Defensienota 2018
Forum rules
Defensienota 2018
Interessant stukje uit de vandaag gepubliceerde Defensienota:
"We vervangen de C-130 (transportvliegtuig),
de air-to-air refuelingcapaciteit
(KDC-10) en de luchttransportcapaciteit
(Multi-Role Tanker
Transportvliegtuigen (MRTT).
De MRTT-vliegtuigen worden samen
met België, Duitsland, Luxemburg
en Noorwegen aangeschaft. Ze zijn
tevens inzetbaar humanitaire
noodhulp en (medische) evacuaties."
Dus de C-130's gaan vervangen worden, kunnen we al gaan speculeren waardoor? C-130J, A400m, KC-390?
"We vervangen de C-130 (transportvliegtuig),
de air-to-air refuelingcapaciteit
(KDC-10) en de luchttransportcapaciteit
(Multi-Role Tanker
Transportvliegtuigen (MRTT).
De MRTT-vliegtuigen worden samen
met België, Duitsland, Luxemburg
en Noorwegen aangeschaft. Ze zijn
tevens inzetbaar humanitaire
noodhulp en (medische) evacuaties."
Dus de C-130's gaan vervangen worden, kunnen we al gaan speculeren waardoor? C-130J, A400m, KC-390?
- frank kramer
- Scramble Master
- Subscriber Scramble: frank kramer
Re: Defensienota 2018
En, zoals ik vorige week al ergens zag staan (maar weet niet meer waar): geen woord over extra F-35's.
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
Wellicht dat men om misverstanden te voorkomen nu buiten beschouwing heeft gelaten.
Hopelijk neemt men de Duitse en Franse lessen mee dat een A400M niet 1 op 1 een C-130 kan vervangen. Hopelijk daarmee op termijn dan C-130J's.
Zijn de resterende 32 F-35A's feitelijk al gekocht of hangt dat nog op de "Block buy"?
Grtzzz
Stafsels
Hopelijk neemt men de Duitse en Franse lessen mee dat een A400M niet 1 op 1 een C-130 kan vervangen. Hopelijk daarmee op termijn dan C-130J's.
Zijn de resterende 32 F-35A's feitelijk al gekocht of hangt dat nog op de "Block buy"?
Grtzzz
Stafsels
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Men wil op termijn naar in ieder geval hetzelfde aantal JFF-en toe als men nu F-16's heeft.
Dus minimaal 61 (operationeel). Maar dat gaat nog even duren, want dat geld is er simpelweg niet.
Dus minimaal 61 (operationeel). Maar dat gaat nog even duren, want dat geld is er simpelweg niet.
"Nix bliev wie it es"
-
- Scramble Master
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Ik hoorde toevallig gisteren Jesse Klaver op de Belgische TV (zat daar n.a.v. de verkiezingen afgelopen woensdag) die vertelde dat zoals het er nu voorstaat met de steeds stijgende prijzen van de F-35 Nederland niet meer dan dertig toestellen zal aanschaffen. (Een van de andere onderwerpen was de belgische vervanging van de F-16.)
Het vervangen van de KDC-10s is geen nieuws. Bij indienstnemen was al bekend dat als de F-16 er uit zou gaan ook deze toestellen het veld zouden ruimen. Dat Nederland in NAVO verband deelneemt aan de aanschaf van A330s is ook al lang bekend.
Het vervangen van de KDC-10s is geen nieuws. Bij indienstnemen was al bekend dat als de F-16 er uit zou gaan ook deze toestellen het veld zouden ruimen. Dat Nederland in NAVO verband deelneemt aan de aanschaf van A330s is ook al lang bekend.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Er zijn tot nu 37 F-35A's besteld, dus dat aantal van 30 van meneer klaver klopt niet. In 2022 zal de beslissing vallen over hoeveel F-35's erbij komen.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
Eigenlijk zijn er 35 JFF besteld. Die 2 die nu rondvliegen, komen nooit meer in dienst. Zijn prototypen bijna.....
"Nix bliev wie it es"
En welke bron geeft dit 'feit' aan? Tip: vergeet die bron vervolgens maar gewoon.Alpha Kilo One wrote:Eigenlijk zijn er 35 JFF besteld. Die 2 die nu rondvliegen, komen nooit meer in dienst. Zijn prototypen bijna.....
Answers will be questioned.....
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
We will see....... Ook ik hoop op een sterkere luchtmacht. In aantallen en graag in variatie.
"Nix bliev wie it es"
-
- Scramble Master
Het getal 37 is afkomstig uit een berekening van het aantal dat nodig is om aan de huidige taken te kunnen voldoen. Het aantal dat werkelijk zal komen is afhankelijk van de prijs.DMS JUAN wrote:Er zijn tot nu 37 F-35A's besteld, dus dat aantal van 30 van meneer klaver klopt niet. In 2022 zal de beslissing vallen over hoeveel F-35's erbij komen.
Er is indertijd een budget ter beschikking gesteld waarmee het hele proces moet worden afgerond. Na alle kosten die in de beslissing zijn gaan zitten welk type het moet worden er af te hebben gehaald is een bedrag over waarvoor werkelijk toestellen kunnen worden aangeschaft. Deze moet je delen door de prijs per toestel, en met de steeds hogere prijs voor de F-35 is de uitkomst van die som onder de 31 gekomen (en als je naar de trend kijkt zal het waarschijnlijk nog wel verder omlaag gaan). Dat het in dit geval zo is besloten is niet alleen iets dat Klaver zegt, het is ook verteld door verschillende vliegers (maar dit kan beter in het vervanging F-16 topic verder).
Zucht, nog meer misinformatie. De stukprijs van een F-35 is dalende, niet stijgende. Weliswaar niet zo hard dalende als gehoopt, maar dalend desondanks.
Klopt ook niet veel van. Of niks, eigenlijk.DMS JUAN wrote:In 2022 zal de beslissing vallen over hoeveel F-35's erbij komen.
Answers will be questioned.....
- Bennie
- Scramble Master
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
C-130Js? Is dat niet veel te nieuw voor de KLu? De laatste 2 aangeschafte exemplaren waren enige decennia oud! Ik zou eerder een opgelapte fiscal year 80-90 C-130H verwachten!Stafsels wrote:
Grtzzz
Stafsels
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
-
- Scramble Master
Wat zou dan het nut zijn om de huidige toestellen te vervangen? (en vergeet niet dat de C-130J ook al weer een jaartje of 20 rondfladdert)Bennie wrote:C-130Js? Is dat niet veel te nieuw voor de KLu? De laatste 2 aangeschafte exemplaren waren enige decennia oud! Ik zou eerder een opgelapte fiscal year 80-90 C-130H verwachten!
-
- Scramble Die-Hard
Note de smiley bij de post van Bennie! Ik maakte pas dezelfde opmerking; ze zullen wel twee MC-130J's kopen van AMARG en die demodificeren of iets dergelijks! <=- let op: smiley!aviodromefriend wrote:Wat zou dan het nut zijn om de huidige toestellen te vervangen? (en vergeet niet dat de C-130J ook al weer een jaartje of 20 rondfladdert)Bennie wrote:C-130Js? Is dat niet veel te nieuw voor de KLu? De laatste 2 aangeschafte exemplaren waren enige decennia oud! Ik zou eerder een opgelapte fiscal year 80-90 C-130H verwachten!
-
- Scramble Die-Hard
- Type of spotter: Militair + Civil
- Subscriber Scramble: Ja
Volgens mij duurt het C-130 verhaal nog wel een tijdje, even als het PC-7 verhaal...
WoensdrechtAS www.woensdrechtas.nl/index.php