Voor het eerst naar Spangdahlem.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
sp00k
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 326
Joined: 23 Nov 2007, 10:28
Type of spotter: Photography, preferably 70/80`s Military Jets
Subscriber Scramble: sp00k
Location: Amersfoort, NL.

Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by sp00k »

Goedemorgen allen,

In Augustus ga ik 5 dagen naar de regio Bitburg - Trier en dat wil ik combineren met 1, misschien 2 dagen bezoek aan Spangdahlem, 30 jaar te laat, maar het komt een toch een keer van!
Maar als ik informatie probeer te verzamelen over het bezoeken van deze basis, dan lees ik veel over strenge veiligheidsmaatregelen, het verbod op het maken van foto`s van de basis zelf, aanhoudingen/controles door de politie, slecht/geen zicht op het vliegveld, geen spotters plek en dergelijke.

Aangezien ik een casual spotter ben van middelbare leeftijd, en dus niet de energie wil steken in het beklimmen van rare plekken of mogelijk de wet mogelijk te overtreden (ik moest meteen denken aan mijn bezoek aan Florennes in de jaren 80, en een riedel spotters die door de politie werden ingeladen in een politiebus, en ik niet omdat mijn 500mm verstopt zat in mijn jas) wil ik bij deze even informeren bij de Spang-veteranen/spotters met bezoek ervaring betreft het volgende:
  • Ik ben in bezit van een 70-200, en 100-500 dus genoeg mm`s voor fotografie, maar wil natuurlijk wel zo dichtbij mogelijk staan, is dit mogelijk?

    Hoe is de activiteit op Dinsdag/Woensdag, of is er geen verschil per dag?

    Wat zijn de tijden dat zij vliegen, is dit vergelijkbaar met bijvoorbeeld Volkel? Een paar vluchten in de ochtend, pauze rond 11:00 tot 14:00 en daarna een riedel vluchten met een stop rond 16:00?

    En hoeveel waarheid zit er in de strenge controles/politie aanwezig en dergelijke?

    Of adviseren jullie dat ik beter even door kan rijden naar Frankfurt om daar een dag of twee langs de baan te staan?

    Verschillende guides heb ik al bekeken, maar ben even op zoek naar wat hands on ervaringen :)
Graag hoor ik van jullie.
Soesterberg AB Spotter '84-'96
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Flyboy »

PM send
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1392
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by nilsko »

Serieuze vraag: Waarom een PM? Met andere woorden: even er van uitgaande dat het informatie relevant voor de vraag is, waarom niet hier delen?

Inzake Spang: Volgens mij kan je hier prima staan aan beide zijdes als er voldoende afstand tot het hek gehouden wordt, netjes de instructies van autoriteiten opvolgt en je zooi opruimt ;-) Ik zie regelmatig foto's op verschillende fora voorbij komen (zowel hier, als Flugzeugforum en andere plekken) met foto's en zelfs video's van platen in de landing en op de startbaan (vanaf de oostzijde aangezien je vanaf de andere kant niet op de baan kan kijken. Het veld ligt een beetje op een bult nl.)
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3360
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by pjotrtje »

nilsko wrote: 02 May 2024, 09:00 Serieuze vraag: Waarom een PM? Met andere woorden: even er van uitgaande dat het informatie relevant voor de vraag is, waarom niet hier delen?
Helemaal eens!
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Krazy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 527
Joined: 20 Mar 2007, 15:13
Type of spotter: F3
Location: Between EHTW, ETNP, EDLS...

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Krazy »

In de laatste jaren eigenlijk nooit problemen gehad op Spangdahlem. Aan de westkant kun je prima naast de weg staan.
Advies: geen scanner meenemen (verboden in Duitsland), de kans op een controle is wel degelijk aanwezig, maar fotograferen is echt geen enkel probleem. Aan de oostkant zijn tegenwoordig de 'anlieger frei' en verboden te parkeren zones groter geworden, en het advies is om je daar aan te houden. Bekeuringen gaan in de richting van 50 euro. Lopen langs het hek is geen enkel probleem en er zijn een paar mooie plekken waar je kan staan tussen de bomen. Ladder (3 treden) is aan te raden, maar er liggen ook stenen op de plekken die je tactisch kan gebruiken.

Vanaf de oostkant:
Image168767/NL-532 EA-18G VAQ-134

En inzake Frankfurt: dat kun je in het weekend doen, op Spang is er meestal niets aan de hand in het weekend ;)
Image
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Flyboy »

pjotrtje wrote: 02 May 2024, 09:52
nilsko wrote: 02 May 2024, 09:00 Serieuze vraag: Waarom een PM? Met andere woorden: even er van uitgaande dat het informatie relevant voor de vraag is, waarom niet hier delen?
Helemaal eens!
1) omdat ff bellen soms gemakkelijker is en ik niet mijn telefoonnummer hier wil publiceren.
2) #Doeslief
User avatar
SWAT 11
Moderator
Moderator
Posts: 1712
Joined: 26 Aug 2002, 22:22
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: SWAT 11
Location: Galder
Contact:

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by SWAT 11 »

Advies gevraagd; Waar kun je het beste de auto parkeren voor baan 23 (NO-kant) als je wat langer wilt blijven staan?

Laatste keer heb ik het pad afgereden (ja ja ik weet het, is een Anlieger frei) en een hit-and-run gedaan. Op de terugweg kwam ik Duitse Politie tegen die vriendelijk terug zwaaiden, maar ik denk dat het niet de bedoeling was dat we daar reden, maar ze deden niets, dus waarschijnlijk geluk gehad.
Arno Cornelissen

==========================
Canon EOS 20D + Canon BG-E2
Canon EF-S 18-55/3.5-5.6
Canon EF 28-105/3.5-4.5 II USM
Canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS ultrasonic
User avatar
Krazy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 527
Joined: 20 Mar 2007, 15:13
Type of spotter: F3
Location: Between EHTW, ETNP, EDLS...

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Krazy »

SWAT 11 wrote: 02 May 2024, 12:55 Advies gevraagd; Waar kun je het beste de auto parkeren voor baan 23 (NO-kant) als je wat langer wilt blijven staan?

Laatste keer heb ik het pad afgereden (ja ja ik weet het, is een Anlieger frei) en een hit-and-run gedaan. Op de terugweg kwam ik Duitse Politie tegen die vriendelijk terug zwaaiden, maar ik denk dat het niet de bedoeling was dat we daar reden, maar ze deden niets, dus waarschijnlijk geluk gehad.
Het is hoe dan ook een stuk lopen, want het bos aan die kant is allemaal afgeschermd. De Saalholzstrasse blijft de beste optie naar mijn mening. Toen in 2022 de VT F-35s en de Growlers in het weekend de missies vlogen hebben veel aanwonenden (anlieger dus ;) ) geklaagd over de autos waardoor er extra controles en nieuwe borden gekomen zijn.
Image
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Flyboy »

Aan die kant heb ik wel geparkeerd op 49.999419917216684, 6.711136901685773. Dar is een plaat asphalt op de hoek waar ook vaak honden uitlaters parkeren. Ik had overigens ook een hond mee toen...
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 435
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Hopla »

Vorig jaar in de zomer veel geweest. Geen eens security of polizei gezien buiten het hek. Bij de kappel vind ik zel een mooie plek als oost west gevlogen wordt. Hier kun je paadje door de bosjes en sta je helemaal vrij. En ja ik ga nergens heen zonder scanner en ook op Spang dus geen probleem als je hem maar buiten zicht houd… Scanners hoor ik altijd pas op! Maar zoals gezegd nooit ergens een probleem gehad in 40 jaar tijd😀😂
User avatar
Krazy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 527
Joined: 20 Mar 2007, 15:13
Type of spotter: F3
Location: Between EHTW, ETNP, EDLS...

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Krazy »

Hopla wrote: 02 May 2024, 16:53 Vorig jaar in de zomer veel geweest. Geen eens security of polizei gezien buiten het hek. Bij de kappel vind ik zel een mooie plek als oost west gevlogen wordt. Hier kun je paadje door de bosjes en sta je helemaal vrij. En ja ik ga nergens heen zonder scanner en ook op Spang dus geen probleem als je hem maar buiten zicht houd… Scanners hoor ik altijd pas op! Maar zoals gezegd nooit ergens een probleem gehad in 40 jaar tijd😀😂
Het is altijd goed dat je er geen problemen mee gehad hebt, maar je geeft zelf al aan dat je ‘m uit het zicht houd. De bekeuring is 250 euro, je scanner is weg, en met pech zit je ook een aantal uurtjes op het plaatselijke buro. Met die informatie mag iedereen zelf doen wat hij/zij wil natuurlijk.

Aangezien OP vraagt om advies voor een bezoek aan Spang na al die jaren leek het mij in elk geval raadzaam het nog even aan te stippen.
Image
User avatar
Krazy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 527
Joined: 20 Mar 2007, 15:13
Type of spotter: F3
Location: Between EHTW, ETNP, EDLS...

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Krazy »

Flyboy wrote: 02 May 2024, 15:58 Aan die kant heb ik wel geparkeerd op 49.999419917216684, 6.711136901685773. Dar is een plaat asphalt op de hoek waar ook vaak honden uitlaters parkeren. Ik had overigens ook een hond mee toen...
Interessante plek, en een hele handige voor de vroege ochtend tijdens de lineup. Ben je via de noordkant van het veld gereden?
Image
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2710
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Flyboy »

Weggetje noord van de westelijke ingang op de rotonde.
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1942
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Glidepath »

Van de verhalen schijnt dat iig 'de' (een) boswachter naar kan doen met parkeerboetes. Ook buiten het bosperceel (waar je kan maar niet mag inrijden met de auto). Boetes kun je us ook oplopen als je gewoon in de berm langs de verharde weg vanuit het dorp dacht te parkeren. Ook daar werd / wordt door hondenuitlaters berm-geparkeerd. maar een verbod geldt voor iedereen. Noot: Die info is van pre-corona, (graag bevestiging v.d. actuele situatie).

Bewaking / lokale Politie
buiten het veld alleen vroeger 1x gedoe gehad. maar dat was in 198x- lang geleden.
Anno heden: Wel busjes en voetcontroles gezien binnen het hek. Wordt soms een praatje gemaakt al dan niet op initiatie van de dappere of nieuwsgierige spotter.
Soms, helaas, maar wel logisch is dat er een vermanend woord nodig is betreffende ladders / trappen die tegen de hekken staan, want dat vindt de bewaking / resp. de USAF police niet goed.

Als jij de T/O wilt fotografen moet je op tijd gaan en klaar staan (09:00). 200mm x 1,6 crop is krap in de start vanaf het hek bij het kapelletje (maar da's afhankelijk van de wind). MEER mm is daar beter voor (F-16's, want Tankers / Vracht gaat natuurlijk wel met 200mm x 1,6.

Voor het eerst naar Spangdahlem.? DOEN!
Last edited by Glidepath on 05 May 2024, 10:11, edited 1 time in total.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4441
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Voor het eerst naar Spangdahlem.

Post by Alpha Kilo One »

Toch gaaf om te lezen. Door alle stukjes informatie wordt het duidelijk.
Danke aan alle delers.
En nee, ik kan niets toevoegen.
Gek genoeg ben ik er nog nooit geweest! :shock:
"Nix bliev wie it es"
Post Reply

Return to “'t Praethuys”