LH 744s to Twente

ImageImageForum for movements and news concerning Twente Airport.

Forum rules
ImageImage
NAM
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 03 Aug 2020, 12:44
Subscriber Scramble: Roy

Re: LH 744s to Twente

Post by NAM »

Ben benieuwd wat voor "speciale voorzieningen" de luchthaven nodig moet hebben.... Er zijn geen obstakels aanwezig en de startbaan is lang genoeg. Brandweer en evt verkeersleiding is allemaal te regelen. Waarom mogen dergelijke toestellen wel vanaf Eelde vertrekken met haar veel kortere baan? Het lijkt mij meer op een gevalletje luchthaventje pesten door het ILT.... ;-(
User avatar
Kouyate
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 964
Joined: 28 Jun 2020, 17:06
Location: east of EHTW

Re: LH 744s to Twente

Post by Kouyate »

Tim123 wrote: 21 Oct 2020, 20:03 Callsign will be LH9872,
The 2nd 747 would have left on Tuesday 27OCT LH9874

edit; looks like a reschedule for the 1st plane...
Last edited by Kouyate on 01 Nov 2020, 08:31, edited 1 time in total.
these 'signature' preferences are useless
User avatar
Moos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 704
Joined: 03 Mar 2009, 22:53
Type of spotter: Civ & Mil
Location: Eindhoven

Re: LH 744s to Twente

Post by Moos »

Kouyate wrote: 29 Oct 2020, 14:25
Tim123 wrote: 21 Oct 2020, 20:03 Callsign will be LH9872,
The 2nd 747 would have left on Tuesday 27OCT LH9874

edit; looks like a reschedule for the 1st...
D-ABVP dep 1nov ?
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: LH 744s to Twente

Post by Key »

NAM wrote: 29 Oct 2020, 12:57 Ben benieuwd wat voor "speciale voorzieningen" de luchthaven nodig moet hebben.... Er zijn geen obstakels aanwezig en de startbaan is lang genoeg. Brandweer en evt verkeersleiding is allemaal te regelen. Waarom mogen dergelijke toestellen wel vanaf Eelde vertrekken met haar veel kortere baan? Het lijkt mij meer op een gevalletje luchthaventje pesten door het ILT.... ;-(
Uit de diverse nieuwsberichten blijkt dat het gaat over andere zaken dan lengte van de baan of obstakels, namelijk moeten starten vanaf het begin (is een gepubliceerd voorschrift voor EHTW voor turbinevliegtuigen) en de afwezigheid van 'shoulders', wat gevolgen kan hebben bij een incident of erger op de baan. De toerit nabij het begin van 05 geldt als intersectie, ze kunnen op EHTW wel 744's slepen, maar misschien niet pushen? Slepen naar begin 23 kan wel.

Waar men precies vergunningen voor moest hebben weet ik verder niet want ik weet niet onder welke evt. ontheffingen dit soort kisten daar opereren. Kennelijk zijn er wel dingen alleen geregeld voor arrivals (i.i.g. volgens ILT) en niet voor departures. Het shoulder- en brandstof-verhaal doet vermoeden dat het te maken heeft met calamiteitenbestrijding. Wellicht is voor arrivals afgesproken (of aangenomen...) dat die sowieso met weinig peut binnenkomen en liep men ineens tegen dat verschill aan. Ik kan verder uit de berichten niet opmaken welke partij(en) zijn/hun huiswerk niet goed had(den) gedaan.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 535
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: LH 744s to Twente

Post by mac »

In de periode 2014-2016 was er een studie om van Twente een regionale luchthaven te maken. Een van de discussiepunten was de noodzaak om 840 hectare bos te moeten kappen dan wel toppen ivm obstacle clearance en andere zaken . Als die bomenkap en snoeiwerk beperkt of niet gedaan zou worden zou dat de beperkingen opleveren voor het operationele gebruik qua baanlengte, grote van de kisten, aan- en wegvliegroutes etc. Uiteindelijk is het geen regionale luchthaven geworden en is zijn die bomen blijven en alleen maar groter en hoger geworden.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het vliegtuigen niet op vol vermogen weg mogen om schade aan de omgeving te voorkomen. Met een lager vermogen weg betekent weer meer baanlengte nodig en daarmee lager over de bomen.

Uiteindelijk zal alles wel in vergunningen en regels staan en daar heeft iedereen zich aan te houden natuurlijk.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: LH 744s to Twente

Post by Key »

De eisen aan obstakelvlakken voor een luchthaven met instrumentprocedures voor alle types vliegtuigen zijn heel anders dan die voor Twente nu, dat qua status meer te vergelijken is met Seppe dan met Eindhoven. Budel en Lelystad zitten daar tussenin, om even de verhoudingen aan te geven. Met een bijna lege 747 kan je op Twente van halverwege de baan starten zonder iets te raken of weg te blazen, maar dat houdt niet automatisch in dat het ook mag.

In de voorschriften zie ik wel speciale procedures voor aankomst van vliegtuigen van de categorie waar vrijwel alle heavies toe behoren, maar niet voor vertrek. Beetje technisch verhaal, het wordt onder de noemer geluidshinderbeperking gezet en opgehangen aan bepaade snelheden. Dat is gebruikelijk, want hoe sneller de kist, des te meer herrie maakt 'ie wordt geredeneerd (en i.h.a. klopt dat ook heel aardig).
Je kunt natuurlijk zeggen 'er staat niets speciaals dus het mag gewoon' (uitleg vliegveld?) maar uit alles eromheen blijkt dat dat niet de strekking is (ongetwijfeld standpunt ILT).

Door de verplichting om nu met minimaal gewicht te starten kan je beredeneren dat de 744's als het ware een categorie lager uitkomen, dus eentje waarvoor wel procedures bestaan (lees: het is toegestaan onder voorwaarden). Officieel klopt dat ook niet, want die categoriën zijn vast per type, hoeveel of weinig je er ook in stopt, maar ik kan me voorstellen dat dit het bereikte compromis is - en ook dat men het om die reden niet voor herhaling vatbaar vindt.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 373
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Re: LH 744s to Twente

Post by Bassie76 »

In dit artikel wordt gesuggereerd dat de eerste Boeing Twente vandaag gaat verlaten.
https://www.tubantia.nl/enschede/luchtv ... ~a88b195b/
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: LH 744s to Twente

Post by Key »

LH9871 std 15.30LT canx zegt FR24.
In het artikel nog eens de uitleg over de shoulders , dank.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
Tim123
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 703
Joined: 01 May 2016, 19:30
Type of spotter: F3
Location: EHTW
Contact:

Re: LH 744s to Twente

Post by Tim123 »

Key wrote: 30 Oct 2020, 10:52 LH9871 std 15.30LT canx zegt FR24.
In het artikel nog eens de uitleg over de shoulders , dank.

Erik
1630LT :wink: Weather cancel
https://ehtwspotters.nl/
User avatar
Kouyate
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 964
Joined: 28 Jun 2020, 17:06
Location: east of EHTW

Re: LH 744s to Twente

Post by Kouyate »

Tim123 wrote: 30 Oct 2020, 10:54
1630LT :wink: Weather cancel
Nu is het weer de spelbreker: Boeing 747 blijft aan de grond Planning nu voor zaterdag of zondag.
these 'signature' preferences are useless
Tim123
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 703
Joined: 01 May 2016, 19:30
Type of spotter: F3
Location: EHTW
Contact:

Re: LH 744s to Twente

Post by Tim123 »

Kouyate wrote: 30 Oct 2020, 11:39
Tim123 wrote: 30 Oct 2020, 10:54
1630LT :wink: Weather cancel
Nu is het weer de spelbreker: Boeing 747 blijft aan de grond Planning nu voor zaterdag of zondag.
Weekend,er zal dan wel weer veel bekijks zijn. Hopen dat iedereen die komt zich misschien dan wel aan coronamaatregelen/ regels van het natuurgebied houdt.
https://ehtwspotters.nl/
Tim123
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 703
Joined: 01 May 2016, 19:30
Type of spotter: F3
Location: EHTW
Contact:

Re: LH 744s to Twente

Post by Tim123 »

3-11-20
xxxx-1630 LH9871 DABVP

ENS-FRA.🤞🤞
https://ehtwspotters.nl/
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: LH 744s to Twente

Post by Key »

LH747 on its way to Frankfurt, FR24 & ADSB Exch say D-ABVP.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Kouyate
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 964
Joined: 28 Jun 2020, 17:06
Location: east of EHTW

Re: LH 744s to Twente

Post by Kouyate »

D-ABVP ♦ xxxx - 1625 ♦ to Frankfurt FRA ♦ LH9871 DHL747 ♦ B747-430


04-11-2020 D-ABVP ♦ 1205 - 1841 (1241 EST) ♦ from Frankfurt FRA - to Bangor BGR ♦ LH9872 ♦ B747-430
05-11-2020 D-ABVP ♦ 1523 (0923 EST) - 2110 (1210 PST) ♦ from Bangor BGR - to Mojave MHV ♦ LH9872 ♦ B747-430
Last edited by Kouyate on 27 Nov 2020, 17:13, edited 1 time in total.
these 'signature' preferences are useless
Post Reply

Return to “Twente Airport”