SpotterNL wrote:ehusmann wrote:SpotterNL wrote:Wat ik hier een beetje mis is de werkgelegenheid die de JSF in Nederland schept (omdat er een aantal Nederlandse bedrijven onderdelen leveren voor de JSF). Volgens mij is dit bij geen enkel ander type het geval.
Ja duh, als je zo´n kist niet koopt krijg je er ook niets voor terug! Niet helemaal waar, maar die JSF orders krijgen we ook alleen maar omdat de overheid meedoet in de ontwikkeling. Als we dat niet hadden gedaan, hadden we ook die orders niet gekregen.
Erwin
Ja duh, maar je mist m'n punt. De JSF is het enige toestel dat direct een positief effect heeft op de Nederlandse economie. Je krijgt er dus meer voor terug dan alleen vliegtuigen.
Ik begrijp je punt wel, maar volgens mij geldt dat niet. De Nederlandse regering/defensie heeft vanaf het begin aangegeven het meeste te zien in de JSF. Ik heb in elk geval nooit iets gehoord over het mogelijk aanschaffen van Eurofighters of Rafales. Het was altijd de JSF. En als er nooit serieuze interesse is geweest voor die andere kisten, zullen er ook nooit serieuze aanbiedingen zijn geweest voor tegenorders vanuit de andere landen.
Dus, dat we nu orders krijgen vanuit het JSF programma, maar niet uit de andere programma´s vind ik nogal logisch. Maar ik ben ervan overtuigd dat als we meer naar de Rafale of Eurofighter zouden neigen dat we daar orders van zouden krijgen. Volgens mij heeft Dassault zelfs al eens aangeboden om een Nederlandse versie van de Rafale te ontwikkelen ism Nederlandse bedrijven (mocht Nederland voor de Rafale kiezen).
wat mij betreft is dat punt van tegenorders dus maar gedeeltelijk geldig. Ja we krijgen ze van de JSF (mooi!), maar dat kan niet tegen de andere kandidaten gebruikt worden.
SquAdmin wrote:ehusmann wrote:Als er tot een constructie zoals Gatso voorstelt wordt besloten, dan kan je er donder op zeggen dat alle landen er ook de economische vruchten van zullen plukken. Iets wat zeker niet gezegd kan worden over een Yanken kist.
Als Nederlandse bedrijven niet profiteren begrijp ik niet dat Stork lobbiet voor de JSF.
Een Nederlands bedrijf of de economie is nogal een verschil. Stork zal er zeker voordeel bij hebben, ze hebben al een aantal orders in de wacht gesleept, maar als puntje bij paaltje komt dan kiezen de Yanken voor hun eigen economie (neem alleen maar alle heisa die nu wordt gemaakt over de tanker deal). En dat zullen de Europeanen waarschijnlijk ook doen. Daar hebben wij dus meer aan.
En als je Europees kijkt dan hebben we meer aan Europese kisten, dan aan Amerikaanse. Hoe je het went of keert, dan wordt er toch meer werk in dit deel van de wereld uitgevoerd.
Erwin