EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

ImageImageForum for all movements and news on Leeuwarden Air Base.

Forum rules
ImageImage
wamovements
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1889
Joined: 14 Jun 2007, 20:50

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by wamovements »

evhest wrote:Ik hecht niet veel waarde aan dat zogenaamde advies van Lockheed Martin. De basiscommandant zei eerder dat hij binnen twee tot vier weken de eerste operationele missie verwacht. De F-010 volgt ook uiterlijk binnen vier weken. Eerste vlucht van die kist had al achter de rug moeten zijn, maar is vertraagd.
De BC gaf dit wel aan voor het foam incident....
Marcovh
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 99
Joined: 13 Jun 2016, 16:11

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by Marcovh »

evhest wrote:'Naar de gallemiezen', 'directive', 'flinke schade', hou toch op zeg. Was je erbij? Heb je de kist van dichtbij kunnen zien? Heb je mensen gesproken? Lockheed gebeld?
Was jij er bij dan? Heb jij mensen gesproken na het incident? Als je iets stelt, dan graag ook onderbouwen.

Ervaring leert namelijk dat er meerdere incidenten met foam hebben plaatsgevonden in het verleden. Al deze kisten hebben meerdere weken, zo niet maanden, aan de grond gestaan omdat ze helemaal nagekeken moesten worden. Motoren moesten van al deze kisten vervangen worden, dus waarschijnlijk hier ook.

Daarnaast wordt er door meerdere mensen, met kennis van zaken, gezegd dat het een corrisieve stof is.
Als LMTAS inderdaad een directive heeft afgegeven, dan moet je die volgen. Of je het nou leuk vind of niet, want tegenbezwaren worden bijna altijd afgewezen.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1925
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble Magazine: ErwinS

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by ErwinS »

Foam is zeker schadelijk. Zit idd corrosieve elementen in. Daar hangen zeker op zijn minst extra inspecties aan vast.
User avatar
Richard de Florennes
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1983
Joined: 31 Mar 2003, 16:23
Type of spotter: strictly military aviation action only
Subscriber Scramble Magazine: Richard de Florennes
Location: Rheinland Nord
Contact:

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by Richard de Florennes »

net praten, maar doen :wink: - logje van gisteren:

LEEUWARDEN THURSDAY 2019-10-31 (mainly)RW05
Weather: blue sky, clear air, sunny, moderate and chilling wind, cold

F-16AM 312 Sqn J-017 T09:41
F-16AM 313 Sqn J-014 T09:41
F-16AM 313 Sqn J-197 T09:42
F-16AM 313 Sqn J-514 no badge T09:55
F-16AM 313 Sqn J-063 T10:46
F-16AM 322 Sqn J-509 T09:39 L11:00
F-16AM 322 Sqn J-362 T09:39 L11:00
F-16AM 322 Sqn J-881 T09:40 L11:04
F-16AM 322 Sqn J-002 T09:39 L11:04
F-16AM 322 Sqn J-631 T09:49 L11:11
F-16AM 322 Sqn J-515 no badge T09:49 L11:11
F-16AM 322 Sqn J-628 T09:55 L11:05
F-16AM 322 Sqn J-144 T09:57 L11:10
C-130H 336 Sqn G-275 T10:25
PC-7 131 Sqn L-07 L11:02
PC-7 131 Sqn L-13 L11:24
--------------------------------------------------------------------
F-16AM 10 Wing FA106 no badge T09:48 L11:07
F-16AM 10 Wing FA87 no badge T09:48 L11:07
F-16AM 10 Wing FA136 no badge T09:57 L11:09
F-16AM 10 Wing FA133 no badge T09:45 L11:14
C-130H 15 Wing CH01 T10:39
A.109BA 1 Wing H27 L11:33 T16:13
SF.260D CC Air ST44 grey c/s spec tail T16:07
--------------------------------------------------------------------
F-16AM Esq 201/301 15108 T09:46 L11:15
F-16AM Esq 201/301 15116 T09:46 L11:15
F-16AM Esq 201/301 15113 T09:53 L11:16
F-16AM Esq 201/301 15131 T09:54 L11:16
C.295MPA Esq 502 16712 L10:35 T11:35
--------------------------------------------------------------------
Hawk T.1 100 Sqn XX246/CA T09:59 L11:08+
Hawk T.1 100 Sqn XX202/CS T09:59 L11:18*
Hawk T.1 100 Sqn XX318/CG T09:59 L11:18*
--------------------------------------------------------------------
F-16AM 312 Sqn J-017 A15:01d
F-16AM 313 Sqn J-197 L15:02d
Hunter F.6 DHHF N-294 T14:27 L15:15+
F-16AM 322 Sqn J-065 L15:24+a/d
F-16BM 312 Sqn J-882 L15:25+a/d
F-35A 322 Sqn F-009 no badge L15:25+a/d
--------------------------------------------------------------------
C.295M 8.BLTr 013 T16:23
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4142
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Location: het kan in Almere

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by frank kramer »

Anyone for the Chinook that wanted to do a low pass over the 05 but only passed the area south of the field?
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1600
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by evhest »

Marcovh wrote:
Was jij er bij dan? Heb jij mensen gesproken na het incident?
Laat ik het dan maar gewoon kort houden: twee keer 'ja'.
Answers will be questioned.....
Neluz058
Posts: 4
Joined: 17 Mar 2018, 11:46

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by Neluz058 »

Chinook was D-102,

GrizzlyXX
51?
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4142
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Location: het kan in Almere

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by frank kramer »

Thanks. For completeness' sake: Spitfire was (G-CKUE)/TB885/3W-V; Hunter was (G-KAXF); also PH-HOW flew several times as "Medic 01"
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4142
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Location: het kan in Almere

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by frank kramer »

Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 886
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble Magazine: Marcelb

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by Marcelb »

In de eerste versie van het artikel van RTL Nieuws stond dat er blusschuim in de slang was achtergebleven na inzet vanwege voorzorgslanding F16.
Dat vond ik al raar verhaal. RTL heeft het later aangepast.
User avatar
Melmac
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 207
Joined: 08 May 2010, 22:13
Type of spotter: ex F4 now SF
Subscriber Scramble Magazine: Melmac
Location: Schiphol
Contact:

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by Melmac »

In civil aviation every aircraft maintenance manual contains a chapter 05-51-xx Uncheduled Maintenance Checks.
This chapter is called something like "FIRE EXTINGUISHING FOAM CONTAMINATION - INSPECTION/CHECK"
These leads to inspections for both airframe & powerplant.
If these inspections do not cover the situation the OEM will have to give (mandatory) advise.
Until the aircraft mandatory inspections are completed the aircraft is AOG.

I don't expect it to be much different for a high tech toy like the F35......
This could be a very expensive mistake!
What goes up..........Must come down for maintenance
User avatar
Typhoon3030
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 158
Joined: 16 Apr 2011, 11:47
Type of spotter: Luftfahrtfotografie
Subscriber Scramble Magazine: 1980+
Location: ETSI

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by Typhoon3030 »

Melmac wrote:In civil aviation every aircraft maintenance manual contains a chapter 05-51-xx Uncheduled Maintenance Checks.
This chapter is called something like "FIRE EXTINGUISHING FOAM CONTAMINATION - INSPECTION/CHECK"
These leads to inspections for both airframe & powerplant.
If these inspections do not cover the situation the OEM will have to give (mandatory) advise.
Until the aircraft mandatory inspections are completed the aircraft is AOG.

I don't expect it to be much different for a high tech toy like the F35......
This could be a very expensive mistake!
The engine does not love the extinguishing foam at all !!
User avatar
GerritsFinest
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 478
Joined: 20 Feb 2010, 22:09
Type of spotter: since 1964 military + warbirds + wrecks and relics
Subscriber Scramble Magazine: GerritvandeVeen
Location: Nijkerk

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by GerritsFinest »

eriktex wrote:Stond iedereen nu bij Marsum en was er toen rond 2 uur een stampede naar Jelsum? Ging dat een beetje netjes?
Het was echt een poor show dat bij duidelijke oostenwind de baan werd gedraaid naar 23. Alleen degenen die op de bult met de brommer of motorfiets waren gekomen hadden nog kans naar Jelsum te rijden. Parkeren was op mijlen afstand bij Marsum dus lopend niet te doen!
Poor show nr 2 was de zgn flyby bedoeld was voor de VIPS die met een glaasje wijn op de tribune zaten met dezelfde naam!
De verontwaardiging was groot bij Marsum dat er geen enkele keer voor de 1000en toeschouwers daar vanaf 05 werd overgekomen, zoals bij de aankomst van de eerste twee. We hadden slechts de break op afstand en als je geluk heb gehad een plaatje van kist terwijl hij vroeg afsloeg naar links omdat de Volkel kist met brandweer bij de laatste afslag stond. Die hadden we dan wel tenminste.
Te veel restricties en festiviteiten gericht op de incrowd niet voor het grote publiek! POOR SHOW KLU!!!
User avatar
GerritsFinest
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 478
Joined: 20 Feb 2010, 22:09
Type of spotter: since 1964 military + warbirds + wrecks and relics
Subscriber Scramble Magazine: GerritvandeVeen
Location: Nijkerk

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by GerritsFinest »

GerritsFinest wrote:
eriktex wrote:Stond iedereen nu bij Marsum en was er toen rond 2 uur een stampede naar Jelsum? Ging dat een beetje netjes?
Het was echt een poor show dat bij duidelijke oostenwind de baan werd gedraaid naar 23. Alleen degenen die op de bult met de brommer of motorfiets waren gekomen hadden nog kans naar Jelsum te rijden. Parkeren was op mijlen afstand bij Marsum dus lopend niet te doen!
Poor show nr 2 was de zgn flyby bedoeld was voor de VIPS die met een glaasje wijn op de tribune zaten met dezelfde naam!
De verontwaardiging was groot bij Marsum dat er geen enkele keer voor de 1000en toeschouwers daar vanaf 05 werd overgekomen, zoals bij de aankomst van de eerste twee. We hadden slechts de break op afstand en als je geluk heb gehad een plaatje van de kist terwijl hij vroeg afsloeg naar links omdat de Volkel F16 met brandweer bij de laatste afslag stond. Die hadden we dan wel tenminste.
Te veel restricties en festiviteiten gericht op de incrowd niet voor het grote publiek! POOR SHOW KLU!!!
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1372
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble Magazine: No
Location: Doorn
Contact:

Re: EHLW 31-10-2019: F-35A arrival, etc.

Post by nilsko »

GerritsFinest wrote:
eriktex wrote:Stond iedereen nu bij Marsum en was er toen rond 2 uur een stampede naar Jelsum? Ging dat een beetje netjes?
Het was echt een poor show dat bij duidelijke oostenwind de baan werd gedraaid naar 23. Alleen degenen die op de bult met de brommer of motorfiets waren gekomen hadden nog kans naar Jelsum te rijden. Parkeren was op mijlen afstand bij Marsum dus lopend niet te doen!
Poor show nr 2 was de zgn flyby bedoeld was voor de VIPS die met een glaasje wijn op de tribune zaten met dezelfde naam!
De verontwaardiging was groot bij Marsum dat er geen enkele keer voor de 1000en toeschouwers daar vanaf 05 werd overgekomen, zoals bij de aankomst van de eerste twee. We hadden slechts de break op afstand en als je geluk heb gehad een plaatje van kist terwijl hij vroeg afsloeg naar links omdat de Volkel kist met brandweer bij de laatste afslag stond. Die hadden we dan wel tenminste.
Te veel restricties en festiviteiten gericht op de incrowd niet voor het grote publiek! POOR SHOW KLU!!!
Het is nou niet zo dat we deze kist niet nog jaren gaan zien.. Zo'n FAA is er echt niet voor de spotters, maar voor personeel, VIPS etc. Spotters staan echt onderaan de pikorde.
Post Reply