KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 240
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

KLM 777-300ER PH-BVW maakte gisteren (19 Januari 2021) haar eerste vlucht met callsign BOE573 via Eugene (OR) en daarna door naar Portland voor decoratie.
Zie : https://flightaware.com/live/flight/BOE ... /KPAE/KPDX

PH-BVW ( testregistratie N5513X), KPAE, 19 Jan 2021
Image

Zie Jennifer Schuld op twitter : https://twitter.com/JenSchuld/status/13 ... 9746232320

Vliegtuiggegevens : L/N 1686 C/N 66889 B777-300ER PH-BVW (N5513X) KLM ROYAL DUTCH AIRLINES (WE573)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Iemand91
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 179
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Dat gaat vrijdag druk/vol worden op Schiphol...
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 380
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... m=Facebook

Zou dit echt een optie zijn of is dit eerder om een heel sterk signaal af te geven? Want als ook de cargo stilvalt heeft het ook impact op de vaccinaties.
User avatar
Avgeek
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 245
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Biem wrote: 20 Jan 2021, 19:07 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... m=Facebook

Zou dit echt een optie zijn of is dit eerder om een heel sterk signaal af te geven? Want als ook de cargo stilvalt heeft het ook impact op de vaccinaties.
Zal De Jonge een worst wezen, die houd toch geen woord. De vraag is eerder hoeveel KLM nu nodig heeft om deze schade op te vangen, of lost AF dat op?
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 615
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Is er al nieuws waar de PH-BFV straks naar toe gaat?

747classic wrote: 18 Jan 2021, 17:03 Skyliner aviation meldt dat de PH-BFW naar Longtail Aviation gaat ??
Zie : https://www.skyliner-aviation.de/regdb. ... av4&page=3

Momenteel bestaat de Longtail Aviation vloot uit o.a. 2 747-400 vrachtvliegtuigen, waaronder de ex Martin Air 747-412BCF PH-MPQ nu VQ-BWT

Volgens de facebook pagina van TLVspotters wordt het een "light freighter" ombouw :" PH-BFW, a former KLM Royal Dutch Airlines 747-400 Combi arriving from Amsterdam yesterday for "light freighter conversion" for Longtail Aviation. As the aircraft already has a side cargo door on the main deck, the freighter conversion will only include removal of the cabin so that the former pax cabin will be used for small packages while the back of the main deck and lower deck will carry containers/pallets".
Zie : https://www.facebook.com/TLVspotters/
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 617
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by bigfoot »

https://www.aeroin.net/exclusivo-primei ... do-em-voo/

eerste E2

Image

Het start deel lijkt heel veel op een DC8, qua proporties.
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1668
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble Magazine: No

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Derice »

https://nieuws.klm.com/klm-statement-sn ... bemanning/
KLM statement sneltest voor bemanning
KLM heeft na constructief overleg met RIVM een veilig alternatief testprotocol voor crews die de luchthaven verlaten in landen welke niet op de lijst van zogenaamde veilige landen staan. Dit behelst een alternatief waarbij o.a. de antigentest voor deze crew op Schiphol voor vertrek en na terugkeer zal worden ingeregeld. Daarnaast zijn er lokale veiligheidsrichtlijnen op de bestemmingen. De overheid heeft aangegeven dat dit protocol voldoet aan de voorwaarden.

KLM heeft tevens het vliegverbod per 23 januari vanaf het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika naar Nederland geïmplementeerd. Uitgezonderd hierop in de overheidsmaatregelen zijn vrachtvluchten.

Ook door de Nederlandse overheid vereiste antigeentesten voor passagiers, naast de reeds bestaande PCR-testverplichting, die naar Amsterdam reizen vanuit de hoogrisicogebieden, is inmiddels in werking gezet. Voor een aantal klanten geeft de opgelegde 4 uur voor vertrek tijdslimiet van deze antigen test ook nog praktische problemen omdat lang niet alle luchthavens ter wereld over antigen test faciliteiten beschikken. KLM helpt klanten daar waar mogelijk.

De operatie naar de, beperkte set, zogenaamde veilige landen blijft onveranderd.

Het op een veilige en verantwoorde manier gaande houden van de vluchtoperatie is en blijft KLM’s prioriteit, ook sinds de COVID-19-uitbraak begin 2020. Hierdoor hebben we tot nu toe noodzakelijke reizen, repatriëringen en het vervoer van benodigde vracht in stand kunnen houden. Daarnaast heeft KLM aan boord tal van maatregelen getroffen, zoals de HEPA-filters, mondkapjes en aanpassing van de service. De veiligheid en gezondheid van onze klanten en medewerkers heeft voor KLM de hoogste prioriteit. Daarnaast wil KLM blijven bijdragen aan het bestrijden van de Covid19 pandemie. Hiervoor blijft overleg over effectief en uitvoerbaar passend maatwerk voor de luchtvaart, met in achtname van internationale afspraken, nodig.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... n-doorgaan
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 380
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

de PH-BXM heeft van 6 januari tot 14 januari op NWI gestaan, was dit voor onderhoud of ook voor deco? Hoe lang duurt zo'n verfbeurt normaal gesproken?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8744
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

KLM leasetermijnen

Wijzigingen bij AOM, AKB, AKE, BHO, BXP, BXR, EZN, EZR, EZS
Reg	Type	MSN	Leasedata	FL/OL	Remarks
					
PH-AOA	332	0682	EIGENDOM		ONV.
PH-AOB	332	0686	EIGENDOM		ONV.
PH-AOC	332	0703	EIGENDOM		ONV.
PH-AOD	332	0738	EIGENDOM		ONV.
PH-AOE	332	0770	EIGENDOM		ONV.
PH-AOF	332	0801	EIGENDOM		ONV.
PH-AOM	332	1161	17-okt-24	OL	Verlengd met 3 jaar
PH-AON	332	0925	10-apr-21	OL	ONV.
					
PH-AKA	333	1287	27-feb-22	OL	ONV.
PH-AKB	333	1294	19-apr-23	OL	Verlengd met 1 jaar
PH-AKD	333	1300	31-mei-22	OL	ONV.
PH-AKE	333	1381	28-feb-23	FL	Sale and lease back
PH-AKF	333	1580	04-dec-22	OL	ONV.
					
PH-BQA	772	33711	EIGENDOM		ONV.
PH-BQB	772	33712	EIGENDOM		ONV.
PH-BQC	772	29397	24-nov-22	OL	ONV.
PH-BQD	772	33713	EIGENDOM		ONV.
PH-BQE	772	28691	EIGENDOM		ONV.
PH-BQF	772	29398	29-mrt-22	OL	ONV.
PH-BQG	772	32704	22-apr-23	OL	ONV.
PH-BQH	772	32705	EIGENDOM		ONV.
PH-BQI	772	33714	EIGENDOM		ONV.
PH-BQK	772	29399	23-jan-24	OL	ONV.
PH-BQL	772	34711	EIGENDOM		ONV.
PH-BQM	772	34712	EIGENDOM		ONV.
PH-BQN	772	32720	EIGENDOM		ONV.
PH-BQO	772	35295	13-mei-23	OL	ONV.
PH-BQP	772	32721	26-apr-23	OL	ONV.
					
PH-BVA	773	35671	EIGENDOM		ONV.
PH-BVB	773	36145	EIGENDOM		ONV
PH-BVC	773	37582	28-mei-21	FL	ONV.
PH-BVD	773	35979	EIGENDOM		ONV.
PH-BVF	773	39972	31-mrt-23	FL	ONV.
PH-BVG	773	38867	01-okt-24	FL	ONV.
PH-BVI	773	35947	01-okt-27	FL	ONV.
PH-BVK	773	42172	25-jun-25	FL	ONV.
PH-BVN	773	44549	26-mrt-23	OL	ONV.
PH-BVO	773	35946	31-mei-26	FL	ONV.
PH-BVP	773	44555	24-feb-23	OL	ONV.
PH-BVR	773	61603	15-jun-23	OL	ONV.
PH-BVS	773	61604	22-feb-24	OL	ONV.
PH-BVU	773	61702	31-dec-32	FL	ONV.
					
PH-BFH	744	24518	EIGENDOM		WFU
PH-BFV	74M	28460	EIGENDOM		WFU
PH-BFW	74M	30454	EIGENDOM		WFU
					
PH-BKA	78X	42485	19-6-2033		ONV
PH-BKC	78X	42503	13-2-2032		ONV
PH-BKD	78X		EIGENDOM		Will be sold and lease back
PH-BKF	78X		EIGENDOM		Will be sold and lease back
PH-BKG	78X		EIGENDOM		Will be sold and lease back
					
PH-BHA	789	36113	09-dec-23	OL	ONV.
PH-BHC	789	38760	11-nov-23	OL	ONV.
PH-BHD	789	38763	09-feb-24	OL	ONV.
PH-BHE	789	38765	30-mrt-24	OL	ONV.
PH-BHF	789	42486	25-jun-28	FL	ONV.
PH-BHG	789	38766	29-jun-24	OL	ONV.
PH-BHH	789	38767	26-aug-24	OL	ONV.
PH-BHI	789	38755	23-sep-24	OL	ONV.
PH-BHL	789	38775	18-jul-25	OL	ONV.
PH-BHM	789	38776	22-aug-25	OL	ONV.
PH-BHN	789	42491	EIGENDOM		Will be sold and lease back
PH-BHO	789	42509	28-okt-30	FL	Sold and lease back
PH-BHP	789	42506	EIGENDOM		Will be sold and lease back
					
					
					
PH-BXO	739	29599	EIGENDOM		ONV.
PH-BXP	739	29600	EIGENDOM		Nu in eigendom
PH-BXR	739	29601	EIGENDOM		Nu in eigendom
PH-BXS	739	29602	EIGENDOM		ONV.
PH-BXT	739	32944	EIGENDOM		ONV.
					
PH-BXA	738	29131	EIGENDOM		ONV.
PH-BXB	738	29132	EIGENDOM		ONV.
PH-BXC	738	29133	EIGENDOM		ONV.
PH-BXD	738	29134	EIGENDOM		ONV.
PH-BXE	738	29595	EIGENDOM		ONV.
PH-BXF	738	29596	EIGENDOM		ONV.
PH-BXG	738	30357	EIGENDOM		ONV.
PH-BXH	738	29597	EIGENDOM		ONV.
PH-BXI	738	30358	EIGENDOM		ONV.
PH-BXK	738	29598	30-nov-21	OL	ONV.
PH-BXL	738	30359	EIGENDOM		ONV.
PH-BXM	738	30355	13-dec-22	OL	ONV.
PH-BXN	738	30356	13-dec-22	OL	ONV.
PH-BXU	738	33028	11-nov-24	OL	ONV.
PH-BXV	738	30370	15-mrt-21	OL	ONV.
PH-BXW	738	30360	19-dec-21	OL	ONV.
PH-BXY	738	30372	05-feb-22	OL	ONV.
PH-BXZ	738	30368	05-mrt-22	OL	ONV.
PH-BGA	738	37593	09-apr-22	OL	ONV.
PH-BGB	738	37594	07-mei-27	OL	ONV.
PH-BGC	738	30361	28-mei-25	OL	ONV.
PH-BCA	738	37820	19-mrt-25	OL	ONV.
PH-BCB	738	39443	25-nov-26	OL	ONV.
PH-BCD	738	42149	19-jun-23	OL	ONV.
PH-BCE	738	42151	28-apr-22	OL	ONV.
PH-BCG	738	62578	20-mrt-27	OL	ONV.
PH-BCH	738	62579	27-mrt-27	OL	ONV.
PH-BCK	738	62580	24-apr-27	OL	ONV.
PH-BCL	738		17-dec-27	OL	ONV.
PH-HSD	738	39260	09-mei-21	FL	ONV.
PH-HSE	738	39259	09-mei-21	FL	ONV.
					
PH-BGF	737	30365	EIGENDOM		ONV.
PH-BGG	737	30367	18-mrt-21	FL	ONV.
PH-BGH	737	38053	16-dec-21	FL	ONV.
PH-BGI	737	30364	16-feb-22	FL	ONV.
PH-BGK	737	38054	27-mrt-22	OL	ONV.
PH-BGL	737	30369	28-apr-22	OL	ONV.
PH-BGM	737	39255	24-sep-23	FL	ONV.
PH-BGN	737	38125	28-mrt-21	OL	ONV.
PH-BGO	737	38126	30-apr-21	OL	ONV.
PH-BGP	737	38127	30-jun-21	OL	ONV.
PH-BGQ	737	39256	26-dec-23	FL	ONV.
PH-BGR	737	39446	30-sep-21	OL	ONV.
PH-BGT	737	38634	31-dec-21	OL	ONV.
PH-BGU	737	39257	31-dec-21	OL	ONV.
PH-BGW	737	38128	10-okt-21	OL	ONV.
PH-BGX	737	38635	31-dec-21	OL	ONV.
					
PH-EXA	190	655	22-jan-22	OL	ONV.
PH-EXB	190	658	16-mrt-22	OL	ONV.
PH-EXC	190	659	16-mrt-22	OL	ONV.
PH-EXD	190	661	27-apr-22	OL	ONV.
PH-EXE	190	687	31-dec-25	FL	ONV.
PH-EXF	190	690	31-dec-25	FL	ONV.
PH-EXV	190	750	26-dec-28	FL	ONV.
PH-EXY	190	751	26-dec-28	FL	ONV.
PH-EZA	190	224	EIGENDOM		ONV.
PH-EZB	190	235	EIGENDOM		ONV.
PH-EZC	190	250	15-mei-21	OL	ONV.
PH-EZD	190	279	15-mei-21	OL	ONV.
PH-EZE	190	288	15-jan-24	FL	ONV.
PH-EZF	190	304	EIGENDOM		ONV.
PH-EZG	190	315	15-jan-24	FL	ONV.
PH-EZH	190	319	EIGENDOM		ONV.
PH-EZI	190	322	16-dec-21	OL	ONV.
PH-EZK	190	326	14-dec-21	OL	ONV.
PH-EZL	190	334	01-sep-24	FL	ONV.
PH-EZM	190	338	15-jan-25	FL	ONV.
PH-EZN	190	342	EIGENDOM		Gekocht
PH-EZO	190	345	27-dec-23	FL	ONV.
PH-EZP	190	347	30-jun-23	FL	ONV.
PH-EZR	190	375	EIGENDOM		Gekocht
PH-EZS	190	380	EIGENDOM		Gekocht
PH-EZT	190	519	25-apr-24	OL	ONV.
PH-EZU	190	522	25-apr-24	OL	ONV.
PH-EZV	190	528	30-apr-22	OL	ONV.
PH-EZW	190	533	30-apr-22	OL	ONV.
PH-EZX	190	545	29-mei-22	OL	ONV.
PH-EZY	190	649	28-nov-21	OL	ONV.
PH-EZZ	190	654	18-dec-21	OL	ONV.
					
PH-EXG	170	546	25-okt-28	FL	ONV.
PH-EXH	170	564	25-okt-28	FL	ONV.
PH-EXI	170	578	28-mrt-28	FL	ONV.
PH-EXJ	170	597	28-mrt-28	FL	ONV.
PH-EXK	170	629	01-aug-28	FL	ONV.
PH-EXL	170	633	01-aug-28	FL	ONV.
PH-EXM	170	639	01-aug-28	FL	ONV.
PH-EXN	170	659	30-jun-28	FL	ONV.
PH-EXO	170	668	30-jun-28	FL	ONV.
PH-EXP	170	678	27-apr-29	FL	ONV.
PH-EXR	170	697	28-mei-29	FL	ONV.
PH-EXS	170	702	EIGENDOM		ONV.
PH-EXT	170	707	26-okt-28	FL	ONV.
PH-EXU	170	708	30-jul-30	FL	ONV.
PH-EXW	170	710	30-jul-30	FL	ONV.
PH-EXX	170	711	EIGENDOM		ONV.
PH-EXZ	170	723	EIGENDOM		ONV.

All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 240
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Begrijpelijk in de huidige omstandigheden, echter een trend naar dure (operationele) leases, middels sale and lease back constructies.
Het risico ligt nu bij de lease company, daar moet voor worden betaald, middels een hoge lease rate.
in het tijdperk na covid zal het daardoor extra moeilijk worden om winst te maken.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3299
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble Magazine: ja
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by EHAM »

Merkwaardig, eerder stond hier in dit topic dat de PH-AOM out of service is en nu blijkt toch de lease verlengd te zijn.
Joost de Wit
Image
User avatar
Avgeek
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 245
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Zou haast zeggen dat KLM aan het voorsorteren is op een volledige Airbus-vloot, net zoals de Fransen willen
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1001
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Opvallend veel korte 73tjes waarvan de lease dit of volgend jaar afloopt. Gôh, wat een toeval. ;)
User avatar
niekkie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 762
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

iemand die meer weet over de PH-BVA, hoelang het nog gaat duren voordat dit toestel weer richting Amsterdam komt?
Gr Niek
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 19506
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

76-er wrote: 28 Jan 2021, 12:56 Opvallend veel korte 73tjes waarvan de lease dit of volgend jaar afloopt. Gôh, wat een toeval. ;)
:roll:
B737-700,KLC,neemt meer en meer die rol over,dus dat is niet zo gek,vanaf volgende maand de eerste E2
Rgds,Martin.
Post Reply