EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by mac »

Ik denk niet dat mijn baas blij was geweest als ik jou redenen zou hebben opgevolgd. Maar inderdaad back to topic. Etops alternates worden vooraf gepland. Alleen als het niet anders kan word het een andere luchthaven. Ik ben het met je eens dat als je moet landen dat je dan zo snel mogelijk naar beneden gaat maar als je tijd hebt dan kies je een haven die het meest gunstig is.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by B767-300ER »

mac wrote:. Ik ben het met je eens dat als je moet landen dat je dan zo snel mogelijk naar beneden gaat maar als je tijd hebt dan kies je een haven die het meest gunstig is.
klopt, en die ligt boven land niet 180 minuten verderop ;)
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by mac »

Meestal niet maar er zijn etops vluchten die boven land liggen. En als je van te voren een etops vlucht boven land aan het plannen bent is er niets mis om die ook volgens die regels uit te voeren. Soms is het zelfs wenselijk. Maar je gaat natuurlijk niet van een non-etops vlucht een etops vlucht maken omdat het ff niet uitkomt.
Bulder
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 196
Joined: 16 Jul 2008, 20:38

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by Bulder »

zijn er al foto's van de schade ergens te zien?
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by aviodromefriend »

Bulder wrote:zijn er al foto's van de schade ergens te zien?
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=64183
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Nlspot2003
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3054
Joined: 06 Sep 2003, 23:06
Location: Haarlem,Eham
Contact:

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by Nlspot2003 »

De 777 stond vanavond rond 21.30 nog steeds op de buffer, dus nog geen haast om er wat aan te repareren.
User avatar
notar
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 263
Joined: 21 Feb 2008, 16:00
Subscriber Scramble: Yes

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by notar »

Gisteren, 17 Juni was men druk doende met werkzaamheden aan motor #2.

Op de website van het Haarlemsdagblad.nl is een foto te zien.
User avatar
Mzunguwamap
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 990
Joined: 03 Apr 2005, 13:40
Type of spotter: Rookie
Location: EHAA

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by Mzunguwamap »

Staat nu op SPL Oost
"The bitch gave us Delta"
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by skycruiser »

Mzunguwamap wrote:Staat nu op SPL Oost
Klopt. Is vanochtend (18/6) rond 07:45 uur versleept vanaf de buffer naar Oost.

Grt,
Eric
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by flying_kiwi »

Voor wat betreft enroute alternates (niet perse ETOPS alternates) is daar een enorm verschil tussen de verschillende maatschappijen.

20/06:
Alitalia (NRT-FCO): UIBB (Bratsk), EFHK (Helsinki)
Austrian (NRT-VIE): UHHH (Khabarovsk), UIBB (Bratsk), USNN (Nizhnevartovsk), ULAA (Arkhangelsk)
JAL (NRT-CDG): UHHH (Khabarovsk), UNKL (Krasnoyarsk), ESSA (Stockholm), EHAM (Amsterdam)

Dat deze enroute alternates zijn gefiled, wil niet zeggen dat ze niet willen/mogen landen op een andere veld, ongeacht of de pax visums hebben voor Rusland, of dat er uberhaupt een geschikte trap is voor die type kist. Er zijn fotos op Airliners.net van een Air France in Churchill, Canada waar ze een van de slides moesten gebruiken om uit de kist te komen omdat er geen trap was die de deur kon bereiken.

Is vrij simpel, veiligheid gaat boven alles (inclusief afhandelingsmogelijkheden). Dus als je een veld in Rusland heb met 3000m baan maar waar er geen grencontrole mogelijk is, of geen trap voor jou type kist, dan zal je niet een extra uur vliegen om eentje te vinden waar het wel mogelijk is.

Yorden
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by Key »

Om de angel wat uit deze, overigens zeer boeiende, discussie te halen het volgende.
Het meest waarschijnlijke is eigenlijk dat de motor pas tijdens reverse echt grote schade heeft opgelopen. Dat zou betekenen dat er in-flight 'slechts' een scheur of iets dergelijks geweest is, die het brandstoflek veroorzaakte. De crew zal geen aanwijzing gehad hebben dat er schade was, alleen een zodanig hoog brandstofverbruik dat men op een bepaald moment een lek vermoedde. Daarop is dan kennelijk besloten uit te wijken naar Amsterdam, waar na touch-down de motor aan gort ging.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 900
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by Delta12 »

Er lag inderdaad wat op de baan. Maar volgens mij was het grootste deel al ergens in de vlucht verloren.
(Uit betrouwbaare bron)
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: EHAM 15-06-2010, BA B777 G-YMMP

Post by SPL »

En dit is dus wat een aantal leden probeerde duidelijk te maken op de voorgaande pagina's, als het MOET gaat een kist zo snel mogelijk landen, waar dat ook is.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=35603" onclick="window.open(this.href);return false;

Boeing 777 American landt op mini-eiland in Beringzee

14-07-2010

DRIEBERGEN - Een Boeing 777-200 van American Airlines is afgelopen weekend geland op een klein eilandje in de Beringzee tussen Rusland en Noord-Ameria. Volgens Amerikaanse media zette de bemanning het vliegtuig aan de grond op Shemya, in het uiterste westen van Alaska. Op dit eiland zonder bomen - in omvang ongeveer een kwart van Ameland - is een Amerikaanse luchtmachtbasis gevestigd.


Vlucht AA174 was op weg van Dallas/Fort Worth naar Tokio en week uit vanwege een brandmelding in het vrachtruim. Na de landing op de drie kilometer lange baan van Shemya bleek het om loos alarm te gaan.

De 197 passagiers werden opgevangen op de luchtmachtbasis en de vracht werd van boord gehaald. Het incident gebeurde zondag. Een dag later vloog American Airlines de passagiers over naar Anchorage, dat 1.900 kilometer ten oosten van Shemya ligt. Pas dinsdag (13 juli) kon de reis naar Tokio worden hervat. Die liep opnieuw via Shemya, maar nu op grote hoogte.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”