EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by Silvester »

AS 550 C2 Fennec is leaving as KL cargo on KL9943/24NOV
( KL part on MP 083/24NOV to JNB // PH-CKA STD 21.30 LT )

Ciao
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by Polecat »

Silvester wrote:AS 550 C2 Fennec is leaving as KL cargo on KL9943/24NOV
( KL part on MP 083/24NOV to JNB // PH-CKA STD 21.30 LT )

Ciao
JNB...dan gok ik erop dat EC-001 toebehoort aan de militaire serialreeks van een of ander afrikaans land.....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Polleke_NL
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1894
Joined: 06 Apr 2004, 10:35
Type of spotter: photography (military only)
Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
Location: EHAM
Contact:

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by Polleke_NL »

there is (or has been) a lot of info on this aircraft in the EHAM MIL forums of 22 and/or 23 november..., this appears to be a former Singapore Army helicopter..... but I'm afraid I lost track of the exact thread on this...
Last edited by Polleke_NL on 24 Nov 2009, 19:16, edited 2 times in total.
Ruud
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by ehusmann »

:||O:
Totdat die kist dan weer over een paar maanden terugkomt.... en noem mij één land dat met dat soort serials rondvliegt. De meeste Afrikaanse landen gebruiken civiel (achtige) serials of een nummerreeks.

Maar goed, meestal is de simpelste verklaring gewoon de juiste, in dit geval is dat volgens mij een Spaanse tijdelijke regie. Maar geloof wat je wil, denk wat je wil, ik houd het hierbij.

Erwin
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by Polecat »

ehusmann wrote::||O:
Totdat die kist dan weer over een paar maanden terugkomt.... en noem mij één land dat met dat soort serials rondvliegt. De meeste Afrikaanse landen gebruiken civiel (achtige) serials of een nummerreeks.

Maar goed, meestal is de simpelste verklaring gewoon de juiste, in dit geval is dat volgens mij een Spaanse tijdelijke regie. Maar geloof wat je wil, denk wat je wil, ik houd het hierbij.

Erwin
Ik kan het niet ontkennen natuurlijk, je kunt gelijk hebben.
Alleen, waarom dan drie kisten met een tijdelijke spaanse regi terwijl eurocopter meestal toch gewon met franse temp regs opereert?
Als het alleen een demo zou zijn is 1 wel genoeg zou je denken, maar er schijnen er meer gezien te zijn.
De krijgsmacht (...) van Tsjaad heeft wel een systeem met twee letters gevolgd dor 3 cijfers en er wordt gesproken over een order van dit land voor volgens zommige bronnen 4, volgens anderen zelfs 7 Fennecs....
Maar ik geef toe, niks is zeker.. we wachten lekker af.. :-)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
smokey01
Posts: 21
Joined: 12 Apr 2009, 12:01
Type of spotter: mil spotter
Subscriber Scramble: ja
Location: Enschede EHTW

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by smokey01 »

Ik heb net even het dikke boek van sinterklaas er bij gepakt.
Het klopt deze zijn voor chad.
Zoals ik het hier lees zijn het ex singapore AF examples.
Hier in mijn boek staan de volgende nummers.
TC-001
TC-002
TC-003
EC-001

De volgende bron gebruikt.
World Air Force Directory 2009/2010 ian carroll
Groeten Roy Egberink
AK01
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2431
Joined: 09 Sep 2006, 10:35

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by AK01 »

Polecat wrote:
ehusmann wrote::||O:
Totdat die kist dan weer over een paar maanden terugkomt.... en noem mij één land dat met dat soort serials rondvliegt. De meeste Afrikaanse landen gebruiken civiel (achtige) serials of een nummerreeks.

Maar goed, meestal is de simpelste verklaring gewoon de juiste, in dit geval is dat volgens mij een Spaanse tijdelijke regie. Maar geloof wat je wil, denk wat je wil, ik houd het hierbij.

Erwin
Ik kan het niet ontkennen natuurlijk, je kunt gelijk hebben.
Alleen, waarom dan drie kisten met een tijdelijke spaanse regi terwijl eurocopter meestal toch gewon met franse temp regs opereert?
Als het alleen een demo zou zijn is 1 wel genoeg zou je denken, maar er schijnen er meer gezien te zijn.
De krijgsmacht (...) van Tsjaad heeft wel een systeem met twee letters gevolgd dor 3 cijfers en er wordt gesproken over een order van dit land voor volgens zommige bronnen 4, volgens anderen zelfs 7 Fennecs....
Maar ik geef toe, niks is zeker.. we wachten lekker af.. :-)
smokey01 wrote:Ik heb net even het dikke boek van sinterklaas er bij gepakt.
Het klopt deze zijn voor chad.
Zoals ik het hier lees zijn het ex singapore AF examples.
Hier in mijn boek staan de volgende nummers.
TC-001
TC-002
TC-003
EC-001

De volgende bron gebruikt.
World Air Force Directory 2009/2010 ian carroll
Groeten Roy Egberink
Op bladzijde 2 van deze topic heb ik reeds de TC nummers genoemd, ik stond er toen erg alleen in. ik zie inmiddels dat er meer mensen zijn die twijfelen aan het spaanse gedeelte.
Ik denk dat niemand zeker weet waar ze naar toe zijn gegaan totdat ze als EC-001 of TC-001 etc in biivoorbeeld Chad opduiken.
Ik zelf geloof niet dat men EC-001 in het Spaanse tijdelijke register zal toekennen aan een tweedehands helicopter. Dit zou ik meer verwachten bij een fantastisch nieuw model van Casa. Als je een beetje googeld kom je meer dan honderd EC-*** regies tegen in de range EC-007 tm EC-999 die in de afgelopen jaren aan tijdelijk kisten zijn toegekend, het zou wel erg toevallig zijn dat ze nu alle 999 opgebruikt zijn, en dat dit weer een nieuwe EC-001 is.
Nogmaals, we moeten maar afwachten.
Pieter
User avatar
Rabbit
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1224
Joined: 24 Oct 2007, 09:16
Subscriber Scramble: Hensie
Location: Utrecht

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by Rabbit »

Polecat wrote:
Alleen, waarom dan drie kisten met een tijdelijke spaanse regi terwijl eurocopter meestal toch gewon met franse temp regs opereert?
Nou vooruit, nog 1 keertje dan:

Europcopter = EADS en EADS zit onder andere in Spanje (en Turkije).
Cheers,

Jeroen
User avatar
canberra
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1710
Joined: 01 Dec 2004, 16:57
Type of spotter: not too bad
Location: The Hague

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by canberra »

Probably the one that was displayed at Paris Air Show, now deing delivered, reported in the airshow part of the forum as:

AS.550C3 EC-001 c/n2310 ex RSiAF 209, for ??? (African country)

/M
AK01
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2431
Joined: 09 Sep 2006, 10:35

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by AK01 »

ehusmann wrote::||O:
Totdat die kist dan weer over een paar maanden terugkomt.... en noem mij één land dat met dat soort serials rondvliegt. De meeste Afrikaanse landen gebruiken civiel (achtige) serials of een nummerreeks.

Maar goed, meestal is de simpelste verklaring gewoon de juiste, in dit geval is dat volgens mij een Spaanse tijdelijke regie. Maar geloof wat je wil, denk wat je wil, ik houd het hierbij.

Erwin
Rabbit wrote:
Polecat wrote:
Alleen, waarom dan drie kisten met een tijdelijke spaanse regi terwijl eurocopter meestal toch gewon met franse temp regs opereert?
Nou vooruit, nog 1 keertje dan:

Europcopter = EADS en EADS zit onder andere in Spanje (en Turkije).
Erwin, Rabbit,
In het officieele Spaanse register is op 17 augustus 2009 de EC-LBD ingeschreven, dit is een EC-135T2+ met Cn 0711, lekker belangrijk zal je zeggen, zijn ex registratie (niet volgens datzelfde officiele register, maar volgens Rotorspot) is echter EC-001.......
Als de As550C2 in Juni op Parijs, en nu , als EC-001 is waargenomen, hoe kan het dan dat de EC-135T2+ voor de inschrijving in augustus EC-001 is geweest? dit is een in 2009 nieuw geproduceerde EC135T, dus die moet mijns inziens ergens in Juli 2009 als EC-001 hebben testgevlogen.
Nog steeds geen 100% bewijs, maar toch weer een stapje verder weg van het Spaanse register voor de EC-001 van deze week op SPL.
Verder vindt ik het nog steeds bijzonder dat er nog nooit een tijdelijke TC-*** regie is gezien, en dat er nu ineens 3 in Singapore waren.
We wachten weer af.

Grtn Pieter,
User avatar
notar
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 263
Joined: 21 Feb 2008, 16:00
Subscriber Scramble: Yes

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by notar »

Om het verhaal compleet te maken:

In November 2009 zijn drie Fennec helikopters van SIN via via naar Rabat verscheept.

Deze drie vliegen nu voor de Royal Maroc Gendarmerie.

Wellicht zijn deze eind Januari tijdens de AeroExpo op Marrakech te zien.

Dus geen Blotenvoetenland ( mooie kreet trouwens ) als eindbestemming, maar wel in Afrika.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM

Post by Polecat »

In de AFM van deze maand kun je foto's zien zien van de TC- kisten in hun nieuwe natuurlijke habitat.......
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Post Reply