Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 21808
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Post by Stratofreighter »

cHabu wrote:Aan de andere kant moet je niet vergeten, dat zoiets niet behoord tot de kernactiviteiten van zo'n afhandelaar......

Een beetje "wat een boer niet kent, dat eet hij niet".......

Chris.
Amen to that. Ik vraag me heel erg af of een vrachthandelaar zit te wachten op vele bezoekers bij/op zijn terrein die absoluut niets te maken hebben met de kernactiviteiten van zijn bedrijf.
Zelfs als zo'n bedrijf geld zou kunnen vragen voor dit soort "spot-gelegenheden" vraag ik mij heel sterk af of "men" vindt dat de financiele voordelen op gaan wegen tegen de dreigende nadelen.
Een niet onaanzienlijk deel van de dagjesmensen laat vaak een hele hoop troep achter...

Grote drommen mensen bij "mijn bedrijf" worden ook vaak gezien als een "security risk". Dan heb ik het niet over de angst voor een paar fanatici die allerlei verschrikkelijke plannetjes ten uitvoer willen brengen, maar wel over eventuele "gelegenheidsdieven" en ander "los volk"...
Het is niet zo gek dat er op veel bedrijventerreinen, ook de wat meer afgelegen, tegenwoordig wordt gepatrouilleerd door particuliere beveiligingsfirma's. En dan nog zijn er heel veel inbraken...
Hoe minder "niet-bedrijfsgerelateerd verkeer", hoe simpeler het is om dit soort terreinen te surveilleren.

Leuk idee zo'n plek op een gebouw, maar zie de desbetreffende autoriteiten/bedrijven maar eens zo gek te krijgen...
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12302
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

Ben van mening dat bovenstaande 'ideeen' geen realistische uitvoerbare ideeen zijn en meer 'sweat dream' verhalen zijn.
De genoemde handtekeningen actie zal totaal geen invloed hebben op het verdwijnen van de huidige locatie aan de 06-24...de plannen zijn al besproken en de toekomst voor deze loctie staat al vast.
Ben zelf van mening dat eventueel Schiphol helemaal niet voor een andere plaats moet zorgen...wie zegt dat je naar vliegtuigen moet komen kijken....dingen 'eisen' van Schiphol is makkelijk, maar begin eens bij jezelf.
Alle optie waar Schiphol zelf mee komt kan je beter maar met open hand ontvangen want Schiphol zelf zal aan deze locaties weinig tot niks verdienen...daarnaast beschikt Schiphol over een groot banenstelsel en wordt het moeilijk voor iedereen een geschikte plaats te creeren.
Een echte spotter, dus geen dagjes mensen weet voor zichzelf waarom hij naar Schiphol moet komen om een bepaalde kist te zien of te platen en laat zich niet naar een positie leiden die door Schiphol is aangewezen als spottersplaats.
Als iedereen zich om eens te beginnen aan bepaalde regels houdt..ruim je troep op, parkeer waar het hoort, maak niks kapot, respecteer de omheining enz enz.
Regelmatig zie ik mensen staat op de randweg onder de landing van de 27...lieft zo dicht mogelijk bij de verlichting...auto half op de weg/gras...geloof mij maar daar zit geen spotter tussen hoor...
Voor dagjes mensen maakt het niet uit of je nu met je snufferd in de zon kijkt a la spottersplaats Mac Drek.
Pak Scramble 333 pagina 114 erbij en je hebt plaatsen genoeg om te spotten...zegt iemand die het vanaf het platform doet.
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6951
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Post by Michel »

Iemand ook al eens aan de afstand gedacht tussen eventuele wandelpier (op vrachtloods) en vliegtuig? Denk nu niet dat de vliegtuigen direct tegen de loods aan geparkeerd staan. Als je nu op de plek bij de Kaagbaan staat sta je ver naar voren t.o.v. de loods van Menzies. Als je op de Menzies loods zou staan, heb je toch een flinke afstand tussen wandelpier en Kaagbaan. Ben zelf geen fotograaf, maar dat gaat flink wat mm's kosten denk ik.

Bij ons (AG) staat er bovendien een pallet/container opslag "rek" tussen de loods en het platform. Daar gaat dus je vrije zicht.
gatso76 wrote:zegt iemand die het vanaf het platform doet.
Wat een heerlijk voorrecht is dat toch. Kan er over mee praten :wink:
User avatar
Mathy777
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 79
Joined: 24 Jul 2005, 18:17
Location: Brugge - Belgium

Re: Re

Post by Mathy777 »

gatso76 wrote:Ben van mening dat bovenstaande 'ideeen' geen realistische uitvoerbare ideeen zijn en meer 'sweat dream' verhalen zijn.
De genoemde handtekeningen actie zal totaal geen invloed hebben op het verdwijnen van de huidige locatie aan de 06-24...de plannen zijn al besproken en de toekomst voor deze loctie staat al vast.
Ben zelf van mening dat eventueel Schiphol helemaal niet voor een andere plaats moet zorgen...wie zegt dat je naar vliegtuigen moet komen kijken....dingen 'eisen' van Schiphol is makkelijk, maar begin eens bij jezelf.
Alle optie waar Schiphol zelf mee komt kan je beter maar met open hand ontvangen want Schiphol zelf zal aan deze locaties weinig tot niks verdienen...daarnaast beschikt Schiphol over een groot banenstelsel en wordt het moeilijk voor iedereen een geschikte plaats te creeren.
Een echte spotter, dus geen dagjes mensen weet voor zichzelf waarom hij naar Schiphol moet komen om een bepaalde kist te zien of te platen en laat zich niet naar een positie leiden die door Schiphol is aangewezen als spottersplaats.
Als iedereen zich om eens te beginnen aan bepaalde regels houdt..ruim je troep op, parkeer waar het hoort, maak niks kapot, respecteer de omheining enz enz.
Regelmatig zie ik mensen staat op de randweg onder de landing van de 27...lieft zo dicht mogelijk bij de verlichting...auto half op de weg/gras...geloof mij maar daar zit geen spotter tussen hoor...
Voor dagjes mensen maakt het niet uit of je nu met je snufferd in de zon kijkt a la spottersplaats Mac Drek.
Pak Scramble 333 pagina 114 erbij en je hebt plaatsen genoeg om te spotten...zegt iemand die het vanaf het platform doet.

Ik denk dat de handtekening actie nie echt bedoelt is om de plaats te houden, maar vooral om te zorgen dat wij ( spotters ) terug een plaats krijgen aan de kaagbaan.
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Post by skycruiser »

Michel wrote: Ben zelf geen fotograaf, maar dat gaat flink wat mm's kosten denk ik.

Bij ons (AG) staat er bovendien een pallet/container opslag "rek" tussen de loods en het platform. Daar gaat dus je vrije zicht.
Voor een vliegtuig à la Fokker 50/70 heb je snel zo'n 400mm nodig voor enige beeldvulling. Daarbij komend dat Sierra en evt. nieuwe aan te leggen platformen ook 'vol staan' met de vrachtvliegtuigen, AQ7 maindeck pallets, afhandelingsmaterieel, ULD opslag etc., dan blijft er van een foto van enige kwaliteit weinig over.

Het hele idee is leuk bedacht, maar zeker niet reeël.

Gr.
Eric
User avatar
Vleugel
Posts: 17
Joined: 09 Feb 2007, 18:51
Contact:

Post by Vleugel »

Tjonge jonge, wat een bezwaren lees ik hier. Het lijkt wel alsof we helemaal geen nieuwe plek willen.
Dat het Schiphol niets kan schelen is niet helemaal waar. Vliegtuigen kijken is een heel andere ervaring dan je opwinden over vliegtuiglawaai en goede kijk-faciliteiten dragen bij aan een goed gevoel en positieve beeldvorming van de luchthaven en daarmee aan de acceptatie van eventuele uitbreidingen. Daar kan dus best wat pr-geld in.
De afstand tot de baan wordt vanzelfsprekend groter dan dat'ie nu is, maar het benodigde aantal mm's is in de fototas van de gemiddelde fotospotter reeds ruimschoots aanwezig, zeker als'ie een digitale camera heeft. Bovendien is het licht tot aan het begin van de middag perfect en dat blijft gewoon zo. Over de afhandelingsspullen op het platform fotografeer je gewoon heen. En dat je tussen vliegtuigstaarten door moet fotograferen is toch niet rampzalig? Er blijft genoeg ruimte tussen de staarten over om vliegtuigen goed te kunnen platen.
Wat rondvliegende rommel betreft: dat valt bij het dakterras op Schiphol naar mijn indruk reuze mee. Bij de vergunning voor een restaurant (liever geen Mac) neem je de voorwaarde mee dat afval snel wordt afgevoerd.
Wat de inbrekers betreft: meer ogen betekent meer preventie. Waarom zijn bedrijventerreinen zo interessant voor inbrekers? Omdat er gedurende bepaalde perioden niemand komt.

Vleugel
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2551
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Post by tonjochems »

ADMIN:tijd dat deze topic naar het praathuis verdwijnt.. begint wel een hele brede maatschappelijke te worden met veel wishfull thinking..
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

tonjochems wrote:ADMIN:tijd dat deze topic naar het praathuis verdwijnt.. begint wel een hele brede maatschappelijke te worden met veel wishfull thinking..
Open sollicitatie voor moderator :wink: ! Maar sluiten of verplaatsen vind ik nou niet echt nodig. Er wordt lekker gebrainstormd met leuke ideeen, die waarschijnlijk niet te realiseren zijn, maar dat terzijde. Maar helemaal niets van je laten horen is ook niet goed.

Ik blijf van mening dat Schiphol een goede spotters luchthaven is, in vergelijking met heel veel andere luchthavens waar totaal niets mag. Je zult hier niet zo snel weg worden gestuurd als je ergens naast een baan staat. Wees ook blij dat Schiphol er misschien iets voor wil terug geven. Denk ook aan het Panoramaterras (misschien niet de beste spotlocatie), maar dat soort dingen zie je op heel, heeeeeeeel, weinig andere luchthavens niet...


Groeten Martijn
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5066
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Post by Thijs »

ik blijf van mening dat Schiphol een goede spotters luchthaven is, in vergelijking met heel veel andere luchthavens waar totaal niets mag. Je zult hier niet zo snel weg worden gestuurd als je ergens naast een baan staat. Wees ook blij dat Schiphol er misschien iets voor wil terug geven. Denk ook aan het Panoramaterras (misschien niet de beste spotlocatie), maar dat soort dingen zie je op heel, heeeeeeeel, weinig andere luchthavens niet...
Mee eens kijk wat je hebt, geen ruiten bij een pannorama terras, geen strenge regels a la de Parijse luchthavens. Het grootste probleem in mijn ogen is het parkeren van je auto, langs de hele luchthaven kan je spotten, alleen de meeste mensen willen hun auto binnen handbereik hebben. Wat ook logisch is met het hollandse weer en als je dagjes mensen bent. De politie en de luchthaven zien het wildparkeren ook als het grootste probleem (dit komt onder andere uit oudere topics over het strenger controleren op wildparkeren/wildspotten), en ja door het laten verdwijen van deze spottersplek wordt de kans op wildparkeren alleen maar groter lijkt mij. Daarom zal men ook wel zorg dragen voor een nieuwe spottersplek. Het lijkt mij dat ze dit ook wel doen op de oude 06-24 plek aangezien men de nieuwe plek, bij de polderbaan niet snel zal vinden. Niet makkelijk bereikbaar via de snelweg (volgens mij). Tevens is deze plek bekend bij de meeste Nederlanders. Het is denk ik wel dé bekendste spottersplek.
Kortom spotters zullen al snel nieuwe plekjes vinden echter de dagjesmensen zullen nog het meest hun oude vertrouwde plekje gaan missen. Deze groep is naar mijn mening moeilijker te beïnvloeden dan ons spotters.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Ga/Ging er altijd heen met mn ouders EN je kon/kan er altijd lkkre patat halen ook lekker tijdens het vliegtuigen kijken :P
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

Heb je daar tijd voor dan om patat te eten tijdens het spotten? :lol:
Joost de Wit
Image
User avatar
PH-BAS
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 664
Joined: 06 Nov 2004, 19:05

Post by PH-BAS »

EHAM wrote:Heb je daar tijd voor dan om patat te eten tijdens het spotten? :lol:
Ik wel. :lol: AMS is geen LHR, dus genoeg tijd om even een patat pauze in te lassen. :wink:
:ontopic:
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11179
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

begint wel een hele brede maatschappelijke te worden met veel wishfull thinking..
sluiten of verplaatsen vind ik nou niet echt nodig. Er wordt lekker gebrainstormd
Tja, het begon met geruchten, dus om hem nu nog te verplaatsen wegens te weinig concreets... Lamaar lekker hier! Daarnaast: Praethuis is voor 'Social talk', deze area is voor 'All matters concerning Schiphol'.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
a1rliners_2005
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 425
Joined: 21 Sep 2005, 11:17
Subscriber Scramble: a1rliners_2005
Contact:

Post by a1rliners_2005 »

bericht verwijderd!
Last edited by a1rliners_2005 on 18 Feb 2007, 17:25, edited 1 time in total.
cheers,
Etienne Jong
Image
matsschippers
Posts: 5
Joined: 05 Oct 2006, 12:17

Post by matsschippers »

Omdat hier nog al wat berichten staan heb ik niet kunnen vinden wat ik aan het zoeken was: Is de spottersplek langs de kaagbaan nou al gesloten? zo nee, wanneer gaat dit dan gebeuren


b.v.d.
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”