KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
unimproved
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 34
Joined: 21 May 2014, 20:02

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by unimproved »

nemaco wrote:Ik kan me niet voorstellen dat niemand op dit forum zou weten waarom BCL voorlopig niet geleverd zou worden. Je leest ook in de media niets over een maandenlange vertraging, zelfs niet via de interne B737 KLM mail. Elbers sprak vorige week nog is zijn column over de vierde 737.
Gietje wrote:
nemaco wrote:Zo vreemd dat niemand het weet wanneer BCL geleverd gaat worden en dat ik er nergens iets over lees...
Waarom is dit vreemd?
Via via hangt het gerucht dat de vleugels niet op de romp pasten en er dus een compleet nieuwe gemaakt moet worden.

We hebben verder vrij weinig met dat ding te maken, dus het mag met een korrel zout genomen worden.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3359
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Het lijkt me een enorme schep zout... Dat zou namelijk een unicum zijn in de 737NG geschiedenis?
== All is well, as long as we keep spinning ==
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Per ongeluk een MAX vleugeltje onder een NG proberen te schroeven? :mrgreen:
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 376
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Is het onderstaande KLM 744 uitfaseringsschema nog steeds correct ?

City of Guayaquil (PH-BFG) 09-12-2019
City of Jakarta (PH-BFI) 30-12-2019
City of Hong Kong (PH-BFH) 30-03-2020
City of Seoul (PH-BFS) 30-03-2020
City of Tokyo (PH-BFT) 01-10-2020
City of Lima (PH-BFL) 26-10-2020
City of Vancouver (PH-BFV) 01-04-2021
City of Shanghai (PH-BFW) 01-04-2021
City of Nairobi (PH-BFN) 01-05-2021
City of Johannesburg (PH-BFY) 01-05-2021

Ik vraag dit omdat 2 weken geleden onze (voor mijn echtgenote en mijzelf) reeds geboekte B744 CUR-reis (KL735 14/01/20, KL736 14/02/20) is gewijzigd.
De terugvlucht (KL736) is volledig gecancelled, op die (vrij)dag is er slechts één vlucht naar CUR, een A332 (KL733/34) !
Wij zijn automatisch omgezet naar deze vlucht , echter geen enkele mogelijkheid tot seat selectie (in C-class !), aangezien de vlucht overbooked is. (niet erg klantvriendelijk, ik op 1A en mijn echtgenote op 3B)
Na enige research bleek dat op de volgende vrijdagen 17/01, 24/01, 31/01, 07/02 en 14/02 de KL735/36 volledig is gecancelled.
Op diezelfde dagen wordt nml. een extra (6e) PBM vlucht toegevoegd.
Gezien het gegeven dat het hoogseizoen is op CUR in Dec-Jan-Feb (de grijze golf !) lijkt mij het annuleren van deze vluchten niet erg verstandig, gezien de toenemende concurrentie op deze route.
Op 1 Maart 2020 (één maand eerder dan gepland) wordt bovendien de 787-10 op CUR ingezet op de KL735/36, ter vervanging van de B744. (PH-BFH eerder uitgefaseerd ?)

Vragen : :
- Is het aantal 744 vliegtuigen onvoldoende om het winterschema 2019/20 uit te voeren, incl reservestelling?
- Worden door KLM extra (744) vluchten toegevoegd op India teneinde het verlies aan capaciteit (Jet Airways) op te vangen op deze routes.
- Bestaat er een mogelijkheid om bv. de PH-BFG extensie maintenance te geven teneinde de capaciteit tijdelijk te vergroten (reservestelling).
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 502
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

747classic wrote:
(niet erg klantvriendelijk, ik op 1A en mijn echtgenote op 3B)
Hierover zou ik gewoon even bellen, los van de rest van de discussie.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Aangezien de winstmarges op CUR door genoemde concurrentie niet bijster hoog zijn heb je grote kans dat jouw verhaal aardig klopt en dat KLM andere keuzes maakt. Kan je geen dag eerder of later vliegen?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 376
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Inkjet wrote:
747classic wrote:
(niet erg klantvriendelijk, ik op 1A en mijn echtgenote op 3B)
Hierover zou ik gewoon even bellen, los van de rest van de discussie.
B767-300ER wrote:Aangezien de winstmarges op CUR door genoemde concurrentie niet bijster hoog zijn heb je grote kans dat jouw verhaal aardig klopt en dat KLM andere keuzes maakt. Kan je geen dag eerder of later vliegen?
Heb meteen gebeld : Antwoord : Zal het doorgeven aan de relevante afdeling, maar ik denk niet dat de seating nog kan worden veranderd. De vlucht is inmiddels gesloten voor C-class boekingen.
Één dag eerder of vroeger is niet mogelijk ivm vaststaande reservering verblijf CUR.

Volgende winter 2020/21 maar eens Condor proberen vanaf Frankfurt.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Dat laatste zou ik je afraden...
Succes ermee.
All times are local times!

Regards, N.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 502
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

747classic wrote: Heb meteen gebeld : Antwoord : Zal het doorgeven aan de relevante afdeling, maar ik denk niet dat de seating nog kan worden veranderd. De vlucht is inmiddels gesloten voor C-class boekingen.
Je kunt bij het inchecken proberen dit te regelen. Daarnaast kun je zodra je in het vliegtuig bent aangekomen een lid van de cabine-bemanning vragen te bemiddelen bij een ruil van stoel. Dat gaat vrijwel altijd goed, het komt best vaak voor.
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2258
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by phkza »

Ik zeg: laat maar komen die nieuwe bakbeesten van KLM! https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... -vliegtuig
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

B767-300ER wrote:Dat laatste zou ik je afraden...
Héééé, geen kwaad woord over 'mijn' 767. :wink: Okay, beetje langzaam, maar wel 2-3-2 in eco.

Van wat ik kon vinden is business niet fullflat maar angleflat bij Condor en da's wel een dingetje als je tegenwoordig long haul business vliegt. De prijs zou er dan ook naar moeten zijn.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

phkza wrote:Ik zeg: laat maar komen die nieuwe bakbeesten van KLM! https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... -vliegtuig
Ziet er fantastisch uit! Maar 'slechts' 15-20% besparing lijkt me wat aan de lage kant.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3359
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

76-er wrote:
phkza wrote:Ik zeg: laat maar komen die nieuwe bakbeesten van KLM! https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... -vliegtuig
Ziet er fantastisch uit! Maar 'slechts' 15-20% besparing lijkt me wat aan de lage kant.
Evacuatie wordt wel een dingetje denk ik: heel veel stoelen per rij, dus grote en veel nooduitgangen, over de hele lengte. Dat heeft weer gevolgen voor het gewicht van de constructie. Ik denk daarom dat die besparing best reëel is, gemeten in euro/stoel/kilometer. Alleen moeten ‘wij passagiers’ dan wel accepteren dat er heul weinig naar buiten gekeken kan worden, anders dan via synthetic vision.

Maar goed, “een B-2 met passagiers”: altijd beter dat een A350...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 729
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by RudiMD11 »

B787-10 PH-BKA had 7 mei zijn roll-out. Dat is bijna een maand geleden. Sindsdien nog steeds geen foto's van gezien! Zou ie verborgen blijven vanwege de special livery die misschien erop zou komen? Wanneer zou ie geleverd moeten worden?
RVG
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

RudiMD11 wrote:B787-10 PH-BKA had 7 mei zijn roll-out. Dat is bijna een maand geleden. Sindsdien nog steeds geen foto's van gezien! Zou ie verborgen blijven vanwege de special livery die misschien erop zou komen? Wanneer zou ie geleverd moeten worden?
Eind juni.

Maar volgens mij heeft Charleston geen paint faciliteit Daarvoor moet hij overgevlogen worden. (of vergis ik me nu vreselijk?). En zijn eerste vlucht is nog niet gemaakt dus denk dat je alleen maar groene romp ziet op een eventuele foto... Daarbij worden er meer foto's op het net gezet vanuit Everett / Seattle / Renton dan vanuit Charleston, waar deze machine gemaakt wordt. (En alle andere -10's)
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”