Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Het zijn toch te twee ex B748 geworden van SVA.
Ze zullen zoals je aan de livery ziet vluchten uitvoeren voor Hongyuan Group vanaf BRU.
Dit Toestel heeft nu nog de regi M-ABOW maar zal binnekort een OO-Registratie krijgen.
Het zal ook binnekort naar BRU komen als mijn Bronnen kloppen..
Image
Source av24.be
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

De M-ABOW is onderweg naar BRU met een aankomst tijd van 2200LT
De toekomstige registratie wordt OO-ABI.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Air Belgium heeft sinds 31 jan een A343 minder. De OO-ABA heeft is 31 jan terug naar de Verhuurder gevlogen op LDE

Air Belgium heeft nu nog maar 1 A343, de OO-ABB.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Beide B748 van Air Belgium staan nog aan de grond op BRU te wachten op hun Belgische Registraties.

Ik weet niet of dit al vast is maar anders zouden de A332 van Air Belgium vanaf CDG gaan uitvoeren ipv LGG vanaf Juni.
voor de A332 Staan de Bestemingen ATL en ORD op de Planning
en voor de B772 staan de vluchten BKK, ICN en HKG op de Planning
alle van CDG.
Natuurlijk zou het ook nog kunnen dat ze Charter Vluchten uitvoeren.
User avatar
Keith 747-400
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 182
Joined: 17 Jun 2020, 19:03
Type of spotter: Civil

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by Keith 747-400 »

niekkie wrote: 18 Feb 2022, 20:15 Beide B748 van Air Belgium staan nog aan de grond op BRU te wachten op hun Belgische Registraties.

Ik weet niet of dit al vast is maar anders zouden de A332 van Air Belgium vanaf CDG gaan uitvoeren ipv LGG vanaf Juni.
voor de A332 Staan de Bestemingen ATL en ORD op de Planning
en voor de B772 staan de vluchten BKK, ICN en HKG op de Planning
alle van CDG.
Natuurlijk zou het ook nog kunnen dat ze Charter Vluchten uitvoeren.
ABA 772?
Regards,Keith
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Keith 747-400 wrote: 18 Feb 2022, 20:46 ABA 772?
Nee niet van ABB. CMA-CGM krijgt een eigen vergunningen zelf te vliegen. CMA-CGM krijgt dan ook in de Lente van 2022 2 B77L (freighters)

(sorry voor de verwarring in het Air belgium topic om over CMA-CGM te praten, maar het heeft toch ook deels te maken met ABB :wink: )
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Air Belgium heeft haar laatste A343 op vorige week zaterdag uitgezwaaid:

23-04
xxxx-1900 ABB A343 OO-ABB ABB926P, naar AMM
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Gisteren heeft Air belgium haar eerste A332 Pax gekregen, hier een foto van de landing op BRU:

Image
Matteo Lamberts
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 375
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Air Belgium staat op de rand van een faillissement
De luchtvaartmaatschappij heeft €10 miljoen voor het eind van het jaar nodig om een faillissement te voorkomen volgens de Belgische televisie zender en website Les News 24 (LN24).
Zie : https://www.aviation24.be/airlines/air- ... e-airline/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Eigenlijk vindt ik het een klein beetje ter verwachten, als je ziet hoe erg ze aan het uitbreiden zijn laatste paar maanden met nieuwe vliegtuigen. Ook het stoppen van Pax vluchten naar Curacao zal niet mee helpen, en het stoppen van vliegen voor CMA CGM Air Cargo zal niet mee helpen. Alhoewel nu de vrachtvliegtuig best wel veel vliegen 2 A33F voor DHL, 1 voor Qatar Cargo en een is in onderhoud. En de OE-LAL staat wel nog steeds geparkeerd. De 2 B748 vliegen ook wel regelmatig. kwa pax vliegt het ook wel regelmatig maar een goede bezetting van de week is het ook niet met 2a3 vluchten per week..
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21808
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

...Air Belgium is voorlopig gered voor 2023...

https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 37595.html
is een wat langer verhaal
dan
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... opig-gered
29 december 2022 12:46

Met nog enkele dagen in 2022 voor de boeg, heeft de luchtvaartmaatschappij die financiering van 10 miljoen euro in extremis binnen.

Volgens onze informatie komt het grootste deel van het geld
van nieuwe aandeelhoudersleningen van Hongyuan (6,5 miljoen euro) en Sabena Aerospace Engineering (0,5 miljoen).

Sabena Aerospace heeft Air Belgium ook als klant voor vliegtuigonderhoud.

De publieke aandeelhouders doen ook hun duit in het zakje.
Maar van vers overheidsgeld is geen sprake - dat sloten ze bij de aanvang van de zoektocht van Air Belgium uit.

Hun bijdrage geschiedt hoofdzakelijk
via een verlenging van de terugbetalingstermijn van hun converteerbare obligatielening aan het bedrijf van 2023 tot 2025.

De logistieke groep Hongyuan heeft op de luchthavens van Luik en Charleroi een aantal magazijnen
en is met 49 procent van de aandelen de grootste aandeelhouder van Air Belgium,
gevolgd door de Waalse overheidsvehikels Sogepa en SRIW (samen 35%)
en de federale participatiemaatschappij FPIM (10%).

Ook Sabena Aerospace zit in het kapitaal, net als Terzakis.


Mes
De donderwolken pakten de jongste maanden samen boven Air Belgium. De luchtvaartmaatschappij zette in november het mes in haar wintervluchten op de Caraïben.
Dat kwam boven op het geplande verlies van de vrachtopdrachten en de bijbehorende toestellen voor de Franse reder CMA-CGM,
wat leidde tot een aanzienlijke uitstroom van piloten bij Air Belgium.

De Belgische luchtvaartmaatschappij maakte in haar zevenjarig bestaan één jaar (in 2019) winst.
Sinds 2016 ging ongeveer 47 miljoen euro in rook op.
Nadat Air Belgium zich aanvankelijk had geconcentreerd op passagiersvluchten van en naar China,
groeide het uit tot een bedrijf dat het merendeel van zijn omzet uit vrachttransport haalt.

Niet opgeven

Toen de berichten over de zoektocht naar vers geld opdoken,
was oprichter en CEO Terzakis er als de kippen bij om de urgentie van de toestand te ontkrachten.

‘Natuurlijk zetten we onze activiteiten volgend jaar voort. Onze aandeelhouders geven niet op’, zei hij toen.

Al moest hij toegeven dat de luchtvaartmaatschappij 'financiële uitdagingen' had.

'Ik ken geen luchtvaartmaatschappij die er geen heeft, behalve Ryanair.
We gaan al drie jaar van het ene herstelplan naar het andere.
Mensen vergeten dat we in een grotere crisis zitten dan tijdens corona.
De brandstofprijzen zijn met 75 procent gestegen.'

Terzakis liet toen dooschemeren dat hij onderhandelde
over ‘een belangrijke strategische investering’ die opnieuw tot groei en vanaf mei 2023 tot winst zou leiden.

‘We plannen nieuwe bestemmingen voor onze passagierstoestellen’, zei hij.

Terzakis opperde al eens te dromen van vluchten naar de Verenigde Staten.
Airnieuws stopped, update FokkerNews.nl April-2024
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Ondanks roerige tijden bij Air Belgium, hebben ze sinds gisteren een nieuwe B748 (Ex ABC B748) erbij, Zou ook zelfs morgen op BRU aankomen is kijken of dat gebeurt..

OE-LFI B748 Air Belgium (Geleverd 20 Januari)
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

De B748 OE-LFI zal woensdag om 0800LT naar Beijing voor een C- Check en een verfbeurt.

Ook is op 28 Januari een nieuwe/omgebouwde A332F vanuit Singapore gevlogen naar Brussel, OE-LAJ A332 SIN-BRU
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3355
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Ennnn het is weer tijd voor een herstructurering bij Air Belgium:
https://www.hln.be/reizen/air-belgium-s ... ~ab2426f0/
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6023
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Air Belgium praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Air Belgium breid haar Cargo vluchten uit met 3 wekelijkse LGG-CTU-LGG-MXP-LGG rotatie, alle vluchten worden uitgevoerd met A332.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”