Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by streep »

ErikFB wrote: Rest mij de vraag dus of de onderzoekers het frame ( of te wel de restanten daarvan) bewust hebben vrijgegeven of dat TA iets probeert te verbregen wat nadelig kan zijn voor de schuldvraag dan wel de afhandeling daarvan.
Als TK echt iets te verbergen had, hadden ze de boel wel laten vernietigen ipv in Hoofddorp te leggen.

Het is geen aflevering van CSI-Hoofddorp.
Het is gewoon een onderzoek, zonder spannende verhaal lijn, en zonder reclame onderbrekingen.

Stond hier niet al een paar weken geleden in de discussie dat het wrak naar Hoofddorp gegaan was ?



Streep
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk Voortwijs
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Henk Voortwijs »

Aircolours wrote: Hiermee voldoet de huurder van de loods aan het besluit van burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer om deze restanten voor 7 juli 2009 te verwijderen uit de loods in Hoofddorp.
En zadelt vervolgens de gemeente Venlo op met het probleem? Inderdaad een beetje vaag, al dat gesleep met die wrakstukken :roll: .
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by James »

Denk dat de Turken er niet mee kunnen leven dat er fouten zijn gemaakt door de chauffeurs en dat ze door blijven
zoeken of ze nog iets anders kunnen vinden om hun eer te herstellen :wink:
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

Post by Key »

Nou, ik sluit me aan bij de post van Steep.
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by patrick@tediek.com »

Ik vind dit toch weer ongelofelijk... boeing vliegt die toestellen toch niet???? Daarom zitten er piloten voorin.
'Boeing kende defect hoogtemeters' AMSTERDAM/CHICAGO - Een groep Amerikaanse advocaten legt deze en volgende week bij de rechter in de staat Illinois de dossiers voor van veertien slachtoffers van de vliegramp bij Schiphol in februari van dit jaar. De slachtoffers willen vliegtuigbouwer Boeing aanklagen, omdat deze al voor de crash op de hoogte zou zijn geweest van problemen met de hoogtemeters.

Dat zei advocaat Frans Vreede woensdag naar aanleiding van berichtgeving in dagblag Trouw. Dinsdag legden de advocaten de eerste zaak aan de rechter in Chicago voor. Hierbij gaat het om een Amerikaanse vrouw die bij de crash gewond raakte. Ook de andere bij de zaak betrokken slachtoffers raakten bij de crash gewond. Een haperende hoogtemeter was waarschijnlijk de oorzaak van het ongeluk, waarbij negen doden vielen en meer dan tachtig mensen gewond raakten.

Kort na het ongeluk lekte een interne memo van Boeing uit, waarin het bedrijf al voor het ongeluk bij Schiphol waarschuwde voor problemen met de hoogtemeters. Volgens Vreede kan Boeing mede daarom worden aangeklaagd. Bij verscheidene vluchten in de afgelopen jaren zou de linker hoogtemeter negatieve standen hebben aangegeven, terwijl het toestel hoog in de lucht hing. Hierdoor zette de automatische piloot van het toestel de landing in. In de eerdere gevallen leidde dit niet tot ernstige ongevallen.

Voorkomen

„Dat probleem was gemakkelijk te voorkomen geweest, door het inbouwen van een zogeheten competitor”, aldus Vreede. „Dan grijpt de rechter hoogtemeter in als de linker het niet goed doet. In vrijwel alle moderne toestellen zit zo'n systeem. In de 737-toestellen van Boeing zit het niet, puur vanwege het geld.”

Volgens Vreede heeft Boeing inmiddels toegegeven dat de linker hoogtemeter bij de Schipholcrash niet goed functioneerde. De vliegtuigbouwer zegt voortaan ook in de toestellen van het type 737-800 een competitor te zullen inbouwen, aldus de advocaat.

Vreede treedt samen met enkele Amerikaanse kantoren op als advocaat van de slachtoffers. Volgens de raadsman kan het nog zes tot negen maanden duren alvorens de rechter in Chicago definitief besluit of de zaak tegen Boeing kan doorgaan.
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5067
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Thijs »

Simpel gezegd komt het erop neer dat Boeing informatie achterhield welke de veiligheid in het geding bracht. Naar mijn mening een terechte aanklacht.

Thijs
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by B767-300ER »

Thijs wrote:Simpel gezegd komt het erop neer dat Boeing informatie achterhield welke de veiligheid in het geding bracht. Naar mijn mening een terechte aanklacht.

Thijs
Achtergehouden???
Boieng wist van die problemen en heeft de airliners ook op de hoogte egsteld, maar er verder niksmee gedaan. M.I. is dat iets anders als iets achterhouden
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 724
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by patrick@tediek.com »

dus wanneer vliegers een beetje zitten te kletsen en zich niet bezighouden met het vliegen en controleren van de systemen, dan ligt het aan boeing? Wanneer dat echt zo zou zijn, dan moeten ze de rechtzaak lekker op schiphol houden waar dat ding uit de lucht is komen zetten en niet in Chicago, want het gaat ze alleen maar om de poen. Ze moeten TK aanklagen, die is verantwoordelijk voor zijn vliegers.
User avatar
RogierV
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 682
Joined: 07 Sep 2002, 11:55
Location: Delluf
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by RogierV »

Dat is dan nog steeds nalatigheid van Boeing en Turkish Airlines lijkt me. Als je weet dat het product dat je levert of een product dat je gebruikt (om klanten mee te vervoeren) een serieus (potentieel) probleem heeft dan moet je dat verhelpen.

BTW "Op de hoogte stellen" toepasselijke woordkeus... ;-)
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5402
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Hurricane »

B767-300ER wrote:
Thijs wrote:Simpel gezegd komt het erop neer dat Boeing informatie achterhield welke de veiligheid in het geding bracht. Naar mijn mening een terechte aanklacht.

Thijs
Achtergehouden???
Boieng wist van die problemen en heeft de airliners ook op de hoogte egsteld, maar er verder niksmee gedaan. M.I. is dat iets anders als iets achterhouden
Boeing kan geen maatschappij dwingen om haar advies op te volgen ... Das aan de toko zelf
patrick@tediek.com wrote:dus wanneer vliegers een beetje zitten te kletsen en zich niet bezighouden met het vliegen en controleren van de systemen, dan ligt het aan boeing? Wanneer dat echt zo zou zijn, dan moeten ze de rechtzaak lekker op schiphol houden waar dat ding uit de lucht is komen zetten en niet in Chicago, want het gaat ze alleen maar om de poen. Ze moeten TK aanklagen, die is verantwoordelijk voor zijn vliegers.
Waar denk je dat die "emotionele schade" ineens vandaan komt dan ?? Die is inspired by the USA, Chicago om precies te zijn ... Want (IMHO) alles wat nu gebeurt is gebaseerd op zelfverrijking en heeft niets meer met het ongeluk te maken ...

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by B767-300ER »

RogierV wrote:Dat is dan nog steeds nalatigheid van Boeing en Turkish Airlines lijkt me. Als je weet dat het product dat je levert of een product dat je gebruikt (om klanten mee te vervoeren) een serieus (potentieel) probleem heeft dan moet je dat verhelpen.
Boeing heeft dat aangegeven (voor de crash van de TK) bij de maatschappijen dat de linkerhoogtemeter goed in de gaten gehoudens moest worden of moest worden vervangen. Zoals gesteld door Hurricane, is dat verder aan de toko zelf wat ze daarmee doen.
RogierV wrote: BTW "Op de hoogte stellen" toepasselijke woordkeus... ;-)
:mrgreen:
Hurricane wrote: Waar denk je dat die "emotionele schade" ineens vandaan komt dan ?? Die is inspired by the USA, Chicago om precies te zijn ... Want (IMHO) alles wat nu gebeurt is gebaseerd op zelfverrijking en heeft niets meer met het ongeluk te maken ...

Adios, H.
Helemaal mee eens,
Vooralsnog hebben de TK piloten figuurlijk zitten slapen tijdens de approach, en ligt, mi, de schuld hiervan bij hen. ALs jij met je auto tegen een voorganger oprijd omdat de rem opeens niet meer functioneert, blijf jij 100% verantwoordelijk, niet de bouwer van de auto. En emotionele schade is m.i. alleen maar geldklopperij naar Amerikaanse voorbeelden.
All times are local times!

Regards, N.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 150
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by wingview »

Volgens mij is er nog geen definitief rapport, dus kan geen rechter uitspraak doen.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by aviodromefriend »

B767-300ER wrote:
RogierV wrote:Dat is dan nog steeds nalatigheid van Boeing en Turkish Airlines lijkt me. Als je weet dat het product dat je levert of een product dat je gebruikt (om klanten mee te vervoeren) een serieus (potentieel) probleem heeft dan moet je dat verhelpen.
Boeing heeft dat aangegeven (voor de crash van de TK) bij de maatschappijen dat de linkerhoogtemeter goed in de gaten gehoudens moest worden of moest worden vervangen. Zoals gesteld door Hurricane, is dat verder aan de toko zelf wat ze daarmee doen.
RogierV wrote: BTW "Op de hoogte stellen" toepasselijke woordkeus... ;-)
:mrgreen:
Hurricane wrote: Waar denk je dat die "emotionele schade" ineens vandaan komt dan ?? Die is inspired by the USA, Chicago om precies te zijn ... Want (IMHO) alles wat nu gebeurt is gebaseerd op zelfverrijking en heeft niets meer met het ongeluk te maken ...

Adios, H.
Helemaal mee eens,
Vooralsnog hebben de TK piloten figuurlijk zitten slapen tijdens de approach, en ligt, mi, de schuld hiervan bij hen. ALs jij met je auto tegen een voorganger oprijd omdat de rem opeens niet meer functioneert, blijf jij 100% verantwoordelijk, niet de bouwer van de auto. En emotionele schade is m.i. alleen maar geldklopperij naar Amerikaanse voorbeelden.
Als ontwerper van de kist heeft Boeing (al dan niet samen met de FAA) wel degelijk mogelijkheden tot de beschikking om maatregelen bij de gebruikers af te dwingen, bijvoorbeeld door een Airworthiness Directive uit te vaardigen. Ze hebben waarschijnlijk gekozen dat niet te doen omdat de schadeclaims van alle 737-NG gebruikers dan hoger zouden zijn als de te verwachten claims na een crash. Vergeet niet dat dit een week na de crash er ook ineens een AD lag (denk aan de persconferentie van P.v.V.).

@wingview: dit soort rapporten mogen nooit in welke rechtzaak dan ook gebruikt worden, dat heeft te maken met de onafhankelijkheid van dat soort onderzoeken, en het doel daarvan, zoals inj internationale verdragen is vastgelegd.

Overigens kun je natuurlijk nooit een tweede hoogtemeter zomaar de eerste laten overrulen, daar moet dan eerst weer een derde aan te pas komen om uit te maken welke van de twee fout zit.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “'t Praethuys”