Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Hurricane »

sh-14d wrote:
serial factory number construction number


N 110 NNLN003 c/n 1110


The serial officialy is without the stripe between N and the last 3 numbers of its construction number.
N110 is the first one officially handed over, c/n also confirmed. The serialcode (in this case) 110 is seen under the cockit windows (both sides) and the Nxxx code is seen in the tail, just under the tailrotor assambly (also on both sides)

Adios, Hurricane
Groeten,
Ron
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by United 777 »

Ik weet niet veel van helikopters, maar volgens mij vloog onze eerste NH-90 zojuist (10:48 uur) over Sneek. Gistermiddag zag ik hem voor het eerst. Rond tien voor vier vloog hij in oostelijke richting, vandaag precies de andere kant op.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Hurricane »

United 777 wrote:Ik weet niet veel van helikopters, maar volgens mij vloog onze eerste NH-90 zojuist (10:48 uur) over Sneek. Gistermiddag zag ik hem voor het eerst. Rond tien voor vier vloog hij in oostelijke richting, vandaag precies de andere kant op.
Zou goed kunnen maar er is een 'addertje onder het gras' ; naast de N110 is de CSX81720 ook nog aanwezig. Qua uiterlijk is de N110 te onderscheiden van de Italiaanse leenkist door de FLIR-camera op de neus en de '110' onder de cockpitramen aan de zijkant. De CSX is zogoed als 'kaal'qua markings en heeft alleen een kleine regie op de staart.

(... maar op een afstandje is dit nogal lastig te onderscheiden)
Groeten,
Ron
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Otto »

Zou goed kunnen maar er is een 'addertje onder het gras' ; naast de N110 is de CSX81720 ook nog aanwezig
Nope die is op 18 mei weer richting Italie vertrokken http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=64&t=63297" onclick="window.open(this.href);return false;

Gisteren (19/5) heeft de N110 (tenminste 1 vlucht) gemaakt onder callsign Windmill04 :D
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Hurricane »

Otto wrote:
Zou goed kunnen maar er is een 'addertje onder het gras' ; naast de N110 is de CSX81720 ook nog aanwezig
Nope die is op 18 mei weer richting Italie vertrokken http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=64&t=63297" onclick="window.open(this.href);return false;

Gisteren (19/5) heeft de N110 (tenminste 1 vlucht) gemaakt onder callsign Windmill04 :D
Thanx, dat stukje had ik gemist ...
Groeten,
Ron
User avatar
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 15 Oct 2004, 20:59
Subscriber Scramble: United 777
Location: Sneek

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by United 777 »

De bemanning geniet blijkbaar van het uitzicht op de Friese meren. Om twintig over twaalf zag ik het toestel opnieuw toen het op lage hoogte enkele bochten maakte boven Sneek. Snel de verrekijker van de keukentafel gegrist en de machine van dichtbij bekeken. Op de romp zag ik 110 en N-110 staan. Die NH-90 is trouwens wel een slagje groter dan een Lynx of AB-412.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Eerste NH-90 overgedragen aan Nederland.

Post by Hurricane »

United 777 wrote:De bemanning geniet blijkbaar van het uitzicht op de Friese meren. Om twintig over twaalf zag ik het toestel opnieuw toen het op lage hoogte enkele bochten maakte boven Sneek. Snel de verrekijker van de keukentafel gegrist en de machine van dichtbij bekeken. Op de romp zag ik 110 en N-110 staan. Die NH-90 is trouwens wel een slagje groter dan een Lynx of AB-412.
Onder de cockpit staat aan weerskanten 110 en op de staart, net onder de staartrotor, staat N110 ook weerskanten. De NH-90 is qua klasse / afmetingen tussen de AS532 Cougar en EH101 Merlin te plaatsen (een Lynx gaat er bijna 2x in en de AB412 1.5x)
Groeten,
Ron
Post Reply