Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by polderbaan »

Key wrote:Hm, en wat bedoel je hier nu mee? Het klinkt een beetje verwijtend naar de SAG, maar eerder gaf je aan niet te weten waar het aan lag. Dan lijkt me de aanname dat de redenen valide waren wel zo eerlijk, zelfs met nog specifieke kopij op de plank. Dat het jammer was, is iedereen het wel over eens volgens mij.

Erik
Dat gebeuren met SchipholView bleek een voorbode van wat zou volgen. Er was in 2005 nog wel degelijk een actieve redactie, die, volgens mijn info, elders in de hobby nog steeds actief is. Dat was dus niet het probleem. Ook het feit dat de SAG website voor het laatst in 2005 was bijgewerkt, maar tot voor kort nog in de lucht was, duidt op een plotselinge opheffing. Het KvK nummer van de stichting is ook pas jaren later ingetrokken. Er is bij mijn weten ook nooit een signaal uitgegaan over gebrek aan vrijwilligers, wel over genoemd (en dus onjuiste) gebrek aan kopij. Dus voor mij blijft het een raadsel wat aan de opheffing van deze stichting ten grondslag heeft gelegen. Ik heb destijds allerlei geruchten gehoord maar feiten waren niet te krijgen.

Wat een simpele vraag over het ontbreken van een spottersgroep op Schiphol al niet los kan maken!

Groeten van Ab Gobets
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3518
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by aviodromefriend »

Dan maar weer eens de oude SchipholViews erbij gepakt. In dit geval nummertje 95 van December 2005.

Daar staat dat het vanwege het teruglopende aantal donateurs financieel niet meer langer te trekken is om het blad uit te brengen. Redenen hiervoor die gegeven worden zijn de andere informatiebronnen die Internet geeft en het ontbreken van trekkers zoals platformtours (en vwb dat laatste, toen ik daar ooit eens naar vroeg op een DSC stonden er ook een aantal mensen bij die onomwonden aangaven dat het niet meer doorgaan daarvan voor hen reden was niet langer meer donateur te willen zijn).
Ook het feit dat de SAG website voor het laatst in 2005 was bijgewerkt, maar tot voor kort nog in de lucht was, duidt op een plotselinge opheffing.
Dat hoeft niet. Het geeft alleen aan dat er voor het laatst actie was in 2005 (hoewel de laatste SchipholViews nog wel in 2006 uitkwamen. Als je bijv. aan een langjarig contract met een provider vast zit blijft zo'n site nog zoals hij in 2005 was in de lucht (en de SAG had aangegeven dat ze alles netjes wilden afronden, ook dus naar niet-spotters/donateurs). Hoe dat op een plotselinge opheffing moet duiden is mij een raadsel.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by polderbaan »

aviodromefriend wrote:Dan maar weer eens de oude SchipholViews erbij gepakt. In dit geval nummertje 95 van December 2005.

Daar staat dat het vanwege het teruglopende aantal donateurs financieel niet meer langer te trekken is om het blad uit te brengen. Redenen hiervoor die gegeven worden zijn de andere informatiebronnen die Internet geeft en het ontbreken van trekkers zoals platformtours (en vwb dat laatste, toen ik daar ooit eens naar vroeg op een DSC stonden er ook een aantal mensen bij die onomwonden aangaven dat het niet meer doorgaan daarvan voor hen reden was niet langer meer donateur te willen zijn).
Ook het feit dat de SAG website voor het laatst in 2005 was bijgewerkt, maar tot voor kort nog in de lucht was, duidt op een plotselinge opheffing.
Dat hoeft niet. Het geeft alleen aan dat er voor het laatst actie was in 2005 (hoewel de laatste SchipholViews nog wel in 2006 uitkwamen. Als je bijv. aan een langjarig contract met een provider vast zit blijft zo'n site nog zoals hij in 2005 was in de lucht (en de SAG had aangegeven dat ze alles netjes wilden afronden, ook dus naar niet-spotters/donateurs). Hoe dat op een plotselinge opheffing moet duiden is mij een raadsel.
Ik heb een aantal keren naar het voortbestaan van die website rondgevraagd, omdat die verouderde informatie gaf en er in meerdere buitenlandse luchtvaartsites naar gelinkt werd, wat me minder representatief leek voor het spotten in het algemeen. Het enige wat ik er over heb kunnen losweken was de melding dat "anderen" er belang bij hadden.
De laatste Schipholviews heb ik niet voor info, want ik had mijn lidmaatschap opgezegd in verband met een onprettig contact met hun redactie over het gezeur om kopij terwijl kant-en-klare stukken op de plank niet werden gebruikt. Niet omdat het mijn verhalen waren op de plank, maar omdat werd gedreigd met opheffing van het blad wegens gebrek aan kopij.
Voor de vervaardiging van SchipholView hadden ze kennelijk te dure contacten, want qua lay-out en volume was het niet echt een representatief blad. Dan hou ik vol dat die 40 simpele zielen in Groningen het kennelijk slimmer doen met een tweemaandelijks dik tijdschrift met redelijke fotokwaliteit tegen een heel schappelijk lidmaatschapsprijsje. En ik ben zo ouderwets dat ik graag papieren info heb. De Airnieuws heb ik ook gehad van gestencild A4 tot het laatste nummer en ik kijk zelden op hun website.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het nog steeds erg spijtig dat de SAG is verdwenen, want ik heb zelf destijds de schriftelijke instemming van Schiphol losgekregen voor een platformtoer, mits ik het aan spotterszijde zou organiseren. Dat heb ik toen bij wijlen Willem Wendt neergelegd omdat ik een solo spotter was en ben en niet wist hoe dat aan spotterszijde op te zetten.
Misschien levert deze discussie wat positiefs op, ik zou gelijk weer lid worden ondanks mijn huidige woonplaats.

Groeten van Ab Gobets
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by Key »

Voor zover ik weet (wederom...) is de website met name lang blijven staan omdat velen zelfs na jaren nog graag teruggrepen naar de complete info daar. Dat zoiets in een blijvende behoefte kan voorzien blijkt wel uit een topic als dit hier. Overigens hebben we geen aanwijzingen nodig om te weten of de SAG plotseling opgeheven is of niet: na aankondiging dat het eindig was, is men doorgegaan t/m Schipholview 100 voordat de tent gesloten werd. Vrij duidelijk, toch?

Je frustratie over kopij kan ik wel begrijpen Ab, maar omgekeerd kan ik ook begrijpen dat als jouw (fraaie!) reisverslagen het enige waren wat er binnenkwam, men dit toch te mager vond als aanbod in het algemeen. De vertaling daarvan is namelijk: van alle SAG-leden was er slechts één bereid leuke kopij in te leveren (nogmaals: als...). De reden dat ik hier zover op in ga is uiteraard dat ik weet wat er komt kijken bij het volhouden van een periodieke publicatie. Dat het in Groningen zo goed lukt is alleen maar positief, en ik hoop dat het nog heel lang goed gaat.


Erik
Engines Turning Or People Swimming
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by polderbaan »

Key wrote:Voor zover ik weet (wederom...) is de website met name lang blijven staan omdat velen zelfs na jaren nog graag teruggrepen naar de complete info daar. Dat zoiets in een blijvende behoefte kan voorzien blijkt wel uit een topic als dit hier. Erik
Daar had ik weer niet aan gedacht. Er zitten dus twee kanten aan verouderde info. Als een groep buitenlandse spotters via de info op de website naar de spottersplek langs de Kaagbaan wordt gestuurd, is dat niet echt representatief voor het nederlandse spottersgilde of hoe je dat ook wilt noemen. En niet leuk voor die spotters uiteraard, want als het even tegenzit lopen ze ook nog tegen een bekeuring aan (zie elders op het forum). Voor wat betreft die oude movements heb je natuurlijk weer gelijk. Ik krijg ook regelmatig mailtjes van spotters of ik info over een bepaalde dag in het grijze verleden heb.
Maar om te eindigen met de bronvraag van deze discussie: er was wel een belangengroep voor Schipholspotters maar die bestaat niet meer.
Groeten van Ab.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by B767-300ER »

Fan31 wrote: sorry maar dat noem ik geen spotters....
Dat kan je nu wel heel makkelijk roepen, maar voor de rest is er, zoals "strato" reeds aangeeft, niemand die de moeite neemt om "onze" belangen te behartigen. Neem jij dan het voortouw?
We hebben allemaal commentaar etc, maar wat hebben we er daadwerkelijk zelf (als individu, al dan niet gezamelijk) aan gedaan om het voor ons beter te maken?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by ErikFB »

Denk dat de grootste vrees voor ons allen is dat alle wensen en meningen die we hebben als individu niet gerealiseerd kunnen worden als we steeds lezen dat de NV Luchthaven Schiphol als een enorm log orgaan werkt en we nog steeds gezien worden als amateurs in de ogen van een aantal medewerkers. Men wil eigenlijk geen ruimte voor ons reserveren en als we die wel krijgen worden we op een uithoek van de luchthaven "geparkeerd". De echte spotter zal heus zijn plekken wel vinden en hebben voor de platen en de nummertjes.

Het probleem zit vooral in het feit dat men met de "dagjesmensen" te maken heeft die het in sommige gevallen al aardig voor ons spotter verpest hebben. Voorbeelden te over, dus ga ik die hier niet meer noemen. Willen we dus al echte spotter serieus genomen worden dan zullen we iets moeten doen. Dat de SPS hier een voortouw in genomen heeft en aardig wat bereikt heeft is toe te juichen, hoewel zij ook iets anders zien als spotplek dan wat er nu is langs de Polderbaan.

Dus als we een goede plek willen hebben zullen we ons als spotters moeten verenigen en de "aversie"die we hebben tegen de SPS even laten varen om iets te kunnen bereiken waar we met zijn allen iets aan hebben.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by B767-300ER »

Zoals Erik stelt, samen staan we sterk. We willen iets, dus zullen we ook bereid moeten zijn daar iets in te investeren.... TIJD...
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by ErikFB »

Denk dat daar ook bij velen het probleem zit, maar waar een wil is is ook een weg te vinden en met een aantal ( event. in combinatie) moeten we toch een eind zien te komen. Zal overigens eens een balletje opgooien bij iemand die ik ken binnen de Luchthaven of er iets meer bekend is.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by ErikFB »

De reactie van Key ( Erik) op het andere draadje hierover geeft aan dat Scramble dus best wil meedenken maar destijds geblokkeerd werd door een boycot van AAS om verder te onderhandelen. Dit geeft dus wederom aan dat de AAS ons spotters ( en dus ook de medewerkers van de Luchthaven Schiphol) dus niet serieus neemt en dat we op het initiatief van Gijs ( Dreamliner787) na alleen het kunnen doen met de mogelijkheden ( en moeilijkheden ) die we nu hebben. Begin langzamerhand mij af te vragen of er geen projectontwikkelaar is op SPL die een leegstaand pand heeft waar we wat mee kunnen .

But back to topic
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by Key »

ErikFB wrote:De reactie van Key ( Erik) op het andere draadje hierover geeft aan dat Scramble dus best wil meedenken maar destijds geblokkeerd werd door een boycot van AAS om verder te onderhandelen.
Nou nee, zo was het niet. Het initiatief kwam tot ons genoegen van AAS, ik meen zelfs via dit MB. We zijn gaan praten en hebben afgesloten met de afspraak dat we meer zouden horen als er ook echt wat met onze ideeën gedaan zou worden. De contactpersoon gaf aan dat dat nog niet vaststond. Aangezien we niets meer gehoord hebben concludeer ik dat de beslissing negatief uitviel op alle fronten, behalve handhaving van de plek bij de Polderbaan.

Wat verder nog wel ter zake doet, is dat Scramble (om volledig te zijn: de Dutch Aviation Society) een stichting is bestaande uit spotters, die ondermeer een blad uitgeven en een website onderhouden. We zijn geen belangenvereniging voor spotters, maar hebben natuurlijk het bevorderen van de hobby wel in onze statuten staan. Dat is de reden dat we vonden tenminste een poging te moeten wagen bij AAS, als DAS/Scramble zijnde.

Erik
Engines Turning Or People Swimming
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by ErikFB »

Dan heb ik dat helaas niet helemaal uit jouw schrijven kunenn halen waarvoor excuses .
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11184
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by Key »

Ach, nu is het tenminste duidelijker 8)

Erik
Engines Turning Or People Swimming
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

ErikFB wrote:Als de patatkraam er natuurlijk wel staat, aangezien ik hem in de afgelopen periode meermaals op drukkere dagen niet gezien heb.

Anders gaan we als echte hollander met onze eigen rol ( meegenomen van huis natuurlijk) naar het "huisje" :mrgreen:

Nog hollandser? Toiletrollen jatten en meenemen naar huis.
En nou stoppen anders worden we verbannen naar het praethuys.
Groeten van Ab Gobets.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5524
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by cHabu »

Misschien is het handig als ik als insider wat duidelijker ben.

De SAG heeft zijn best gedaan om de lokale spotters te geven waar behoefte aan was. Dat heeft inderdaad geresulteerd in een aantal platformtours en een leuk blad, waar we met veel plezier aan hebben gewerkt.
Op een bepaald moment komt je echter op het punt dat je als stichting moet kiezen: met verlies draaien of de prijs van het blad omhoog gooien.
In die periode (we weten allemaal wat er medio 2001 is gebeurt) werd het niet meer mogelijk om platformtours te organiseren, dus bleef helaas alleen het blad over en was het gewoon niet meer rendabel om als Spottersvereniging alleen een blad uit te geven.

Vergeet niet dat je als 'organisatie' altijd de kosten / baten verhouding in het oog moet houden en op een bepaald moment was het gewoon duidelijk dat, mede door de afnemende leden aantallen, het gewoon niet meer te redden was.

Hadden we medewerking gehad van AAS om desnoods eens per jaar een tour te mogen houden, dan was er misschien nog wat van te maken, maar in die periode ging de veiligheid voor, wat in die periode niet zo gek was. Veiligheid gaat tenslotte voor een lokale spotterclub.

We hebben het een aantal jaren met plezier gedaan, maar helaas hebben we het als SAG niet kunnen volhouden.

Over de website van de SAG kan ik duidelijk zijn. Er was een contract voor en aantal jaren en die jaren zijn uitgedient.
Voor zover ik weet, is alle flight-info van die website nu in handen van Scramble.

Verder brouwend op de laatste reactie van Erik, hebben we als Scramble/DAS wel degelijk meegedacht met AAS en de gemeente Haarlemmermeer, maar is daar vanuit AAS en de gemeente Haarlemmermeer verder geen reactie meer uit gekomen.

Er was zelfs vanuit Scramble een gedegen plan op papier gezet voor een geheel ingerichte spottersplek, inclusief een soort eettent met toiletten.

Mijn vader zij altijd: "Je moet met zijn tweeën wezen om te kezen". Alleen kan je dus niet veel bereiken ;)

Tot zover mijn speech.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Post Reply

Return to “'t Praethuys”