Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Forum rules
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Nederlandse NH90 klaar voor grondige inspectie
23 december 2009, 17.18 uur
De eerste Nederlandse NH90 is vandaag in Italië aangeboden aan een zogeheten acceptatieteam van Defensie. Samen met specialisten van het projectbureau NH90 onderwerpt dit team de helikopter de komende maanden aan een uitgebreide inspectie en diverse testen. Daarmee wordt beoordeeld of de helikopter voldoet aan de overeengekomen voorwaarden.
"Een mooier geschenk had ik me zo kort voor kerst niet kunnen wensen", laat projectleider kolonel Jan Verhulst weten. "Het eerste toestel is nu voor acceptatie aangeboden; we gaan hard aan de slag nu de puntjes op de i te zetten."
De Ready for Acceptance, zoals het aanbieden wordt genoemd, van Nederlands eerste NATO Frigate Helicopter (NFH) vond in Italië plaats bij producent Augusta Westland. Luitenant ter zee der eerste klasse Schultz, nam als hoofd van het acceptatieteam de helikopter in ontvangst van leverancier NHIndustries.
Tijdelijke configuratie:
De eerste NH90 (de NNLN03) is in een tijdelijke, zogenoemde Meaningful Operational Capable (MOC), configuratie aangeboden. Dit houdt in dat het nog niet aan alle contractuele specificaties van de eindversie voldoet, maar al wel kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld opleiding, training en kustwachttaken.
Vervolgtraject:
Na acceptatie wordt de helikopter dan ook naar Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder gevlogen, waar het Defensie Helikopter Commando begint met de eerste opleidingen en trainingen in eigen beheer.
(Bron: Defensie.NL)
23 december 2009, 17.18 uur
De eerste Nederlandse NH90 is vandaag in Italië aangeboden aan een zogeheten acceptatieteam van Defensie. Samen met specialisten van het projectbureau NH90 onderwerpt dit team de helikopter de komende maanden aan een uitgebreide inspectie en diverse testen. Daarmee wordt beoordeeld of de helikopter voldoet aan de overeengekomen voorwaarden.
"Een mooier geschenk had ik me zo kort voor kerst niet kunnen wensen", laat projectleider kolonel Jan Verhulst weten. "Het eerste toestel is nu voor acceptatie aangeboden; we gaan hard aan de slag nu de puntjes op de i te zetten."
De Ready for Acceptance, zoals het aanbieden wordt genoemd, van Nederlands eerste NATO Frigate Helicopter (NFH) vond in Italië plaats bij producent Augusta Westland. Luitenant ter zee der eerste klasse Schultz, nam als hoofd van het acceptatieteam de helikopter in ontvangst van leverancier NHIndustries.
Tijdelijke configuratie:
De eerste NH90 (de NNLN03) is in een tijdelijke, zogenoemde Meaningful Operational Capable (MOC), configuratie aangeboden. Dit houdt in dat het nog niet aan alle contractuele specificaties van de eindversie voldoet, maar al wel kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld opleiding, training en kustwachttaken.
Vervolgtraject:
Na acceptatie wordt de helikopter dan ook naar Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder gevlogen, waar het Defensie Helikopter Commando begint met de eerste opleidingen en trainingen in eigen beheer.
(Bron: Defensie.NL)
-
- Scramble Rookie
- Posts: 91
- Joined: 13 Nov 2007, 12:46
- Subscriber Scramble: Jos Stevens
- Location: Amsterdam (Netherlands)
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Dit zou dus c/n 1110 moeten zijn (serial N-110).notar wrote:Nederlandse NH90 klaar voor grondige inspectie
23 december 2009, 17.18 uur
De eerste NH90 (de NNLN03) is in een tijdelijke, zogenoemde Meaningful Operational Capable (MOC), configuratie aangeboden. Dit houdt in dat het nog niet aan alle contractuele specificaties van de eindversie voldoet, maar al wel kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld opleiding, training en kustwachttaken.
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- DJdeRidder
- Scramble Addict
- Posts: 1831
- Joined: 12 Mar 2004, 15:24
- Type of spotter: F4 Mil
- Subscriber Scramble: DJdeRidder
- Location: Maarssen
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Ik heb ergens anders 1147 / N-147 langs zien komen. Is er een volledige lijst bekend van welke cn's naar Nederland gaan?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
- Melchior Timmers
- Scramble Addict
- Posts: 1587
- Joined: 13 May 2006, 18:06
- Subscriber Scramble: Melchior Timmers
- Location: Soest
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Jos,Rotorspot wrote: Dit zou dus c/n 1110 moeten zijn (serial N-110).
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan je aangeven hoe je aan dat c/n komt?
Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2728
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Is er uberhaupt al een serial reeks bekend?
Scramble member since 1990
- DJdeRidder
- Scramble Addict
- Posts: 1831
- Joined: 12 Mar 2004, 15:24
- Type of spotter: F4 Mil
- Subscriber Scramble: DJdeRidder
- Location: Maarssen
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Een reeks valt 't niet echt te noemen, maar volgens mij weten we er tot nu toe vier: N-088, N-102, N-110, N-147.
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
-
- Scramble Master
- Posts: 3519
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Maar dan zonder de streepjes na de N.DJdeRidder wrote:Een reeks valt 't niet echt te noemen, maar volgens mij weten we er tot nu toe vier: N-088, N-102, N-110, N-147.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2728
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Hmm dus de serienummers worden de laatste drie van het c/n. Dat is duidelijk. Luchtmachtstijl dus.
Scramble member since 1990
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Ze zijn nu toch feitelijk ook van de luchtmacht? In elk geval is het geen marine serial systeem, want dan zouden ze driecijferige serials ergens in de 300 krijgen.
Erwin
Erwin
- Melchior Timmers
- Scramble Addict
- Posts: 1587
- Joined: 13 May 2006, 18:06
- Subscriber Scramble: Melchior Timmers
- Location: Soest
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Ik had als mogelijke nummers:
N-088
N-102
N-170
N-188
N-193
N-200
Dus N-110 en N-147 zijn nieuwe (voor mij althans).
En over de streepejs, als het luchtmachtstijl is, horen die er wel bij.... (misschien dat ze die even vergeten waren)
Groeten,
N-088
N-102
N-170
N-188
N-193
N-200
Dus N-110 en N-147 zijn nieuwe (voor mij althans).
En over de streepejs, als het luchtmachtstijl is, horen die er wel bij.... (misschien dat ze die even vergeten waren)
Groeten,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scramble Rookie
- Posts: 91
- Joined: 13 Nov 2007, 12:46
- Subscriber Scramble: Jos Stevens
- Location: Amsterdam (Netherlands)
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Officieel bevestigd (100% betrouwbare bron, die dicht bij het vuur zit) zijn de volgende nummertjes:Melchior Timmers wrote:Ik had als mogelijke nummers:
N-088
N-102
N-170
N-188
N-193
N-200
Dus N-110 en N-147 zijn nieuwe (voor mij althans).
En over de streepejs, als het luchtmachtstijl is, horen die er wel bij.... (misschien dat ze die even vergeten waren)
Groeten,
1088 = N-088
1102 = N-102
1110 = N-110
Veel verwarring ontstaat doordat elke fabrikant (Agusta, ECD, ECF en Fokker) een eigen intern nummeringsysteem hanteert, welke nummers door velen worden aangezien als c/n's. Zo heeft ECD 6-cijferige nummers die beginnen met 44. Zo is bijv. ECD-nummer 440188 bestemd voor Nederland, maar dit is niet c/n 1188 (zoals Melchior in zijn vorige bericht vermeld).
Groeten,
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scramble Junior
- Posts: 215
- Joined: 25 Jun 2005, 00:59
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Hehe eindelijk iemand die weet hoe het in elkaar zit. Voor de volledigheid hier de eerste 2 Nederlanders hoe ze volgens mij zouden moeten zijn.
440058, 1088, NNLN001, N-088
440144, 1102, NNLN002, N-102
Hiebij zijn 440058 & 440144 de ECD-nummers en 1088 en 1102 de constructienummers.
Patrick
440058, 1088, NNLN001, N-088
440144, 1102, NNLN002, N-102
Hiebij zijn 440058 & 440144 de ECD-nummers en 1088 en 1102 de constructienummers.
Patrick
Rotorspot wrote:Officieel bevestigd (100% betrouwbare bron, die dicht bij het vuur zit) zijn de volgende nummertjes:
1088 = N-088
1102 = N-102
1110 = N-110
Veel verwarring ontstaat doordat elke fabrikant (Agusta, ECD, ECF en Fokker) een eigen intern nummeringsysteem hanteert, welke nummers door velen worden aangezien als c/n's. Zo heeft ECD 6-cijferige nummers die beginnen met 44. Zo is bijv. ECD-nummer 440188 bestemd voor Nederland, maar dit is niet c/n 1188 (zoals Melchior in zijn vorige bericht vermeld).
Groeten,
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scramble Rookie
- Posts: 91
- Joined: 13 Nov 2007, 12:46
- Subscriber Scramble: Jos Stevens
- Location: Amsterdam (Netherlands)
- Contact:
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Patrick Moonen wrote:Hehe eindelijk iemand die weet hoe het in elkaar zit. Voor de volledigheid hier de eerste 2 Nederlanders hoe ze volgens mij zouden moeten zijn.
440058, 1088, NNLN001, N-088
440144, 1102, NNLN002, N-102
Hiebij zijn 440058 & 440144 de ECD-nummers en 1088 en 1102 de constructienummers.
Patrick
Jaja, ik heb zelf ook dicht bij dat vuur gezeten (zoniet in het vuur).
NNLN003 (c/n 1110) zou ECD-nummer 440170 moeten zijn.
Jos.
- sh-14d
- Scramble Senior
- Posts: 327
- Joined: 21 Jun 2003, 02:59
- Type of spotter: Military
- Subscriber Scramble: Yes
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Hello All,
According to my sources the first 5 Dutch NH-90s will be:
serial factory number construction number
N 088 NNLN001 c/n 1088
N 102 NNLN002 c/n 1102
N 110 NNLN003 c/n 1110
N 164 NNLN004 c/n 1164
N 175 NNLN005 c/n 1175
The serial officialy is without the stripe between N and the last 3 numbers of its construction number.
Harry
According to my sources the first 5 Dutch NH-90s will be:
serial factory number construction number
N 088 NNLN001 c/n 1088
N 102 NNLN002 c/n 1102
N 110 NNLN003 c/n 1110
N 164 NNLN004 c/n 1164
N 175 NNLN005 c/n 1175
The serial officialy is without the stripe between N and the last 3 numbers of its construction number.
Harry
Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.
Number 10: NNLN10 440249