NAC Fokker-130

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Rekkof XF-Series

Post by js51672 »

Thijs wrote:assemblage vind volgens mij plaats op Schiphol. Op Woensdrecht lijkt het mij niet echt passen ;-)
Komt zeker niet op SPL,
geen plek meer, veel te duur,
kost ook weer een aantal slots....
opties zijn : Twente, Lelystad
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Rekkof XF-Series

Post by Hurricane »

js51672 wrote: opties zijn : Twente, Lelystad
Bijna, voorlopig word op de volgende velden 'ingezet';

Woensdrecht - Lelystad als serieuze optie; Maastricht - Twente als stand-by optie ...

(overigens heeft dit geen prio want 'het optrekken van een hal' is zo gebeurd aldus een der hoge heren daar & de belangrijkste fase komt over een paar maanden als ze groen licht krijgen voor doorgang van de plannen & er klanten
op serieuze interesse kunnen worden gepolst (want zonder die word het ook een lastig karwei)

H.
Groeten,
Ron
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Rekkof XF-Series

Post by aviodromefriend »

Hurricane wrote:overigens heeft dit geen prio want 'het optrekken van een hal' is zo gebeurd aldus een der hoge heren daar
:~?~: We hebben het hier wel over Nederland-vergunningenland.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Rekkof XF-Series

Post by Hurricane »

aviodromefriend wrote:
Hurricane wrote:overigens heeft dit geen prio want 'het optrekken van een hal' is zo gebeurd aldus een der hoge heren daar
:~?~: We hebben het hier wel over Nederland-vergunningenland.
Das waar (maar nieuwe hoop doet leven; ook hier); gezien het plan zich uitstrekt van nu tot 2015 gaat men er van uit dat in deze 5 jaar die paar maanden (ze gaan uit van ongeveer 4) voor een hal/ schuur optrekken het makkelijkste gaan ...

... wellicht te optimistisch bekeken maar dat zal met de tijd duidelijk gaan worden

p.s. Bestemmingsplan : Opleiding / Entertainment; vergunning is dan geen probleem meer :wink:
Groeten,
Ron
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Hans »

Hoi,
Thermal wrote:Probleem is echter dat landen als China en India nu zelf vliegtuigen maken in deze klasse.
Ohhh... vertel eens?
China is inderdaad bezig met de ARJ-21, maar daar hebben alleen de proto's nog maar van gevlogen. (de eerste productie toestellen worden in het meest gunstige geval pas eind dit jaar afgeleverd)
En India.. tja.. de IRJ bestaat nog alleen maar als project, wat pas in 2008 is opgestart. Dus dat gaat zeker nog wel een hoop jaartjes duren voordat die van de band rollen (als dat ooit gebeurd).

Gr

Hans
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5067
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Thijs »

Een Chinese bouwer bouwt toch A321's in licentie....
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Rekkof XF-Series

Post by Hurricane »

De PH-MKH zal in ieder geval gaan dienen als testbed voor de NG (slimme move want zo win je ineens een 50% van de certificering) en zal te WOE tot stand komen; ook wel leuk is de verwachting dat de NG zuiniger, lichter en comfortabeler zal worden dan de E-190/195 en CS-series dus dat zijn wel goede geluiden ...

H.
Thijs wrote:Een Chinese bouwer bouwt toch A321's in licentie....
... Volgens mij is er al wel een A320 in licentie gebouwd en zou de 319 daar nog bij kunnen maar de 321 is volgens mij niet inbegrepen (maar hang me dr niet aan op :wink: )
Groeten,
Ron
Benjamin
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 140
Joined: 22 Jul 2009, 13:30

Re: Rekkof XF-Series

Post by Benjamin »

De NG en de oude F100 zijn een heel ander soort vliegtuig als de A320 of B737, dat is niet te vergelijken en zijn ook geen concurrenten van elkaar.

De ARJ21 zou wel vergelijkbaar kunnen zijn al is die uit mijn hoofd voor max 90 pax gemaakt.
Maar de uiterlijke verschillen zijn opvallend groot.

De ARJ moet zich nog bewijzen, het F28 airframe is al ruim 40 een begrip.

Ik volg de ontwikkelingen met veel plezier.

Zou goed zijn voor mijn pensioen :)
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Hans »

Benjamin wrote:De ARJ21 zou wel vergelijkbaar kunnen zijn al is die uit mijn hoofd voor max 90 pax gemaakt.
70 tot 95, maar met een verlengde versie (voor 95-105 passagiers) op de plank.
Benjamin wrote:Maar de uiterlijke verschillen zijn opvallend groot.
opvallend klein vond ik eigenlijk...

Image

Benjamin wrote:De ARJ moet zich nog bewijzen, het F28 airframe is al ruim 40 een begrip.
De DC-3/C-47 al 75 jaar, maar toch gaat daar niemand een nieuwe versie van in productie nemen ;-)

Hans
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Re: Rekkof XF-Series

Post by bigfoot »

Hans wrote:
Benjamin wrote:De ARJ moet zich nog bewijzen, het F28 airframe is al ruim 40 een begrip.
De DC-3/C-47 al 75 jaar, maar toch gaat daar niemand een nieuwe versie van in productie nemen ;-)
Die ARJ lijkt wel heel erg veel op een DC9. Die vliegt toch ook al een jaar of 40 inmiddels.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Rekkof XF-Series

Post by Polecat »

Hans wrote:De DC-3/C-47 al 75 jaar, maar toch gaat daar niemand een nieuwe versie van in productie nemen ;-)

Hans
breng mensen niet op ideeen...... C-130, B-747. Nimrod MR.4, DHC-6....

maar misschien is "the genuine article" in het geval van Fokker populairder dan de chinese imitatie...? Afwachten maar...
Ik denk dat hun allergrootste pré is dat de grootste ontwikkelingskosten nu niet hoeven worden doorberekend aan de klanten die zijn verdwenen bij het faillisement.. :-)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Benjamin
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 140
Joined: 22 Jul 2009, 13:30

Re: Rekkof XF-Series

Post by Benjamin »

Hans wrote:
Benjamin wrote:De ARJ moet zich nog bewijzen, het F28 airframe is al ruim 40 een begrip.
De DC-3/C-47 al 75 jaar, maar toch gaat daar niemand een nieuwe versie van in productie nemen ;-)

Hans
Das uit zijn verband gehaald maar voorruit ik zal me verduidelijken.

Het F28 airframe (F28 mark100) is al bewezen degelijk.
Dat van de ARJ is geheel nieuw.

De laatste 75 jaar is er teveel veranderd, men heeft betere technieken bedacht op het gebied van aerodynamica en motoren en props.
De DC-3 is daarmee hopeloos verouderd, maar inderdaad ook een super goed vliegtuig.
Aangezien ze nog steeds commercieel gebruikt worden zijn de zeker wel bewezen.

Het F28 airframe is ook al oud, maar nog steeds heel erg efficiënt.
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5067
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Thijs »

Airframes zijn zo ie zo niet substantieel verandert de afgelopen 40 jaar. Een 707 ziet er qua uiterlijk nog steeds hetzelfde uit als een 777. Het grootste verschil zit hem in de materialen in gebruik, en de losse componenten.

Thijs
Assume makes an ASS of U and ME.
Benjamin
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 140
Joined: 22 Jul 2009, 13:30

Re: Rekkof XF-Series

Post by Benjamin »

Dat klopt, maar de ARJ is nieuw.

De chinese auto's zijn ook niet allemaal even stevig ;)
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Hans »

Benjamin wrote:De laatste 75 jaar is er teveel veranderd, men heeft betere technieken bedacht op het gebied van aerodynamica en motoren en props.
Als ik je dus goed begrijp, beweer jij dat er die afgelopen 40 jaar - sinds de introductie van de F-28 - geen vooruitgang is geweest op dat gebied van aerodynamica en motoren??? (props zijn niet van belang voor de F-28/Fokker 100 volgens mij ;-) )
Thijs wrote:Airframes zijn zo ie zo niet substantieel verandert de afgelopen 40 jaar. Een 707 ziet er qua uiterlijk nog steeds hetzelfde uit als een 777. Het grootste verschil zit hem in de materialen in gebruik, en de losse componenten.
Op het eerste oog misschien niet; een romp met een cockpit blijft nou eenmaal een romp met cockpit, op zich ben je dus gebonden aan de eisen die het gebruik er aan stellen. Maar als jij gelijk hebt, dan vraag ik me toch af waar al die miljoenen (wereldwijd) voor windtunnels/aerodynamica naar toe zijn gegaan. In ieder geval niet naar mijn bankrekening.

Binnen bepaalde marges zal een bestaand ontwerp, aangepast en geüpdatet naar de laatste technische mogelijkheden -voor zover mogelijk binnen dat bestaande ontwerp/airframe - natuurlijk zeker voordelen bieden, zeker op kosten gebied. En dat bv een DC-3 niet geschikt is voor dat soort ontwikkelingen lijkt me ook logisch (een DC-3 met RR Tay's lijkt me wel stoer). Dit wordt denk ik wel bewezen door onder andere de Boeing 737 die al aan zijn derde incarnatie bezig is, of de Beech Bonanza die in die 65 jaar productie in de basis hetzelfde toestel is gebleven, alleen nieuw motortje en GPS ingebouwd.

Je blijft nou eenmaal beperkingen houden door het gebruik van dat oude ontwerp in plaats van een compleet nieuw ontwerp te maken. Maar het is wel sneller, veiliger (lees; certificering etc zal sneller gaan) en vooral goedkoper.
En voor welke optie potentiële klanten dan gaan..... tja..... als jij dat goed kan voorspellen, hoor ik dat graag ;-)

Gr

Hans
Post Reply

Return to “'t Praethuys”