RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

ImageForum for news and discussions on miltary aviation matters.

Forum rules
Image
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Flyboy »

SniperEye wrote: 17 Jun 2022, 10:43 I’m very surprised. I didn’t know Embraer got experience with military aircraft’s.
"Tucano" or A-29 should ring a bell.

The (Dutch language) letter to parlement states a cabin sim and flight sim as wel as 5 airframes. Tanker capability is not mentioned in the document.

Remarkable is that according the letter 5 C-130J were required to fulfill 2400 hrs anually and that the C-130J does not meet the spec and required additional engineering as were the C-390M comes COTS/MOTS (Commercial/ Military Off The Shelf). The conclusion in that the C-390M is the only available product that meets the requirement and therefor can be purchase single source now.
User avatar
Canberra TT.18
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 997
Joined: 23 Jun 2003, 21:55
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Canberra TT.18
Location: Beuningen (Gld)

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Canberra TT.18 »

A bit intrigued by fact that you compare 500 operational C-130J with 25+ countries in all kind of versions and operational for 20 years with some 5 operational C-390 in one country (the producers), especially maintenance and operational levels.
I know the C-130 is a basically 70 year old design and the C-390 is clean sheet design. Also flightdeck is same as ER175/195 I believe.
Uit de onderzoeksfase komt naar voren dat de C-390M binnen het taakstellend budget de enige kandidaat is die binnen de kaders van Commercial/ Military Off The Shelf (COTS/MOTS) kan voldoen aan de gestelde eisen. Deze kandidaat voldoet aan vrijwel alle wensen en kan binnen de gestelde termijn geleverd en gecertificeerd worden. De C-390M heeft ten opzichte van de C-130J een grotere beschikbaarheid en heeft aanzienlijk minder onderhoud nodig. Hierdoor kunnen meer uren gevlogen worden met hetzelfde aantal vliegtuigen. Hieronder worden een aantal elementen in deze onderzoeksfase verder toegelicht.

De C-390M heeft een multi-mission concept, waarbij de vereiste missietypes in een standaard configuratie zijn verwerkt. De C-390M scoort op een aantal operationele en technische eisen hoger dan de C-130J en voldoet aan de operationele behoefte. De C-130J kan aan de Nederlandse operationele behoefte voldoen, maar moet dan wel voorzien worden van verschillende missiespecifieke elementen die op de door ons vereiste configuratie niet COTS/MOTS beschikbaar zijn.
The C-390 has this standard?
User avatar
Wildpicture
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 797
Joined: 06 Apr 2008, 13:57
Type of spotter: F5 Military
Location: Flevoland
Contact:

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Wildpicture »

It just looks like the mini budget version of a C-17.
hvaneupen
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 208
Joined: 25 Jun 2014, 17:46

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by hvaneupen »

Canberra TT.18 wrote: 17 Jun 2022, 12:31 A bit intrigued by fact that you compare 500 operational C-130J with 25+ countries in all kind of versions and operational for 20 years with some 5 operational C-390 in one country (the producers), especially maintenance and operational levels.
I know the C-130 is a basically 70 year old design and the C-390 is clean sheet design. Also flightdeck is same as ER175/195 I believe.
Uit de onderzoeksfase komt naar voren dat de C-390M binnen het taakstellend budget de enige kandidaat is die binnen de kaders van Commercial/ Military Off The Shelf (COTS/MOTS) kan voldoen aan de gestelde eisen. Deze kandidaat voldoet aan vrijwel alle wensen en kan binnen de gestelde termijn geleverd en gecertificeerd worden. De C-390M heeft ten opzichte van de C-130J een grotere beschikbaarheid en heeft aanzienlijk minder onderhoud nodig. Hierdoor kunnen meer uren gevlogen worden met hetzelfde aantal vliegtuigen. Hieronder worden een aantal elementen in deze onderzoeksfase verder toegelicht.

De C-390M heeft een multi-mission concept, waarbij de vereiste missietypes in een standaard configuratie zijn verwerkt. De C-390M scoort op een aantal operationele en technische eisen hoger dan de C-130J en voldoet aan de operationele behoefte. De C-130J kan aan de Nederlandse operationele behoefte voldoen, maar moet dan wel voorzien worden van verschillende missiespecifieke elementen die op de door ons vereiste configuratie niet COTS/MOTS beschikbaar zijn.
The C-390 has this standard?
Benieuwd of Embraer (175/195?) dan ook de Gulfstream kan/mag vervangen ihkv inter-operabiliteit
User avatar
Rabbit
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1222
Joined: 24 Oct 2007, 09:16
Subscriber Scramble: Hensie
Location: Utrecht

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Rabbit »

Tja.
Cheers,

Jeroen
User avatar
Canberra TT.18
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 997
Joined: 23 Jun 2003, 21:55
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Canberra TT.18
Location: Beuningen (Gld)

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Canberra TT.18 »


Benieuwd of Embraer (175/195?) dan ook de Gulfstream kan/mag vervangen ihkv inter-operabiliteit
Acquisition for a G650 is already running.
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Flyboy »

Uit de onderzoeksfase komt naar voren dat de C-390M binnen het taakstellend budget de enige kandidaat is die binnen de kaders van Commercial/ Military Off The Shelf (COTS/MOTS) kan voldoen aan de gestelde eisen. Deze kandidaat voldoet aan vrijwel alle wensen en kan binnen de gestelde termijn geleverd en gecertificeerd worden. De C-390M heeft ten opzichte van de C-130J een grotere beschikbaarheid en heeft aanzienlijk minder onderhoud nodig. Hierdoor kunnen meer uren gevlogen worden met hetzelfde aantal vliegtuigen. Hieronder worden een aantal elementen in deze onderzoeksfase verder toegelicht.

De C-390M heeft een multi-mission concept, waarbij de vereiste missietypes in een standaard configuratie zijn verwerkt. De C-390M scoort op een aantal operationele en technische eisen hoger dan de C-130J en voldoet aan de operationele behoefte. De C-130J kan aan de Nederlandse operationele behoefte voldoen, maar moet dan wel voorzien worden van verschillende missiespecifieke elementen die op de door ons vereiste configuratie niet COTS/MOTS beschikbaar zijn.
Canberra TT.18 wrote: 17 Jun 2022, 12:31 The C-390 has this standard?
Acc the first line of the above text: yes. Only the K part of KC-390 has not been adressen nor requiem hence the naming C-390M
User avatar
Canberra TT.18
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 997
Joined: 23 Jun 2003, 21:55
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Canberra TT.18
Location: Beuningen (Gld)

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Canberra TT.18 »

Worldnis wrote: 16 Jun 2022, 20:44 Another plus for the Netherlands is the agreement Fokker Techniek has with Embraer so we might see deliveries modifications and maintenance, if there is anything left from the Portugal deal.
Thumbs up for Woensdrecht :lol:
Correct
https://www.aviacionline.com/2021/10/em ... -of-sense/
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2653
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Richard from Rotterdam »

The deals of both Fokker and the Dutch Air Force are no coincidence of course.
User avatar
Eagledriver 32
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 322
Joined: 17 Sep 2004, 08:26
Type of spotter: SF
Subscriber Scramble: Eagledriver 32
Location: 26,08 km, 111,03˚ of EHSB

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Eagledriver 32 »

And a good point is a different type/specs in the pool of EATC.
111,03˚ of EHSB
User avatar
Stafsels
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 779
Joined: 24 Sep 2002, 09:28
Location: Near Breda

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Stafsels »

336sq fly out with hercules and 334sq welcomes new gulfstream and (K)-390m?
User avatar
witje
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2109
Joined: 26 Aug 2005, 12:51
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: witje
Location: Volkel

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by witje »

Any news about the C-390?
Martijn
NJO
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 32
Joined: 13 May 2014, 11:26
Subscriber Scramble: Neil Owen

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by NJO »

SniperEye wrote: 17 Jun 2022, 10:43 I’m very surprised. I didn’t know Embraer got experience with military aircraft’s.
Tucano, Super Tucano and AMX, plus license build of Saab Gripens.. they have done quite a lot.
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4427
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by Alpha Kilo One »

But I nowhere seem to find that they actually ordered them already. Am I right?
"Nix bliev wie it es"
User avatar
michel N
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2536
Joined: 06 Oct 2002, 14:31
Subscriber Scramble: MN

Re: RNLAF selects C-390M as C-130 replacement

Post by michel N »

Alpha Kilo One wrote: 14 May 2023, 17:19 But I nowhere seem to find that they actually ordered them already. Am I right?
Only the selection has been made, the order still has to be signed.
flown in: Things with wings
Post Reply

Return to “Military Aviation News”