Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hurricane wrote: Er komen HSx-series binnen (nieuwe -800's) en de HZx-series gaan, de keuze voor een frame is kwestie van leeftijd & uren (HZE moet nog even wachten gezien winterlease aan Aeromexico :wink: )
Vergeet ook niet een eventuele leasetermijn. Die van de HZY loop op 1-12-2011 af ;)
Overigens is het verlaten van de HV vloot van de HZM op zijn zachts gezegd opmerkelijk te noemen. HZM is in volledig eigendom van HV, net als de HZD en HZE, maar 2 jaar nieuwer. Lijkt mij stug dat de HZM dan meer vlieguren heeft dan de HZD en HZE zou betekenen dat ie 20% meer gevlogen heeft. Wellicht speelt een dure D-Check die in aantocht is ook mee?
All times are local times!

Regards, N.
jodejo
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 32
Joined: 13 Aug 2006, 17:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jodejo »

Uitfaseren heeft niet alleen te maken met uren en leeftijd, maar zoals in het geval van de HZY bijvoorbeeld een aflopend leascontract. In dit geval zal het misschien een kwestie zijn dat het goedkoper is om deze kist dan terug te leveren aan de eigenaar dan om het leasecontract te verlengen. Naast uren, leeftijd en geld kan bijvoorbeeld een afwijkende configuratie (en die zijn er binnen de vloot van Transavia) ook een reden zijn om een vliegtuig eerder uit te faseren dan andere kisten. En misschien heeft Transavia wel een mooie deal met de verkoop van de HZM en zijn de HZD en HZE minder goed te verkopen?
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

B767-300ER wrote:Ging de HZD ook niet al weg?
Was inderdaad in eerste instantie de bedoeling, wordt toch nog in de vloot gehouden voorlopig..
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

jodejo wrote:Uitfaseren heeft niet alleen te maken met uren en leeftijd, maar zoals in het geval van de HZY bijvoorbeeld een aflopend leascontract. In dit geval zal het misschien een kwestie zijn dat het goedkoper is om deze kist dan terug te leveren aan de eigenaar dan om het leasecontract te verlengen.
Zie post boven de jouwe
jodejo wrote:Naast uren, leeftijd en geld kan bijvoorbeeld een afwijkende configuratie (en die zijn er binnen de vloot van Transavia) ook een reden zijn om een vliegtuig eerder uit te faseren dan andere kisten.
Nou wil ik niet betweterig overkomen, maar welke 737's van HV hebben er een andere cq afwijkende configuratie?
Volgens mij zijn ze van binnen echt allemaal hetzelfde. Ze zijn ook allemaal oorspronkelijk voor Transavia gebouwd dus het is niet zo dat ze enkele van een andere maatschappij hebben overgenomen (ze zijn allemaal van de k2-variant)... Dus ben erg benieuwd.
jodejo wrote: En misschien heeft Transavia wel een mooie deal met de verkoop van de HZM en zijn de HZD en HZE minder goed te verkopen?
Dit kan in het geval van de HZM wel eens een heel goed argument zijn.
All times are local times!

Regards, N.
jodejo
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 32
Joined: 13 Aug 2006, 17:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jodejo »

B767-300ER wrote: Nou wil ik niet betweterig overkomen, maar welke 737's van HV hebben er een andere cq afwijkende configuratie?
Volgens mij zijn ze van binnen echt allemaal hetzelfde. Ze zijn ook allemaal oorspronkelijk voor Transavia gebouwd dus het is niet zo dat ze enkele van een andere maatschappij hebben overgenomen (ze zijn allemaal van de k2-variant)... Dus ben erg benieuwd.
Er zijn best veel verschillen die ik hier niet allemaal ga en kan opnoemen, maar denk bijvoorbeeld is aan verschil in MTOW, NAV equipment enz.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Nou, je maakt me steeds nieuwsgieriger......
De kracht van LCC is toch vooral vlootuniformiteit....
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

jodejo wrote: Er zijn best veel verschillen die ik hier niet allemaal ga en kan opnoemen, maar denk bijvoorbeeld is aan verschil in MTOW, NAV equipment enz.
Jodejo je maakt me nu wel erg nieuwsgierig gezien de twee punten die je nu opnoemt niet echt vanzelfsprekend zijn voor mij.
Dat er een verschil in uitrusting is tussen de eerste en laatste 738 zou ik nog kunnen begrijpen maat MTOW die mag je me uitleggen.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
jodejo
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 32
Joined: 13 Aug 2006, 17:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jodejo »

Over verschil in MTOW: er zijn luchtvaartmaatschappijen die bewust (een deel van) de vloot inschrijven en limiteren tot een bepaald MTOW om zo te besparen op de start-, landing- en parkeerkosten. Een bezoekje aan het luchtvaartregister levert mij voor Transavia in de 737-800 vloot de volgende MTOW's: 78975, 77975 en 74975 kg. Die 3000 kg verschil zorgt op Schiphol al voor een besparing van ongeveer €14,- op een start/landing ('s nachts zelf meer).

Gokje over nav equipment: misschien zijn voor bepaalde bestemmingen aanvullende eisen gesteld aan de nav equipment en heeft Transavia een keuze gemaakt om maar een deel van de vloot te laten voldoen aan die eisen om zo ook kosten te besparen?
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

jodejo wrote:Over verschil in MTOW: er zijn luchtvaartmaatschappijen die bewust (een deel van) de vloot inschrijven en limiteren tot een bepaald MTOW om zo te besparen op de start-, landing- en parkeerkosten. Een bezoekje aan het luchtvaartregister levert mij voor Transavia in de 737-800 vloot de volgende MTOW's: 78975, 77975 en 74975 kg. Die 3000 kg verschil zorgt op Schiphol al voor een besparing van ongeveer €14,- op een start/landing ('s nachts zelf meer).
Dat zal wel puur kwestie zijn van papierwerk. Ik heb wel vaker megemaakt dat een kist op papier een lagere MTOW heeft gekregen, en dat later de kist is weer "reset" naar z'n oorspronkelijk MTOW.

Yorden
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

jodejo wrote:Over verschil in MTOW: er zijn luchtvaartmaatschappijen die bewust (een deel van) de vloot inschrijven en limiteren tot een bepaald MTOW om zo te besparen op de start-, landing- en parkeerkosten. Een bezoekje aan het luchtvaartregister levert mij voor Transavia in de 737-800 vloot de volgende MTOW's: 78975, 77975 en 74975 kg. Die 3000 kg verschil zorgt op Schiphol al voor een besparing van ongeveer €14,- op een start/landing ('s nachts zelf meer).

Gokje over nav equipment: misschien zijn voor bepaalde bestemmingen aanvullende eisen gesteld aan de nav equipment en heeft Transavia een keuze gemaakt om maar een deel van de vloot te laten voldoen aan die eisen om zo ook kosten te besparen?
Dat laatse zou veel te veel beperkingen met zich mee geven. Als er opeens een kist uitvalt, is de helft van je vloot opeens niet meer geschikt om die vlucht op te vangen. Transavia is juist zo flexibel in dit soort situaties door de uniformitiet.
Als er 1 kist op AMS tec gaat, schuiven alle vertrekkende kisten 1 vlucht naar voren op. De vertraging wordt dan maar gemiddeld een minuut of 15. Als er beperkingen op bepaalde kisten zouden zitten mbt bepaalde bestemmingen ben je je flexibilieteit kwijt
All times are local times!

Regards, N.
jodejo
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 32
Joined: 13 Aug 2006, 17:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by jodejo »

Toch zijn er kisten met dual/single HF en dual/single FMC (wat op sommige velden een beperking geeft) en niet te vergeten het verschil in motorenconfiguratie (26K en 27K).
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

Nog meer leases:
PH-HSA Caribbean Airlines 3 nov - 4 apr (vrijwel zeker)
PH-HZL Moskovia 10 nov -17 apr

En als vernieuwing staat op de planning:
PH-HSF Delivery apr 2012
PH-HSG Delivery mei 2012
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

Diarto wrote:Tevens zullen dit jaar deze kisten de vloot gaan verlaten: :(
PH-HZM 16 nov
PH-HZY 1 dec
De HZM zal vertrekken naar Sun Country en de HZY naar Euroatlantic.
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Lars »

De eerste -800 is niet de laatste -800 die van de band rolde.
Met de tijd wordt Boeing wijzer en worden er verbeteringen door gevoerd. Zoals er bijv op de eerste -800 nog van die raampjes zaten,. worden die er nu af fabriek niet meer ingebouwd.
Dus zoals eerder gezegd, ondanks dat een cockpit er het zelfde uit kan zien, hoeft de software daar achter, etc niet het zelfde te zijn.
User avatar
Roel
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 964
Joined: 09 Nov 2005, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Nee
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Roel »

Dank je voor de info Diarto, super!!

[ Post made via Mobile Device ]
Krgds,
Roel
Post Reply

Return to “'t Praethuys”