De veranderingen in de spottershobby

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

De veranderingen in de spottershobby

Post by Iwan Bogels »

Gesplitst van deze.
Key wrote:Scramble heeft enige tijd geleden zoals bekend besloten de koers wat te veranderen, met name via de overstap naar het Engels, teneinde langer te kunnen overleven dan wanneer we dat niet gedaan hadden. Die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedere organisatie. Ik ben blij dat wij het wel gedaan hebben (ondanks de risico's en de nadelen) en ik vind het heel zonde dat Airnieuws nu overkomen is wat wij op termijn ook vreesden.

Erik
Hi Erik,

Ik zat me net hetzelfde te bedenken. Hartstikke sneu, vooral voor de mensen die er jaren hun ziel en zaligheid in hebben gestoken.

Als ik het op een rijtje zet dan is de afgelopen week een opmerkelijke geweest met het verlies van zowel Airnieuws als de HAT. Zijn dat dan toch de eerste echte tastbare tekenen van de teloorgang van de hobby? Iedereen "langs het hek" had al langer opgemerkt dat het aantal aanhangers van de hobby terugloopt, helemaal in de militaire hoek. Voor mezelf zie ik verschillende oorzaken:

- De verhoging van de gemiddelde leeftijd met al z'n sociale gevolgen, veroorzaakt door beperkte jonge aanwas
- De introductie van gratis massa communicatie middels het internet, waardoor mensen gerichter te werk gaan
- De overgang van analoge naar digitale fotografie die het verzamelen van vliegtuigdia's als hobby langzaam maar zeker de das om doet
- Het aanbod aan vliegactiviteiten, vliegvelden en leuke plekjes om te hobbyen
- De sociale verschuiving van activiteiten van buitenshuis (sport en hobby) naar binnen (gamen, interneten televisie)

Je gaf al aan dat ook Scramble had opgemerkt dat het verval dreigde, en dat ze daarop hebben geanticipeerd middel de verandering van voertaal. Dat heeft destijds een hoop stof doen opwaaien, maar inmiddels hoor ik er niemand meer over. Wat dat betreft is het net als reorganisaties binnen het bedrijfsleven en veranderingen in de sociale structuur. Kun je je de oproer nog herinneren dat de OV-studentenkaart werd ingevoerd ? Wat zou er gebeuren als je dat zou terugdraaien ? Wederom oproer waarschijnlijk. Kennelijk went de nieuwe structuur uiteindelijk dus wel en is het vooral de verandering waar mensen tegenaan schoppen.

Maar kunnen jullie na twee jaar engelstalige Scrambles nu een idee geven van het resultaat van de omschakeling ? Hebben jullie meer leden gewonnen dan verloren ? En denk je dat het Scramble voorlopig heeft gered van hetzelfde lot als Airnieuws nu is overkomen ? En hoe zien jullie de toekomst van Scramble in de komende jaren ?

Wat mijn eigen hobby betreft bemerk ik dt ik steeds extremer word. Een dagje langs het hek is zeldzaam geworden, en de trips worden steeds meer resultaat gericht. Liever minder doen, maar wel op de perfecte manier dan meer doen op modale wijze.

Hoe zit dat bij de andere lezers en hoe ervaren jullie de ontwikkelingen binnen de hobby ?

Benieuwde groetjes,
Iwan
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

Wel lekker beschouwend verhaal, ik doe ook maar even mee...
Wat ik zelf het allerbelangrijkste vind aan de hobby zoals ik hem beleef is het plezier en de ontspanning. Ik ben niet erg 'eager' of ambitieus, ik heb al vrij gauw een fijne dag als ik langs het hek of op een basis loop.
Dat kon ik ook zo vreselijk waarderen aan Airnieuws, mensen die blij kunnen zijn als ze een of andere vage Tsjechische ULV of Belgische motorzwever zagen, het hoeft niet perse een Thaise Harrier air-air te zijn... Zoals ik al eerder zei in dit topic, het feit dat ik mijn abo op Airnieuws elk jaar toch weer verlengde had voor een groot deel met 'goodwill' te maken.

Voor wat betreft de ontwikkeling van de hobby maak ik me nauwelijks zorgen. Er verandert natuurlijk heel veel, en de diageneratie zal langzaam (figuurlijk hoop ik) uitsterven. Maar ik zie overal weer jonge aanwas, jochies die van hun krantewijkcenten een camera halen, net zoals wij 25 jaar geleden.

Natuurlijk is er veel minder volume (minder bases, minder kisten, minder oefeningen etc) maar vergeet niet dat men nu ook mobieler is en zeer zeker beter geinformeerd is. Ik sta ook bijna nooit meer 'wild' bij militaire velden, dat was vroeger "altijd prijs". Civiel is wat dat betreft altijd een iets zekerder factor, of je moet zoals Iwan zegt de krenten zelf uit de pap gaan halen en gerichter op pad gaan.

Ik heb wel het ernstige vermoeden dat ik deze hobby nooit helemaal los zal kunnen laten en dat een dagje langs een baan nog heel lang een heerlijke rust- en plezier gevende uitlaatklep zal vormen...

Kump wah goed....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5067
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Post by Thijs »

kortom de hobby en de beoefenaar passen zich aan, aan de veranderende omstandigheden. Oude concepten zoals een airnieuws en hat hebben zich niet aan kunnen passen aan deze veranderende wereld.voor mij persoonlijk zijn het iconen van de oude manier van spotten de jaren 80 en 90.toen was er nog geen internet en was niet iedereen zo mobiel als nu.wie gaat er nog met de bus als je goedkoop kan vliegen...en bijna iedereen om je heen wel een auto heeft. Kortom de veranderende wereld zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden aan jouw om deze te ontdekken en zo goed mogelijk te benutten dan wel er aan te passen. Helaas is het hat en airnieuws niet gelukt.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Post by topgun1984 »

Als ik het zo mag noemen ben ik van de "jongere" generatie (als ik mezelf zo mag noemen), maar ik heb een hart voor vooral het oudere spul... Het nadeel is dat de jongere generatie veel meer tijd achter een computer besteed dan vroeger. Gamen/internet/films downloaden/etc. is voor menig jong persoon een eitje.. Waardoor er steeds minder mensen naar buiten trekken. Tevens ben ik van mening dat het aanbod van feestjes/festivals vele malen groter is dan vroeger waardoor de jongere generatie (waaronder ikzelf ook af en toe) veel meer tijd daar aan besteden dan andere activiteiten.

Zelf vind ik dat er niets mooier is dan na een harde week werken, om op een zaterdag/zondag heerlijk langs een vliegveld te rijden en lekker vliegtuigen te kijken...

Ik ben ook vrijwilliger in het Aviodrome en merk dat mensen dat soms vreemd vinden, omdat het meerendeel van de vrijwilligers uit gepensioneerden/ouderen bestaan... Ik vind dit zelf heel jammer want wat is er nou mooier om mensen tussen historisch materieel voorlichting te geven over de luchtvaart.

Ik ben gewoon een gek met een hobby waar over kan vertellen en als ik erover begin weet ik ook meestal van geen ophouden. En hopelijk kan ik dit nog HEEL lang blijven doen :)

Grtz...

TG1984
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Polecat wrote:Voor wat betreft de ontwikkeling van de hobby maak ik me nauwelijks zorgen. Er verandert natuurlijk heel veel, en de diageneratie zal langzaam (figuurlijk hoop ik) uitsterven. Maar ik zie overal weer jonge aanwas, jochies die van hun krantewijkcenten een camera halen, net zoals wij 25 jaar geleden.
Hi Polecat,

Bedankt voor je toelichting. Goed om te horen dat je je nog prima vermaakt in de hobby.

Met de uitspraak over de jonge aanwas verras je me. Ik ken wel een paar jonge knapen, maar het aantal van deze jonge knullen is volgens mij haast op twee handen te tellen (in de militaire wereld, wel te verstaan). Begin jaren tachtig, toen jij en ik begonnen met de hobby, stonden er langs de hekken tientallen ventjes van tussen de 12 en 18 jaar oud. Niet alleen als er iets bijzonders kwam, maar gewoon ook na schooltijd. Geen auto, hoogstens een brommer. In de vakanties op tienertoer, en als je geluk had kon je een keertje meerijden naar een buitenlands veld.

Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van de hobbyisten inmiddels vele jaren hoger. Ik denk dat ik voorzichtig schat als ik zeg dat die inmiddels is gestegen van 16 - 20 jaar in het begin van de jaren '80 tot 28 - 32 jaar in deze tijd. Als ze het mij nu zouden vragen is de gemiddelde leeftijd zelfs al 35.......

Wat denken de anderen ?

Ciao,
Iwan
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

dat is wel zo ja, we staan nog steeds tusen dezelfde lui als met de TAM84 haha.
Ik zie die jongere spotters inderdaad ook voornamelijk op Spl of DUS.

Maar ik bespeur bij mijzelf ook een trend om meer civiel te doen, militair is er gewon zo ontzettend weinig meer te doen! Ik ga geen vrije dag opgeven voor met heel veel geluk 4 F-16's en een overshootende Duitse Tornado. Dan ga ik liever naar een civiel veld, want hoewel ik jou wel snap met "gericht voor kwaliteit gaan" wil ik me op een gewoon dagje wildspotten toch een beetje vermaken en wat te doen hebben..
Als jong spottertje kon ik uitstekend terecht op Twente, Soesterberg, Gutersloh, Wildenrath of Hopsten... Allemaal dicht! Lwn en Vkl zijn verder rijden, maar ok niet meer bijster spectaculair in vergelijking met vroeger.. Denk dat dat ook veel verklaart...

en misschien is het ook wel gewoon te saai en duf voor jonge gastjes......
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5443
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

Hoi Iwan,
Iwan Bogels wrote:Zijn dat dan toch de eerste echte tastbare tekenen van de teloorgang van de hobby? Iedereen "langs het hek" had al langer opgemerkt dat het aantal aanhangers van de hobby terugloopt, helemaal in de militaire hoek. Voor mezelf zie ik verschillende oorzaken:

- De verhoging van de gemiddelde leeftijd met al z'n sociale gevolgen, veroorzaakt door beperkte jonge aanwas
- De introductie van gratis massa communicatie middels het internet, waardoor mensen gerichter te werk gaan
- De overgang van analoge naar digitale fotografie die het verzamelen van vliegtuigdia's als hobby langzaam maar zeker de das om doet
- Het aanbod aan vliegactiviteiten, vliegvelden en leuke plekjes om te hobbyen
- De sociale verschuiving van activiteiten van buitenshuis (sport en hobby) naar binnen (gamen, interneten televisie)
Ik denk dat de redenen die je noemt allemaal van toepassing zijn. De algemene tendens dat het ´minder´ wordt (militair) is een feit. Tegelijkertijd is het voor iemand die ´nu´ begint natuurlijk niet minder dan wat het was. Ik ben begonnen in 1981 en mis nu natuurlijk al die velden om me heen (Laarbruch, Brüggen, Wildenrath, etc. maar ook de Duitse Alpha Jetjes). Maar ik heb nooit een traan gelaten vanwege het verdwijnen van de Vampires op Jever of de Javelins van Geilenkirchen. Als je nu begint/opgroeit met wat er is dan is dat wat het is en dan is dat goed genoeg (blijkbaar, anders zou je er niet aan beginnen).

Het aantal (militair georiënteerde) spotters zal nog wel verder afnemen denk ik. Als er geen vliegveld in de buurt ligt van waar je opgroeit is er geen aanleiding om er naartoe te gaan. Ofwel; het aantal nieuwe spotters uit Amersfoort of Enschede zal in de toekomst beperkt zijn.
Iwan Bogels wrote:Maar kunnen jullie na twee jaar engelstalige Scrambles nu een idee geven van het resultaat van de omschakeling ? Hebben jullie meer leden gewonnen dan verloren ? En denk je dat het Scramble voorlopig heeft gered van hetzelfde lot als Airnieuws nu is overkomen ? En hoe zien jullie de toekomst van Scramble in de komende jaren ?
We hebben meer abonnees erbij gekregen dan verloren. Voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken over het voortbestaan als we kijken naar de financiële situatie, het aantal abonnees en het aantal vrijwilligers dat zich voor de stichting inzet.

De toekomst is uiteraard onderwerp van discussie. Er is heel veel interesse in het blad en de website. Tegelijkertijd kan een deel van de geïnteresseerden het blad gewoonweg niet betalen (niet iedereen zit, zoals wij, in een land waar iedereen het belachelijk goed heeft en denkt dat het leven niet doorgaat als je geen 2 maar slechts 1 keer op vakantie gaat naar het buitenland)

Wat binnen nu en afzienbare tijd in ieder geval zal gebeuren is dat de website een make-over krijgt en dat er prachtige nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd worden. (Beetje vaag nog, I know)
Iwan Bogels wrote:Met de uitspraak over de jonge aanwas verras je me. Ik ken wel een paar jonge knapen, maar het aantal van deze jonge knullen is volgens mij haast op twee handen te tellen (in de militaire wereld, wel te verstaan). Begin jaren tachtig, toen jij en ik begonnen met de hobby, stonden er langs de hekken tientallen ventjes van tussen de 12 en 18 jaar oud.
Aan een aantallenschatting waag ik me niet, maar wat mee zal spelen is dat tegenwoordig voor 99% bekend is wat er gaat gebeuren. Je hoeft niet de hele dag aan het hek te blauwbekken om te concluderen dat er niks kwam. Je rijdt er naartoe als er iets komt. Dus, misschien zijn het er wel heel veel, maar zijn ze er niet omdat het niet nodig is.

@Thijs
Thijs wrote:Kortom de veranderende wereld zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden aan jouw om deze te ontdekken en zo goed mogelijk te benutten dan wel er aan te passen. Helaas is het hat en airnieuws niet gelukt.
Ik denk dat die conclusie voor HAT en Airnieuws een beetje kort door de bocht is. Er worden vele redenen genoemd door beide die aanleiding zijn om te stoppen.

Groeten,
Stefan
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Post by topgun1984 »

Stefan wrote:
Aan een aantallenschatting waag ik me niet, maar wat mee zal spelen is dat tegenwoordig voor 99% bekend is wat er gaat gebeuren. Je hoeft niet de hele dag aan het hek te blauwbekken om te concluderen dat er niks kwam. Je rijdt er naartoe als er iets komt. Dus, misschien zijn het er wel heel veel, maar zijn ze er niet omdat het niet nodig is.

Als ik hier even op mag inhaken.... Ik kan me nog vaag een of andere sneeuwstorm herinneren die we vorigjaar zouden krijgen met kerst... Ik stond toen ook blauw te bekken, maar dat blauwbekken maakt het soms zo gezellig... dan komen de verhalen van hoe het was enzo... Met z'n allen besluiten ff naar de Mc te rijden enz. enz.... En dat maakt zo'n eerste kerstdag natuurlijk wel EXTRA gezellig... Kerstlunch :P

De jongere spottergeneratie schijnt denk ik niet zo graag die verhalen te willen horen terwijl ze soms zo verdomd interessant zijn... Maar waar ze wel zijn zijn de opendagen hier in ons landje... heb al menig jonge spotter rond zien lopen met een leuke camera rond hun nek... Zelfs complete vriendengroepen heb ik daar al voorbij zien trekken... Kwam pas geleden nog een vrouwtje tegen die ook vliegtuig gek was (militair offcourse ;)) die wist zelfs geneens dat dit forum bestond...

Dus ze zijn er wel, maar laten zich niet vaak zien... en dat is zeer jammer
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Inhakend op Iwan en Stefan: ik zie de informatiezondvloed (digitale en mobiele snelweg) in combinatie met het teruggelopen totaalaanbod als hoofdredenen voor de veranderingen in de hobby.

Internet/email en mobiele telefonie met alles eraan hebben zoals gezegd de manier veranderd waarop je kunt scoren. Vroeger moest je inderdaad het veld gewoon lijfelijk in de gaten houden en kon je per post of soms vaste telefoon info achterhalen. Nu zit je thuis, op je werk/opleiding en zelfs onderweg in je live info-netwerk en probeert te voorkomen dat je een uur 'voor niets langs de baan staat'.
We zijn in de 21e eeuw ook gewoon gewend (in dit deel van de wereld) dat zo'n beetje alles wat er te weten valt online te vinden is - zie bv. de bijna dwingende verzoeken tot melden van een ETA door 'iemand' wanneer een leuke kist verwacht wordt. Zij die spotten/fotograferen treffen elkaar dus veel minder in persoon, en als er eens echt een verrassingskist komt wordt die door velen gemist.

Wat er te scoren valt is ook danig veranderd. Dat maakt inderdaad niet uit voor een momentopname bij hen die het nu leuk vinden, maar het aantal van hen loopt volgens mij toch terug met het aanbod.
Concreet: in jaar X zal één soort fighters op twee vliegbases, een aantal transport- en gevechtsheli's op één veld, een interessante maar kleine transportvloot op een mixed veld (en van dat alles een deel permanent in het buitenland) en nog twee velden in uithoeken met heli's en trainers echt minder nieuwelingen aantrekken dan vier soorten fighters op vijf drukke bases met minder eigen transport en geen stoere heli's maar wel dagelijks boeiend bezoek uit omringende landen plus geregeld deployments en grote oefeningen.
Hetzelfd geldt voor de 'cleanere' airliners van Boeing en Airbus plus een handvol overlevende andere types (Fokker, MD's) en nieuwe aanwas (Embraer) vs. een heel scala aan ontwerpen uit de VS, UK, Frankrijk de Sovjet-Unie en wat losse landjes.

Voeg daar nog eens bij de strubbelingen om ongestoord je ding te doen in het veld en het plaatje is voor mij compleet. Dit laatste punt is ook heel belangrijk, want de versoepeling daarin was denk ik leidend in de opkomst van de hobby toen na-oorloogse verboden eenmaal verdwenen waren.


Erik
Engines Turning Or People Swimming
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Iwan Bogels wrote:Met de uitspraak over de jonge aanwas verras je me. Ik ken wel een paar jonge knapen, maar het aantal van deze jonge knullen is volgens mij haast op twee handen te tellen (in de militaire wereld, wel te verstaan). Begin jaren tachtig, toen jij en ik begonnen met de hobby, stonden er langs de hekken tientallen ventjes van tussen de 12 en 18 jaar oud. Niet alleen als er iets bijzonders kwam, maar gewoon ook na schooltijd. Geen auto, hoogstens een brommer. In de vakanties op tienertoer, en als je geluk had kon je een keertje meerijden naar een buitenlands veld.

Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd van de hobbyisten inmiddels vele jaren hoger. Ik denk dat ik voorzichtig schat als ik zeg dat die inmiddels is gestegen van 16 - 20 jaar in het begin van de jaren '80 tot 28 - 32 jaar in deze tijd. Als ze het mij nu zouden vragen is de gemiddelde leeftijd zelfs al 35.......
Even rekenen... Begin jaren 80 gemiddelde leeftijd 16-20 jaar. Laten we zeggen dat dat ongeveer 25 jaar geleden was, dan moet de gemiddelde leeftijd van die groep nu 41-45 jaar zijn (voor zover ze nog allemaal leven, maar dat is altijd een aanname die je moet maken in dit soort gevallen). Dan moet er met de schatting van Iwan dus wel degelijk jongere aanwas zijn. En als het gemiddelde oploopt: Hoe zit het met de spreiding? Is het misschien zo dat er mensen doorgaan tot op oudere leeftijd, omdat de gezondheid dat nu meer toelaat dan vroeger? En wat ook nog zo kan zijn: Blijf je niet meer met dezelfde vriendenclub omgaan als waarmee je bent "opgegroeid" en laat je dat jonge grut een beetje liggen omdat het gesprek tussen de movements door daar je niet interresseert?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

aviodromefriend wrote:die groep nu 41-45 jaar
Bingo 8)
Blijf je niet meer met dezelfde vriendenclub omgaan als waarmee je bent "opgegroeid"
Vast wel, in veel gevallen. Maar feit blijft dat ook jonge spotters die je niet kent veel minder in het veld te vinden zijn dan in de eighties en zeau.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5067
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Post by Thijs »

minder in het veld aanwezig,dat zeker.maar k denk wel dat ze meer en verder naar het buitenland gaan dan vroeger. De betaalbare mogelijkheden zijn er zeker.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Hi guys,

Dat er in de praktijk minder mensen langs de hekken staan mag als feit worden aangenomen. Géén of bijna geen mensen langs de hekken beperkt de aanzuigende werking voor potentiele nieuwelingen. Daarnaast is de enorme reductie van het aantal vliegbewegingen rondom de militaire velden natuurlijk ook niet bevordelijk voor de aantrekkelijkheid van "vliegtuigje kijken".

Van de jonkies uit de jaren 80 is lang niet iedereen doorgegaan met de hobby. Velen hebben afgehaakt, waarbij ontgroeiing en sociale factoren (werk en gezin) een belangrijke rol spelen. Uiteraard is er wel enige aanwas geweest, maar dat is slechts een fractie van wat het ooit was.

Ben benieuwd waar we over 20 jaar staan.....

Groetjes, en ik kijk uit naar het vervolg van deze discussie.
Iwan
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Post by topgun1984 »

denk aan het hek met of zonder rollator... en ik hopelijk met wat jonge spottertjes ;)
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1926
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Post by Glidepath »

kijk tegen die tijd maar uit, tegen die tijd hoor je ineens achter je:

"he opa, nokken met die rollator, je staat ervoor, schiet op! slome dakduif of wil je sloot in" en :fist: of :2gunfire:

krantekop:

spotter-opa geveld
door
zinloos geweld


en te weinig F-35's voor een 'missing opa formation'
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Post Reply

Return to “'t Praethuys”