Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1542
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

B767-300ER wrote:Die Europa operatie is enkelt opgedoekt omdat Neelie dat wou, anders kreeg KL geen toestemming tot overname van MP!
Dat zegt dus niets over hoe de europa operatie draaide van MP...

Het TFL verhaal kan ik bevestigen.
Hoe kom je erbij dat Neelie dat wilde? Heb je daar een bron voor? Of is dat speculatie? In 2006 draaide MP 7 miljoen verlies, daarna werd het nog meer. Waarbij een deel van het verlies nog goedgemaakt werd door de vrachttak. Moet je nagaan hoe slecht de pax tak draaide. Maar toch is MP heel erg succesvol volgens jou? Hoe denk je zelf dat een bedrijf te redden is als het stelselmatig verlies maakt, geen kapitaal heeft en geen krediet krijgt voor grote kapitaal investeringen?

MP bestuur heeft zelf ingezien dat er er maar twee opties waren: of verder krimpen en uiteindelijk failliet gaan, of volledige overname.

"quote uit NRC"
Jarenlang had het bedrijf succes met zijn dubbele formule: vervoer van passagiers en vracht, als twee aparte operaties. Maar waar het met de vracht steeds beter ging, zakte de vraag naar passagiersvluchten langzaam weg en drukte Martinair sinds 2005 in de rode cijfers.

Vooral de opkomst van de prijsvechters begin deze eeuw, speelde Martinair parten. In 2007 werden daarom de vluchten in Europa afgestoten en bleef alleen een handvol bestemmingen naar het Caraïbisch gebied over. Het bleek niet voldoende om de operatie in de lucht te houden.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Dutchbird »

Coati wrote:In 2006 draaide MP 7 miljoen verlies, daarna werd het nog meer. Waarbij een deel van het verlies nog goedgemaakt werd door de vrachttak. Moet je nagaan hoe slecht de pax tak draaide.
En voor 2006 was het ook al jarenlang naatje. Voor een winstgevende passagierstak moeten we héél ver terug in de tijd. :wink:
B767-300ER wrote:TFL red zich anders ook best aardig in Europa met 3, nu 4, over een maand 5 en van de zomer 7 toestellen voor short haul...
TUI redt zich aardig in Europa. Als Arkefly daar geen deel van zou uitmaken en zelfstandig zou zijn waren ze ook allang over de kop gegaan.
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 861
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

het wordt steeds gezelliger hier, was gisteren op een borrel en hoorde hier en daar dat men deze discussie met zowel plezier als ergenis volgde. Sommige collega's (MP en KL) stopte met lezen want ze konden zich niet helemaal vinden in de verhalen. Maar ook waren er mensen die nog wat olie op het vuur gooide en wat daar gezegd wer is niet voor herhaling vat baar.

Ik ben in een rood nest (MP)(Niet politiek) geboren en was dan ook trots dat ik ook bij de club kwam. Daarom bekijk ik ook alles met een wat te rode bril soms, geef ik toe. Echter vanaf het moment dat we de A320's kregen zag ik dat er iets niet goed ging, gevolg is bekend. Nu zijn we bezig om de cargo divisie sterker te maken met behulp van KL en AF. Althans dat wordt getracht maar lukt niet helemaal. (Reden zijn hier uitvoerig besproken, ja ik weet het ook door mij). Passage afstoten/afsterven omdat dat een verlieslijdende tak was. KL en AF willen graag met MP Cargo een grotere club worden en machtiger dan Cargolux (Capaciteit en vloot), dit is in vele meetings besproken. De huidige KL directie wil echt wel heel graag, echter ze tonen het soms op een te negatieve manier. AF echter is met zijn handen geboeid aan verschillende vakbonden, waardoor investeringen in MP Cargo moeilijk los komen, gezien AF Cargo wat minder loopt.
Daarom ook dat de enig 747 van MP die voor MP vliegt officieel alleen maar ad-hoc cargo operations doet, althans dat is daaor AF/KL afgesproken met de vakbonden. AD-hoc bij MP betekent zoveel mogelijk vliegen. :D

Echter er schijnt hoop te zijn bij MP cargo aangezien AF cargo zijn activiteiten gaat uitbreiden en dat zou betekenen dat MP daar een beetje op mee kan varen. Ik heb even besloten verder niks meer te zeggen gezien mijn positie bij MP. Ik zie de MPS snel naar SPL komen, wanneer kan ik nog niet zeggen omdat de datum exact nog niet bekend is. Of hij voor MP gaat vliegen, AF knows.

Daarnaast wil ik nog even 1 ding kwijt, MP WAS NIET FAILLIET GEGAAN ALS KLM ZE NIET HAD GEHOLPEN. Alleen passage was dan zeker verdwenen, uiteindelijk zal MP Cargo er sterker uit moeten komen dan het al was. MP Cargo doet het goed en met behulp van de 4 ERF's van KL wordt er per maand meer winst gemaakt. Het is nu gewoon te hopen dat de periode gaat aanbreken dat MP cargo wat meer vrijheid gaat krijgen om zelf wat zaken te regelen i.p.v. dat AF/KL over de schouders heen zitten te kijken. Het is wennen, voelen en aftasten voordat het gaat werken.

Alleen met mijn MP hartje zeg ik dat het wel heel erg lang duurt.
Dit is voorlopig mijn laatste post m.b.t. Martinair.

Gr.,
Gonzo

PS.
Voor de "collega" die mijn naam door gegeven heeft aan mijn werkgever, u wordt van hart bedankt.
Last edited by Gonzo on 18 Apr 2011, 12:34, edited 1 time in total.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ErikFB »

Jammer Gonzo dat je niet meer kan, mag en wil loslaten en dat er dus weer iemand hier op het forum moet zijn die zijn eigen eer boven het belang van de toko stelt. Diegene wordt dus inderdaad "bedankt".

Het is te hopen dat AF/KL inderdaad MP meer vrijheden gaat geven want met het oog op de toekomst zullen binnen niet al te lange tijd beslissingen genomen dienen te worden die bijv. de huidige vloot en daarmee gemoeide planning aan zullen gaan.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Dutchbird wrote:TUI redt zich aardig in Europa. Als Arkefly daar geen deel van zou uitmaken en zelfstandig zou zijn waren ze ook allang over de kop gegaan.
Grtz,
Als we toch om bronnen gaan zeuren..... Bron of veronderstelling?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote:
B767-300ER wrote:Die Europa operatie is enkelt opgedoekt omdat Neelie dat wou, anders kreeg KL geen toestemming tot overname van MP!
Dat zegt dus niets over hoe de europa operatie draaide van MP...

Het TFL verhaal kan ik bevestigen.
Hoe kom je erbij dat Neelie dat wilde? Heb je daar een bron voor? Of is dat speculatie?
Ga ik even nazoeken. Kan wel even duren omdat ik bronnen moet aanboren die ergens toegang tot hebben wat ik niet heb ;)
Coati wrote: In 2006 draaide MP 7 miljoen verlies, daarna werd het nog meer. Waarbij een deel van het verlies nog goedgemaakt werd door de vrachttak. Moet je nagaan hoe slecht de pax tak draaide. Maar toch is MP heel erg succesvol volgens jou? Hoe denk je zelf dat een bedrijf te redden is als het stelselmatig verlies maakt, geen kapitaal heeft en geen krediet krijgt voor grote kapitaal investeringen?

MP bestuur heeft zelf ingezien dat er er maar twee opties waren: of verder krimpen en uiteindelijk failliet gaan, of volledige overname.

"quote uit NRC"
Jarenlang had het bedrijf succes met zijn dubbele formule: vervoer van passagiers en vracht, als twee aparte operaties. Maar waar het met de vracht steeds beter ging, zakte de vraag naar passagiersvluchten langzaam weg en drukte Martinair sinds 2005 in de rode cijfers.

Ik heb nergens gesteld dat het goed ging met MP. Echter de verliezen die MP liet zien vanaf 2006 (2005?) werden deels ook veroorzaakt door het non-investeringsbeleid van grote moeder KLM in de jaren ervoor. In 1998 werd namelijk al de intentieverklaring tot overname getekend door Leo van Wijk, later zat die in de RvC van MP. In die functie als Commisaris had hij natuurlijk veel, heel veel invloed in het te voeren beleid.
Coati wrote: Vooral de opkomst van de prijsvechters begin deze eeuw, speelde Martinair parten. In 2007 werden daarom .
Als we toch om bronnen vragen... Wat is je bron dat DIT de reden is voor stoppen van de 320 operatie?

Maar goed, eens gaan we het toch niet worden. Ik kijk door een half oranje bril en in dat opzicht vind ik het allemaal wel prima! :cheers:
All times are local times!

Regards, N.
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Silvester »

B767-300ER wrote:Als we toch om bronnen gaan zeuren..... Bron of veronderstelling?
B767-300ER wrote:Hoe zit het dan met de ERF’s van KLM? Deze zijn ook nooit winstgevend geweest voor de KLM.
Ik heb heel weinig te zeggen in deze discussie, wel heb ik als blauwe vrachtman inmiddels wel een sympathie voor Martinair opgebouwd voor hun professionaliteit.

Maar mijn beste B767-300ER, ik zou toch graag van jou willen horen waar jij het iedere keer vandaan haalt dat de ERF's bij KLM NOOIT winstgevend zijn geweest ( of alleen maar .. van horen zeggen .. ).

Vriendelijke groet
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1542
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

[quote="B767-300ER"]Als we toch om bronnen vragen... Wat is je bron dat DIT de reden is voor stoppen van de 320 operatie?[quote]

Heb ik vermeld: is een quote uit een NRC artikel. Of het helemaal de juiste reden is: moet je bij NRC zijn... Daarvoor is het een quote. Ik heb het onderzoek van de EC er ook even bij gehaald. De zorgen van de EC waren voornamelijk gericht op onderzoek naar monopolie op Long haul pax bestemmingen en cargo. (lees EU dossier over deze zaak, staat op internet). Nergens is terug te vinden dat de paar Airbussen van MP voor de Europa operatie een obstakel zouden vormen voor de fusie. Laat staan dat het zomaar even de nek omgedraaid wordt in de hoop dat een volkomen onzekere overname zal slagen.

Maar goed, aangezien je niet intern werkt, en dus ook geen toegang hebt tot interne discussies en stukken, moet ik een deel van je redenaties toch als puur giswerk opvatten. En helaas zit je er met dat giswerk voor een groot deel gewoon naast.

Neemt niet weg dat ook ik absoluut sympathie heb voor de zeker professionele MP'ers. Ik zou het jammer vinden als het gestook op dit forum enig effect zal hebben. Daarom eindig ik waarmee ik begonnen ben: het is suggestief en onjuist om allerlei klaagzangen en complottheorieen los te laten over de overname en over de werkverhoudingen, zeker als je zelf niet bij de club hoort. Daarom ook het verzoek om op te houden met berichten zoals: "heb jij ook gehoord over zus of zo, hoe vreselijk!" en "als deze MP lijn is opgeheven en KL opent na een jaar die lijn, nou dan kan het niet anders zijn dan...".
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Sorry

Had niet begrepen dat de NRC in deze je bron was. Dat had ik niet begrepen uit je citaat.
BTW ik had je gisteren een PM gestuurd met uitleg over een en ander.

Niels
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Gonzo wrote:Echter er schijnt hoop te zijn bij MP cargo aangezien AF cargo zijn activiteiten gaat uitbreiden en dat zou betekenen dat MP daar een beetje op mee kan varen. Ik heb even besloten verder niks meer te zeggen gezien mijn positie bij MP. Ik zie de MPS snel naar SPL komen, wanneer kan ik nog niet zeggen omdat de datum exact nog niet bekend is. Of hij voor MP gaat vliegen, AF knows.
MPS komt niet.

Belly's, combi's, freighters. In die volgorde liggen de prioriteiten. IMHO zijn die dus de laatstgenoemde types bij de eerstvolgende crisis aan de beurt. Het desbetreffende marktaandeel wordt intussen al aardig afgebouwd.
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by DG AIR »

Kan best nog meevallen. Binnen een paar jaar zijn combi's niet meer toegestaan en die vracht moet ergens heen alhoewel een B777-300ER ook aardig wat kan meenemen.

gr.

Ger
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

DG AIR wrote:Binnen een paar jaar zijn combi's niet meer toegestaan
En dat geloof ik dus niet. :wink:

Voordat dat gebeurt zijn IMHO de -400's (in het algemeen) gewoon 'op', of niet meer rendabel als straks de olie naar 200 USD per vat gaat. Whichever occurs first. 8)

Je schrijft het zelf al, de vracht gaat straks gewoon mee onderin de 77W. Speciale ladingen laten we dan wel over aan de Cargoluxen en LHC's van deze wereld. Die kunnen dat veel beter dan wij Fransen. :mrgreen:
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

76-er wrote:
DG AIR wrote:Binnen een paar jaar zijn combi's niet meer toegestaan
En dat geloof ik dus niet. :wink:
FAA/CAA/EASA zullen geen nieuwe combi's meer certificeren om redenen die op internet al genoeg zijn besproken. Wat er precies met de KLM combi's gebeurt de komende jaren weet ik niet.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6085
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Nieuwe is zeer onwaarschijnlijk inderdaad, maar tot dusverre heb ik weinig over beperkingen gelezen t.a.v. al vliegende combi's.

Erwin
Image
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

Diarto wrote:
76-er wrote:
DG AIR wrote:Binnen een paar jaar zijn combi's niet meer toegestaan
En dat geloof ik dus niet. :wink:
FAA/CAA/EASA zullen geen nieuwe combi's meer certificeren om redenen die op internet al genoeg zijn besproken.
Niet helemaal waar.
Het is meer dat de nieuwe eisen voor de vrachtruim van nieuwe combi's zo hoog is, dat het waarschijnlijk te duur wordt om deze te certificeren. Zeker omdat er maar zo weinig combis zullen worden besteld.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”