:17
Location: The East

Post by FARO »

Bedankt mr. Bos PvdA (partij van de .........)

Kost dus banen (Arbeid)!

De Rechter heeft deze week ook al bepaalt, dat de ecotax gewoon door mag gaan.

De hele reiswereld (luchtvaartmaatschappijen, reisbureau's etc, etc,..)
is er op tegen.
En ik neem aan ook alle passagiers, voor 4 pers naar meer als 2500 km.
ben je € 180,- kwijt, BOS IS GEK !

Is er geen mogelijkheid om een (handtekening)actie te houden?

Ik moest dit gewoon kwijt

Greetzzzzzz Marco

p.s. Ik reis al 3 jaar vanaf Duitsland (was al steeds goedkoper).
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Post by jfaltena »

Met "Balkie" bedoelde ik dan ook de regering... en er zijn al ruim 44.000 handtekeningen opgehaald tegen de vliegtax... heeft dus niks geholpen...
Er is trouwens al een "bestemming" voor de opbrengsten: de uitkeringen voor 12.000 man die zonder werk komen :evil:

Grtz, John
FARO
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 148
Joined: 25 Feb 2006, 21:17
Location: The East

Post by FARO »

44.000 zijn dus te weinig ?!?! Meer, meer
:2gunfire: :twisted: :point:

Marco
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2745
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Post by Boudewijn van Oirschot »

Nou medespotters. Mocht deze -piep- vliegtax ingevoerd worden, kunnen we beter net over de grens gaan spotten straks, maatschappijen en passagiers vertrekken toch wel :cry:

B'wijn.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2314
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Interessant topic weer, er mogen van mij meer discussies komen over regels en politiek, heerlijk.

Ik kan me op zich vinden in verschillende vormen van kritiek op deze vliegtax. Ik denk namelijk ook dat het niet de juiste manier is om tot een beter milieu te komen.
Echter, ik zou wel eens willen weten waar dat getal van 12000 banen vandaan komt. Dat lijkt me namelijk erg overdreven. Het gebeurt maar al te vaak dat iedereen (tegenstanders en medestanders) de cijfers iets te positief of negatief uitlegd, zodat ze in hun voordeel lijken te staan.

Wat ik her en der tegen kom, is dat er ongeveer 60.000 mensen op schiphol werken. Wat zou betekenen dat 20% van de mensen hun baan zou verliezen.

Nu gaan we even rekenen, sommige cijfers kunnen wat verouderd zijn, maar zullen er ongetwijfeld niet heel ver vandaan liggen:
Als ik even uitga van de slotcoordinationlist die in dit topic staat. Ik weet het, dit zijn natuurlijk geen definitieve vluchtcijfers, maar toch.
Neem de volgende maatschappijen:
- Sky (660 slots allocated voor zomer 2008, al hebben ze voorlopig alleen de zondagvluchten over de grens gehaald.)
- Corendon (1134 slots)
- Easyjet (totaal EZY+EZS: 12108 slots, we gaan er vanuit dat ze niet helemaal weggaan (lijkt me inderdaad ook sterk), dus neem voor dit rekensommetje de helft: 6054 slots.)

Bij mijn weten zijn dit voorlopig de enige maatschappijen die (min of meer zekere) weggaan of inkrimpen. Totaal 7848 slots, ongeveer 2,6 procent van het totaal uitgegeven slots van 300975. Maar gaan we uit van het daardwerkelijk aantal vliegbewegingen ligt dit percentage nog lager. In 2006 bedroeg dat aantal 440154, waarmee het hierboven gegeven percentage uit zou komen op ongeveer 1,8 procent, bij lange na niet in de buurt van die 20%. Ook al is dit natuurlijk geen 1 op 1 vergelijking.

Tuurlijk, allereerst zullen er misschien/waarschijnlijk meer maatschappijen verdwijnen danwel inkrimpen. Maar die 20% terugname zal dit nooit benaderen.
Ten tweede moet natuurlijk de hoeveelheid personeel per afgehandelde vlucht in ogenschouw genomen worden. Dit zal voor een bizjet minder zijn dan voor een lijnvlucht, mag ik aannemen. Aan de andere kant is dit voor een 747 waarschijnlijk ook meer dan voor een 737. De vluchten die zullen verdwijnen liggen allemaal in het 737/A319 segment, waardoor we kunnen aannemen dat het benodigde personeel voor zo'n vlucht aardig in de buurt van het gemiddelde zal liggen. Hierdoor zou het percentage dus niet veel verder toenemen.
Ten derde is er voor 1 vlucht van Sky waarschijnlijk meer personeel nodig dan voor de gemiddelde KLM-vlucht, omdat een heleboel handelingen daar bij de hele vloot gedaan worden, en niet voor 1 aparte vlucht. Dit zal voornamelijk liggen in het papierwerk- en planningsegment, niet zozeer in het aantal grondmedewerkers. Daar dergelijke werknemers zich op een dag niet alleen met de SKY vlucht bezig zullen houden, zal procentueel gezien het banenverlies hier waarschijnlijk iets minder zijn. Desondanks kunnen we hiervoor ook een lichte verhoging van het bovengenoemde percentage berekenen.
Ik zal ongetwijfeld nog dingen vergeten, dus ook hiervoor een percentagestijging meerekenen.

Zeg dat je uitkomt op 5%, dan zou dat 3.000 banen kosten. Veel te veel natuurlijk, het zou helemaal geen banen moeten kosten.

Ik denk dan ook dat het wel mee zal vallen. Maatschappijen die wel zullen blijven, zullen denk ik in het gat springen wat andere maatschappijen laten vallen. Ik denk namelijk dat de vraag naar vluchten vanaf Schiphol niet veel kleiner zal worden. Veel mensen zullen die extra euro's namelijk wel gaan betalen. Ik in ieder geval wel.

De afstand van Schiphol naar Weeze is ongeveer 170 kilometer. De gemiddelde Prius gebruikt ongeveer 5.3 liter/100km, wat uitkomt op een verbruik van ongeveer 9 liter. Met de huidige benzineprijzen van ongeveer €1,50/ liter kom ik uit op €13,50 als extra kosten op het ticket. Tuurlijk, een boel mensen wonen aan de oostkant van schiphol, maar ook vanaf Utrecht ben je aardig wat geld kwijt, ongeveer evenveel als de vliegtax zelf. En dit zijn alleen de benzineverbruikcijfers voor een prius, de gemiddelde auto in Nederland zal meer verbruiken, en de bijkomende afschrijvingskosten van de Auto/km kun je ook nog meerekenen.
Er zullen misschien pendelbussen, ingehuurd door de maatschappij, tussen Schiphol en Weeze gaan rijden, maar de kosten daarvan zullen ongetwijfeld op den duur doorberekend gaan worden op de ticketprijs.

Ik denk dan ook dat maatschappijen te voorbarig zijn om er vanuit te gaan dat mensen niet die extra €11,25 zouden willen betalen, en wel de reis naar Weeze zouden willen maken.

Goed, veel gespeculeerd, met cijfertjes gegooid, e.d.
Wat ik probeer te zeggen is dat het, mijns inziens, wel mee zal vallen met de terugloop aan passagiers en de daarbij behorende terugloop in banen.
Hierbij wil ik nog even benadrukken dat ik niet voor deze vliegtax ben. Het is denk ik niet de juiste manier om het milieu te sparen, wel om de overheidskas te spekken. Op zich ook niet geheel onbelangrijk (Nederland heeft naar verwachting over 2007 ongeveer 9,3 miljard euro aan rente over de staatsschuld betaald), al zal dit geld hier natuurlijk niet voor aangewend worden.
Als je echt iets aan het milieu wilt doen, zal dat niet in de vorm van heffingen moeten komen, maar in de vorm van beperkingen. Het probleem hiermee is dan weer dat dat de economische groei zal beperken. Lastig om hier een goede balans in te vinden.

Als ik hierboven fouten gemaakt heb, overhaaste conclusies trek, of als iemand het niet begrijpt, zeg het maar. Ik ventileer hier alleen mijn gedachtekronkels, en sta altijd open voor nieuwe inzichten.

Groeten,
Ard

- De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. -
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Post by Rockville »

De vliegtaks zoals de BV-NL dat wil uitvoeren is een belachelijke zaak. Deze Regering zal geen methode uit de weg gaan om de Nederlanders op een of andere wijze te belasten voor alles wat zij doen. Voor de volledigheid van de reactie moet ik ook een sidestep maken, welke voor dit forum off-topic is, maar maar naar mijn bescheiden mening nodig is.
Allereerst is daar de auto, deze wordt steeds meer melkkoe. Als het aan deze Regering ligt is het einde voor de auto bezitter nog niet in zicht.
Daarnaast is daar het superslechte OV, en het ziet er naar uit dat dit de komende jaren allengs slechter wordt.
Met de invoering van de vliegtaks, zorgt deze Regering ervoor dat het vliegen (denk dan ook eens aan vakanties van gezinnen) onaantrekkelijk wordt gemaakt bij vertrek uit NL. De eerste vliegmaatschappijen hebben schijnbaar reeds aangegeven te vertrekken vanuit NL naar de omringende landen. Het zou dus zo kunnen zijn dat EHBK,EHEH,EHGG daar de eerste "slachtoffers" van worden. Voor mensen woonachtig in die regio's wordt het zeer aantrekkelijk een alternatief te zoeken.
De consument zal een overweging gaan maken bij het boeken van een vakantiereis wat het goedkoopste alternatief is. Dat hangt af van de woonplaats, de samenstelling etc.
Hierop spelen de vliegvelden "net over de grens" natuurlijk in.
Schijnbaar is het vliegveld "Weeze" reeds bezig met een bustransport vanaf Utrecht CS. Komt dit tot stand en de prijzen zijn aantrekkelijk dan zou dit ook een reden kunnen zijn om voor vakanties te vertrekken vanaf een vliegveld over de grens.
Stel dat steeds meer mensen dit gaan doen, dan moeten de vliegmaatschappijen daar op inspelen en meer vluchten anders indelen.
Daarnaast vraag ik mij af wat grote bedrijven/instanties gaan doen. Zij sturen vele personeelsleden zeer regelmatig over de grenzen. De extra tax zal ook voor hen een grote beslaglegging op de begroting gaan vormen. Het is dus mogelijk dat ook zij het personeel niet meer vanuit NL laten vertrekken, maar vanaf een vliegveld over de grens. Dit zal een kwestie zijn van een kosten/baten analyse.
Als er dus een toename gaat plaatsvinden van vluchten vanuit de BV-NL naar vliegvelden over de grens, omdat dit uiteindelijk goedkoper is, dan vindt dat natuurlijk zijn weerslag voor de werkgelegenheid in de totale luchtvaartsector voor de BV-NL.
Vandaar dat ik de opmerking van Mevr. Snoerwang (Schiphol) begrijp.
Als dit in werking gaat dan kan de sector geraken in een neerwaartse spiraal, met als gevolg dat de werkgelegenheid er onder gaat leiden en dat begint dan met de werkgelegenheid bottom-up.

Tot zover een eerste reactie.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Post by Hurricane »

Een korte reactie: Meer belastingen op vliegtickets zal zorgen voor lagere bezettingen -> klanten/airlines vertrekken dus de winst word nog minder en wat word dan de volgende stap??

Omliggende velden buiten NL lachen zich in ieder geval krom want de nieuwe klanten worden hun in de schoot geworpen.

Greetingz,

Hurricane.
Groeten,
Ron
User avatar
marcel32us
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 999
Joined: 10 Feb 2005, 11:50
Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
Subscriber Scramble: marcel32us
Location: Nieuwegein
Contact:

Post by marcel32us »

FARO wrote:Bedankt mr. Bos PvdA (partij van de .........)
Ik hoop dat je in het echt wel begrijpt dat meneer Bos dat niet in z'n eentje bepaalt, maar dat de coalitie dat doet, je weet wel, die coalitie waar we met z'n allen voor gekozen hebben. Dit vind ik populistisch Wilders napraten ( en nee, dat is geen compliment).
FARO wrote:Kost dus banen (Arbeid)!
Fout, het kost geen banen, het verplaatst misschien banen, en zoals Ard hierboven al aangeeft zal het effect daarvan ook nog wel meevallen.
FARO wrote:De Rechter heeft deze week ook al bepaalt, dat de ecotax gewoon door mag gaan.
Natuurlijk, de rechters zitten in het complot om ons Nederlanders het leven zo zuur mogeljik te maken.
FARO wrote:De hele reiswereld (luchtvaartmaatschappijen, reisbureau's etc, etc,..) is er op tegen.
Dat lijkt me nog eens een goed argument om er vanaf te zien. Laten we dan ook meteen op gezag van de autodealers de BPM afschaffen en omdat Shell dat graag wil de accijns op benzine. En als we dan toch bezig zijn, kunnen we ook meteen de loonbelasting omlaag doen, net als de BTW?
FARO wrote:En ik neem aan ook alle passagiers, voor 4 pers naar meer als 2500 km.
ben je € 180,- kwijt, BOS IS GEK !
1. Als je met meer dan 4 personen naar een bestemming meer dan 2500 km ver vliegt, ben je wel meer dan 180 euri kwijt, op de totale prijs van je vakantie maakt dat weinig uit.
2. Begrijp je het nu nog steeds niet, Bos bepaalt dat niet, dat doet de coalitie, waar we met z'n allen zelf voor gekozen hebben. Als je dit dus raar vind, is het volk gek geworden.
FARO wrote:Is er geen mogelijkheid om een (handtekening)actie te houden?
Ja hoor, als je verder geen leven hebt, voel je vrij.
FARO wrote:Ik moest dit gewoon kwijt
En ik dit.
FARO wrote:Greetzzzzzz Marco

p.s. Ik reis al 3 jaar vanaf Duitsland (was al steeds goedkoper).
Fijn dat je zelf al meteen erbij aangeeft dat je hele verhaal apekool is. Het was al goedkoper vanuit Duitsland, dus het maakt helemaal nix uit.

Of het nu wel of niet een goed idee is met enig effect voor het milieu om een ecotax te heffen (op de manier waarop het nu gebeurt), daar heb ik ook mijn twijfels over, maar de argumenten die op het forum gebruikt worden vind ik echt tenenkrommend.

Op zich denk ik overigens dat een ecotax best zou kunnen helpen om het aantal vluchten dat mensen maken terug te dringen. Bij de "normale" prijzen van een jaar of 10 geleden, liet ik het heus wel uit mijn hoofd om even een weekendje te gaan spotten op Marseille, of een weekendje naar Marrakech te gaan. Maar die krap 12 euro op een korte-afstandsticket gaat mij niet tegenhouden, evenmin als die 45 euro op lange afstanden.

En of ik het nu echt wenselijk zou vinden om weer gewoon net als vroeger een paar honderd euro te moeten betalen voor een retourtje zuid Frankrijk, och ik weet het niet. Het mag dan slecht voor het milieu zijn, maar het is wel leuk.

Marcel
MISOS
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 153
Joined: 18 Feb 2004, 08:01

Post by MISOS »

Ik ben ook van mening dat die hele vliegtax gewoon een ordinaire belastingmaatregel is en alleen bedoeld is om de staatskas de spekken.

Maar ik ben ook van mening dat gevolgen wel mee zullen vallen. Natuurlijk zullen mensen nu wat vaker over de grens gaan om te vliegen. Maar laten we eerlijk zijn.....die paar euro per persoon op een europese vlucht maakt toch ook niet meer uit op een hele vakantie. Als je met z'n vieren bent praat je over ca 50 euro meer over de gehele reissom als je bijvoorbeeld op vakantie naar spanje gaat.

En natuurlijk naar bijv. amerika praat je dan al (uitgaande van 4 personen) over bijna 200 euro. Maar vakantie naar de USA voor 4 personen kost al heel veel geld dus die 45 euro pp kan er ook nog wel bij.....dus na wat gesputter gaan de mensen dit toch weer gewoon betalen en is het business as usual

Kijk maar naar de auto..........iedereen loopt te schelden dat het allemaal steeds duurder wordt qua belasting en benzine..........maar we staan doodleuk elke dag weer met z'n allen in de file naar het werk of op de afrit naar de IKEA om dat we niets beters te doen hebben. Het wordt ondanks de hogere kosten nog steeds elk jaar drukker op de weg. Want we blijven gewoon kuddevolk......en dat is waar de regering van uit gaat.

En die paar lowbudget maatschappijen die weg gaan....die zijn ze toch liever kwijt, Kunnen ze voor die open gevallen slot gelijk een vetgevulde 777 van een normale vliegmaatschappij inzetten. Levert meer op.....
dezelfde vliegbeweging, dezelfde geluidsoverlast maar meer opbrengst.

Grtz Henk
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”