Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2183
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Post by Wijgert IJlst »

Ja, een europese aanbesteding als formaliteit... maar in de praktijk komt het er toch altijd opneer dat het aanbod van een locale aannemer wonder boven wonder het best aansluit bij de wensen en eisen van de opdrachtgever....
Zeg maar een beetje zoals met de (voor)selectie van de JSF zeg maar, en zo zijn we weer terug bij het werkelijke onderwerp van dit topic!
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Post by Rockville »

‘Werk op Vliegbasis belangrijker item dan lawaai JSF’

Leeuwarden - Fryslân, Leeuwarden en de omringende gemeenten zouden zich druk moeten maken over de werkgelegenheid op Vliegbasis Leeuwarden, in plaats van te bakkeleien over mogelijke geluidsoverlast door de F-35 Joint Strike Fighter. Dat vindt het prominente CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma. Hij reageert op de brief die de provincie, noordelijke gemeenten en 27 dorpen naar de Kamerleden en het ministerie van VROM hebben gestuurd. Daarin eisen zij dat een nieuwe straaljager binnen de huidige geluidsnormen blijft.
Defensie kiest binnenkort een opvolger van de F-16, en het lawaai speelt daarbij nu nog nauwelijks een rol.
,,Een zeer, zeer slechte zaak”, zegt gedeputeerde Adema, die als voorzitter van de overlegcommissie rond de Vliegbasis Leeuwarden het woord voert. In een brief eist de commissie aandacht voor het geluid dat een nieuwe straaljager produceert. Die zou maximaal het niveau moeten halen van de F-16, want alleen op die manier blijven de geluidscontouren rondom de basis zoals ze nu zijn.
,,We hebben hier destijds hele saneringsprogramma’s gehad vanwege het geluid van de straaljagers, inclusief de sloop van huizen. Als er een straaljager komt - ongeacht van welke fabrikant - die meer lawaai maakt, dan moet die hele discussie overnieuw. Daar maken wij ons enorme zorgen over. Ik wil hier geen Schipholachtige toestanden.”
De verwachte geluidshinder van de JSF - de belangrijkste kandidaat voor de miljardenorder - is nog niet helemaal duidelijk. In de brief spreken de Friese partijen over een geluidsniveau van 121 decibel, terwijl de F-16 108 decibel produceert. Bij landing zou de JSF zelfs vele malen meer lawaai maken dan de F-16.
Mocht het zo zijn dat de JSF wordt aangeschaft, dan zal die luidere straaljager naar verwachting van Adema en de zijnen ook vanaf Leeuwarden vliegen. Twee gevolgen zijn mogelijk: of de huidige geluidscontouren blijven gehandhaafd, en het aantal vliegbewegingen gaat omlaag. Of de contouren zelf worden verplaatst. De briefschrijvers twijfelen er niet aan dat dit laatste zal gebeuren.

‘Niet op voorhand eisen stellen’
Volgens Atsma is het helemaal nog niet zo zeker dat de JSF vanaf Leeuwarden gaat vliegen. Het Friese Kamerlid vindt dat er veel belangrijker zaken zijn waar het Noorden zich druk over zou moeten maken in de discussie over de JSF. ,,Ik zou niet op voorhand eisen stellen, maar er eerst maar eens goed over nadenken of je een belangrijk stuk werkgelegenheid in het Noorden wilt houden.”
Atsma vindt dat er snel een beslissing genomen moet worden over de JSF. ,,Er gaan geluiden op dat daar op beknibbeld moet worden, daar gaat Leeuwarden dan het nodige van merken. Het is veel verstandiger om je daar druk over te maken dan te bakkeleien over mogelijke overlast van een defensievliegtuig dat nog niet eens is aangeschaft. Welk type de F-16 opvolgt, kiezen wij in Den Haag. En natuurlijk gebeurt dat binnen de randvoorwaarden voor natuur en milieu.”
Adema zegt dat er al jaren zeer constructief overleg is tussen Defensie en de streek. ,,De mensen beseffen heel goed dat de basis een belangrijke werkgever is. De belangen worden goed afgewogen, maar dit verstoort het evenwicht.”
De gevolgen van een luider vliegtuig zijn groot rondom de basis, stellen de ondertekenaars. In Jelsum en Marssum worden vele tientallen woningen onbewoonbaar. Sloop is dan onvermijdelijk. De rest van Marssum en Jelsum en een deel van Cornjum zou zo zwaar geïsoleerd moeten worden, dat dit financieel en praktisch niet haalbaar is. Ook daarvoor geldt dan dat er eigenlijk niet meer gewoond kan worden. Kortom, Marssum en Jelsum, en een deel van Cornjum, worden dan direct in hun voortbestaan bedreigd. En dat geldt in mindere mate voor Engelum, Wyns en Menaldum.
In een iets grotere cirkel rondom de basis komen dorpen als Dronrijp, Beetgumermolen en Britsum zodanig onder druk te staan, dat ze niet kunnen ontwikkelen. Stiens, Beetgum en de Leeuwarder wijken Westeinde, Valeriuskwartier en Bilgaard krijgen met een fors grotere geluidsoverlast te maken.
Op verdere stappen wil Adema nog niet ingaan. ,,Ik wil geen vingeroefeningen doen over de vraag waar de contour in welk geval komt te liggen. Dat gaat al te ver. Wij eisen dat het geluid meeweegt in de keuze. Dus nog voor een eventueel testvliegtuig hier komt, en we metingen kunnen doen. Want de stap van testvliegtuig naar aankoop is maar een kleine.”
De gedeputeerde verzekert dat dit geen omweg kan zijn om de Vliegbasis te sluiten. ,,Minister Van Middelkoop heeft mij verzekerd dat de basis in elk geval deze kabinetsperiode niet zal sluiten. Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
De aanwijzing van geluidscontouren is overigens iets waar de provincie geen invloed op kan uitoefenen. Het ministerie mag dat zelf bepalen. Het enige dat gemeenten daartegen kunnen uitrichten, is het proces hinderen via bestemmingsplannen.

Friesch Dagblad, 13 december 2008
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3519
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Rockville wrote:Leeuwarden en de omringende gemeenten zouden zich druk moeten maken over de werkgelegenheid op Vliegbasis Leeuwarden, in plaats van te bakkeleien over mogelijke geluidsoverlast door de F-35 Joint Strike Fighter. Dat vindt het prominente CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma.
Goh, de eerste keer dat ik Atsma op een verstandige uitspraak betrap. Ga zo door, Joop. Misschien kom je er dan ooit nog wel. :wink:
Rockville wrote:De gevolgen van een luider vliegtuig zijn groot rondom de basis, stellen de ondertekenaars. In Jelsum en Marssum worden vele tientallen woningen onbewoonbaar. Sloop is dan onvermijdelijk. De rest van Marssum en Jelsum en een deel van Cornjum zou zo zwaar geïsoleerd moeten worden, dat dit financieel en praktisch niet haalbaar is. Ook daarvoor geldt dan dat er eigenlijk niet meer gewoond kan worden. Kortom, Marssum en Jelsum, en een deel van Cornjum, worden dan direct in hun voortbestaan bedreigd. En dat geldt in mindere mate voor Engelum, Wyns en Menaldum.
In een iets grotere cirkel rondom de basis komen dorpen als Dronrijp, Beetgumermolen en Britsum zodanig onder druk te staan, dat ze niet kunnen ontwikkelen. Stiens, Beetgum en de Leeuwarder wijken Westeinde, Valeriuskwartier en Bilgaard krijgen met een fors grotere geluidsoverlast te maken.
Of je verkoopt al die huizen aan personeel of spotters. Die hebben meestal een veel hoger tolerantieniveau dan mensen die niets met een vliegveld te maken hebben.
Rockville wrote:Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
Wijken Leeuwarden en Volkel naar elkaar uit? Ik dacht dat Leeuwarden dan in eerste instantie naar Wittmund ging en Volkel naar Eindhoven of Kleine Brogel.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Spine24
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1711
Joined: 09 Oct 2003, 16:46
Location: PALO

Post by Spine24 »

aviodromefriend wrote:.
Rockville wrote:Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
Wijken Leeuwarden en Volkel naar elkaar uit? Ik dacht dat Leeuwarden dan in eerste instantie naar Wittmund ging en Volkel naar Eindhoven of Kleine Brogel.
Onzin Aviodromefriend, voor Leeuwarden: het is maar net welk veld beschikbaar is, uitwijkbases die ik de laatste weken heb gehoord: Wittmund, Lakenheath, Köln-Bonn, Skrydstrup, Eindhoven, Conningsby.

Beetje flauwekul verhaal.
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1391
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn
Contact:

Post by nilsko »

Het was dan ook een vraag, geen constatering van av-friend :?
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 11956
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Post by ebauer »

Rockville wrote:Bovendien kan Nederland niet zonder twee bases, Leeuwarden en Volkel, want je moet altijd kunnen uitwijken bij slecht weer of andere omstandigheden.”
Oh, staan Woensdrecht, Eindhoven & Gilze-Rijen dan ook al op de nominatie om gesloten te worden? :o

Wat een onzin! Toestellen kunnen toch ook inderdaad uitwijken naar Wittmund of Kleine Brogel om maar wat te noemen. (Bovendien als Leeuwarden dicht gaat is al die poespas over de geluidscontouren toch niet nodig....)

Misschien gaan ze op Eelde wel een 'arresting gear' installeren! :P

Na de sluiting van Twenthe, Soesterberg & Valkenburg kijk ik nergens meer van op. Redenen die genoemd werden voor het NIET sluiten van een veld bleken achteraf nooit van doorslaggevende betekenis te zijn: was er op Hopsten 'zum beispiel' niet net een nieuwe verkeerstoren gebouwd? Zat Valkenburg niet vlak bij het regeringscentrum en was daarom gunstig gelegen voor VIP vluchten? En was Soesterberg niet centraal gelegen tov de oefengebieden, de TNO-centrifuge, militair hospitaal in Utrecht? Etc :x
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
wolf32
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 716
Joined: 03 Feb 2007, 19:00
Type of spotter: Military filmer
Contact:

Post by wolf32 »

(Bovendien als Leeuwarden dicht gaat is al die poespas over de geluidscontouren toch niet nodig....)
Is dat zo, het lijkt me dat vliegend verkeer vanaf Volkel naar een TRA boven de noordzee, weldegelijk meer geluid boven land produceerd.

Hier in Sneek vliegen ook met regelmaat F-16's over, meerendeel hiervan juist de Volkel bakken i.p.v. de bakken van Leeuwarden.
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 11956
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Post by ebauer »

wolf32 wrote: Hier in Sneek vliegen ook met regelmaat F-16's over, meerendeel hiervan juist de Volkel bakken i.p.v. de bakken van Leeuwarden.
SNAKE is dan ook een Volkel callsign.... :D
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
wolf32
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 716
Joined: 03 Feb 2007, 19:00
Type of spotter: Military filmer
Contact:

Post by wolf32 »

SNAKE is dan ook een Volkel callsign.... Very Happy
He zo had ik het nog niet bekeken. :lol:
Hoop niet dat ze dan callsigns gaan relateren aan bv. Sexbierum.
User avatar
Marco DeG
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 314
Joined: 20 Sep 2002, 16:57
Location: Putten

Post by Marco DeG »

wolf32 wrote:
(Bovendien als Leeuwarden dicht gaat is al die poespas over de geluidscontouren toch niet nodig....)
Is dat zo, het lijkt me dat vliegend verkeer vanaf Volkel naar een TRA boven de noordzee, weldegelijk meer geluid boven land produceerd.

Hier in Sneek vliegen ook met regelmaat F-16's over, meerendeel hiervan juist de Volkel bakken i.p.v. de bakken van Leeuwarden.
Hier in Putten ook....!?!?! Ik begrijp je punt niet helemaal.....
Kisten die van Volkel naar de TRA's vliegen doen dit voor 90/95% op grote hoogte 24000ft en komen nog hoger weer terug.
Low level wordt er natuurlijk ook gevlogen bv. naar Vlieland en ja dan kunnen ze zowaar over Sneek komen...en Putten :D maar vergeleken met vroeger stelt dat echt niets meer voor......en met die 50 JSFen zal dat alleen maar nog minder worden.....
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

zometeen op een vandaag wat over het geluid over de jsf. ook burgers komen aan het woord
Greetz,

Toppiero
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

..en daar werd gezegd dat het lawaai van een JSF 20 keer zo hard is als van een F-16... met name in de landingsfase kan ik me dat niet voorstellen... denk dat een startende F-16 nog niet eens 20 keer zo hard is als een landende F-16...

Ben heel benieuwd wat de cijfers uiteindelijk allemaal blijkente zijn, er werd wel weer erg goed "hoor en wederhoor" toegepast, de reactie van Lockheed maakte veel duidelijk....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
wedelman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 786
Joined: 25 Feb 2003, 10:57
Location: Zeist
Contact:

Post by wedelman »

De huidige situatie is zo dat F-16's die van de 24 op LWD opstijgen een uitwijkende maneuvre maken vanwege Marssum. Ze mogen pas vrij sturen (lees: de verkkersleiding mag ze pas uit de SID halen) op een hoogte van minimaal 3000ft.

De bewoners hebben het aan het goede eind. De staatsecretaris rekent gewoon volgens het model van het totaal een decibellen, de bewoners volgens het aantal decibellen per vlucht.

Stel: er mag 3000 Db per dag geproduceerd worden. F-16 is 100 Db. Dat is 30 F-16's per dag. JSF is 120 Db. Dat zijn dus 25 JSF's per dag. Zo werkt het rekenmodel (ongeveer). Dat was ook het commetaar van De Vries in één vandaag.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

dat laatste snap ik ja, en daar zal ook niet aan getornd worden, ik ben alleen zo verbaasd over het statement dat een JSF 20 keer zoveel geluid zou maken als een F-16... is mij niet opgevallen als zo idioot veel harder, en ik heb ook geen fluittoon in mijn oren na een middagje Fort Worth..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
wedelman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 786
Joined: 25 Feb 2003, 10:57
Location: Zeist
Contact:

Post by wedelman »

3Db is toch een verdubbeling van het geluid?

Ze hadden het er over dat een F-16 ongeveer 107Db poduceert, en de JSF 123Db. Dat is 16Db meer. Ik ben niet zo'n wonder met rekenen maar die 20x zo luid vind ik toch wel plausibel...

Overigens, een popconcert mag gemiddeld maximaal 85Db produceren voor het publiek.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”