Lens stabilisator

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11217
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Redskin301 wrote:Menu1/normal is voor stilstaande en langzaam bewegende objecten, zoals static en rolbaan plaatjes
Menu2/active is voor snel bewegende objecten zoals bijvoorbeeld landingen en high speed passes
Nope, dat is niet hoe de keuzes bij Nikon werken, althans niet bij de versie die ik heb.
'Normal' probeert beweging in 'niet bedoelde richting' te compenseren, dus alles als je richt op een stilstaand object en alleen datgene wat niet bij de panning (meetrekken) hoort bij een bewegend object.
'Active' probeert alles te compenseren en wordt dus aangeraden als je zelf niet stabiel bent, zoals bij fotograferen vanuit/vanaf een rijdende auto of varende boot (of uit een heli :wink: ). Dit is wat Leeuwarden terecht meldt.
Voor éénpoots-statieven wordt verder VR On aangeraden, voor tripods VR Off.
Leeuwarden wrote:Dat je de tip krijgt voor snellere sluitertuiden is niet raar: cropfactor. Je brandpuntsafstand wordt plotseling (virtueel) x1.5.
Kwestie van definitie neem ik aan, maar velen denken onterecht dat je van 300mm echt bv. 450mm maakt. De brandpuntsafstand, en daarmee vergroting, stabiliteit en perspectief veranderen juist niet, je cropt alleen (tenzij je een full frame DSLR hebt). Wij bedoelen hetzelfde lijkt mij, hoor!

De tip is dus zeker nuttig, want door de crop wordt bewegingsonscherpte in verhouding erger. Je 300mm blijft nl. wel 300mm, maar je blaast het eindresultaat op (en dus ook de evt. fouten) door van een kleiner stukje je volledige beeld te maken.


Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Leeuwarden
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1053
Joined: 30 Aug 2006, 10:53
Location: Leeuwarden

Post by Leeuwarden »

Key wrote:
Leeuwarden wrote:Dat je de tip krijgt voor snellere sluitertuiden is niet raar: cropfactor. Je brandpuntsafstand wordt plotseling (virtueel) x1.5.
Kwestie van definitie neem ik aan, maar velen denken onterecht dat je van 300mm echt bv. 450mm maakt. De brandpuntsafstand, en daarmee vergroting, stabiliteit en perspectief veranderen juist niet, je cropt alleen (tenzij je een full frame DSLR hebt). Wij bedoelen hetzelfde lijkt mij, hoor!

De tip is dus zeker nuttig, want door de crop wordt bewegingsonscherpte in verhouding erger. Je 300mm blijft nl. wel 300mm, maar je blaast het eindresultaat op (en dus ook de evt. fouten) door van een kleiner stukje je volledige beeld te maken.


Erik
Hier zijn we het eens, vandaar dat ik het woordje "virtueel" gebruikte.

Jouw verhaal over belichtingsspeelruimte blijf ik het niet mee eens. Natuurlijk heb je theoretisch gezien met "digitaal" (ik laat analoog even buiten beschouwing) de mogelijkheid om achteraf te corrigeren. Maar het is mijn mening dat dat mosterd na de maaltijd is. Heel "zwart/wit" gesteld is achteraf corrigeren "redden" wat er mis is gegaan bij de oorspronkelijke opname. Goed belichten is in mijn ogen cruciaal voor een goede plaat.


Jan
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11217
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Ik antwoord ff in het orig. topic!

Erik
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Vandaag naar een zeer koud doch helder Dusseldorf geweest en zoals beloofd een beetje aan het spelen geweest met mijn Nikon 70-300VR objectief. Heb een partij platen met en een partij zonder gemaakt en hoewel ik aanvankelijk weinig verschil meende te zien uiteindelijk de hele dag verder maar met VR on in de stand normal gewerkt. Aan het eind van de dag op "gewone" kisten een beetje gespeeld met pannen met lage sluitertijden en daar was wel echt verschil merkbaar. Ik zal vanavond of morgen even een partij platen uploaden naar het photoforum zodat je het resultaat kunt zien.
Ik meende wel dat het inderdaad batterijen vreet, dit was de eerste keer dat ik in 1 dag mijn acuutje bijna helemaal leegtrok, al zal de temperatuur daar ok wel iets in geholpen hebben.
Ook is het inderdaad iets anders fotograferen, je merkt duidelijk dat de VR soms even tijd nodig heeft, en zolang je hem die maar geeft werkt het uitstekend.
Ik wil niet zeggen dat ik 'om' ben, maar zal er in de toekomst zeker vaker gebruik van gaan maken...
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11217
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Mijn vermoeden is dat de kou (nog veel) meer effect heeft op je batterijen/accu dan de VR. En over 'om' zijn... ik denk dat het is zoals met heel veel andere zaken: gebruik het bewust, in de situaties waar je er profijt van hebt, voor de beste resultaten.

Greetz,
Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Leeuwarden
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1053
Joined: 30 Aug 2006, 10:53
Location: Leeuwarden

Post by Leeuwarden »

Ik heb je foto's in het fototopic even bekeken en ik vraag me af op welk diafragma je schiet?
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11217
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

I see f6.3 - f8 in the exif.
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Ben inderdaad 's morgen met een redelijk open diafragma aan het werk gegaan omdat het nog niet heel erg licht was. Wel gewoon op 200 asa gehouden maar redelijk aan de voorzichtige kant begonnen qua sluitertijd omdat je toch redelijk wat milimeters gebruikt daar. Later steeds meer gezakt toen ik doorkreeg dat dat makkelijk kon, en uiteindelijk dus vrij ver dichtgegooid om eens wat te spelen met die blurry background.

Wat EriKey zegt is absoluut waar, ik zal die VR zeker bewuster gaan gebruiken. Ik was daar sinds Volkel toen even helemaal klaar mee en heb het eigenlijk niet echt gemist, maar zie nu wel dat er wel degelijk situaties kunnen zijn waarin het je ondersteunt..

Even terzijde, qua sfeertje is het trouwens zo 's ochtends vroeg op zo'n winterachtige morgen wel heel erg fraai hoor. Ik denk dat jongens met echte mega telepijpen erg fraaie details kunnen maken van de vorst op de rompen, je kunt de spanten van de kisten soms tellen. (en het voordeel is dat je er steeds later voor op hoeft te staan)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11217
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Oh yez, vroeg en laat is bijna altijd veel mooier dan ertussen. Laat heeft dan vaak meer last van lucht'vervuiling' (al dan niet natuurlijk) dus vroeg is vaak de winnaar, mede vanwege wat je beschrijft aan vorst/condens e.d. Maar ja, die wekker hè. :wink:

EriKey
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

die wekker zet ik morgen ook maar weer eens vroeg denk ik, wil ff paar uur naar Dusseldorf. Ik heb een 1-pootsstatief gekocht, wil eens zien of dat naast VR ook nog wat extra helpt bij pannen met weinig licht. Zijn er nog tips of dingen waar ik op moet letten bij VR in combinatie met een monopodje?
User avatar
Barcajax
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 481
Joined: 10 Sep 2006, 21:56
Subscriber Scramble: Ronald
Location: lewedorp
Contact:

Post by Barcajax »

Hee Polecat, veel plezier weer en ben benieuwd naar je foto's.

Gr,Ronald
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=25116" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Ik ook :-)
Hoop dat ik met zo'n monopod iets langer kan doorplaten tijdens de schemering, ga gewoon eens even lekker uitproberen met dat ding...
Ben nu al aan het nadenken wat ik (allemaal) aan zal doen, is ostenwind dus ga waarschijnlijk niet naar de bahnhof (waar je zo lekker af en toe ff naar binnen kunt) dus zal wel kou lijden worden....
Hoop in elk geval die Libiër te scoren...
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11217
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Polecat wrote:Zijn er nog tips of dingen waar ik op moet letten bij VR in combinatie met een monopodje?
Nikon zegt: VR on bij monopod, normal mode (VR off bij tripod).
Pannen op een monopod vind ik wel lastig. Let vooral op je horizon!


Succes,
Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Nikon zegt: VR on bij monopod, normal mode (VR off bij tripod).
Thnx.. ik zal braaf luisteren naar Nikon :-)

Pannen lijkt me inderdaad ook lastig ja, nu is dat bij digitaal gelukkig redelijk te corrigeren itt dia's maar het streven is toch een zo 'af' mogelijk plaatje natuurlijk..
Ga d'r gewon eens rustige mee worstelen, en wie weet kom ik boven... Ik hoop gewon net een paar stopjes te winnen, kan het mooi vergelijken met een paar weken geleden toen ik ook in de schemer heb gefotografeerd..
User avatar
RogierV
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 682
Joined: 07 Sep 2002, 11:55
Location: Delluf
Contact:

Post by RogierV »

En Polecat, nog verschil kunnen ontdekken?

Probeer anders eens in het schemerdonker een reeks foto's met steeds langere sluitertijden te maken (bijv. stilstaande objecten van 1/200s richting 1/40s). Eerst zonder VR en dan zelfde tijden met VR. Als je dan de foto's met zelfde tijden naast elkaar legt zie je op een gegeven moment een duidelijk verschil: het gebied waar je hem zelf niet meer stil genoeg kan houden.

Voorbeeld dat ik zonder VR niet had kunnen maken: http://www.airliners.net/open.file/1288703/M/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Post Reply

Return to “Photography”