Op vallende zaken op Casper.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5403
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: EHAM 04-12-2009

Post by Hurricane »

Seagull wrote:
Hurricane wrote:Indien Caspar Frontier gelijk loopt dan is momenteel onderweg naar AMS ?? ;
QR003; A7-AAG, A320CJ, inkomend vanaf VCE ... Kist is momenteel in de daling boven MST (bevestiging is zeer welkom via CISS of hij daadwerkelijk komt, hij cruised nu iig aardig stabiel richting Antwerpen dus persoonlijk zou het me ook niet verbazen als hij door gaat naar LHR ... maar dat is persoonlijk ...)
Adios, H.
Beetje voorbarige conclusie..... Is gewoon op weg naar Engeland zo te zien.
helaas....
Ze zit idd nog stabiel cruisend boven OST richting Engeland ... :evil: (volgende keer meer geluk)

H.
Groeten,
Ron
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12305
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: EHAM 04-12-2009

Post by gatso76 »

Hurricane wrote:
Seagull wrote:
Hurricane wrote:Indien Caspar Frontier gelijk loopt dan is momenteel onderweg naar AMS ?? ;
QR003; A7-AAG, A320CJ, inkomend vanaf VCE ... Kist is momenteel in de daling boven MST (bevestiging is zeer welkom via CISS of hij daadwerkelijk komt, hij cruised nu iig aardig stabiel richting Antwerpen dus persoonlijk zou het me ook niet verbazen als hij door gaat naar LHR ... maar dat is persoonlijk ...)
Adios, H.
Beetje voorbarige conclusie..... Is gewoon op weg naar Engeland zo te zien.
helaas....
Ze zit idd nog stabiel cruisend boven OST richting Engeland ... :evil: (volgende keer meer geluk)
H.
'QAF003/Amiry3' is het vaste callsign van deze kist. En hier schuilt ook meteen het probleem van het koppelen van een callsign aan een bestemming/herkomst versus het koppelen aan een database.
De Casper site heeft waarschijnlijk 'QAF003' als laatste de route Venice-Amsterdam in zijn database staan en laat dit ook zien op de site, terwijl deze kist per dag natuurlijk ergens anders vandaan kan komen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by B767-300ER »

Edwin AN124 wrote:Vrienden.

.Wat met verder erg verbaasd is dat ik heel veel kisten niet zie. Ik woon echt onder een knooppunt en het rommelt dan ook hele tijd door van de vele kisten (vooral s'avonds tussen 19.30 en 22.30) en dan zie ik soms maar een 1 kist in Casper!!!!!!

De Fokker 50, Transavia en Martinair zie ik nooit op Casper!


Groet Edwin
Hoi Edwin,
DIt heeft te maken met het al dan niet aan boord hebben van een bepaalde transponder.
Oudere kisten hebben deze vaak niet.
Zo komt het dat je van de Martinair 767's de MCI, MCM en MCL nooit ziet (die hebben die transponder niet aan boord), maar de MCJ, die de transponder weer wel heeft, wel gewoon in beeld ziet.
ALle Transavia kisten zie je wel degelijk in beeld, soms helpt het om even opnieuw de pagina te verversen.
Bij ArkeFly zie je de 767's AHQ, AHY en AHX niet, maar de 738 TFA TFB en TFC weer wel
Bij KLM zijn de F50, B733, B734 niet zichtbaar op Casper, de overige kisten allemaal wel

Grofweg: d enieuwere kisten zie je wel, de oudere kisten niet. Uitzonderingen daargelaten (ik ben op de hoogte dat sommige KLM 744's die je wel ziet ouder zijn als de Martinair 767's die je niet ziet)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3362
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by pjotrtje »

Dat type transponder is feitelijk het compatibel zijn met het ADS-B protocol. Mode S alléén is erg handig voor verkeersleiders, maar het mooiste is dat ADS-B mogelijk is: het terugmelden met de transponderinformatie van de GPS informatie die uit de kist komt. Het is die GPS info die het mogelijk maakt de kisten te plotten op een landkaart, á la SBS-1 en Radarbox maar dus ook afgeleide producten als Casper.
En inderdaad, oudere kisten hebben wel GPS, hebben Mode S, maar er is geen koppeling. Je ziet ze dus wel in de kantlijn (transponders die informatie terugmelden aan de interrogator) maar niet op de kaart.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by nuckleuz »

Edwin AN124 wrote:Wel grappig is dat je kisten ziet landen in Rotterdam (Ryanair)
Dat kan niet ;-)
User avatar
GoldenEagle
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 12 Sep 2008, 19:05
Location: EHWO
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by GoldenEagle »

nuckleuz wrote:
Edwin AN124 wrote:Wel grappig is dat je kisten ziet landen in Rotterdam (Ryanair)
Dat kan niet ;-)
Op zich wel, je ziet hem bijvoorbeeld bij Rotterdam zo laag zitten dat hij wel op Rotterdam moet landen, zo zag ik dat ook een keer bij een Beluga. Die daalde keurig netjes voor Hamburg. Je ziet eigenlijk alleen de banen niet zoals wel is bij Schiphol. :wink:

Gr, GoldenEagle.
User avatar
tulip22
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 29 Jan 2008, 15:16
Location: Sneek

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by tulip22 »

misschien is deze vraag al eerder gesteld, maar waarom zie je alleen airliners? het IFR verkeer van de kooy heeft volgens mij ook de nieuwste transponders (AW139 CHC) of is het ADS-B verhaal niet interessant voor helicopters? (Ik dacht dat er op de noordzee een heel netwerk ADS-B ontvangers is geplaats speciaal voor de ofshore, of is dit een klok en klepel verhaal)
pjotrtje wrote:Dat type transponder is feitelijk het compatibel zijn met het ADS-B protocol. Mode S alléén is erg handig voor verkeersleiders, maar het mooiste is dat ADS-B mogelijk is: het terugmelden met de transponderinformatie van de GPS informatie die uit de kist komt. Het is die GPS info die het mogelijk maakt de kisten te plotten op een landkaart, á la SBS-1 en Radarbox maar dus ook afgeleide producten als Casper.
En inderdaad, oudere kisten hebben wel GPS, hebben Mode S, maar er is geen koppeling. Je ziet ze dus wel in de kantlijn (transponders die informatie terugmelden aan de interrogator) maar niet op de kaart.
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6955
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by Michel »

GoldenEagle wrote: Op zich wel, je ziet hem bijvoorbeeld bij Rotterdam zo laag zitten dat hij wel op Rotterdam moet landen
Wat je zegt klopt idd, je ziet bijv. ook de HV'tjes van/naar RTM vliegen. Maar wat nuckleuz bedoelde met zijn post, is dat Ryanair niet op RTM vliegt :wink:
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by nuckleuz »

Michel wrote:
GoldenEagle wrote: Op zich wel, je ziet hem bijvoorbeeld bij Rotterdam zo laag zitten dat hij wel op Rotterdam moet landen
Wat je zegt klopt idd, je ziet bijv. ook de HV'tjes van/naar RTM vliegen. Maar wat nuckleuz bedoelde met zijn post, is dat Ryanair niet op RTM vliegt :wink:
Hehe, inderdaad :D

Grt, Erik
User avatar
GoldenEagle
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 12 Sep 2008, 19:05
Location: EHWO
Contact:

Re: Op vallende zaken op Casper.

Post by GoldenEagle »

Woops, sorry verkeerd begrepen :mrgreen:

Gr, GoldenEagle. :mercy:
Post Reply

Return to “'t Praethuys”