Kisten die terugkeren naar Schiphol, incidenten, enz.

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

KLM 1545 (F100) AMS-LBA PH-OFJ keert terug om nog onduidelijke redenen. Landing op 18C cf. aanvraag cockpit
Last edited by ErikFB on 16 Dec 2008, 10:13, edited 1 time in total.
User avatar
michaeldoorn
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 255
Joined: 07 May 2003, 10:08
Location: Amstelveen
Contact:

Post by michaeldoorn »

ErikFB wrote:KLM 1545 (F100) keert terug om nog onduidelijke redenen. Landing op 18C cf. aanvraag cockpit
Just heard a engineer from martinair will go to the julliet, something with the cargo door.

michael
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

check
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Post by B767 »

michaeldoorn wrote:
ErikFB wrote:KLM 1545 (F100) keert terug om nog onduidelijke redenen. Landing op 18C cf. aanvraag cockpit
Just heard a engineer from martinair will go to the julliet, something with the cargo door.

michael
confrimed!
Regards
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

Had vandaag BHV herhalings cursus en de melding over de intercom was letterlijk: 'VOS 1 melding voor een Fokker 100 met open vrachtdeur'.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Even een andere vraag. Weet niet of het hier thuis hoort, maar anders de vraag aan de moderatoren het te verplaatsen.

Vanmorgen heeft de KL592 op het laatste moment de landing afgebroken en is doorgegaan naar Brussel. Waarschijnlijk te weinig zicht of te dicht op voorganger. Op het moment van go-around gaan werd besloten niet meer richting Sugol te gaan maar dus naar Brussel. ( Holdingpoint te vol met wachtende kisten). Tegelijkertijd werd een pan-pan melding afgegeven ivm nog beschikbare hoeveelheid brandstof. Kist is op FL 100 naar het zuiden gegaan.

Mijn vraag is in hoeverre de hoeveelheid brandstof bepalend is voor een pan-pan en kan men in dat geval Brussel halen op uiterste limieten. Is het tevens niet mogelijk opnieuw in het circuit te gaan met voorrang voor een nieuwe poging om te landen.
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Post by Lars »

alles is mogelijk natuurlijk,.

een pan pan call wel of niet, wordt besloten door de gezagvoerder op basis van: hoeveelheid resterende brandstof, maar ook inachtneming van: welk vliegveld, wat is het weer e.d.
maar
hoe groot die hoeveelheid is hangt van een aantal dingen af,. de wet schrijft een bepaalde hoeveelheid brandstof voor waarmee je geacht wordt te landen. als vlieger wil je eigenlijk nog een marge bovenop die wettelijke hoeveelheid houden.

als we naar bijvoorbeeld amsterdam vliegen is voor het vertrek van die vlucht met in achtneming van het weer een alternate gekozen. rotterdam kost je minder brandstof, maar als het weer slecht is heb je grote kans dat rotterdam met een paar kisten meteen vol is.
als je brandstof voor brussel mee neemt, kun je altijd er nog voor kiezen toch naar bijv. rotterdam te gaan.
voordat er aan een nadering wordt begonnen denken we aan hoeveel brandstof we actueel nog hebben, en onze opties zijn.
het is dus geen kwestie van brussel halen op uiterste limieten, met brussel is van te voren al rekening gehouden, maar in een actuele uitwijk kwamen ze daar blijkbaar in de buurt van de limieten, wat een eventuele pan-pan call kan rechtvaardigen om te zorgen dat je in een rechte lijn mag.
je kunt wel opnieuw proberen amsterdam binnen te komen, maar als amsterdam low vis is, en je daar net rond bent gegaan en je probeert het daar nog een keer dán heb je geen opties meer als je er niet binnen komt. dus, tanken in brussel is een veilige optie.

een simpel brandstof plaatje voor een vlucht ziet er als volgt uit:
TAXI
TRIP:take-off, climb, cruise, daling, nadering
ALTN:go around, climb, cruise, daling, nadering op alternate
FINAL: wettelijke 30 minuten final reserve op alternate.
CONT: verder is er nog een contingency fuel nodig. bijvoorbeeld voor meer tegenwind, niet op je optimum level vliegen e.d.
de intentie is dat je met in ieder geval die 30 minuten land op een alternate.

disclaimer; ik zat natuurlijk niet aan boord van de 592, maar aan de hand van het simpele scenario wat er geschetst is heb ik deze redenering even gegeven.
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Post by B767 »

SPL wrote:Had vandaag BHV herhalings cursus en de melding over de intercom was letterlijk: 'VOS 1 melding voor een Fokker 100 met open vrachtdeur'.


Groeten Martijn
Dat was indderdaad de indicatie die in de cockpit kwam. Maar deur was gewoon dicht!
Regards
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12302
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

B767 wrote: Dat was indderdaad de indicatie die in de cockpit kwam. Maar deur was gewoon dicht!
Precies zoals je zelf al zegt, indicatie.
Was blijkbaar dus een valse indicatie dat de deur open was/stond en daarom moest en visueel gecontroleerd worden dat de deur dicht was.
Komt het vaker voor, gooi er een MEL 52-..-.. tegenaan en maak er een Maintenance Procedure van :wink:
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Post by skycruiser »

Lars wrote:TAXI
TRIP:take-off, climb, cruise, daling, nadering
ALTN:go around, climb, cruise, daling, nadering op alternate
FINAL: wettelijke 30 minuten final reserve op alternate.
CONT: verder is er nog een contingency fuel nodig. bijvoorbeeld voor meer tegenwind, niet op je optimum level vliegen e.d.
de intentie is dat je met in ieder geval die 30 minuten land op een alternate.
En dan nog:

EXTRA: bijvoorbeeld om crew tegemoet te komen als deze extra willen (om welke reden dan ook) maar ook een vereiste bij bijvoorbeeld ETOPS operaties om eventuele fouten in de berekening naar de Enroute Alternates op te vangen (e.e.a. afhankelijk van de wind e.d.)

HOLD: Holding Fuel. Om 30 minuten te holden boven je Alternate Airport

En dan is alles nog aan beperkingen en wijzigingen onderhevig welke per maatschappij kunnen verschillen.

Gr.
Eric
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Re: Re

Post by B767 »

gatso76 wrote:
B767 wrote: Dat was indderdaad de indicatie die in de cockpit kwam. Maar deur was gewoon dicht!
Precies zoals je zelf al zegt, indicatie.
Was blijkbaar dus een valse indicatie dat de deur open was/stond en daarom moest en visueel gecontroleerd worden dat de deur dicht was.
Komt het vaker voor, gooi er een MEL 52-..-.. tegenaan en maak er een Maintenance Procedure van :wink:
Kijk met jou kan ik zaken doen :wink:
Regards
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Post by Lars »

skycruiser wrote: En dan nog:
ik heb me even tot hoofdlijnen beperkt.. moge dat duidelijk zijn.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Post by 76-er »

skycruiser wrote: En dan nog:

EXTRA: bijvoorbeeld om crew tegemoet te komen als deze extra willen (om welke reden dan ook) maar ook een vereiste bij bijvoorbeeld ETOPS operaties om eventuele fouten in de berekening naar de Enroute Alternates op te vangen (e.e.a. afhankelijk van de wind e.d.)
ETOPS vluchten vereisen geen Extra Fuel, zelfs zo goed als geen Contingency Fuel. Wel kan er soms sprake zijn van Critcal Fuel, dat dan onder de noemer Addittional Fuel op je vliegplan staat. :sleeping:

[nogal off-topic, excuus]
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Post by skycruiser »

76-er wrote: ETOPS vluchten vereisen geen Extra Fuel, zelfs zo goed als geen Contingency Fuel. Wel kan er soms sprake zijn van Critcal Fuel, dat dan onder de noemer Addittional Fuel op je vliegplan staat. :sleeping:

[nogal off-topic, excuus]
Geen probleem dat je dat meldt hoor. Ik weet niet hoe KLM met dergelijke vluchten omgaat. De maatschappij waar ik voor werk neemt wel extra brandstof mee voor ETOPS vluchten en de daarop van toepassing zijnde berekeningen mbt de Enroute Alternates.
Maar zoals ik al zei in de vorige post, e.e.a. is altijd nog afhankelijk van de regels binnen de maatschappij zelf.

Gr,
Eric
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Post by B767 »

The PH-OFA reteruned to from airbone yesterday on it's first flight after the accident with towing truck, with a technical problem.
Regards
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”