Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image

...in dit topic?

Poll ended at 29 Jul 2019, 17:37

Fink123
3
10%
frank kramer
19
63%
Gerrit Hiemstra
7
23%
Robert Mueller
1
3%
 
Total votes: 30

User avatar
Rabbit
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1222
Joined: 24 Oct 2007, 09:16
Subscriber Scramble: Hensie
Location: Utrecht

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Rabbit »

Fink123 wrote: Kan ik hieruit opmaken dat de Fransen dus dubbel gerigistreerd zijn?.
Waarom vraag je dat? Je weet het immers allemaal al zo goed.
Cheers,

Jeroen
User avatar
pipichantal
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 530
Joined: 25 Oct 2005, 22:40
Location: Dutch Airlift Base nr 1 EINDHOVEN

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by pipichantal »

In de cockpit zit rechtsboven het middelste scherm (Garmin G1000) wel degelijk een plaatje met daarop de F- RA.. registratie.
User avatar
Arjenp
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1677
Joined: 01 Jan 2009, 09:58

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Arjenp »

pipichantal wrote:In de cockpit zit rechtsboven het middelste scherm (Garmin G1000) wel degelijk een plaatje met daarop de F- RA.. registratie.
Blijkt zelfs al terug te gaan naar 2004 in de oude versie (foto).
Rabbit wrote:
Fink123 wrote: Kan ik hieruit opmaken dat de Fransen dus dubbel gerigistreerd zijn?.
Waarom vraag je dat? Je weet het immers allemaal al zo goed.
We moeten even volhouden maar dan komen we er wel :roll:
mainsail2011
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1078
Joined: 25 Aug 2011, 12:23

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by mainsail2011 »

wat een stel kinderen
Fink123
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 782
Joined: 26 Oct 2016, 13:37
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Fink123 »

Wat een vaagheid bij de Fransen en 2004 is inmiddels wel weer 15 jaar geleden wellicht zit t nu anders?

Een ding is zeker de TBM’s hebben een cijfer registratie en een letter code.
http://woensdrechtas.nl/index.php
Fink123
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 782
Joined: 26 Oct 2016, 13:37
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Fink123 »

Flyboy wrote:
Fink123 wrote:
michel N wrote:Goh, hier is Fink ook al zo overtuigd van zijn gelijk. Zelfs al heeft hij dat niet...

Volgens de scramble database heb ik toch echt gelijk :D , als je dat niet vind kloppen moet je ze maar tippen dat ze alle nummers naar een civiele regi veranderen.
Uit het grijze verleden meen ik mij te herinneren dat de Franse luchtmacht aan diplomatieke, transport en demovliegtuigen OOK een civiele regi meegaf zodat ze zonder een militaire klaring over landen heen konden vliegen op een civiel vliegplan: minder gedoe met ambassades.

Uit een nog grijzer verleden: De Belgische luchtmacht heeft de "OT" prefixes gebruikt en de landmacht de "OL" prefix.
En uit een KLM Blog: "Following the International Radiotelegraph Conference in Washington in 1927, Dutch registration was changed to PH. The Netherlands was assigned radio call signs for aircraft consisting of five letters which had to begin with PA, PB, PC, PD, PE, PG, PH, and PI. Because the aircraft radio stations in the Netherlands were split into various ministries, multiple registrations followed: PA for the Navy, PB for the Army (later the Air Force) and PH for civil aviation. "

Er is derhalve wel een basis om militair met civiel uitziende codes rond te vliegen...
Zoals je hier aangeeft is PA for navy en PB for army (later airforce) toch wel iets anders dan een civiele regi van het eigen land zoals Frankrijk mogelijk doet met F-XXXX een militaire regi kan ook uit letters bestaan :P
http://woensdrechtas.nl/index.php
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Flyboy »

Dat wordt een taalkundige discussie dan. De grens tussen civiel en militair is vaag. Eigenlijk is het bepalende wie de luchtwaardigheid van een toestel toekent: de civiele of militaire autoriteit. Maar een militaire autoriteit kan ook civiele regels toepassen zoals bij de cougars van de klu. Al is het maar om ze later als civiel te kunnen verkopen.

Een land kan bepalen om een bepaalde regi-blok aan een gebruiker toe te kennen: doet de klm ook getuige hetzelfde blog. Dus als Frankrijk de reeks F-RAxx toekent aan de luchtmacht: no problemo...
Fink123
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 782
Joined: 26 Oct 2016, 13:37
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Fink123 »

Flyboy wrote:Dat wordt een taalkundige discussie dan. De grens tussen civiel en militair is vaag. Eigenlijk is het bepalende wie de luchtwaardigheid van een toestel toekent: de civiele of militaire autoriteit. Maar een militaire autoriteit kan ook civiele regels toepassen zoals bij de cougars van de klu. Al is het maar om ze later als civiel te kunnen verkopen.

Een land kan bepalen om een bepaalde regi-blok aan een gebruiker toe te kennen: doet de klm ook getuige hetzelfde blog. Dus als Frankrijk de reeks F-RAxx toekent aan de luchtmacht: no problemo...
Waar dienen de getalen dan voor op de kisten , al staan ze niet op alle Franse kisten.
http://woensdrechtas.nl/index.php
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2107
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by ErwinS »

Flyboy wrote:
Uit het grijze verleden meen ik mij te herinneren dat de Franse luchtmacht aan diplomatieke, transport en demovliegtuigen OOK een civiele regi meegaf zodat ze zonder een militaire klaring over landen heen konden vliegen op een civiel vliegplan: minder gedoe met ambassades.

.
Spijker en kop.
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Flyboy »

Fink123 wrote:Waar dienen de getalen dan voor op de kisten , al staan ze niet op alle Franse kisten.
In het grijze verleden hadden franse militare vliegtuigen een regi die hun constructienummer was. Aangezien de Fransen altijd per vliegtuigtype bij 1 beginnen (for the record: 01 is een pre-productie kist en 001 een prototype) zijn er altijd meerdere toestellen in de vloot met dezelfde nummers. Daar zijn ook weer afwijkingen op maar die laat ik even buiten beschouwing.

De code bestaat dan uit een nummer gevolgd door twee letters . De franse luchtmacht bestaat uit Escadre (Wing), Escadron (Squadrons) en Escadrille (Flights). Een Mirage F-1C op de TLP94-3 was 60/12-ZH ofwel c/n 60, Escadre 12, Escadron 2 had de Z als eerste letter en H was de unieke identifier. Gaat toestel 60 naar een ander squadron of andere wing, dan veranderd de code.

Op enig moment zijn ze om gegaan naar een link tussen de vliegbasis en het nummer.
User avatar
Niek
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 562
Joined: 24 Sep 2002, 16:38
Subscriber Scramble: Niek
Location: 52.2552327,6.8020082
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Niek »

Zomaar een voorbeeldje:
Image
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16428
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Bennie »

@Fink123:

Afhankelijk van hoe je het bekijkt, is het antwoord 'js'.
Franse militaire vliegtuigen en heli's hebben een registratie (doorgaans het constructie nummer) en een code, waarvan het cijfer bij de unit/airbase hoort en de letters de laatste 2 zijn van een F-XXXX 'alias'.
De eerste X is een letter in de 2e helft van het alfabet. Alle Franse civiele machines hebben een eerste 'X' in de eerste helft van het alfabet.
Last edited by Bennie on 02 Aug 2019, 18:56, edited 1 time in total.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Niek
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 562
Joined: 24 Sep 2002, 16:38
Subscriber Scramble: Niek
Location: 52.2552327,6.8020082
Contact:

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Niek »

De F-WWXX serie is daarnaast nog gereserveerd voor fabriekskisten.
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3319
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by Gietje »

Niek wrote:De F-WWXX serie is daarnaast nog gereserveerd voor fabriekskisten.
Volgens mij is dat F-Wxxx. Die tweede letter achter de streep hoeft volgens mij geen W te zijn.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
User avatar
pipichantal
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 530
Joined: 25 Oct 2005, 22:40
Location: Dutch Airlift Base nr 1 EINDHOVEN

Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...

Post by pipichantal »

Niek wrote:Zomaar een voorbeeldje:
Image

Zonder streepje.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”