Wat is jullie workflow m.b.t. bewerken van fotos.

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

PiPoServisAir wrote:
sfeyenoord1, heb jij ook zo mooie tekst uitleg hoe je dat doet met copyright in PS.

Sorry leek op het gebied.

Peace
Text toevoegen, en dan op de textlayer rechtermuisknop en dan naar blending options. Zelf voeg ik altijd nog een 1px zwarte stroke daar toe met een opacity van een 65%. En voor de rest shadow. Al moet ik zeggen dat ik nog altijd niet tevreden ben over mijn copyright.
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2294
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

mwpeters wrote:Als ik eerlijk moet zijn Alex vind ik de kleur van de lucht bij je eerste plaatje veel meer tot zn recht komen. Het blauw in het tweede plaatje is naar mijn mening veel te lichtblauw.
Ik heb verder toch echt niks bijzonders gedaan met deze foto dan alleen mijn standaard bewerking. Zoals ik eerder al zei heb ik deze foto dan ook echt genomen voor een kraakheldere strakblauwe lucht.
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
Iroquois
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 302
Joined: 27 Jun 2004, 12:28
Type of spotter: F1
Subscriber Scramble: Iroquois

Post by Iroquois »

sfeyenoord1 wrote:Ik ga in lightroom door dezelfde stappen, om later in photoshop copyright en een 1px zwarte border toe te voegen.

(verkeerde kant van het vliegtuig, omdat de andere kant niet bereikbaar was, maar toch even een mooi voorbeeld)

Na:
Image

Hoe de copyright erin staat moet nog een keer echt verbeterd worden, daar ben ik nog niet helemaal tevreden over ;)

Zet bij je bewerkte foto bij Hue/Saturation; Cyans, de Hue eens op +16 en Saturation op bijv. -35. Persoonlijk vind ik de lucht dan een stuk geslaagder.
mikek1357
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 16 Jun 2007, 21:06
Location: Leek, The Netherlands
Contact:

Post by mikek1357 »

Redskin301 wrote:
mwpeters wrote:Als ik eerlijk moet zijn Alex vind ik de kleur van de lucht bij je eerste plaatje veel meer tot zn recht komen. Het blauw in het tweede plaatje is naar mijn mening veel te lichtblauw.
Ik heb verder toch echt niks bijzonders gedaan met deze foto dan alleen mijn standaard bewerking. Zoals ik eerder al zei heb ik deze foto dan ook echt genomen voor een kraakheldere strakblauwe lucht.
Ik heb zelf ook exact zo'n foto van een F-15E, die zonder bewerking vrij donkerblauw aandoet (de lucht uiteraard :wink: ). Dit omdat deze geschoten is in AdobeRGB, en mijn monitor op sRGB staat, ga je daarna de jpg saven met het sRGB kleurenpalet heb je dus de normale strakblauwe lucht zoals je die ook daadwerkelijk hebt gezien. Met die F-15E had ik dus ook een strakblauwe lucht, maar dit was op de monitor niet als zodanig te zien, heb eigenlijk geen rare kleurbewerkingen op die foto uitgevoerd.

Om een lang verhaal kort te maken, Alex, gewoon zo houden die foto :wink:
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

mikek1357 wrote:Om een lang verhaal kort te maken, Alex, gewoon zo houden die foto :wink:
Dat sowieso, het is Alex' foto! Maar ik zit dichter bij Maarten qua smaak (dus geen twistpunt), ik vind het hele resultaat onnatuurlijk licht. Het is een pracht van een plaat, maar een beetje 'onecht' in mijn ogen. Just FYI!

Erik
Engines Turning Or People Swimming
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Post by bigfoot »

Mijn workflow is een stuk korter dan die van Redskin 301.
En ik gebruik geen lightroom.

Code: Select all

Pre actions before starting edit: 

01. Copy photocard to proper folder in Windows 

02. Preview the jpeg-photo's(I use Jpeg+RAW just for this purpose) with Windows viewer/fotogalerij or what ever it's called. And choosing which to photoshop

Edit in Photoshop CS3 : 

03. Opening the RAW file withuot changing something in the opening screen

04. Cropping the photo, while cropping it i make sure ik becomes horizontal( I almost always use is vertical line in the scenery, like a flood light pole or a corner of an office building).

05. Adjust the levels (image-->adjustment-->levels)

06. If 06 doesn't work out as desired i change the curves a bit.

07. Resize image

08. Unsharp mask

09. Save as 
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5066
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Post by Thijs »

Step 5, 6 and 8 the same. but after step 5 or 6 i use shadow/highlight and after that brightness contrast. final step is the unsharp mask.
Assume makes an ASS of U and ME.
mikek1357
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 16 Jun 2007, 21:06
Location: Leek, The Netherlands
Contact:

Post by mikek1357 »

bigfoot wrote:Mijn workflow is een stuk korter dan die van Redskin 301.
En ik gebruik geen lightroom.
Ik werk ongeveer hetzelfde, maar pas ook de curves aan ook al werk gaat het een en ander al goed met levels.
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3733
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

Wat is precies het voordeel van het Unsharp Mask boven Smart Sharpen? Ik dacht dat laatstgenoemde een nieuwere functionaliteit was en tevens rekening houdt met voorgrond/achtergrond (dus objecten op de voorgrond worden scherper terwijl de achtergrond lekker blurry blijft).
Greetz,

Patrick
mikek1357
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 16 Jun 2007, 21:06
Location: Leek, The Netherlands
Contact:

Post by mikek1357 »

SquAdmin wrote:Wat is precies het voordeel van het Unsharp Mask boven Smart Sharpen? Ik dacht dat laatstgenoemde een nieuwere functionaliteit was en tevens rekening houdt met voorgrond/achtergrond (dus objecten op de voorgrond worden scherper terwijl de achtergrond lekker blurry blijft).
Unsharp Mask is minder omslachtig als smart sharpen (moet wel zeggen dat ik zelf nog niet echt bezig ben geweest met smart sharpen).

Heb je zelf betere ervaringen met smart sharpen?
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3733
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

Vergelijk zelf maar eens:

http://graphicssoft.about.com/od/photos ... rpen_2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
Greetz,

Patrick
mikek1357
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 16 Jun 2007, 21:06
Location: Leek, The Netherlands
Contact:

Post by mikek1357 »

SquAdmin wrote:Vergelijk zelf maar eens:
Dank voor de info, ga ook maar eens stoeien met smart sharpen.
User avatar
DJMikey
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1109
Joined: 26 Jun 2003, 16:48
Location: Den Bosch, Netherlands
Contact:

Post by DJMikey »

At the risk of telling nothing new, here's my workflow. It's not that big a deal, simply because in my opinion a picture isn't good enough when I have to edit it too much. If that's the case, the original goes in the dustbin.
For that reason I don't use shadow/heaghlightoptions because in my opinion it creates a more or less unreal effect. Reality is that every object creates shadows, so I don't mind seeing it back in the picture.
For my logo/copyright one remark. I only use my logo in the pictures I print, so not every picture I show on the internet has my logo in it.
Furthermore, in the workflowdescription I leave out steps like "Copy photo's to computer" and so on.

1. Open new file 3000*2000 or 2000*3000
2. Crop original picture to desired format
3. Move cropped picture into the new file step 1
4. Free transform
5. Adjust levels or curves (wich ever gets me the desired result)
6. Noise filter
7. Adjust contrast/brightness
8. Adjust imagesize to 1600*1067 (when it's a picture I don't print)
9. Unsharp mask

That's about it, it takes me about 5 minutes for each picture.

Grt, Mike.

Hmm, da's waar ook ... had ook in het Nederlands gekunnen ...
Last edited by DJMikey on 12 Apr 2008, 10:27, edited 1 time in total.
Mike Schoenmaker
Vice-president / Activities / PR
KNVOL, region Noord-Brabant / Noord Limburg
Iroquois
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 302
Joined: 27 Jun 2004, 12:28
Type of spotter: F1
Subscriber Scramble: Iroquois

Post by Iroquois »

DJMikey wrote:6. Adjust contrast/brightness
Waarom punt 6? Dit doe je namelijk al met levels of curves.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Mike, Interessante opmerkingen. Kan alleen maar respect hebben voor de 'hard line' wat betreft kwaliteit, ben daar zelf soepeler in (en moet soms wel bij het scannen van oud materiaal).
DJMikey wrote:For that reason I don't use shadow/heaghlightoptions because in my opinion it creates a more or less unreal effect. Reality is that every object creates shadows, so I don't mind seeing it back in the picture.
Deze snap ik niet. Shadow/highlight tool is er niet om schaduwen te laten verdwijnen volgens mij, maar om meer detail te tonen in de donkerste en lichtste partijen. Het is gewoon een soort preset curve tool die, mits goed gebruikt, goede resultaten oplevert i.h.a. En de curve tool gebruik je wel.
Contrast/brightness daarentegen levert meer risico op om informatie weg te gooien uit de foto, dus die gebruik ik zelf nooit (en is idd. overlap met andere bewerkingen). Vijf min. per foto is mooi!

Erik
Engines Turning Or People Swimming
Post Reply

Return to “Photography”